پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

آخرین آمار ها از جمعیت ایران و جهان

جمعیت جهان هم‌اکنون به شش میلیارد و ‪ ۵۵۵‬میلیون نفر رسیده است و از این تعداد یک میلیارد و ‪ ۲۱۶‬میلیون نفر در کشورهای توسعه یافته و پنج میلیارد و ‪ ۳۳۹‬میلیون نفر در کشورهای در حال توسعه، زندگی می‌کنند.
به گزارش کرمان نیوز    به نقل از ایرنا، بر اساس گزارش جمعیت جهان در سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی که از سوی سایت اینترنتی «دفتر مرجع جمعیت» به تازگی انتشار یافته است، متوسط نرخ رشد جمعیت در جهان ‪ ۱/۲‬درصد است که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به ترتیب یک دهم درصد و ‪ ۱/۵‬درصد می‌باشد.
دفتر مرجع جمعیت با احتساب ادامه همین رشد، جمعیت کشورهای در حال توسعه و پیشرفته را برای سال ‪ ۲۰۲۵‬میلادی به ترتیب شش میلیارد و ‪ ۶۸۵‬و یک میلیارد و ‪ ۲۵۵‬میلیون نفر، پیش بینی می‌کند. بنا بر این گزارش، متوسط امید زندگی در جهان ‪ ۶۷‬سال است که در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته به ترتیب ‪ ۶۵‬و ‪ ۷۷‬سال می‌باشد. با توجه به تفاوت رشد جمعیت در این دو دسته از کشورها میزان باروری کل در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته به ترتیب برابر با ‪ ۲/۹‬و ‪ ۱/۶‬فرزند است.
باروری کل یک شاخص جمعیت شناسی است که تعداد موالیدی را که یک زن در دوران باروری به دنیا می‌آورد، نشان می‌دهد. این میزان با رشد جمعیت رابطه مستقیم دارد. به طوری که در تجربه رشد جمعیت بالا، زنان فرزندان بیشتری را به دنیا خواهند آورد و هر چه که از میزان باروری کاسته شود، رشد جمعیت هم کاهش می‌یابد. بنا بر این گزارش، جمعیت کنونی ایران ‪ ۷۰‬میلیون و ‪ ۳۰۰‬هزار نفر اعلام شده که با رشد ‪ ۱/۲‬درصد، جمعیت کشور در سالهای ‪ ۲۰۲۵‬و ‪ ۲۰۵۰‬میلادی به ترتیب بیش از ‪ ۸۹‬و ‪ ۱۰۱‬میلیون نفر می‌رسد.
میزان کنونی باروری کل در کشور ‪ ۲‬تولد به ازای هر زن است که نسبت به سال گذشته، اندکی کاهش داشته است. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که پس از یک دوره رشد بالای جمعیت، به طور شایسته‌ای توانسته این نرخ رشد را کاهش دهد. اما با توجه به جمعیت جوانی که نتیجه باروری بالای دهه ‪ ۶۰‬در کشور است، در معرض افزایش زاد و ولد البته نه به میزان سابق (‪ ۳/۹‬درصد رشد) می‌باشد. امید زندگی در کشور ‪ ۷۰‬سال است که به تفکیک جنسیت برای زنان ‪ ۷۲‬و مردان ‪ ۶۹‬سال می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.