پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

استفاده آزمایشی لپ‌تاپهای طرح "یک لپ‌تاپ برای‌هر کودک" ازاین‌ماه

‬هزار و ‪ ۵۰۰‬لپ‌تاپ ‪ ۱۵۰‬دلاری از طرح "یک لپ‌تاپ برای هر کودک" در ماه میلادی جاری برای استفاده آزمایشی میان برخی از فقیرترین کودکان جهان توزیع می‌شوند.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از  خبرگزاری رویترز، استفاده آزمایشی از این ‪ ۲۵۰۰‬لپ‌تاپ، پیش از آغاز تولید انبوه آنها در ماه ژوییه انجام می‌گیرد.

هزینه خریداری این لپ‌تاپها که طرح آن توسط موسسه فناوری آمریکا(‪(MIT‬ تهیه شده، توسط دولتهای این کشورها تامین می‌شود و در نهایت هر کدام از کودکان دبستانی کشورهای شرکت‌کننده در این طرح یک رایانه لپ‌تاپ دریافت می‌کنند.

هرچند در ابتدا این لپ‌تاپها به قیمت ‪ ۱۵۰‬دلار برای هر دستگاه به دولتهای کشورهای حاضر در این طرح فروخته می‌شوند، اما طراحان این برنامه امیدوارند با تولید ‪ ۵۰‬میلیون دستگاه از این رایانه‌ها در سال آینده قیمت آنها به ‪ ۱۰۰‬دلار برسد و بیان می‌کنند تا سال ‪ ۲۰۱۰‬با توزیع ‪ ۱۵۰‬میلیون لپ‌تاپ بین کودکان دبستانی کشورهای فقیر، قیمت این رایانه‌ها به زیر ‪۱۰۰‬ دلار نیز خواهد رسید.

این لپ‌تاپها موسوم به لپ‌تاپهای "اکس‌او"(‪ (XO‬توسط موسسه آمریکایی "یک لپ‌تاپ برای هر کودک" زیر نظر کارشناسان "ام‌آی‌تی" طراحی شده‌اند و تولید انبوه آنها در شرکت تایوانی "کوانتا کامپیوتر" صورت می‌گیرد.

رایانه‌های لپ‌تاپ یاد شده دارای یک پردازنده مرکزی ساخت شرکت "ای‌ام‌دی" با سرعت محاسباتی ‪ ۳۶۶‬مگاهرتز هستند و به علاوه از قابلیت اتصال بی‌سیم به شبکه‌های رایانه‌ای داخلی و نیز شبکه اینترنت برخوردارند.

لپ‌تاپهای "اکس‌او" فاقد هارددیسک بوده و در عوض دارای ‪ ۵۱۲‬مگابایت حافظه "فلش" هستند و به علاوه دو عدد پورت اتصال "یواس‌بی" برای هر لپ‌تاپ تعبیه شده که می‌توان رایانه را از آن طریق به حافظه‌های خارجی بیشتر متصل کرد.

این رایانه‌ها به جای سیستم عامل گران و سنگین "ویندوز" از یک نگارش خلاصه شده سیستم‌عامل "لینوکس" استفاده می‌کنند و یک سامانه شارژ دستی، مشابه دسته چرخ خیاطی‌های قدیمی، نیز برای این رایانه‌ها طراحی شده است که کودکان می‌توانند در صورت عدم دسترسی به برق، باتری لپ‌تاپهای خود را با کمک آن شارژ کنند. هر یک دقیقه چرخاندن این دسته به ازای مصرف ‪۱۰‬ دقیقه لپ‌تاپ برق تولید می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جالب این لپ‌تاپ که حتی در لپ‌تاپهای پیشرفته چند هزار دلاری نیز وجود ندارد، امکان تغییر وضعیت نمایشگر لپ‌تاپ از رنگی به سیاه و سفید در هنگام قرار گرفتن نمایشگر در مواجه با نور مستقیم خورشید به منظور بالا بردن میزان خوانایی تصویر در نور شدید محیط است.

نخستین لپ‌تاپهای طرح "یک لپ تاپ برای هر کودک" در ماه جاری میان ‪۲۵۰۰‬ تن از کودکان کشورهای برزیل، اوروگوئه، لیبی، رواندا، پاکستان، تایلند و احتمالا اتیوپی و نیز منطقه کرانه باختری رود اردن توزیع خواهند شد و در مرحله بعد تعداد بیشتری از این لپ‌تاپها به صورت آزمایشی میان کودکان اندونزی و چند کشور دیگر توزیع می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.