مردم شهر کرمان همانند دیگر هموطنان در نخستین روز از ایامالله دهه فجر با حضور در مسجدجامع این شهر سالروز ورود امام خمینی (ره) به ایران را گرامی داشتند.
به گزارش کرمان نیوز ، استاندار کرمان در این مراسم پیروزی انقلاب را ادامهدهنده راه امام حسین(ع) دانست و افزود: امام خمینی(ره) با عبرت از حوادث صدر اسلام و عاشورا و با همکاری مردم این انقلاب را به پیروزی رساند. عبدالمحمد رئوفینژاد افزود: در نوع عملکرد امام راحل و در شعارهای انقلاب اسلامی نمادی از شعارهای کربلا نمایان بود.
کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، با صدور اطلاعیه ای، عناوین ایاما... دهه مبارک فجر انقلاب اسلامیرا اعلام کرد.
به گزارش کرمان نیوز ، دراین اطلاعیه آمده است: در سالی که مزین به نام مبارک پیامبر اعظم «ص» است تقارن دو حماسه عظیم فجر و محرم نشاندهنده این واقعیت بزرگ وغیر قابل انکار است که انقلاب اسلامیزاییده و مولود مبارک عاشورای حسینی است و قیام امام خمینی (ره) استمرار قیام امام حسینی (ع) در عاشورا است واین همان فرهنگ عظیم استکبار ستیزی است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: همانگونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر احمدینژاد در سخنرانیهای اخیر خویش اعلام کردند که انشاءا... در دهه فجر امسال جشن بزرگ انرژی هسته ای را برپا میکنیم دهه فجر 85 با شعار «انقلاب اسلامیدر پرتوی سیره نبوی» و جهتگیری کلی تبدیل سازی دهه فجر به «دهه نمایش اقتدار علمی و آمادگی دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» مراسمهای مردمیویژهای را در استقبال از بیانات ریاست محترم جمهوری اسلامی پیشرو خواهد داشت.
بیست و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کارگاههای اجرایی اسامیروزهای دهه مبارک فجر را بدین شرح اعلام کرد:
۱۲/11/۸۵ پنجشنبه: «پیامبر اعظم (ص)،انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبری.»
۱۳/11/۸۵ «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، انتظار فرج و احیای ارزشهای اسلامی.»
۱۴/11/۸۵ شنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی.»
۱۵/11/۸۵ یکشنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی منزلت زن و خانواده.»
۱۶/11/۸۵ دوشنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، جوانان، خودباوری و نهضت علمی.»
۱۷/11/۸۵ سهشنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی بسیج نیروهای مسلح و اقتدار ملی.»
۱۸/11/۸۵ چهارشنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، عدالت و محرومیت زدایی.»
۱۹/11/۸۵ پنجشنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، ایمان، ایثار، شهادت.»
۲۰/11/۸۵ جمعه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، قرآن، عترت و وحدت امت اسلامی.»
۲۱/11/۸۵ شنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، پایداری واستکبار ستیزی.»
۲۲/11/۸۵ یکشنبه: «پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی.»
تکیه بر مکتب تشیع و اندیشههای اسلام ناب محمدی ، احیاء حقوق محرومان مظلومان و مستضعفان و کاشتن بذر امید در دل آزادگان جهان از آرمانهای بلند انقلاب اسلامی ایران است.
امسال تقارن دهه فجر انقلاب اسلامی با ماه محرم بار دیگر یاد و خاطره این الهام را در صدر بازگویی و روایت روزهای به یاد ماندنیپیروزی انقلاب قرار داد.
انقلاب اسلامی ایران همچون نهضت امام حسین(ع) عظیم و همهجانبه بود درواقع این تحول تاریخی را بهعبارتی دیگر میتوان تداوم نهضت عاشورا احیاء اسلام روشنفکری و انقلابی پس از چهارده قرن تلقی کرد.
همانطور که نهضت امام حسین(ع) به عنوان یک حرکت فرهنگی ابتدا انسانها را از درون متحول کرد و پس از آن منجر به تحولات بیرونی شد، انقلاب اسلامی ایران نیز ابتدا اندیشهها و ذهنها را متحول و سپس نظام سیاسی کشور را دستخوش تحول ساخت و مردم را از استبداد درونی رهانید.
"واقعه کربلا" گرچه از نظر زمانی کوتاه بود و تنها یک روز از صبح تا عصر به طول انجامید اما لحظه لحظه آن درس شهامت، ایثار و فداکاری ، ایمان، اعتقاد و اخلاص بود. واقعه کربلا دانشگاهی است که از طفل شیرخوار تا پیرمرد سپید مویش به بشریت درس آزادگی و حریت میآموزد.
خون مطهر امام حسین (ع ) و یارانش به اسلام حیات تازه بخشید و تاهمیشه تاریخ الهام بخش آزادگان جهان خواهدبود.
به گفته "دکتر علی شریعتی " ،"شهید، قلب تاریخ است، هم چنان که قلب به رگهای خشک اندام، خون، حیات و زندگی میدهد، جامعهای که رو به مردن میرود، جامعهای که فرزندانش ایمان خویش را به خویش ، از دست دادهاند و جامعهای که به مرگ تدریجی گرفتار است، جامعهای که تسلیم را تمکین کرده است، جامعهای که احساس مسئولیت را از یاد برده است و جامعهای که اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است و تاریخی که از حیات و جنبش و حرکت و زایش بازمانده است، شهید همچون قلبی، به اندامهای خشک مرده بیرمق این جامعه، خون خویش را میرساند و بزرگترین معجزه شهادتش این است که به یک نسل، ایمان جدید به خویشتن را میبخشد.
شهید حاضر است و همیشه جاوید، کی غائب است؟"
و به یادآوریم که با الهام از یاد و خاطره شهدای گرانقدر کربلای مطهر بود که مردم مسلمان و شیفته خاندان عصمت و طهارت با دست خالی به مبارزه با رژیم فاسد و دست نشانده پهلوی پرداختند.
و به یاد آوریم تظاهرات پرشور مردمی در اعتراض به رژیم پهلوی را در محرم سال ۵۷و در روز عاشورای حسینی که با الهام از حماسه عظیم حسینی صورت گرفت.
بهحق میتوان گفت مفاهیمی که در حماسه حسینی و واقعه کربلا وجود داشت در واپسین ماهها و روزهای سال ۵۷از تاثیرگذارترین مفاهیمی بود که تنور مبارزه با رژیم پهلوی را بیش از هر چیز دیگری گرمی و حرارت بخشید و زمینه ساز سرنگونی دودمان پهلوی را فراهم آورد.
از: عمادالدین فیاضی - ایرنا
تقویمها ورق میخورند و دوباره به روزهایی میرسند که پس از قرنها هنوز حرفهای ناگفته دارند.
روزهای اشک و آه که به روال سنتی دیرینه هر سال با آیینهای باشکوهی همراه است.
لباسهای عزا، بیرقهای سیاه، خیمههای افراشته، چشمهای به ماتم نشسته و صدای طبل و سنج و زنجیر از جمله آیینهای ماه محرم است که با تفاوتهایی هر سال در سراسر ایران اسلامی با شور و حال خاصی برگزار میشود.
این روزها هم مثل قرنها و سالهای گذشته باز محرم چهره و حال و هوای شهرها و مناطق مختلف کشور اسلامی مان را دگرگون کرده و شور حسینی دلها، کوچهها و خیابانها را فرا گرفته است.
آیینهای ماه محرم به گواهی تاریخ از گذشتههای دور در میان مسلمانان و بویژه شیعیان باشکوه و جلوه خاصی برگزار میشده است.
اگرچه اصل و اساس برپایی آیینهای ماه محرم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و اهل بیت و یاران باوفایش و زنده نگه داشتن ارزشهای والای قیام عاشورا است اما با توجه به تغییرات شرایط جامعه در طول قرنها و سالها تغییرات و تفاوتهایی در نحوه انجام مناسک و مراسم ویژه ماه محرم ایجاد شده است.
برخی آیینهای سنتی ماه محرم در سایه این تغییر و تحولات دگرگون شده، برخی از گردونه مراسم ماه محرم به کلی خارج و منسوخ شدهاند و برخی نوآوریها هم بویژه در سالهای اخیر در آیینهای ماه محرم ایجاد شده است.
عدهای از آگاهان مسایل اجتماعی و دینی معتقدند نوآوریها و تحولاتی که در نحوه برگزاری آیینهای ماه محرم ایجاد شده نیاز به آسیب شناسی جدی دارد تا این سنت دیرینه و باشکوه با خرافات و موهومات آمیخته نشود و فلسفه حقیقی ماه محرم و قیام عاشورا در سایه این نوآوریها دستخوش تحریف و دگرگونی نشود.
بعد از خواندن نماز مغرب ، کفش و کلاه کرده به حسینه میرویم ، تو راه چادرهای نذری که چند سالی است رونق گرفته هریک به صرف چای، شربت و یا شیر، رهگذران را دعوت میکند.
به حسینیه میرسیم ، واعظ مشغول سخنرانی است، از هر در سخن میگوید و واقعه کربلا را با مصداقهای دینی و مذهبی تطابق میدهد و هر شاخه از سخن را که به قصهای از شخصیتهای واقعه کربلا متصل است، بازگو میکند.
حسین (ع)، عباس (ع)، زینب (س)، علیاکبر، علیاصغر، حبیب بنمظاهر، حر از یکسو در این روایت خوانی و یزید، ابن زیاد، عمرسعد و شمر در سوی دیگر این داستان قرار دارند.
همه ساله در این ایام این شخصیتها در قالب باورها و برداشتهای ذهنی وعاظ در منابر و سخنرانیها جان میگیرند و واقعه عاشورا از مناظر مختلف در معرض شنود مخاطب قرار میگیرد.
واقعهای که از منظر تاریخی و مذهبی ماندگار و شخصیتهای آن همواره جاودان هستند اما همچنان بسیاری از زوایای ناشناخته و نپرداخته به انگیزههای حرکت امام حسین (ع) در مباحث مطرح شده از سوی خطیبان وجود دارد.
محرم که خود حاوی فرهنگ غنی برگرفته از واقعه عاشورا و عجین با نام حسین (ع)است ، اغلب در این مباحث گم شده و یا بازگو نشده ، ماهی که برآن نام پیروزی خون برششمیر گذاشته شده اما هیچگونه منطقی از آن برای مخاطب ارایه نشده است.
حسین (ع) برای چه حج را که از مهمترین فرائض دینی است، ناتمام رها کرد و به سوی عراق رهسپار شد؟ آیا آگاهی از مرگ دلیلی برای رفتن به سوی اوست؟ مگر نه اینکه طبق آیات و روایات ما مسئول حفظ جان و مال خود هستیم و اعضا و جوارح درآن دنیا از ما میپرسند؟ واقعه کربلا حاوی چه پیامهایی است؟
شخصیتهای حاضر در این قیام هریک دارای چه ابعادی هستند؟ جایگاهاهل بیت پیامبر(ص) درآن دوران و دلایل بوجود آمدن حکومت اسلامی در قالب حاکمیت خلفا و ایجاد بدعت در اسلام؟
این از پرسشهایی است که هرچند به آن اشارهوار در منابر و سخنرانیهای ایام محرم پرداخته شده ، اما هیچگاه از منظر علمی ، تاریخی و ارایه مستندات قابل اعتنا به آن توجه نشده است.
اما در آنسو به جای عمیقنگری و ژرفاندیشی در ذات واقعه عاشورا و چرایی قیام امام حسین (ع)، رفتارهای سخیف که بوی بدعت و بدفهمی از مذهب تشیع و حرکت آن بزرگوار دارد در قالب عزاداری حسینی (ع) و به اشکالی نوین بروز ظهور پیدا میکند.
گسترش غیرعلمی و دور از واقعیات تاریخی و ادبیات فاخر دینی و مذهبی در قالب نوحهسراییهای نوین و گسترش ذهنیاتسازی های غیرواقعی در نقل قولها و دامن زدن به خرافات و به نوعی کوچک شمردن شخصیتهای واقعه کربلا در غلو گوییها که هیچ سنخیت با مذهب تشیع و آئینهای واقعی و پاک عزاداری امام حسین (ع) ندارد، جامعه ایرانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.
"علم گردانی"، "نصب شمایلهای منتسب به ائمه معصومین (ع) و واقعه کربلا" قمه زنی و سایر رفتارهایی که هیچ یک با آئین عزاداری سالار شهیدان نزدیکی نداشته و ندارد و به نام ادای احترام به آن امام همام و عزاداری ارایه میشود، برای نسل امروز که آگاهی و دانستن را برای خود از ذهنیتسازی و خرافهپروی شبهمذهبی مقدم میداند، پذیرفته نیست.
حرکت امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد نظارت علمی بر چاپ و نشر کتیبهها و یا شمایلهای مذهبی ستودنی و ادامه آن در شاخههای مختلف نشانگر عزم مسئولان بر زدودن باورهای نادرست از اعتقادات پاک مذهبی است.
حسین (ع) و عاشورا متعلق به دیروز ، امروز و فرداست، رفتار مذهبی امروز ما الگوی فرداست.
برداشت صحیح از باورهای دینی و مذهبی و عمل عقلانی به آن ، زمینهی بالندگی عقیدتی و رشد مبانی دینی در جامعه است.
هیئت تمام میشود و از حسینیه بیرون میآیم هرچند از عریان شدن برخی برای سینهزدن و انجام عزاداری دلخورم، با خود میگویم شاید من اشتباه میکنم و آنها درست رفتار میکنند.
خیابان بسته شده و خودروها در صفی طولانی ایستادند از لابلایشان عبور میکنم ، صدای نالهای میشنوم، پیرزنی در کف صندلی عقب یک خودرو خوابیده، راننده زمزمه میکند، بابا مریض داریم، به خدا درست نیست.
هزار متر جلوتر، علامتی بزرگ با پرهای رنگی، دستهای از جوانان به دنبال علامت ، بر چشم بد لعنت ، بیشمار، برای سلامتیاش صلوات و به دنبال آن عدهای زنجیرزن و باقی قضایا...
منبع : ایرنا
از روز هفتم محرم که آب بر اهل بیت امام حسین (ع) بسته شد، سپاهیان عمر سعد نیز شرایط را بر آنان سخت تر کردند.
ابن سعد که به تحریک "شمر بن ذی الجوشن" برای حمله به سپاه کوچک امام (ع) لحظه شماری میکرد در روز نهم محرم سال ۶۱هجری خود را آماده حمله به خیمه گاه امام حسین (ع) کرده بود. امام (ع) از این قصد ابن سعد آگاه شد و با فرستادن قاصدی نزد وی ، از عمرسعد مهلت خواست تا یک روز حمله خود را به تعویق بیاندازد.(انوارالبهیه ، ص (۱۴۹
اما ماجرا چه بود؟ به عبیداله زیاد! خبر دادند که ابن سعد قرار است با امامحسین (ع) مذاکره کند. بنابراین او نیز نامهای نوشت و آن را به دست شمربن ذی الجوشن که فردی خشن بود و با خوارج نیز پیمانی داشت، داد و او را با چهار هزار سپاهی به کربلا فرستاد.
ابن زیاد! در این نامه نوشته بود: پسر سعد! شنیده ام که میخواهی با حسین (ع) از در صلح وارد شوی ؟ اگر چنین فکری در سر داری کنار برو و فرماندهی را به شمر واگذار کن. ابن سعد که فردی جاه طلب و مقام دوست بود و قولهایی نیز در باب حکومت دریافت کرده بود، نپذیرفت و تصمیم به جنگ گرفت . بعد از ظهر تاسوعا سپاه دشمن خود را برای حمله آماده کرد. حضرت عباس ابن علی(ع) از طرف امام حسین (ع) مامور شد تا برای مذاکره با ابن سعد و شمر به اردوگاه دشمن برود و از آنها یک شب را مهلت بگیرد. به رغم مخالفت زیاد و اختلاف رای، دشمنان پذیرفتند تا این مهلت را به خواسته ابوالفضل (ع)، به سپاه کوچک امام (ع) بدهند.
* در شب عاشورا چه گذشت ؟
خیال امام حسین (ع) از بابت حمله دشمنان آسوده شد، از همین رو با رویی گشاده و پس از نماز و نیایش در حالی که خود قرآن تلاوت میکرد، یاران خود را به خیمه مرکزی دعوت کرد.
در این هنگام امام (ع) اشعاری را زمزمه میکرد:
یا دهر اف لک من خلیل کم لک بالاشراق و الاصیل من صاحب و طالب قتیل والدهر لایقنع بالبدیل و انما الامر الیالجلیل و کل حی سالک سبیل "ای (مردم) روزگار اف بر شما، که چه بسیار صبحگاهان و شامگاهان از دوستان و طالبان حق ما را به قتل رساندی و روزگار هرگز به بدل و عوض ، قانع نمیشود و به هرحال توکل به خدای بزرگ و هر زندهای راهی را میپیماید و انسان زنده باید به دنبال عقیدهاش قدم بردارد."
این اشعار برای یاران آن حضرت به خصوص زینب کبری (س) گویای همه ماجرا بود.در این شب ابتدا امام(ع)، هم زینب (س) و هم دیگران را به گرفتن احکام از امام سجاد(ع) که در این هنگام در بستر بیماری بود، سفارش کرد.
امام(ع) در این شب با هریک از یاران خود خلوتی داشت و با آنها سخنانی را میگفت و هر کدام هم به زبانی وفاداری خود رااظهار میداشتند. در این هنگام امام (ع) فرمود: من یارانی باوفاتر و بهتر از یارانم و خویشانی محکم پیوندتر از خویشانم ندیده ام .( همان منبع )
به هر حال امام (ع) و یارانش در آن شب با خدا راز و نیاز و مناجات زیادی داشتند که به تعبیر روایات ، همچون "زمزمه زنبور عسل" در حال رکوع و سجود و قیام و قرائت قرآن بودند و همین زمزمهها موجب شد تا عدهای از سپاه دشمن تحت تاثیر قرار گرفتند و ۳۲نفر از آنها به سپاه کوچک امام (ع) پیوستند.( بحارالانوار ج ،۴۴ص ۳۹۳و (۳۹۴
از قول "نافع بن هلال " بیان شده که در نیمه شب امام (ع) به خیمه زینب (س) رفت . هلال میگوید: شنیدم که زینب (س) به برادرش گفت کهای برادر! آیا یاران خود را آزمودهای ؟ نکند به تو خیانت کنند و تو راتسلیم دشمن کنند؟ امام (ع) فرمود: سوگند به خدا آنها را آزمودهام ، در آنها جز عشق و شور ندیده ام که همچون علاقه کودک به پستان مادر، علاقه شهادت در راه مرا دارند.( نفس المهموم ، ص ( ۱۱۹
طی یک عمل جراحی در بیمارستان سیدالشهداء وابسته به نیروی انتظامی در کرمان تودهای به وزن ۱۵کیلوگرم از شکم یک بیمار خارج شد.
به گزارش کرمان نیوز پزشک جراح این بیمارستان به ایرنا گفت: بیمار خانمی ۴۱ساله بود که از حدود سه سال قبل احساس افزایش وزن میکرد اما به دلیل فقدان حس درد و یا ناراحتی خاص به پزشک مراجعه نکرده بود. دکتر حمیدرضا بهجتی افزود: این بیمار اخیرا بخاطر درد معده به پزشک متخصص داخلی مراجعه و پس از سونوگرافی به پزشک جراح ارجاع داده شد.
این پزشک جراح افزود: پس از انجام سی تی اسکن و آزمایشات متعدد مشخص شد که یک کیست بزرگ با منشاء تخمدان چپ در ناحیه حفره شکم رشد کرده که لازم است طی عمل جراحی برداشته شود. وی گفت: به دلیل رشد آهسته این توده و خوش خیم بودن آن، بیمار در این مدت درد خاصی احساس نمیکرده است. او افزود: این کیست از نوع تودههای خوش خیم کیستهای موسینی تخمدان و ابعاد آن ۳۰در ۴۰در ۵۰سانتیمتر و وزن آن ۱۵کیلوگرم معادل یک بچه سه ساله بود. این پزشک جراح افزود: عمل جراحی این بیمار با همکاری دکتر مهدی رضایی زاده جراح عمومی بیمارستان سیدالشهدا با موفقیت انجام شد و وضعیت بیمار رضایتبخش است.
سرپرست مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان اعتبارات این مرکز را ناکافی دانست.
به گزارش کرمان نیوز محمد هادی شجاعی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبار مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی استان کرمان به عنوان نخستین و تنها مرکز تحقیقات دانشجویی بسیار محدود است. وی افزود: میزان کنونی اعتبار پاسخگوی حجم وسیع طرحها و پروژههای تحقیقاتی ارسال شده از سوی دانشجویان برای حمایت مالی نیست.
او با انتقاد از عدم حمایت مالی اکثر دانشگاههای استان کرمان از پژوهشهای دانشجویی گفت: تحقیقات دانشجویی در کشور متولی خاصی ندارد. وی افزود: حمایتهای ناچیز توام با بوروکراسی اداری طولانی موجب دلسردی و نارضایتی دانشجویان پژوهشگر و محقق شده است. او گفت: بسیاری از دانشجویان در این موارد ناچار هستند هزینه تحقیقات را خود بپردازند.
سرپرست مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان همچنین بر ضرورت نهادینه کردن بحث جنبش نرمافزاری و نهضت تولید علم در دانشگاهها تاکید کرد. وی خواستار مشخص شدن سهم بودجه تحقیقات دانشجویی از کل تحقیقات کشور شد و گفت: با توجه به حجم وسیع طرحها و پروژههای تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان بسیجی، این اعتبارات نیاز به بازنگری دارد.
خبرگزاری فارس: مدتی است در برخی رسانههای خارجی و سایتهای خبری و به تبع آنها بین مردم، شایعه گستردهای درباره کسالت شدید رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده که این گزارش به این موضوع پرداخته است.
«به نظر میرسد که در واقع (آیتالله) خامنهای فوت کرده و یا در حال فوت است و نظام ایران تلاش دارد ارزیابی کند اگر این خبر اعلام شود، چه اتفاق و واکنشی خواهد داشت و واکنش مردم چه خواهد بود.
تازهترین گزارشهای پزشکی نشان میدهند که وقتی او (حضرت آیت الله خامنه ای) هفته گذشته از بیمارستان مرخص شد، دچار گردش خون نامناسب، ضربان قلب ضعیف، فشار خون بالا و نارسایی شنوایی است و تقریباً بینایی در یکی از چشمان خود را از دست داده و از درد شدید کمر رنج میبرد. ظاهراً نمیتواند به تنهایی از روی صندلی یا تخت خویش برخیزد. همه این عوارض ناشی از سرطانی است که او به آن مبتلا است. با این حال به پزشکان خود گفته است که تا زمانی که آمریکاییها از منطقه خارج نشدهاند و در لبنان، جمهوری اسلامی اعلام نشده باشد،زنده خواهد ماند»
این ادعا های «مایکل لدین» از اعضای موثر موسسه «امریکن اینتر پرایز» است که برخی او را مسئول طرح براندازی جمهوری اسلامی ایران معرفی میکنند. ادعاهای این مقام امریکایی در تاریخ 10 ژانویه مصادف با 20 دیماه سال جاری منتشر شد و پیش از آن، در 4 ژانویه مصادف با 14 دی نیز در سایت pajamasMEDIA به طور اشاره آمده بود. این شایعه آغاز ماجرایی شد که سپس برخی شبکههای خبری مانند فاکس نیوز که زیر نظر پنتاگون عمل میکند و برخی خبرگزاریهای غربی دیگر، آن را دنبال کردند و این روزها در سطح مردم این سؤال با نگرانی مطرح میشود که «از حال آقا چه خبر؟ میگویند...» و ادعاهای فوق تکرار میشود.
اساساً مقوله شایعه که برخی آن را "انتقال پیام و خبر از طریق شفاهی و بدون داشتن ماخذ و منبع شناخته شده " تعریف میکنند و برخی دیگر با نگاه خوشبینانه شایعه را "بخشی از خبری میدانند که به علل مختلف دور از دسترس افکار عمومی قرار میگیرد". مقولهای پیچیده و پرسابقه است که موضوع اصلی این گزارش نیست.
البته عدهای از کارشناسان، شایعه را به دلیل غیرموثق و بیاساس بودن، شایسته تحقیق و پیگیری هم نمیدانند، ولی برخی دیگر معتقدند به عنوان کنشی پیچیده با کاربردهای چندگانه حتماً باید جدی گرفته شود.
شایعات در کشور ما سابقه طولانی دارند و نمونههای جالبی از آنها در دسترس است که بعضاً پس از چندی به عنوان «دروغ سال» نیز شهرت یافته اند.
مثلاً ماجرای کج شدن برج میلاد از نمونههای بارز آن است. این بحث از یک طنز آغاز شد. «رضوانیه» تولید کننده این طنز خود در این باره میگوید:« زمانی که در زمستان 81 خبر خندهدار و غیرواقعی درباره کج شدن برج میلاد را مینوشتم، هرگز فکر نمیکردم که روزنامهها، وب سایتهای خبری و شبکههای رادیو، تلویزیون، خبری به این مضحکی! را باور و سپس منتشر کنند. شایعه کج شدن برج میلاد تا حدی در میان مرد تقویت شد که یکی از شبکههای خبری معتبر غرب نیز این خبر را با جدیت اعلام کرد و ماجرا چنان جدی تلقی شد که دفتر یکی از سازمانهای بینالمللی مستقر در تهران نیز قصد تشکیل کمیته بحران درباره این موضوع را داشت....»
انتشار شایعه بیماری سرطان رهبر انقلاب اسلامی نیز موضوع بی سابقه ای نیست و بسیاری از مردم به خاطر دارند که از روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تا مدتها، عین همین بحث درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) تکرار میشد و رادیو های عراق و اسرائیل بیش از دیگران آن را دنبال می کردند.
البته روشن است که شخصیتهایی حتی در طراز رهبری انقلاب نیز همچون همه مردم ممکن است دچار عارضهای یا کسالتی شوند. کما اینکه آیتالله خامنهآی نیز مدتی است دچار سرماخوردگی نسبتاً شدید شدهاند که آثار آن در صدای ایشان در آخرین دیدار نیز نمایان بود و به همین خاطر مقداری از برنامه های ایشان با توصیه پزشکان کاسته شد.
جالب است که ایشان همزمان با انتشار این خبر (بخوانید شایعه) دیدارها و ملاقاتهای عمومی مانند دیدار با مردم قم به مناسبت سالگرد قیام 19 دی و دیدار با شرکتکنندگان در هم اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع در دومین همایش بزرگداشت ابن میثم بحرانی در 25 دی ماه داشتهاند که رسانههای مختلف از جمله صدا و سیما، متن، صدا و تصاویر آن را منتشر کردند.
معمولاً چنین شایعاتی با اهداف چند گانه مانند ایجاد نگرانی و اضطراب در مسئولان و مردم، ارزیابی واکنش مردم و ارزیابی نحوه واکنش مسئولین دستگاههای رسمی به چنین موضوعی ساخته و پرداخته میشوند و ازهمین رو شاید لازم بود دستگاه های ذی صلاح، اطلاع رسانی مناسبی را انجام می دادند.
این ترفند در اوج جنگ 33 روزه جنوب لبنان و در مورد سید حسن نصرالله نیز از سوی منابع رژیم صهیونیستی بکار گرفته شد.
کسانی که شایعه سرطان رهبر معظم انقلاب اسلامی را طراحی کردند تا واکنش مردم را ارزیابی کنند، بدانند مردم با نگرانی که از عشق به رهبری حکایت دارد این موضوع را دنبال می کنند و این روزها در مساجد کشورمان شعار «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما خامنه ای رهبر به لطف خود نگهدار» با شور و سوز بیشتری پس از نمازها تکرار می شود. زمانی که برای تهیه این گزارش به سایتهای مختلف مراجعه کردیم کاربران اینترنتی درباره اخبار مربوط به این موضوع، اظهار نظرهای مختلف و جالبی کرده بودند،ولی بیشتر از همه، این عبارت تکرار شده بود. « به کوری چشم دشمنان، خامنهای زنده است».
انتهای پیام/
انجمن زرتشتیان کرمان اعلام کرد بخاطر رعایت حرمت ماه محرمالحرام هموطنان زرتشتی امسال آیین جشن سده را برگزار نمیکنند.
به گزارش کرمان نیوز هیات مدیره انجمن زرتشتیان کرمان روز چهارشنبه با ارسال نامهای برای استاندار کرمان افزود: با توجه به تقارن جشن ملی سده زرتشتیان با ایام سوگواری و عاشورای حسینی و بخاطر احترام به اعتقادات شیعیان، جشن ملی سده در سال جاری برگزار نمیشود. عبدالمحمد رئوفی نژاد استاندار کرمان نیز با قدردانی از این اقدام هموطنان زرتشتی، اینگونه حرکتها را در راستای نزدیکی و تعامل موثر فرهنگهای مختلف و ایجاد انسجام اجتماعی دانست. بر اساس سنت دیرین زرتشتیان هر ساله با فرارسیدن دهم بهمن جشن سده برگزار میشود. این جشن جایگاه ویژهای در جامعه زرتشتیان دارد.
با فرارسیدن ماه محرم مردم استان کرمان نیز همانند سایر شیعیان دلسوخته در ماتم شهیدان کربلا به سوگ نشستهاند. به گزارش کرمان نیوز بنابر آمار اعلام شده ۳۱۵مسجد و ۲۷۵تکیه در شهر کرمان این روزها میزبان عزاداران حسینی هستند.
دادستان کل کشور گفت: مجرمین باید بر اساس سوابق، جرم و محل ارتکاب آن شناسنامهدار شوند.
به گزارش کرمان نیوز حجتالاسلاموالمسلمین قربانعلی دری نجفآبادی در بازدید از ستاد فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: داشتن این نوع شناسنامه برای کشف سایر جرایم توسط پلیس بسیار موثر است. وی بر لزوم تشکیل پرونده برای اخلالگران نظم و امنیت و شناسنامهدار کردن آنها تاکید کرد و گفت: این افراد باید احساس کنند که همواره از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی کنترل میشوند.
او سرعت، تلاش و پشتکار پلیس را از عوامل تهدیدکننده مجرمین خواند و نقش مردم را هم در برقراری امنیت پایدار بسیار مهم ارزیابی کرد. دادستان کل کشور گفت: شهروندان باید در صورت مشاهده هرگونه جرم و یا آثار جرم، پلیس را برای شناسایی و دستگیری مجرمین یاری کنند. وی مسوولیت انسانها را در برابر خود و جامعه یادآور شد و افزود: سیاست های مختلف اداری، مقررات جنایی، کیفری و اخلاقی همگی از تعریف انسان نشات میگیرند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت و گو یی افزود: دراین گردهمایی جاذبههای تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان معرفی و توانمندیهای باالقوه و باالفعل منطقه به آنان معرفی میشود. علی کارنما مهمترین هدف از برگزاری این گردهمایی را فراهم آوردن شرایط گفت و گو برای حضور گسترده گردشگران اروپایی در کرمان برشمرد. وی گفت: از آنجا که برخی حرکات و تبلیغات منفی باعث زیر سوال رفتن امنیت استان شده است، امید میرود با برگزاری این گردهمایی بسیاری از ابهامات و چالشهای موجود در این خصوص برطرف شود.
کارنما تصریح کرد: گردهمایی سفرای ۲۰کشور اروپایی در کرمان میتواند در رونق صنعت گردشگری و افزایش آمار گردشگران این استان در سالهای آتی نقش بسزایی ایفا کند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری استان کرمان زمان این گردهمایی را اردیبهشت ماه ۸۶اعلام کرد.