پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

رفع فیلتر سایت «بازتاب» با حکم دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سایت بازتاب، با حکم دیوان عدالت اداری دستور لغو انسداد و رفع فیلترینگ سایت خبری «بازتاب» صادر و این پایگاه اطلاع رسانی بازگشایی شد.
این گزارش می‌افزاید: بنابر حکم شعبه سوم دیوان عدالت اداری که طی دادنامه شماره 1/4534 مورخ 26/12/85 صادر شده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، موظف است کلیه اقدامات اجرای مبنی بر غیرقانونی اعلام کردن سایت «بازتاب» و انسداد این سایت را متوقف و نسبت به بازگشایی آن اقدام کنند.
بنابر این گزارش، در متن دادنامه مذکور آمده است: در خصوص درخواست شاکی مبنی بر صدور دستور موقت بر جلوگیری از اقدامات اجرایی نسبت به اطلاعیه صادره از حوزه معاونت مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی دائر بر ممنوعیت فعالیت سایت بازتاب باتوجه به اوراق و محتویات پرونده و دلایل ابرازی و اسناد و مدارک موجود در آن درخواست شاکی موجه تشخیص و مستنداً به ماده 15 قانون دیوان عدالت اداری، دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی نسبت به آن تا رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی صادر و اعلام می گردد.
این گزارش حاکی است؛ بنابر این دستور قضایی سایت بازتاب از مورخ 28/12/85 بازگشایی گردیده و در صورتی که کاربران سایت بازتاب برای دسترسی به این سایت، با مشکل رو به رو می شوند می‌توانند به آدرس www.baztabnews.net به این سایت مراجعه کنند.

جستاری بر روز جهانی آب

براساس مصوبات نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ‪ ۱۹۹۲‬میلادی، هر سال دوم فروردین ماه(بیست و دوم ماه مارس) روز جهانی آب نامگذاری شده است.

امسال نیز در سومین سال از دهه بین‌المللی "آب برای زندگی"، قرار داریم.

روز جهانی آب در حالی برگزار می‌شود که دبیرکل سازمان ملل در آستانه این روز اعلام کرد: هم اکنون ‪ ۷۰۰‬میلیون نفر در سراسر جهان از کمبود آب رنج می‌برند و این تعداد تا سال ‪ ۲۰۲۵‬میلادی به سه میلیارد نفر خواهد رسید.

"بان کی مون " اظهار داشته است : کمبود آب می‌تواند طبیعی ، اقتصادی و بنیادی باشد و طی زمان و مکان تغییر کند.

به گفته وی ، وضعیت آب در جهان بی‌ثبات است و نیاز به رویکردی منسجم و پایدار برای مدیریت منابع آب بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

آب منبعی طبیعی،کمیاب، حیاتی وکالایی ارزشمند درتوسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها است که در اشکال مختلف مصارف آن اعم از شرب وبهداشت،کشاورزی، صنعت و زیست محیطی قابل جایگزینی با ماده دیگری نیست.

به علاوه تحقق توسعه پایدار در کشورها، منابع مناسبی از آب را طلب می‌کند که نبود آن توسعه را با محدودیت مواجه می‌سازد.

ایران نیز به عنوان کشوری واقع در منطقه خشک و نیمه خشک جهان با روند رو به رشد جمعیت، عدم تناسب زمانی و مکانی بارشها، رشد روز افزون مصارف آب، در آینده نزدیک با چالشها و معضلات جدی در زمینه تامین آب رو به رو خواهد شد که برای خروج از این چالشها به عزم و اراده ملی جهت تحقق مدیریت منابع آب نیاز است.

آنچه مسلم است مدیریت جامع منابع آب بر پایه همکاری و مشارکت تمام سطوح و لایه‌های اجتماعی بنا می‌شود. در این فرآیند از افراد و شهروندان گرفته تا سازمانها و نهادهای دولتی باید همگی با تعهد و آگاهی اجتماعی نسبت به این مهم توجه کنند.

توجه به امنیت آبی و مدیریت موزون و پایدار منابع آب و بخصوص با تاکید سازمان علمی ، فرهنگی و آموزشی ملل متحد "یونسکو" به عنوان بحران جدی جهان در سالهای آینده، ضروری است.

بررسیهای متخصصان نشان می‌دهد که با توجه به روند مصرف و محدودیت منابع اب ، اغلب کشورهای جهان در سالهای آینده به نوعی با بحران کم آبی مواجه خواهند شد.

در همین راستا سازمان یونسکو اعلام کرده است که‌بحران آب برزندگی، بهداشت و تغذیه مردم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در ‪ ۲۰‬سال آینده به طور متوسط میزان دسترسی مردم به آب یک سوم کاهش خواهد یافت.

اکنون "بحران آب" همانند بحرانهای اجتماعی و سیاسی که ریشه انسانی دارد در برنامه‌کاری سازمان یونسکو قرار گرفته است. جامعه بین‌الملل نیز در بیش از ربع قرن اخیر با توجه به پیش بینی بحران آب با سرمایه‌گذاری و برگزاری همایشهایی در تلاش برای یافتن تدابیری برای رفع این بحران بوده است.

افزایش جمعیت، بی‌توجهی به آلودگی منابع و عدم رعایت مصرف آن از جمله عوامل تشدید این بحران بوده است و امروزه همزمان با افزایش تقاضای آب ، میزان ذخایر چشمه‌ها و منابع آبی به شدت در حال کاهش است.

براساس پیش بینی کارشناسان، در سال ‪ ۲۰۵۰‬میلادی در‪ ۴۸‬کشور جهان که نزدیک به دومیلیارد نفر جمعیت خواهندداشت، هر فرد سالانه فقط به یک هزار مترمکعب آب برای نوشیدن، اب صنعتی و سد دسترسی خواهد داشت.

هم اکنون نزدیک به دو سوم کشورهای جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند که در بین آنها، کویت با دارا بودن سرانه ‪ ۱۰‬مترمکعب منابع آبی، یکی از کشور -های فقیر به شمار می‌رود.

امارات متحده عربی با ‪ ۵۸‬مترمکعب، باهاماس با ‪ ۶۶‬مترمکعب، فلسطین ‪۵۲‬ مترمکعب،قطر ‪ ۹۴‬مترمکعب، مولداوی ‪ ۱۰۳‬مترمکعب،لیبی ‪ ۱۱۳‬مترمکعب و عربستان سعودی با ‪ ۱۱۸‬مترمکعب از جمله کشورهای فقیر از نظر منابع آب در جهان محسوب می‌شوند.

براساس استانداردهای بین‌المللی، کشوری که سالانه کمتر از ‪ ۵۰۰‬مترمکعب آب برای هر نفر از شهروندان خود اب در اختیار داشته باشد ، از نظر منابع آبی فقیر محسوب می‌شود.

نروژ با ‪ ۸۵‬هزار مترمکعب آب برای هر نفر در سال پر آب‌ترین کشور جهان است. در مراحل بعدی می‌توان از کشورهای کانادا با بیش از ‪ ۹‬هزار مترمکعب، نیوزیلند با بیش از هشت هزار مترمکعب، گویان با بیش از هشت هزار مترمکعب، ایسلند بابیش از شش هزار مترمکعب،گینه بابیش از سه هزار مترمکعب، سورینام حدود سه هزار مترمکعب و جمهوری کنگو با حدود سه هزار مترمکعب نام برد.

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان بین‌المللی امور اب، روزانه نزدیک به دو میلیون تن آشغال ومواد زاید به رودخانه‌ها، چشمه‌ها و دریاچه- های جهان ریخته می‌شود که خود عامل اساسی به خطر افتادن منابع ارزشمند اب است.

در حالی که هر یک لیتر آب آلوده، هفت لیتر آب قابل مصرف را نیزآلوده می‌کند.

همچنین بر اساس این آمار،نزدیک به ‪ ۱۲‬هزار کیلومتر مکعب آب آلوده در جهان وجود دارد که با توجه به افزایش جمعیت، امکان دارد این مقدار آلودگی در سال ‪ ۲۰۵۰‬میلادی به ‪ ۱۸‬هزار کیلومترمکعب افزایش یابد.

همچنین با توجه به محدودیت منابع اب در جهان ، سازمان ملل در یک اقدام جدی، ضریب کیفیت آب را در کشورهای مختلف بررسی کرده است. در همین راستا، بلژیک با ضریب کیفیت منهای ‪ ،۲/۲۵‬در بین ‪ ۱۲۲‬کشوری که کیفیت آب آنها از سوی سازمان ملل درجه بندی شده، از آلوده‌ترین آب برخوردار است.

کشورهای مراکش ، هندوستان، اردن، سودان، نیجر، بورکینافاسو و روآندا از جمله کشورهایی هستند که ضریب منفی کیفیت آب آنها بسیار بالا است. در حالی که فنلاند با ضریب کیفیت مثبت ‪ ۱۰/۸۵‬بهترین منابع آب را در اختیار دارد.

کانادا، نیوزیلند، انگلیس، ژاپن، نروژ، روسیه،کره جنوبی، سوئد، فرانسه، پرتغال ، آمریکا و آرژانتین از جمله کشورهای هستند که باداشتن ضریب مثبت کیفیت آب در سطح حدود ‪ ،۱۰‬از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

همچنین ایران از نظر ذخایر و منابع آبی با سرانه حدود یک هزار و ‪۹۵۵‬ مترمکعب در ردیف ‪ ۱۳۱‬کشور جهان قرار دارد.

در همایشهای جهانی اب همواره بر لزوم توجه دولتها به مشکل اب تاکید شده است .زیرا استفاده عاقلانه از آب می‌تواند به از میان بردن فقر در جهان نیز کمک کند.

برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که تا اواسط قرن بیست و یکم به علت آلوده شدن و هدر رفتن آبهای کره زمین ممکن است تا ‪ ۷۰‬درصد جمعیت کل دنیا، یعنی هفت میلیارد نفر با کمبود آب شیرین مواجه شوند.

سازمان ملل پیش بینی کرده است که در صورت تدابیر لازم‌در طول ‪ ۲۰‬سال آینده آب قابل مصرف برای هر انسان درجهان به دو سوم سطح کنونی کاهش خواهد یافت.

مطالعات و بررسیهای انجام شده نشان می‌دهد که ایرانیان جزو نخستین تمدن -هایی بوده‌اند که به امر حفاظت و بهره‌برداری از آبها از طریق احداث سازه -ها و تاسیسات آبی پرداخته‌اند. به طوری که مورخان، تمدن ایران باستان را "تمدن هیدرولیکی و آبی" و اخلاق آنها را "اخلاق آبی" ذکر کرده‌اند.

قدمت سازه‌های آبی در ایران به بیش از شش هزار سال می‌رسد، نهر آبیاری "سیلک " کاشان شش هزار و ‪ ۵۰۰‬سال، شبکه آب شهر سوخته زابل پنج هزار سال، نهر انتقال آب از رودخانه دز به معبد " چغازنبیل " سه هزار و ‪ ۵۰۰‬سال و سد داریوش (درودزن فعلی) ‪ ۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬سال قدمت دارند.

همچنین سد قوسی " ایزدخواست " نیز یکهزار و ‪ ۷۰۰‬سال، سدهای " کیارقم" و "کریت" طبس ‪ ۷۰۰‬سال، سد "سلامی خواف" ‪ ۵۰۰‬و سد "ملاقشم" ‪ ۸۰‬سال قدمت دارند.

از دهه ‪ ۳۰‬شمسی فعالیتهای سدسازی در کشور از سر گرفته شد که حاصل آن ‪ ۱۳‬سد بزرگ اما با حضور تمام عیار مهندسان خارجی در قالب مشاور، پیمانکار و سازنده تاسیسات هیدرومکانیکی بود.

در حالی که از دهه ‪ ۶۰‬و در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکوفائی این صنعت بوده‌ایم .به طوریکه حاصل کمتر از سه دهه فعالیت خانواده بزرگ آب، بهره‌برداری از ‪ ۱۸۰‬سد بزرگ با ظرفیت ‪ ۳۰‬میلیارد مترمکعب و ‪۳۲۰‬ سد کوتاه با ظرفیت ‪ ۵۷۰‬میلیون مترمکعب است.

تعداد ‪ ۸۸‬سد بزرگ نیز با ظرفیت ‪ ۱۰‬میلیارد مترمکعب در کشور در حال ساخت است که تا پایان برنامه چهارم به پایان خواهد رسید و ‪ ۱۷۶‬سد بزرگ دیگر در مرحله مطالعه قرار دارد که ‪ ۵۴‬سد آن مراحل پایانی مطالعات مرحله دوم را می‌گذراند.

ارتقا توان و ظرفیت سدسازی در کشور به حدی رسیده است که حداقل در ‪۱۰‬ کشور دیگر دنیا طرحها و پروژه‌های آبی و برق - آبی توسط مهندسان ایرانی در حال طراحی و اجرا است.

با نگاهی به صنعت آب کشور ، اکنون مدیریت بر منابع آب و استفاده درست از این منابع از دغدغه‌های مسئولان و فعالان این عرصه محسوب می‌شود.

به مناسبت ‪ ۲۹‬اسفند ماه روز ملی شدن صنعت نفت

تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران روز ‪ ۲۹‬اسفند ماه ‪ ۱۳۲۹‬یکی از نقاط عطف تاریخ مبارزاتی ملت ایران برای کسب حق خود و بریدن دست بیگانگان از منابع و سرمایه‌هایش می‌باشد.

نقطه آغازین حرکت ملی کردن صنعت نفت ایران تشکیل مجلس چهارم درسال ‪۱۳۲۲‬ با محوریت مساله " نفت" بود.

شرایط بین‌المللی در دوره شروع حرکت ملی شدن صنعت نفت درایران به گونه‌ای بود که کشورهای مختلف به ویژه سه کشور روسیه، انگلیس و آمریکا با ارایه پیشنهادهای مختلف به‌دولت ایران درصدد کسب امتیاز نفتی از ایران بودند. از آنجا که انگلیس امتیاز بهره‌برداری از منابع نفت جنوب کشور را در اختیار داشت ، روسها درصدد کسب امتیاز منابع نفتی در شمال ایران وآمریکائیها نیز به تشویق پادشاه وقت کشور در پی کسب امتیاز نفت در ایران بودند.

مرحوم دکتر "محمد مصدق" که رهبری غیررسمی گروهی متشکل از ‪ ۱۶‬تن از نمایندگان مجلس چهاردهم را برعهده داشت ، با توجه به این اوضاع در اظهار نظری گفت: " به بهانه اینکه به یک کشور نفت داده شده است ، نباید به هیچ کشور دیگری امتیاز داد.در غیراین صورت این دور باطل تمامی نخواهد داشت." مرحوم مصدق در دوارن مبارزات خود برای ملی کردن صنعت نفت بارها این جمله را تکرار کرد و تاکید داشت که ایرانیان باید خود منابع نفتی کشورشان را اداره و بهره‌برداری کنند.

روحانیون برجسته وقت به‌ویژه مرحوم آیت‌الله کاشانی همواره‌تاکید می‌کردند که وظیفه هر ایرانی مسلمان آن است که از ملی شدن صنعت نفت حمایت کند. هدف مردم ایران نیز از پشتیبانی مرحوم مصدق برای ملی کردن صنعت نفت مبارزه با استعمارگران و قطع دست ایادی آنها در همه امور جاری کشور و استیفای حقوق ملیشان بود.

اهمیت حرکت ملی شدن صنعت نفت ایران را بدون در نظر گرفتن جایگاه این صنعت در عرصه بین‌المللی آن زمان نمی‌توان به درستی ارزیابی کرد.

در زمان ملی شدن صنعت نفت،ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خام خاورمیانه بود و پس از آمریکا، ونزوئلا و شوروی سابق چهارمین تولیدکننده معتبر نفت خام دنیا به شمار می‌رفت.درآن دوران کل تولید نفت خام ایران ‪ ۳۲‬میلیون تن در سال معادل بیش از یک سوم مجموع تولید نفت خام خاورمیانه ( ‪ ۹۰‬میلیون تن در سال ) بود. از سوی دیگر ایران ‪ ۹۰‬درصد نفت خام مورد نیاز اروپای غربی را در آن دوران تامین می‌کرد.

لذا ناراضی بودن انگلیس از حرکت ملی شدن صنعت نفت ایران و تلاش برای برهم زدن این حق خواهی ملت ایران واضح و روشن است. شرکت نفت انگلیس در دوران تاراج منابع نفتی ایران سرمایه هنگفتی را برای خود برهم زده بود و به همین جهت به خطر افتادن منافعش در صنعت نفت ایران را برنمی‌تابید.

این کشور برای جلوگیری از به ثمرنشستن حرکت ملی شدن صنعت نفت ایران از تمام شگردهای لازم و ممکن استفاده کرد.یکی از این حرکتها، تحریم نفت ایران درنیمه اول سال ‪ ۱۳۳۰‬با هدف به خطرانداختن ثبات سیاسی واقتصادی کشور بود.

انگلیس به تمام خریداران نفت خام ایران هشدار داده بود که نفت ایران را خریداری نکنند.

اما دولتمردان وقت ایران در ادامه مبارزات خود با تلاش زیاد توانستند بر این حرکت موذیانه استعمارگر پیر فائق آیند. مرحوم دکتر مصدق که در آن زمان نخست وزیر بود ، برای خنثی کردن توطئه انگلیس و به منظور کسب درآمد برای کشور ترجیح داد نفت خام را با تخفیف به مشتریان بفروشد. نکته قابل توجه آن است که درآمدی که دولت مصدق با فروش تخفیفی نفت خام و فرآورده نفتی برای کشور کسب کرد دو برابر رقمی بود که "شرکت نفت انگلیس و ایران" بابت فروش سالانه ‪ ۳۱‬میلیون تن نفت خام به ایران پرداخت می‌کرد.

اجرای برنامه ریاضت اقتصادی با محوریت عدم اتکا به درآمدهای نفتی و تلاش برای مصرف نفت خام در داخل کشور حرکتهای دیگری بود که مرحوم مصدق برای بی‌اثر کردن تحریم نفت از سوی انگلیس انجام داد و توانست اقتصاد کشور را در آن دوره سرپا نگاه دارد.

درواقع تفکر ایجاد اقتصاد بدون نفت که اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته نفتی دنیا مانند نروژ به کار گرفته شده است، ریشه در تفکر مرحوم دکتر مصدق و حرکت وی در دوران ملی کردن صنعت نفت دارد.

انگلیس دیگرتاب و تحمل زیان ناشی از ملی شدن نفت ایران را نداشت. لذا با وجود تلاش دکتر مصدق برای حفظ و پایداری این حرکت ، استعمار پیر انگلیس با توسل به نیروی انتظامی و اشغال خوزستان و در نهایت همراهی با آمریکا درکودتای ‪ ۲۸‬مرداد ‪ ، ۱۳۳۲‬ضربه‌ای را به حرکت مردم ایران وارد آورد.

اگر بخواهیم ملی شدن نفت را از بعد اداره امور یک مجموعه بدست مردم کالبد شکافی کنیم،بایداذغان کرد ادامه و کمال نسبی نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است. زحمتکشان صنعت نفت ایران به حق برگهای زرینی ازتاریخ این صنعت را در دوران به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی ، بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی رقم زدند.

اغراق نیست اگر بگوییم ادامه حیات کشور از نظر سیاسی واقتصادی مدیون فداکاریهای کارکنان زحمتکش صنعت نفت در طول این سالها است.

تبیین روحیه خودباوری که ریشه درحرکت و تفکرملی کردن صنعت نفت و اداره امور این صنعت بدست ایرانی مسلمان دارد، سبب شده است که‌اکنون عملیات اصلی درحوزه نفت و گاز کشورهمچون اکتشاف، حفاری، توسعه ، تولید، بهره برداری، فرآورش، حمل و نقل، لوله‌گذاری و فروش نفت خام تحت مالکیت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و توسط مردان شایسته و متخصص این مرزوبوم انجام شود.

مدیر کل جدید برنامه ریزی استانداری کرمان منصوب شد

دکتر نادری از اساتید برجسته و متعهد دانشکده فنی دانشگاه شهید باهنر کرمان طی حکمی از سوی استاندار کرمان به عنوان مدیر کل جدید مالی و برنامه ریزی استانداری کرمان منصوب شد.

به گزارش اختصاصی کرمان نیوز پیش از این دکتر حیدری به مدت کوتاهی این سمت را بر عهده داشته است که به دلایلی از این سمت کنار گذاشته شده است. روابط عمومی استانداری کرمان متاسفانه در این خصوص اطلاع رسانی نکرده است .

نارضایتی مردم کرمان از کمبود تاکسی

به گزارش کرمان نیوز نارضایتی مردم کرمان از کمبود تاکسی در این شهر و در آستانه عید نوروز به شدت افزایش یافته است . در ضمن عدم مدیریت در سازمان اتوبوس رانی در ارائه خدمات مطلوب نیز بر این نارضایتی افزوده است .

"حاجی فیروز" و یک پرسش

روزهای آخر سال شاهد آوازخوانی حاجی‌فیروز با چهره سیاه و لباس‌های قرمز هستیم که دایره در دست و با عبارت‌های "ارباب خودم سلام و علیکم، ارباب خودم بزبزقندی، ارباب خودم چرا نمی‌خندی"، چهره شهر را ناگهان تغغیر می‌دهند.

حاجی فیروز کیست؟
هر چند "حاجی فیروز" یا "حاجی نوروز" با پوشاک سرخ و چهره سیاه ریشه در تاریخ دارد اما می‌توان گفت تکدی‌گری پیامد آن جدید است.

جاجی فیروز را "قاصد نوروز" خوانده‌اند که بگونه‌های مختلف از دیرباز در سراسر ایران زمین رواج داشته در نواحی گوناگون او را با نامهای متفاوتی می‌شناسند.

در خراسان و بخش‌هایی از افغانستان "بی‌بی نوروزک "، در خمین و اراک "ننه نوروز"، در کرانه‌های خلیج فارس "ماما نوروز"، در گیلان" پیر بابا" یا "آروس" (عروس گلی)، در آذربایجان" ننه مریم"، در تاجیکستان "ماما مروس" و نام‌های مشهور مانند بابا نوروز و عمو نوروز شناخته می‌شود.

هرچند در بسیاری از نواحی، شخصیت نوروزی ما، زنانه است، اما هنگام نمایش‌ها، مردی در پوشاک زنانه بجای زنان ایفای نقش می‌کند.

البته چنین می‌نمادید که کنار نهادن زنان از این نمایش، مانند اجرای نقش زنان توسط مردان در تعزیه‌خوانی، رسمی برگرفته از دستورهای دینی و رعایت حرمت هر چه بیشتر برای بانوان است
حاجی فیروز از سنت‌های جالب گره خورده با نوروز است که ریشه‌ای بسیار کهن در کشور ما دارد و آیین آن به‌گفته برخی تاریخ‌شناسان حتی به پیش از مهاجرت آریاییان به فلات ایران باز می‌گردد.

این شخصیت نمادین، دگرگون شده ننه نوروز یا بابا نوروز است و برپایه آیینی بسیار کهن، آورنده پیام نوروزی و نویددهنده سالی نیک می‌باشد.

اما شکل امروزین آن به سده معاصر هم مربوط می‌شود. از دیدگاه برخی تاریخ پژوهان، حاجی فیروز بازمانده آیین زرتشتیان و مراسم سوگ سیاوش است.

چهره سیاه، نماد بازگشت از جهان مردگان و لباس سرخ نیز نشان خون سیاوش و ایزد شهیدشونده است و خرسندی و نشانه شادی از زایش دوباره است که پیشگاه برکت می‌باشد.

دکتر "کتایون مزداپور" کارشناس فرهنگ و زبانهای باستانی ایران در گفت وگو با ایرنا، ایزد شهیدشونده را معادل دوموزی یا تموز بین‌النهرین خواند و گفت: در گذشته گونه‌ای ایزد نباتی و "خدا _ انسان" بوده که با آمدن او بر روی زمین درختان شکوفه می‌کردند.

وی افزود: از دیدگاه برخی دیگر از اسطوره شناسان مانند "مهرداد بهار" سیاوش با ایزد نباتی بومی مربوط بوده زیرا پس از شهادت سیاوش، از خونش گیاهی می‌روید که همان برکت بخشی و رویش است.

مزداپور درباره معنای دیگری نام سیاوش گفت: سیاوش در آیین پهلوی سیاوخش و در آیین اوستایی سیاورشن است که معمولا به دارنده اسب سیاه یا قهوه‌ای می‌گفتند.

البته با ریشه‌یابی در آیین سیاوش، دریافتیم معنای اصلی نام سیاوش یعنی مرد سیاه یا سیه چرده است و به رنگ سیاه اشاره دارد که حاجی فیروزها صورت‌های خود را رنگ می‌کردند که گواه قدمت این نماد است.

یکی از داستانها در مورد حاجی فیروز به آیین رومیها و یونانیها هم باز می‌گردد.

برپایه این نقل، ملکه ایشتر به جهان زیرین سفر می‌کند اما برای او دیگر بازگشتی نیست. پس از این اتفاق زایش و باروری روی زمین متوقف می‌شود.

بنا براین خدایان درصدد چاره‌جویی بر می‌آیند و سرانجام موفق می‌شوند آب زندگی را به دست آوردند و بر ایشتر بپاشند، اما طبق قانون سرای مردگان، ایشتر باید جانشینی برگزیند تا جانشین او شود. ایشتر شوهر خود "دو موزی" را برمی‌گزیند، جامه سرخ به تن وی می‌کنند، روغن خوشبو به تنش می‌مالند، نی لاجوردنشان به دستش می‌دهند و او را به جهان زیرین می‌کشانند.

دوموزی ایزد نباتی است که با رفتنش گیاهان خشک می‌شوند. پس چاره چیست؟ خواهر دوموزی نیمی از سال را به جای برادرش در سرزمین مردگان به‌سر می‌برد تا برادرش به روی زمین بازآید و گیاهان جان بگیرند، بالا آمدن دو موزی و رویش گیاهان همزمان با فرا رسیدن بهار و نوروز ما ایرانی‌هاست.

مزداپور ادامه داد: براساس این برداشت تاریخی، زمانی که دوموزی همراه مردگان بالا می‌آید سال نو آغاز می‌شود که با استقبال ایرانیان از بهار همزمان است.

این داستان شباهتهایی با حاجی فیروز دارد ولی حاجی فیروز متعلق به آیین‌های بومی این سرزمین است، به بیان دیگر، روزگاری در این خطه کنونی ایران، به وجود انسان- خدایی باور داشتند که با برداشت اساطیری غرب این سرزمین، بعنی چون دوموزی، شباهت دارد.

البته نی‌لبک دوموزی اگر در دست حاجی فیروز دایره زنگی شده، شاید نشانه کاربرد گونه‌های مختلف ابزاز موسیقی در جریان زمان باشد و شاید بهتر باشد که دوموزی ایرانی را در شکل قدیمی اسطوره هم فرض کنیم که با دایره زنگی به جهان زیرین می‌رفته و سپس با نواختن آمدن خود را خبر می‌داده در حالیکه همتای بین‌النهرینی او، از نی لاجوردنشان بهره گرفته بود.

مزداپور در پایان گفت: معادل دوموزی بین‌النهرینی، در ایران سیاوش را داریم که شهید می‌شود و سپس در قالب کیخسرو زنده می‌شود، یعنی همین داستان نوشدن جهان در جشن نوروز.

اعتقاد به خدای نباتی که می‌میرد و سپس زنده می‌شود، در مناطق گوناگون با نام‌های مختلف رایج بوده است.

در "آیین آتیس"، "فریجی" خدای جوان و زیبایی و نمادی از حاصلخیزی و کشاورزی، در "آیین آدونیس" ایزدی یونانی که از درخت زاییده می‌شود.

"بازگشت پرسفون" "ایزدبانوی" جهان تاریکی در اساطیر یونان به روی زمین بازمی گردد که با شادی مادرش "دمتر" "ایزدبانوی" باروری گیاهی همراه است و سبب باروری جهان در هر بهار می‌شود.

کشته شدن "اوزیریس" در مصر به دست برادرش "ست" که نماد تاریکی است و بازیابی حیات قربانی به کمک همسرش "ایزیس" بویژه فرزندش "هوروس" که خدای خورشید است.

در ایران نیز "سیاوش" و مرگ او را داریم که با جاری شدن خون او، گل "سیاوشان" از خاک سربرون آورد و جان گرفتن او در چهره "کیخسرو" است.

هرچند همه با حاجی‌فیروز آشنا هستیم و بی‌گمان کودکان آینده نیز او را خواهند شناخت، اما باید پژوهش‌هایی گسترده‌تر انجام گیرد تا ضمن شناخت کامل این سنت کهن، انحراف‌هایی مانند تکدی‌گری نیز از بین برود.

حاجی فیروز گذشته ما پیام‌آور بهار بود اما اکنون به یک گدا تبدیل شده که توهینی به سنت‌ها است.

سوء‌استفاده از احساسات مردم، مراسم و مناسبت‌ها مذهبی و اجتماعی برای تکدی‌گری در بسیاری از مناطق جهان رواج دارد اما نباید این رویکرد به فراموشی سنت‌ها و آیین‌ها منجر شود.

از نوروز امسال و برای هرسال، به کودکان خود بیاموزیم حاجی فیروز با نوروز نماد گدایی نیست بلکه زایش طبیعت است که با خود برکت می‌آورد.

"ساره جعفرقلی"

"حلبچه"، سند رسوایی "آقای دیکتاتور" و هم پیمانانش

‬و ‪ ۲۶‬اسفندماه هر سال یادآور هدیه بهاری صدام برای مردم کشورش بود که همراه با نسیم بهاری سال ‪ ۱۳۶۶‬هزاران کشته و مجروح برجای گذاشت و آثار و عواقب آن از جمله انواع سرطانها و بیماریهای ریوی پس از گذشت ‪ ۱۹‬سال از آن حادثه دهشتناک در "حلبچه"، همچنان بر روی مردم این شهر مشهود است.

جنگنده‌های عراقی در حالی بمبهای شیمیایی خود را بر فراز حلبچه برسرمردم این منطقه فرومی‌ریختند که این شهر در دست نیروهای ایرانی قرار گرفته و کردها متهم به همکاری با ایران شده بودند.

بدرفتاری دولت بعثی عراق با کردها همواره مشخص بوده، که این بار رژیم منفور و سرنگون شده بعث عراق، تنفر را با بمباران شیمیایی به نمایش گذاشت.

به کارگیری سلاحهای شیمیایی توسط عراق درطول هشت سال جنگ تحمیلی از آذر ماه سال ‪ ۱۳۶۱‬آغاز شد.

ابتدا عراق مقدار محدودی از سولفورموستارد (عامل تاول زا) را به منظور درهم شکستن مقاومت رزمندگان ایران درتکهای شبانه مورد استفاده قرار داد، پس ازآن درسال ‪ ۱۳۶۲‬در پیرانشهر و پنجوین ازسلاحهای شیمیایی استفاده کرد.

استفاده ازسلاحهای شیمیایی در بعد وسیع توسط عراق از اوایل زمستان ‪۱۳۶۴‬ که رزمندگان ایران باعملیات گسترده خود توانستند شهر "فاو" عراق را تصرف نمایند، شکلی گسترده گرفت.

پس ازعملیات "والفجر ‪ "۸‬نیروهای عراقی به قدری از مواد سمی شیمیایی استفاده کردند که گستردگی آن تا آن زمان نظیر نداشت و حدودهفت هزارگلوله توپ و خمپاره حاوی مواد سمی علیه مواضع نیروهای ایران شلیک شد.

ظرف دو روز هواپیماهای عراقی به طور مداوم بیش از یک هزار بمب شیمیایی در صحنه‌های عملیات فرو ریختند.

بمباران شیمیایی شهرمرزی سردشت توسط عراق در هفتم تیر ‪ ۱۳۶۶‬فجیع‌ترین و وحشتناکترین تهاجم ازاین نوع بودکه منجربه کشته ومجروح شدن بسیاری ازمردم غیرنظامی محلی شد.

وحشیانه‌ترین مورداستفاده عراق در ‪ ۲۵‬اسفند ‪ ۱۳۶۶‬در حلبچه بود که وسیع ترین مورد استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی از زمان جنگ جهانی اول تاکنون به شمار می‌رود که حداقل پنج هزارتن از مردم کرد و مسلمان این شهر را به کام مرگ فرستاد و هفت هزار تن دیگر را مجروح کرد.

نیروهای عراقی با استفاده از گاز خردل، اعصاب و سیافوژن به فاصله‌های زمانی کوتاه حلبچه را بمباران کردند.

بر اساس اسناد تاریخی این جنایت تا دو هفته پس از آن تنها به صورتی محدود در برخی نشریات نمود یافت اما به زودی زوایای پنهان این جنایت برای همه آشکار شد.

نشریه نیویورک تایمز در این خصوص نوشت:"این عمل ازهر جهت و به هر مفهوم یک جنایت جنگی است که باانکارهای سست و رسمی عراق و عذر و بهانه‌های غیر- رسمی در مورد استفاده از یک سلاح ناجوانمردانه درآمیخته است."
انتشار مصاحبه‌ها و عکس‌های مجروحان موجب اعتراض و خشم افکار عمومی مردم جهان نسبت به عراق و شورای امنیت شد و آن شورا ناگزیر به دبیر کل اجازه داد برای بررسی کارشناسانی را به مناطق شیمیایی اعزام کند.

بر اساس اسناد تاریخی گازهای سمی بکار رفته در حلبچه گازخردل، سارین و ویاکس بود که از سوی برخی دولتهای غربی به رژیم بعث عراق تحویل داده شده بود.

بکارگیری سلاحهای شیمیایی توسط عراق درحالی صورت گرفت که این کشور جزو‪۱۲‬ کشور امضاکننده پروتکل ژنو در منع استفاده از سلاحهای سمی خفه‌کننده و ترکیبات باکتریولوژیک بود.

فاجعه حلبچه زخمی ناسور است بر پیکره جامعه بشری که چهره دیکتاتورها و مستبدان دنیا را که همچون خوره‌زدگانی زشت‌رو در پی خونخواری‌اند، به دنیا نشان می‌دهد.

همزمان با نوزدهمین سالگرد این رویداد اکنون کردهای حلبچه در انتظار نسیم بهار و شکفتن گلهای لاله‌اند تا به یاد عزیزان از دست رفته خود مویه هایشان را به باد بسپارند.

طوفان جان شش نفر را در استان کرمان گرفت

 شش نفر در حوادث مختلفی که بر اثر طوفان دیشب در این استان روی داد جان باختند.

 به گزارش کرمان نیوز وقوع طوفان با این شدت و گستره برای نخستین بار است که در استان کرمان رخ می‌دهد.

 سرعت طوفان را در مناطق مختلف این استان بین ‪ ۳۰‬تا ‪ ۱۲۶‬کیلومتر در ساعت بود.

 بر اثر این طوفان حدود ‪ ۳۰۰‬خودرو در محور کرمان بم کاملا زمین گیر شدند که سرنشینان آنها نیازمند امداد و نجات شدند.

طوفان شدید جمعه گذشته اغلب مناطق استان کرمان را درنوردید و خساراتی بر جای گذاشت.

به مناسبت ‪ ۲۸‬صفر/ معراج مردانی از ملک به ملکوت

باز هم مدینه به اندوه نشسته و سکوتی ژرف، همه جایش را فرا گرفته، دوباره گرد و غبار بر دیوارهای گلین‌خانه‌ها نشسته،باد غربت در کوچه باغ‌های خزان‌زده شهر، خود را به در و دیوار می‌زند و آواره مصیبت روح جاودانی صبر، حضرت رسول الله الاعظم (ص) و امام مجتبی (ع) است.

در ‪ ۲۸‬صفر سال یازدهم قمری فاجعه بزرگ رحلت پیامبر اسلام (ص) واقع شد که این روز با شهادت جانگداز حضرت امام حسن مجتبی (ع ) نیز مصادف است.

ای فرستاده خوبی‌ها وای مهربانترین، تو از ملکوت به زمین فرا خوانده شدی تا انسان را با کرامت انسانی آشنا کنی، تو آفتاب روشن حقیقت بودی در شام تیره زندگی، از مشرق دل‌ها برآمدی و اکنون آسمان تب دار غروب جانگداز توست.

این چه حزنی است نهفته در نام تو که بی‌اختیار دل‌ها را می‌شکند، این چه غم شگرفی است که تداعی خاطره تو بر قلب‌ها می‌نشاند، اختیار اشک در مصیبت تو با ما نیست، گریه کردن دل شکسته می‌طلبد.

در میان مخلوقات هیچ شخصیتی مانند رسول خدا(ص) نیست و هیچکس به مقام بی‌همتای ایشان نمی‌رسد، او گوهر بی‌همتای آفرینش است و رحلت او مصیبت بزرگی برای بشریت محسوب می‌شود.

رسول گرامی اسلام (ص) در سال یازدهم هجری در آخرین سفر حج (در عرفه)، در مکه، در غدیرخم، در مدینه قبل و بعد از بیماری در جمع یاران با صراحت از رحلت خود خبر داد.

رسول خدا در روزهای پایانی عمر با برکتش پس از نماز صبح در مسجد فرمود: بازگشت همه به سوی خداوند است، نزدیک است که فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت کنم.

ایشان فرمودند: "من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم کتاب خدا و عترتم و این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار می‌کنید".

آنگاه پیامبر گرامی (ص) با زحمت به سوی خانه‌اش به راه افتاد، مردم با چشمانی اشک آلود آخرین فرستاده الهی را بدرقه کردند و چند روز بعد بیماری پیامبر(ص) شدت یافت و هنگامی که سرش بر دامان علی (ع) بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

امام حسن (ع) فرزند امیرمومنان علی (ع) و مادرش مهتر زنان،فاطمه زهرا (س)، دختر پیامبر خدا(ص) است.

امام حسن (ع) در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در مدینه متولد شد، وی نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده علی و فاطمه عنایت کرد، به امر خدا و طبق وصیت پدر بزرگوارش، به امامت رسید، ‪ ۱۰‬سال امامت و نزدیک به ‪ ۶‬ماه خلافت کرد و به اداره امور مسلمین پرداخت.

دراین مدت، معاویه که دشمن سرسخت حضرت علی (ع) و خاندان او بود و سال‌ها به طمع خلافت (در آغاز به بهانه خونخواهی عثمان و در آخر آشکارا به طلب خلافت) جنگیده بود، به عراق که مقر خلافت امام حسن (ع) بود لشکر کشید و جنگ آغاز کرد.

امام حسن مجتبی (ع)، این سید جوانان اهل بهشت، این خلق نیکوی محمدی، در سال ‪ ۵۹‬هجری و سن ‪ ۴۷‬سالگی با جگری تفتیده از نامهربانی دشمن خانگی‌اش، به عرش بی‌کران خدا پر کشید.

از امالی شیخ (ره) نقل شده که امام مجتبی (ع) به برادرش امام حسین(ع) وصیت کرد که مرا کنار رسول خدا دفن کن که من به او و خانه او شایسته تر از دیگران هستم ...

... و اگر از این کار مانع شدند و جلوگیری کردند، من تو را به حق قرابت و نزدیکی که خدا برای تو قرار داده و قرابتی که با رسول خدا داری سوگند می‌دهم که اجازه ندهی در این راه خونی ریخته شود تا آنگاه که رسول خدا(ص) را دیدار کنیم و شکایت خود به نزد او بریم و آنچه از این مردم پس از وی بر سر ما رفته برای او نقل کنیم..."، این را فرمود و از دنیا رفت، درود خدا بر او باد.

کاش جانم بود قابل تا فدایت می‌شدم، کاش دستم می‌گرفتی خاک پایت می‌شدم.

‪ ۲۸‬صفر سالروز رحلت جانگداز پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) بر عموم مسلمانان جهان و پیروان حضرتش تسلیت باد.

از : فریبا بابائی - ایرنا

شهرام جزایری دستگیر شد

به گزارش کرمان نیوز یک مقام آگاه امنیتی کشور روز یکشنبه به ایرنااعلام کرد: "شهرام جزایری عرب" دستگیر شد. اخبار تکمیلی متعاقبا مخابره خواهدشد.

کرمان بیشترین تعداد فوتسالیست‌ها را درکشور دارد

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران گفت:استان کرمان از نظر تعداد فوتسالیست در کشور در مکان اول قرار دارد.

به گزارش کرمان نیوز حسین شمس روز پنجشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: طی دو تاسه سال آینده ، فوتسال استان کرمان رشد چشمگیری خواهد داشت .

ایران اسلامی در نتیجه مقاومت مدارج عالی تکامل را طی خواهد کرد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: ملت ایران در برابر فشارها و تهدیدهای خارجی همانند گذشته مقاومت می‌کند.

به گزارش کرمان نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیحیی جعفری در خطبه‌های نمازجمعه کرمان در مصلی این شهر، افزود: ایران اسلامی در نتیجه این مقاومت مدارج عالی تکامل را طی خواهد کرد. وی گفت: نظام جمهوری اسلامی مدعی استقلال است و به همین علت استکبار جهانی و کشورهای اروپایی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی بر ضد این نظام دست به توطئه می‌زنند.

خطیب نماز جمعه کرمان با اشاره به جنجال‌آفرینی غرب درباره فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: سخن آمریکا و اروپا مبنی بر نفی حق مسلم کشورمان، حرفی ظالمانه است. امام جمعه کرمان همچنین با بیان این که پیشوایان ما عید نوروز را تایید کرده‌اند، از این رویداد به عنوان عید ملی نام برد.

وزش طوفان شدید در استان کرمان خساراتی برجای گذاشت

وزش طوفان شدید عصر جمعه گذشته در استان کرمان که سرعت آن در برخی مناطق بیش از ‪ ۹۰‬کیلومتر در ساعت اعلام شد در بخشهای مختلف خساراتی برجای گذاشت.

به گزارش کرمان نیوز براثر وزش این طوفان در محور بم کرمان حدود یکصد خودرو از مسیر خود منحرف شده و شیشه بسیاری از این خودروها شکسته شد. طوفان به حدی شدید بود که موجب واژگونی برخی تیرهای برق شبکه انتقال و شکسته شدن شیشه‌های منازل و اماکن عمومی شده است. همچنین وزش طوفان در برخی شهرستانهای استان کرمان خساراتی را به شبکه های برق، آب و تلفن وارد کرد و اختلال در این شبکه‌ها را در پی داشت.

پیکرشهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر فردا تشعیع می شود

بنا بر گزارش اختصاصی  گزارش کرمان نیوز  شهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان در منطقه چزابه امروز به کرمان انتقال می یابد و فردا در دانشگاه شهید باهنر کرمان تشعیع خواهد شد .

تشریح چگونگی انفجار در اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان ازاعضای کاروانهای راهیان نور خواست هنگام دیدار از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس به هشدارهای مسوولان و تردد در مسیرهای معین توجه جدی داشته باشند.

بنا بر   گزارش کرمان نیوز "عبدالرحیم یوسف آبادی" روز پنجشنبه درگفت وگو باایرنا ضمن تاکیدبر امن بودن تمامی مکانهای تعیین شده برای دیدار کاروانهای راهیان نور از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اظهارداشت: آن بخش ازمناطق آلوده به مین که هنوز پاکسازی نشده نیز با کشیدن فنس وسیم خاردار مجزا شده و از یک ماه قبل نیز به تمامی دستگاههای متولی درخصوص رعایت نکات ایمنی در این زمینه هشدارهای لازم داده شده است.

وی با اشاره به نصب علایم هشداردهنده در منطقه گفت: سرکاروانهای راهیان نور نیز در این خصوص توجیه شده‌اند و نقشه‌های مربوطه به این مناطق نیز در اختیار آنها گذاشته شده که لازم است به این نکات توجه لازم را داشته باشند.

یوسف آبادی با ابراز تاسف ازحادثه روز گذشته که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از اعضای یک کاروان راهیان نور در منطقه عمومی چزابه گردید، همکاری بیشتراعضای کاروانهای راهیان نور با سرکاروانها ودستگاههای امنیتی استان را خواستار شد.

گفتنی است عصر دیروز (چهارشنبه) بر اثر انفجار شی و یا اشیاء باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی در داخل یک دستگاه خودرو مزدا در یادمان شهدای چزابه چهار نفر از اعضای یک کاروان راهیان نور اعزامی از استان کرمان شهید و ‪۱۴‬ نفر دیگر زخمی شدند.

بنابه اظهارات مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان، شهدای این واقعه اسفبار، مبادرت به خارج ساختن دو مین ضد تانک و خودرو و دیگر اشیاء منفجره از مناطق پاکسازی نشده کرده بودند و هنگام حمل آنها با خودروی مورد اشاره تکانهای متعدد خودرو باعث انفجار این اشیا شد.

یوسف‌آبادی افزود: متاسفانه این شهدا دور از چشم سرکاروانها اقدام به خارج‌سازی و حمل اشیاء منفجره به داخل خودرو کرده بودند و به نظر می‌رسد قصدشان نگهداری آنها در نمایشگاهی به همین منظور بوده است.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان تاکید کرد: باید به هشدارهایی که درباره مناطق آلوده به مین داده شده، عمل شود در غیر این صورت احتمال تکرار این حوادث وجود دارد.

خوزستان در هشت سال دوران دفاع مقدس پیشانی جنگ بوده که بیشترین تلفات و صدمات را برای این استان در پی داشته است، به طوری که بیشترین میزان زیر ساختهای این استان در اثر جنگ از بین رفته بود.

هنوز بقایا و آثار جنگ تحمیلی در نقاط مختلف این استان به ویژه خرمشهر و آبادان و شهرستان دشت آزادگان به چشم می‌خورد.

شلمچه، هویزه و چزابه نقاطی از استان هستند که هنوز به طور کامل از وجود مین و مواد منفجره باقی مانده از دوران‌دفاع مقدس پاکسازی نشده‌اند.

فقط یک دانشجوی دانشگاه شهید باهنر کرمان زخمی شده است

بنا بر گزارش اختصاصی  گزارش کرمان نیوز یک منبع آگاه گفت : به غیر از ۴ شهید اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان در منطقه چزابه ُ یک دانشجوی بنام مرتضی هادوی نژاد از ناحیه پا زخمی شده  که در حال مداوا است و حال کلیه دانشجویان این دانشگاه که در قالب ۹ اتوبوس خواهر و برادر می باشد خوب بوده و آنها هم اکنون در حال بازدید از منطقه دهلاویه هستند .

اعلام اسامی شهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر

بنا بر گزارش اختصاصی  گزارش کرمان نیوز اسامی شهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان در منطقه چزابه به شرح ذیل اعلام شد :

۱- محمد عبد الهی - دانشجوی رشته زیست شناسی ورودی ۸۲ روزانه - اهل رفسنجان

۲- حسین خدیری -دانشجوی رشته زیست شناسی ورودی ۸۲ روزانه - اهل تربت حیدریه

۳- علی رضا ملارضایی - راننده دانشگاه باهنر کرمان

۴- مجید ملکی زاده - راننده دانشگاه باهنر کرمان

شهادت ۲ دانشجو دانشگاه شهید باهنردر براثر وقوع انفجار در چزابه

براثر انفجار روز چهارشنبه یک شی در منطقه چزابه واقع در دشت آزادگان خوزستان چهار تن از اعضای  کاروان راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان شامل ۲ دانشجو به نامهای محمد عبد الهی و حسین خدیر از دانشجویان رشته زیست شناسی ورودی ۸۲  و ۲ نفر راننده این دانشگاه اعزامی به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

به گزارش کرمان نیوز ُ مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تایید این خبر اظهارداشت: احتمال می‌رود شی مورد نظر یک مین ضد خودرو به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی بوده که در داخل یک دستگاه وانت دوکابین در محلی نزدیک یادمان شهدای چزابه منفجر شده است.

"عبدالرحیم یوسف‌آبادی" خاطرنشان ساخت: محل حادثه سالهاست که از وجود هر گونه اشیای انفجاری به جای مانده ازدوران جنگ پاکسازی شده و حادثه اخیر نیز ناشی از برخورد خودرو با مین نبوده است.

به گفته وی، یک تیم متشکل از کارشناسان نظامی با اعزام به محل در حال بررسی علل وقوع این حادثه هستند که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

درهمین حال خبرنگار اعزامی ایرنا به محل حادثه گزارش داد که بر اثر این حادثه که حوالی ساعت ‪ ۱۵‬و ‪ ۴۵‬دقیقه امروز به‌وقوع پیوست، ‪ ۱۵‬تن دیگر از افراد اعزامی کاروان راهیان نور دانشجویان دانشگاههای شهید باهنر کرمان و علوم پزشکی مشهد و  به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس مجروح شدند.

بنابه این گزارش، مجروحان حادثه به بیمارستانهای رازی، گلستان و امام خمینی(ره) اهواز منتقل شده‌اند.

دراین حادثه به دودستگاه خودروی همراه کاروان ازجمله یک دستگاه آمبولانس خسارات کلی وارد آمده است.

اظهارات منابع محلی به خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که شماری از افراد اعزامی این کاروان پیشتر با ورود به یک منطقه پاکسازی نشده، اقدام به جابجایی یک عدد مین ضد تانک و یک عدد گلوله خمپاره از محل کرده‌اند.

بنابه این اظهارات، آنان قصد داشتند این ادوات نظامی و انفجاری را با خود از منطقه خارج کنند که حین این جابجایی‌ها مین ضد تانک در یک دستگاه خودروی وانت دوکابین همراه کاروان منفجر شده و منجر به وقوع حادثه موصوف می‌گردد.

گفته می‌شود چنانچه خودروی آمبولانس در محل متوقف نبود، ترکشهای این انفجار منجر به تلفات و خسارات بیشتری می‌شد.