X
تبلیغات
رایتل
پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News
  
 اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی
 
آرشیو
موضوع بندی
 
یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385
مدیر کل جدید برنامه ریزی استانداری کرمان منصوب شد

دکتر نادری از اساتید برجسته و متعهد دانشکده فنی دانشگاه شهید باهنر کرمان طی حکمی از سوی استاندار کرمان به عنوان مدیر کل جدید مالی و برنامه ریزی استانداری کرمان منصوب شد.

به گزارش اختصاصی کرمان نیوز پیش از این دکتر حیدری به مدت کوتاهی این سمت را بر عهده داشته است که به دلایلی از این سمت کنار گذاشته شده است. روابط عمومی استانداری کرمان متاسفانه در این خصوص اطلاع رسانی نکرده است .


 
یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385
نارضایتی مردم کرمان از کمبود تاکسی
به گزارش کرمان نیوز نارضایتی مردم کرمان از کمبود تاکسی در این شهر و در آستانه عید نوروز به شدت افزایش یافته است . در ضمن عدم مدیریت در سازمان اتوبوس رانی در ارائه خدمات مطلوب نیز بر این نارضایتی افزوده است .

 
یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385
"حاجی فیروز" و یک پرسش
روزهای آخر سال شاهد آوازخوانی حاجی‌فیروز با چهره سیاه و لباس‌های قرمز هستیم که دایره در دست و با عبارت‌های "ارباب خودم سلام و علیکم، ارباب خودم بزبزقندی، ارباب خودم چرا نمی‌خندی"، چهره شهر را ناگهان تغغیر می‌دهند.

حاجی فیروز کیست؟
هر چند "حاجی فیروز" یا "حاجی نوروز" با پوشاک سرخ و چهره سیاه ریشه در تاریخ دارد اما می‌توان گفت تکدی‌گری پیامد آن جدید است.

جاجی فیروز را "قاصد نوروز" خوانده‌اند که بگونه‌های مختلف از دیرباز در سراسر ایران زمین رواج داشته در نواحی گوناگون او را با نامهای متفاوتی می‌شناسند.

در خراسان و بخش‌هایی از افغانستان "بی‌بی نوروزک "، در خمین و اراک "ننه نوروز"، در کرانه‌های خلیج فارس "ماما نوروز"، در گیلان" پیر بابا" یا "آروس" (عروس گلی)، در آذربایجان" ننه مریم"، در تاجیکستان "ماما مروس" و نام‌های مشهور مانند بابا نوروز و عمو نوروز شناخته می‌شود.

هرچند در بسیاری از نواحی، شخصیت نوروزی ما، زنانه است، اما هنگام نمایش‌ها، مردی در پوشاک زنانه بجای زنان ایفای نقش می‌کند.

البته چنین می‌نمادید که کنار نهادن زنان از این نمایش، مانند اجرای نقش زنان توسط مردان در تعزیه‌خوانی، رسمی برگرفته از دستورهای دینی و رعایت حرمت هر چه بیشتر برای بانوان است
حاجی فیروز از سنت‌های جالب گره خورده با نوروز است که ریشه‌ای بسیار کهن در کشور ما دارد و آیین آن به‌گفته برخی تاریخ‌شناسان حتی به پیش از مهاجرت آریاییان به فلات ایران باز می‌گردد.

این شخصیت نمادین، دگرگون شده ننه نوروز یا بابا نوروز است و برپایه آیینی بسیار کهن، آورنده پیام نوروزی و نویددهنده سالی نیک می‌باشد.

اما شکل امروزین آن به سده معاصر هم مربوط می‌شود. از دیدگاه برخی تاریخ پژوهان، حاجی فیروز بازمانده آیین زرتشتیان و مراسم سوگ سیاوش است.

چهره سیاه، نماد بازگشت از جهان مردگان و لباس سرخ نیز نشان خون سیاوش و ایزد شهیدشونده است و خرسندی و نشانه شادی از زایش دوباره است که پیشگاه برکت می‌باشد.

دکتر "کتایون مزداپور" کارشناس فرهنگ و زبانهای باستانی ایران در گفت وگو با ایرنا، ایزد شهیدشونده را معادل دوموزی یا تموز بین‌النهرین خواند و گفت: در گذشته گونه‌ای ایزد نباتی و "خدا _ انسان" بوده که با آمدن او بر روی زمین درختان شکوفه می‌کردند.

وی افزود: از دیدگاه برخی دیگر از اسطوره شناسان مانند "مهرداد بهار" سیاوش با ایزد نباتی بومی مربوط بوده زیرا پس از شهادت سیاوش، از خونش گیاهی می‌روید که همان برکت بخشی و رویش است.

مزداپور درباره معنای دیگری نام سیاوش گفت: سیاوش در آیین پهلوی سیاوخش و در آیین اوستایی سیاورشن است که معمولا به دارنده اسب سیاه یا قهوه‌ای می‌گفتند.

البته با ریشه‌یابی در آیین سیاوش، دریافتیم معنای اصلی نام سیاوش یعنی مرد سیاه یا سیه چرده است و به رنگ سیاه اشاره دارد که حاجی فیروزها صورت‌های خود را رنگ می‌کردند که گواه قدمت این نماد است.

یکی از داستانها در مورد حاجی فیروز به آیین رومیها و یونانیها هم باز می‌گردد.

برپایه این نقل، ملکه ایشتر به جهان زیرین سفر می‌کند اما برای او دیگر بازگشتی نیست. پس از این اتفاق زایش و باروری روی زمین متوقف می‌شود.

بنا براین خدایان درصدد چاره‌جویی بر می‌آیند و سرانجام موفق می‌شوند آب زندگی را به دست آوردند و بر ایشتر بپاشند، اما طبق قانون سرای مردگان، ایشتر باید جانشینی برگزیند تا جانشین او شود. ایشتر شوهر خود "دو موزی" را برمی‌گزیند، جامه سرخ به تن وی می‌کنند، روغن خوشبو به تنش می‌مالند، نی لاجوردنشان به دستش می‌دهند و او را به جهان زیرین می‌کشانند.

دوموزی ایزد نباتی است که با رفتنش گیاهان خشک می‌شوند. پس چاره چیست؟ خواهر دوموزی نیمی از سال را به جای برادرش در سرزمین مردگان به‌سر می‌برد تا برادرش به روی زمین بازآید و گیاهان جان بگیرند، بالا آمدن دو موزی و رویش گیاهان همزمان با فرا رسیدن بهار و نوروز ما ایرانی‌هاست.

مزداپور ادامه داد: براساس این برداشت تاریخی، زمانی که دوموزی همراه مردگان بالا می‌آید سال نو آغاز می‌شود که با استقبال ایرانیان از بهار همزمان است.

این داستان شباهتهایی با حاجی فیروز دارد ولی حاجی فیروز متعلق به آیین‌های بومی این سرزمین است، به بیان دیگر، روزگاری در این خطه کنونی ایران، به وجود انسان- خدایی باور داشتند که با برداشت اساطیری غرب این سرزمین، بعنی چون دوموزی، شباهت دارد.

البته نی‌لبک دوموزی اگر در دست حاجی فیروز دایره زنگی شده، شاید نشانه کاربرد گونه‌های مختلف ابزاز موسیقی در جریان زمان باشد و شاید بهتر باشد که دوموزی ایرانی را در شکل قدیمی اسطوره هم فرض کنیم که با دایره زنگی به جهان زیرین می‌رفته و سپس با نواختن آمدن خود را خبر می‌داده در حالیکه همتای بین‌النهرینی او، از نی لاجوردنشان بهره گرفته بود.

مزداپور در پایان گفت: معادل دوموزی بین‌النهرینی، در ایران سیاوش را داریم که شهید می‌شود و سپس در قالب کیخسرو زنده می‌شود، یعنی همین داستان نوشدن جهان در جشن نوروز.

اعتقاد به خدای نباتی که می‌میرد و سپس زنده می‌شود، در مناطق گوناگون با نام‌های مختلف رایج بوده است.

در "آیین آتیس"، "فریجی" خدای جوان و زیبایی و نمادی از حاصلخیزی و کشاورزی، در "آیین آدونیس" ایزدی یونانی که از درخت زاییده می‌شود.

"بازگشت پرسفون" "ایزدبانوی" جهان تاریکی در اساطیر یونان به روی زمین بازمی گردد که با شادی مادرش "دمتر" "ایزدبانوی" باروری گیاهی همراه است و سبب باروری جهان در هر بهار می‌شود.

کشته شدن "اوزیریس" در مصر به دست برادرش "ست" که نماد تاریکی است و بازیابی حیات قربانی به کمک همسرش "ایزیس" بویژه فرزندش "هوروس" که خدای خورشید است.

در ایران نیز "سیاوش" و مرگ او را داریم که با جاری شدن خون او، گل "سیاوشان" از خاک سربرون آورد و جان گرفتن او در چهره "کیخسرو" است.

هرچند همه با حاجی‌فیروز آشنا هستیم و بی‌گمان کودکان آینده نیز او را خواهند شناخت، اما باید پژوهش‌هایی گسترده‌تر انجام گیرد تا ضمن شناخت کامل این سنت کهن، انحراف‌هایی مانند تکدی‌گری نیز از بین برود.

حاجی فیروز گذشته ما پیام‌آور بهار بود اما اکنون به یک گدا تبدیل شده که توهینی به سنت‌ها است.

سوء‌استفاده از احساسات مردم، مراسم و مناسبت‌ها مذهبی و اجتماعی برای تکدی‌گری در بسیاری از مناطق جهان رواج دارد اما نباید این رویکرد به فراموشی سنت‌ها و آیین‌ها منجر شود.

از نوروز امسال و برای هرسال، به کودکان خود بیاموزیم حاجی فیروز با نوروز نماد گدایی نیست بلکه زایش طبیعت است که با خود برکت می‌آورد.

"ساره جعفرقلی"


 
یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385
"حلبچه"، سند رسوایی "آقای دیکتاتور" و هم پیمانانش
‬و ‪ ۲۶‬اسفندماه هر سال یادآور هدیه بهاری صدام برای مردم کشورش بود که همراه با نسیم بهاری سال ‪ ۱۳۶۶‬هزاران کشته و مجروح برجای گذاشت و آثار و عواقب آن از جمله انواع سرطانها و بیماریهای ریوی پس از گذشت ‪ ۱۹‬سال از آن حادثه دهشتناک در "حلبچه"، همچنان بر روی مردم این شهر مشهود است.

جنگنده‌های عراقی در حالی بمبهای شیمیایی خود را بر فراز حلبچه برسرمردم این منطقه فرومی‌ریختند که این شهر در دست نیروهای ایرانی قرار گرفته و کردها متهم به همکاری با ایران شده بودند.

بدرفتاری دولت بعثی عراق با کردها همواره مشخص بوده، که این بار رژیم منفور و سرنگون شده بعث عراق، تنفر را با بمباران شیمیایی به نمایش گذاشت.

به کارگیری سلاحهای شیمیایی توسط عراق درطول هشت سال جنگ تحمیلی از آذر ماه سال ‪ ۱۳۶۱‬آغاز شد.

ابتدا عراق مقدار محدودی از سولفورموستارد (عامل تاول زا) را به منظور درهم شکستن مقاومت رزمندگان ایران درتکهای شبانه مورد استفاده قرار داد، پس ازآن درسال ‪ ۱۳۶۲‬در پیرانشهر و پنجوین ازسلاحهای شیمیایی استفاده کرد.

استفاده ازسلاحهای شیمیایی در بعد وسیع توسط عراق از اوایل زمستان ‪۱۳۶۴‬ که رزمندگان ایران باعملیات گسترده خود توانستند شهر "فاو" عراق را تصرف نمایند، شکلی گسترده گرفت.

پس ازعملیات "والفجر ‪ "۸‬نیروهای عراقی به قدری از مواد سمی شیمیایی استفاده کردند که گستردگی آن تا آن زمان نظیر نداشت و حدودهفت هزارگلوله توپ و خمپاره حاوی مواد سمی علیه مواضع نیروهای ایران شلیک شد.

ظرف دو روز هواپیماهای عراقی به طور مداوم بیش از یک هزار بمب شیمیایی در صحنه‌های عملیات فرو ریختند.

بمباران شیمیایی شهرمرزی سردشت توسط عراق در هفتم تیر ‪ ۱۳۶۶‬فجیع‌ترین و وحشتناکترین تهاجم ازاین نوع بودکه منجربه کشته ومجروح شدن بسیاری ازمردم غیرنظامی محلی شد.

وحشیانه‌ترین مورداستفاده عراق در ‪ ۲۵‬اسفند ‪ ۱۳۶۶‬در حلبچه بود که وسیع ترین مورد استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی از زمان جنگ جهانی اول تاکنون به شمار می‌رود که حداقل پنج هزارتن از مردم کرد و مسلمان این شهر را به کام مرگ فرستاد و هفت هزار تن دیگر را مجروح کرد.

نیروهای عراقی با استفاده از گاز خردل، اعصاب و سیافوژن به فاصله‌های زمانی کوتاه حلبچه را بمباران کردند.

بر اساس اسناد تاریخی این جنایت تا دو هفته پس از آن تنها به صورتی محدود در برخی نشریات نمود یافت اما به زودی زوایای پنهان این جنایت برای همه آشکار شد.

نشریه نیویورک تایمز در این خصوص نوشت:"این عمل ازهر جهت و به هر مفهوم یک جنایت جنگی است که باانکارهای سست و رسمی عراق و عذر و بهانه‌های غیر- رسمی در مورد استفاده از یک سلاح ناجوانمردانه درآمیخته است."
انتشار مصاحبه‌ها و عکس‌های مجروحان موجب اعتراض و خشم افکار عمومی مردم جهان نسبت به عراق و شورای امنیت شد و آن شورا ناگزیر به دبیر کل اجازه داد برای بررسی کارشناسانی را به مناطق شیمیایی اعزام کند.

بر اساس اسناد تاریخی گازهای سمی بکار رفته در حلبچه گازخردل، سارین و ویاکس بود که از سوی برخی دولتهای غربی به رژیم بعث عراق تحویل داده شده بود.

بکارگیری سلاحهای شیمیایی توسط عراق درحالی صورت گرفت که این کشور جزو‪۱۲‬ کشور امضاکننده پروتکل ژنو در منع استفاده از سلاحهای سمی خفه‌کننده و ترکیبات باکتریولوژیک بود.

فاجعه حلبچه زخمی ناسور است بر پیکره جامعه بشری که چهره دیکتاتورها و مستبدان دنیا را که همچون خوره‌زدگانی زشت‌رو در پی خونخواری‌اند، به دنیا نشان می‌دهد.

همزمان با نوزدهمین سالگرد این رویداد اکنون کردهای حلبچه در انتظار نسیم بهار و شکفتن گلهای لاله‌اند تا به یاد عزیزان از دست رفته خود مویه هایشان را به باد بسپارند.


 
یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385
طوفان جان شش نفر را در استان کرمان گرفت

 شش نفر در حوادث مختلفی که بر اثر طوفان دیشب در این استان روی داد جان باختند.

 به گزارش کرمان نیوز وقوع طوفان با این شدت و گستره برای نخستین بار است که در استان کرمان رخ می‌دهد.

 سرعت طوفان را در مناطق مختلف این استان بین ‪ ۳۰‬تا ‪ ۱۲۶‬کیلومتر در ساعت بود.

 بر اثر این طوفان حدود ‪ ۳۰۰‬خودرو در محور کرمان بم کاملا زمین گیر شدند که سرنشینان آنها نیازمند امداد و نجات شدند.

طوفان شدید جمعه گذشته اغلب مناطق استان کرمان را درنوردید و خساراتی بر جای گذاشت.


 
یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385
به مناسبت ‪ ۲۸‬صفر/ معراج مردانی از ملک به ملکوت
باز هم مدینه به اندوه نشسته و سکوتی ژرف، همه جایش را فرا گرفته، دوباره گرد و غبار بر دیوارهای گلین‌خانه‌ها نشسته،باد غربت در کوچه باغ‌های خزان‌زده شهر، خود را به در و دیوار می‌زند و آواره مصیبت روح جاودانی صبر، حضرت رسول الله الاعظم (ص) و امام مجتبی (ع) است.

در ‪ ۲۸‬صفر سال یازدهم قمری فاجعه بزرگ رحلت پیامبر اسلام (ص) واقع شد که این روز با شهادت جانگداز حضرت امام حسن مجتبی (ع ) نیز مصادف است.

ای فرستاده خوبی‌ها وای مهربانترین، تو از ملکوت به زمین فرا خوانده شدی تا انسان را با کرامت انسانی آشنا کنی، تو آفتاب روشن حقیقت بودی در شام تیره زندگی، از مشرق دل‌ها برآمدی و اکنون آسمان تب دار غروب جانگداز توست.

این چه حزنی است نهفته در نام تو که بی‌اختیار دل‌ها را می‌شکند، این چه غم شگرفی است که تداعی خاطره تو بر قلب‌ها می‌نشاند، اختیار اشک در مصیبت تو با ما نیست، گریه کردن دل شکسته می‌طلبد.

در میان مخلوقات هیچ شخصیتی مانند رسول خدا(ص) نیست و هیچکس به مقام بی‌همتای ایشان نمی‌رسد، او گوهر بی‌همتای آفرینش است و رحلت او مصیبت بزرگی برای بشریت محسوب می‌شود.

رسول گرامی اسلام (ص) در سال یازدهم هجری در آخرین سفر حج (در عرفه)، در مکه، در غدیرخم، در مدینه قبل و بعد از بیماری در جمع یاران با صراحت از رحلت خود خبر داد.

رسول خدا در روزهای پایانی عمر با برکتش پس از نماز صبح در مسجد فرمود: بازگشت همه به سوی خداوند است، نزدیک است که فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت کنم.

ایشان فرمودند: "من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم کتاب خدا و عترتم و این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار می‌کنید".

آنگاه پیامبر گرامی (ص) با زحمت به سوی خانه‌اش به راه افتاد، مردم با چشمانی اشک آلود آخرین فرستاده الهی را بدرقه کردند و چند روز بعد بیماری پیامبر(ص) شدت یافت و هنگامی که سرش بر دامان علی (ع) بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

امام حسن (ع) فرزند امیرمومنان علی (ع) و مادرش مهتر زنان،فاطمه زهرا (س)، دختر پیامبر خدا(ص) است.

امام حسن (ع) در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در مدینه متولد شد، وی نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده علی و فاطمه عنایت کرد، به امر خدا و طبق وصیت پدر بزرگوارش، به امامت رسید، ‪ ۱۰‬سال امامت و نزدیک به ‪ ۶‬ماه خلافت کرد و به اداره امور مسلمین پرداخت.

دراین مدت، معاویه که دشمن سرسخت حضرت علی (ع) و خاندان او بود و سال‌ها به طمع خلافت (در آغاز به بهانه خونخواهی عثمان و در آخر آشکارا به طلب خلافت) جنگیده بود، به عراق که مقر خلافت امام حسن (ع) بود لشکر کشید و جنگ آغاز کرد.

امام حسن مجتبی (ع)، این سید جوانان اهل بهشت، این خلق نیکوی محمدی، در سال ‪ ۵۹‬هجری و سن ‪ ۴۷‬سالگی با جگری تفتیده از نامهربانی دشمن خانگی‌اش، به عرش بی‌کران خدا پر کشید.

از امالی شیخ (ره) نقل شده که امام مجتبی (ع) به برادرش امام حسین(ع) وصیت کرد که مرا کنار رسول خدا دفن کن که من به او و خانه او شایسته تر از دیگران هستم ...

... و اگر از این کار مانع شدند و جلوگیری کردند، من تو را به حق قرابت و نزدیکی که خدا برای تو قرار داده و قرابتی که با رسول خدا داری سوگند می‌دهم که اجازه ندهی در این راه خونی ریخته شود تا آنگاه که رسول خدا(ص) را دیدار کنیم و شکایت خود به نزد او بریم و آنچه از این مردم پس از وی بر سر ما رفته برای او نقل کنیم..."، این را فرمود و از دنیا رفت، درود خدا بر او باد.

کاش جانم بود قابل تا فدایت می‌شدم، کاش دستم می‌گرفتی خاک پایت می‌شدم.

‪ ۲۸‬صفر سالروز رحلت جانگداز پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) بر عموم مسلمانان جهان و پیروان حضرتش تسلیت باد.

از : فریبا بابائی - ایرنا


 
یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385
شهرام جزایری دستگیر شد
به گزارش کرمان نیوز یک مقام آگاه امنیتی کشور روز یکشنبه به ایرنااعلام کرد: "شهرام جزایری عرب" دستگیر شد. اخبار تکمیلی متعاقبا مخابره خواهدشد.

 
شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1385
کرمان بیشترین تعداد فوتسالیست‌ها را درکشور دارد

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران گفت:استان کرمان از نظر تعداد فوتسالیست در کشور در مکان اول قرار دارد.

به گزارش کرمان نیوز حسین شمس روز پنجشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: طی دو تاسه سال آینده ، فوتسال استان کرمان رشد چشمگیری خواهد داشت .


 
شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1385
ایران اسلامی در نتیجه مقاومت مدارج عالی تکامل را طی خواهد کرد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: ملت ایران در برابر فشارها و تهدیدهای خارجی همانند گذشته مقاومت می‌کند.

به گزارش کرمان نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیحیی جعفری در خطبه‌های نمازجمعه کرمان در مصلی این شهر، افزود: ایران اسلامی در نتیجه این مقاومت مدارج عالی تکامل را طی خواهد کرد. وی گفت: نظام جمهوری اسلامی مدعی استقلال است و به همین علت استکبار جهانی و کشورهای اروپایی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی بر ضد این نظام دست به توطئه می‌زنند.

خطیب نماز جمعه کرمان با اشاره به جنجال‌آفرینی غرب درباره فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: سخن آمریکا و اروپا مبنی بر نفی حق مسلم کشورمان، حرفی ظالمانه است. امام جمعه کرمان همچنین با بیان این که پیشوایان ما عید نوروز را تایید کرده‌اند، از این رویداد به عنوان عید ملی نام برد.


 
شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1385
وزش طوفان شدید در استان کرمان خساراتی برجای گذاشت

وزش طوفان شدید عصر جمعه گذشته در استان کرمان که سرعت آن در برخی مناطق بیش از ‪ ۹۰‬کیلومتر در ساعت اعلام شد در بخشهای مختلف خساراتی برجای گذاشت.

به گزارش کرمان نیوز براثر وزش این طوفان در محور بم کرمان حدود یکصد خودرو از مسیر خود منحرف شده و شیشه بسیاری از این خودروها شکسته شد. طوفان به حدی شدید بود که موجب واژگونی برخی تیرهای برق شبکه انتقال و شکسته شدن شیشه‌های منازل و اماکن عمومی شده است. همچنین وزش طوفان در برخی شهرستانهای استان کرمان خساراتی را به شبکه های برق، آب و تلفن وارد کرد و اختلال در این شبکه‌ها را در پی داشت.


 
شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1385
پیکرشهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر فردا تشعیع می شود
بنا بر گزارش اختصاصی  گزارش کرمان نیوز  شهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان در منطقه چزابه امروز به کرمان انتقال می یابد و فردا در دانشگاه شهید باهنر کرمان تشعیع خواهد شد .

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
گزارش تصویری / انفجار مین در منطقه چزابه (۶)

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
گزارش تصویری / انفجار مین در منطقه چزابه (۵)

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
گزارش تصویری / انفجار مین در منطقه چزابه (۴)

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
گزارش تصویری / انفجار مین در منطقه چزابه (۳)

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
گزارش تصویری / انفجار مین در منطقه چزابه (۲)

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
گزارش تصویری / انفجار مین در منطقه چزابه

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
تشریح چگونگی انفجار در اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان ازاعضای کاروانهای راهیان نور خواست هنگام دیدار از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس به هشدارهای مسوولان و تردد در مسیرهای معین توجه جدی داشته باشند.

بنا بر   گزارش کرمان نیوز "عبدالرحیم یوسف آبادی" روز پنجشنبه درگفت وگو باایرنا ضمن تاکیدبر امن بودن تمامی مکانهای تعیین شده برای دیدار کاروانهای راهیان نور از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اظهارداشت: آن بخش ازمناطق آلوده به مین که هنوز پاکسازی نشده نیز با کشیدن فنس وسیم خاردار مجزا شده و از یک ماه قبل نیز به تمامی دستگاههای متولی درخصوص رعایت نکات ایمنی در این زمینه هشدارهای لازم داده شده است.

وی با اشاره به نصب علایم هشداردهنده در منطقه گفت: سرکاروانهای راهیان نور نیز در این خصوص توجیه شده‌اند و نقشه‌های مربوطه به این مناطق نیز در اختیار آنها گذاشته شده که لازم است به این نکات توجه لازم را داشته باشند.

یوسف آبادی با ابراز تاسف ازحادثه روز گذشته که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از اعضای یک کاروان راهیان نور در منطقه عمومی چزابه گردید، همکاری بیشتراعضای کاروانهای راهیان نور با سرکاروانها ودستگاههای امنیتی استان را خواستار شد.

گفتنی است عصر دیروز (چهارشنبه) بر اثر انفجار شی و یا اشیاء باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی در داخل یک دستگاه خودرو مزدا در یادمان شهدای چزابه چهار نفر از اعضای یک کاروان راهیان نور اعزامی از استان کرمان شهید و ‪۱۴‬ نفر دیگر زخمی شدند.

بنابه اظهارات مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان، شهدای این واقعه اسفبار، مبادرت به خارج ساختن دو مین ضد تانک و خودرو و دیگر اشیاء منفجره از مناطق پاکسازی نشده کرده بودند و هنگام حمل آنها با خودروی مورد اشاره تکانهای متعدد خودرو باعث انفجار این اشیا شد.

یوسف‌آبادی افزود: متاسفانه این شهدا دور از چشم سرکاروانها اقدام به خارج‌سازی و حمل اشیاء منفجره به داخل خودرو کرده بودند و به نظر می‌رسد قصدشان نگهداری آنها در نمایشگاهی به همین منظور بوده است.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان تاکید کرد: باید به هشدارهایی که درباره مناطق آلوده به مین داده شده، عمل شود در غیر این صورت احتمال تکرار این حوادث وجود دارد.

خوزستان در هشت سال دوران دفاع مقدس پیشانی جنگ بوده که بیشترین تلفات و صدمات را برای این استان در پی داشته است، به طوری که بیشترین میزان زیر ساختهای این استان در اثر جنگ از بین رفته بود.

هنوز بقایا و آثار جنگ تحمیلی در نقاط مختلف این استان به ویژه خرمشهر و آبادان و شهرستان دشت آزادگان به چشم می‌خورد.

شلمچه، هویزه و چزابه نقاطی از استان هستند که هنوز به طور کامل از وجود مین و مواد منفجره باقی مانده از دوران‌دفاع مقدس پاکسازی نشده‌اند.


 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
فقط یک دانشجوی دانشگاه شهید باهنر کرمان زخمی شده است
بنا بر گزارش اختصاصی  گزارش کرمان نیوز یک منبع آگاه گفت : به غیر از ۴ شهید اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان در منطقه چزابه ُ یک دانشجوی بنام مرتضی هادوی نژاد از ناحیه پا زخمی شده  که در حال مداوا است و حال کلیه دانشجویان این دانشگاه که در قالب ۹ اتوبوس خواهر و برادر می باشد خوب بوده و آنها هم اکنون در حال بازدید از منطقه دهلاویه هستند .

 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
اعلام اسامی شهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر

بنا بر گزارش اختصاصی  گزارش کرمان نیوز اسامی شهدای اردوی راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان در منطقه چزابه به شرح ذیل اعلام شد :

۱- محمد عبد الهی - دانشجوی رشته زیست شناسی ورودی ۸۲ روزانه - اهل رفسنجان

۲- حسین خدیری -دانشجوی رشته زیست شناسی ورودی ۸۲ روزانه - اهل تربت حیدریه

۳- علی رضا ملارضایی - راننده دانشگاه باهنر کرمان

۴- مجید ملکی زاده - راننده دانشگاه باهنر کرمان


 
پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385
شهادت ۲ دانشجو دانشگاه شهید باهنردر براثر وقوع انفجار در چزابه

براثر انفجار روز چهارشنبه یک شی در منطقه چزابه واقع در دشت آزادگان خوزستان چهار تن از اعضای  کاروان راهیان نور دانشگاه شهید باهنر کرمان شامل ۲ دانشجو به نامهای محمد عبد الهی و حسین خدیر از دانشجویان رشته زیست شناسی ورودی ۸۲  و ۲ نفر راننده این دانشگاه اعزامی به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

به گزارش کرمان نیوز ُ مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تایید این خبر اظهارداشت: احتمال می‌رود شی مورد نظر یک مین ضد خودرو به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی بوده که در داخل یک دستگاه وانت دوکابین در محلی نزدیک یادمان شهدای چزابه منفجر شده است.

"عبدالرحیم یوسف‌آبادی" خاطرنشان ساخت: محل حادثه سالهاست که از وجود هر گونه اشیای انفجاری به جای مانده ازدوران جنگ پاکسازی شده و حادثه اخیر نیز ناشی از برخورد خودرو با مین نبوده است.

به گفته وی، یک تیم متشکل از کارشناسان نظامی با اعزام به محل در حال بررسی علل وقوع این حادثه هستند که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

درهمین حال خبرنگار اعزامی ایرنا به محل حادثه گزارش داد که بر اثر این حادثه که حوالی ساعت ‪ ۱۵‬و ‪ ۴۵‬دقیقه امروز به‌وقوع پیوست، ‪ ۱۵‬تن دیگر از افراد اعزامی کاروان راهیان نور دانشجویان دانشگاههای شهید باهنر کرمان و علوم پزشکی مشهد و  به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس مجروح شدند.

بنابه این گزارش، مجروحان حادثه به بیمارستانهای رازی، گلستان و امام خمینی(ره) اهواز منتقل شده‌اند.

دراین حادثه به دودستگاه خودروی همراه کاروان ازجمله یک دستگاه آمبولانس خسارات کلی وارد آمده است.

اظهارات منابع محلی به خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که شماری از افراد اعزامی این کاروان پیشتر با ورود به یک منطقه پاکسازی نشده، اقدام به جابجایی یک عدد مین ضد تانک و یک عدد گلوله خمپاره از محل کرده‌اند.

بنابه این اظهارات، آنان قصد داشتند این ادوات نظامی و انفجاری را با خود از منطقه خارج کنند که حین این جابجایی‌ها مین ضد تانک در یک دستگاه خودروی وانت دوکابین همراه کاروان منفجر شده و منجر به وقوع حادثه موصوف می‌گردد.

گفته می‌شود چنانچه خودروی آمبولانس در محل متوقف نبود، ترکشهای این انفجار منجر به تلفات و خسارات بیشتری می‌شد.


 
چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1385
نگاهی به چهارشنبه سوری از گذشته تا امروز

مردم‌سرزمین پهناور ایران اسلامی، با تاریخی کهن و گذشته‌ای سرشار از فراز و نشیب، گنجینه ارزشمندی‌از فرهنگ و تمدن را در سینه ستبر خویش حفظ کرده و دارای آداب، رسوم وسنتهای متعددی است که‌یکی‌از این سنت‌های دیرینه چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) است.

از زمان‌دقیق شکل‌گیری، تغییر و تحولات این مراسم اطلاع دقیقی در دست نیست، در تقویم ایران باستان هر سال ‪ ۱۲‬ماه و هر ماه ‪ ۳۰‬روز بود با این احتساب طول سال عملا ‪ ۳۶۰‬روز می‌شد که‌با سال کامل شمسی پنج روز و اندی فاصله داشت.

مردم در این پنج روز با خانه تکانی و شستشو آماده پذیرایی و استقبال از نوروز می‌شدند.

افسانه‌های متعددی در این خصوص وجود دارد و حتی در بعضی از این افسانه‌ها آمده است که آواز جغد نیز از فراق نوروز است.

در اسطوره‌های ایران باستان ایزدی به نام "ریپتون" وجود دارد که نگهبان گرمای نیمروز است، زمانی که دیو زمستان به جهان هجوم می‌آورد این ایزد با پناه گرفتن در زیرزمین آبهاو ریشه‌های گیاهان را گرم نگه‌می‌دارد تا در بهار دوباره سبز شوند.

بر اساس اعتقادات ایرانیان باستان قدرت این ایزد در روزهای واپسین سال رو به تحلیل می‌رود و مردم برای تقویت گرمای زمین در آخرین چهارشنبه سال آتشی می‌افروختند که باعث تجدید قوای ریپتون شده و امکان گرم نگه داشتن زمین تا رسیدن بهار فراهم می‌کنند.

همچنین ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که نباید چرک وپلیدی سال کهنه را تحویل نوروز دهند و چون رفع همه آلودگی‌ها با شستشو برای آنها ممکن نبود، علاوه بر آب به عنصر آتش نیز روی می‌آوردند.

امروزه این مراسم درنقاط مختلف از جمله مناطق مرکزی ایران با پیرایه‌های خرافی و تحریف دستخوش تغییر شده و هر ساله در روزهای پایانی سال استفاده از موادمحترقه باعث بروز اتفاقات ناگوار همراه‌خسارات جانی و مالی، موجبات نگرانی خانواده‌ها و شهروندان را فراهم می‌سازد.

چندسالی است که‌استفاده از مواد محترقه و منفجره جایگزین مراسمهای آرامش بخش و روح نواز نوروز شده و قشر جوان با کمترین اطلاع از پیشینه فرهنگی و اهداف اخلاقی ومعنوی این آیین‌ها، از اوایل اسفندماه با زدن ترقه و استفاده از مواد محترقه در معابر عمومی به استقبال نوروز می‌روند.

اکثر قربانیان حوادث چهارشنبه سوری و افرادی که از مواد محترقه استفاده می‌کنند جوانان و نوجوانان هستند که بسیاری از این افراد دچار نقض عضو، نابینایی دایم، سوختگی اعضای بدن و مرگ می‌شوند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: افرادی که از امروز(سه‌شنبه) در رابطه بااستفاده از مواد محترقه دستگیر می‌شوند تاپایان تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند بود.

سردار "نبی الله حیدری" افزود: برای پیشگیری از آسیب‌های فردی و کاهش خسارات استفاده از مواد محترقه، نیروی انتظامی اقدامات جدی خود را از دو ماه قبل آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: دراین مدت ‪ ۴۹۸‬هزار انواع مواد محترقه در این استان کشف، ‪ ۱۳‬واحد متخلف پلمپ و ‪ ۱۳۰‬نفر دستگیر شده‌اند.


 
چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1385
نگاهی گذرا به پیدایش موسیقی

امروزه همه‌ی انسان‌ها چه آن‌ها که در جوامع کوچک سنتی و چه در کشورهای مدرن زندگی می‌کنند کم و بیش با موسیقی آشنایی دارند و با آن به فراخور درک خود رابطه برقرار می‌کنند.

تاریخچه و چگونگی مراحل تکامل، انواع سبک‌ها و تفاوت آن در اقوام گوناگون، قابل تامل و بررسی است.

صدای شرشرآب، وزش باد در بوته زار، غزل خوانی پرندگان و هزاران صدای موجود در طبیعت شاید اولین ضرباهنگ و ملودی‌های موسیقی در جهان هستی بوده که انسان با الگوی‌گیری از آنها در طی زمان به اختراع سازهای مختلف پرداخت.

نخستین نمونه آفرینش موسیقی توسط انسان اولیه، نقشی است که در یک غار در "آری پژ" فرانسه برجای مانده است.

دراین نقاشی، شکارچی کمانی را در دست دارد، ولی از آن برای پرتاب استفاده نمی‌کند بلکه آن را به دهان گذاشته و مانند "زنبورک" می‌نوازد.

موسیقی برای انسان‌های اولیه نوعی ابزار جادو بود و شکارچی نیز با آن در صدد جادوی شکار خود بود.

آنان در واقع موسیقی را هدیه‌ای از جانب خدایان می‌دانستند که با آن می‌توانستند به جز خواص فوق حیوانات را نیز شکار کنند.

بعدها شیوه‌های جدیدی برای تکامل موسیقی ابداع شد و از غلاف گیاهان و دانه‌های خشک شده نوعی "جغجغه"، با کشیدن پوست بر کنده توخالی درخت "طبل" و از فلز "سنج" و از قطعات سنگی و چوبی به اندازه‌های مختلف "چنگ" (هارپ) ساخته شد و برای ارتعاش بیشتر اصوات، سیم‌ها را روی جعبه‌ای توخالی نصب کردند و بعدها از همین روش سازهایی مانند "قانون"، "سنتور"، "گیتار"، "بربط" و غیره که در حال حاضر مرسوم است، ساخته شد.

"عباس ناصری" پژوهشگر و موسیقیدانان می‌گوید: در دوران امپراتوری‌های بزرگ مصر و چین نمونه‌های مختلفی از هر یک از این‌گونه سازهای اصلی وجود داشت که در کاخ‌ها و معابد بزرگ اغلب دسته‌هایی از نوازندگان " چنگ "، "شیپور" و "طبل" برای پرستش خدایان می‌نواختند و شواهد نشان می‌دهد که مراسم مهم و بزرگ همیشه با موسیقی و رقص برگزار می‌شد.

وی گفت: در انجیل به آلات موسیقی بسیاری اشاره شده است که بعضی ازآن‌ها اسامی عجیبی از قبیل "شوفار"(نوعی ترومپت)،"شائوم"(نوعی ساز بادی) و "سالتری" (نوعی چنگ) بود.

به عقیده ناصری، اگر چه یونانی‌ها بناهای زیبا، مجسمه‌های ارزنده، نمایشنامه‌ها و اشعار زیاد و بزرگی از خود بر جای گذاشته‌اند اما به نظر می‌رسد موسیقی آنان رشد چندانی نداشته است.

وی می‌افزاید: یونانی‌ها ارزش زیادی برای موسیقی قایل بودند و حتی مسابقاتی در این زمینه برای خوانندگان و نوازندگان ترتیب می‌دادند.

این پژوهشگر موسیقی گفت: یونانیان شیوه خواندن نت با حروف را اختراع کردند و این حروف را در بالای کلمات یک قطعه آواز می‌نوشتند.

ناصری افزود: موسیقی در نمایشنامه‌های یونانی نقش مهمی داشت و اغلب از گروه " کر" برای خواندن قسمت‌هایی از نمایشنامه‌ها استفاده می‌شد.

وی افزود: رومی‌ها نیز از موسیقی در میهمانی‌ها استفاده می‌کردند و در مراسم مذهبی و احتمالا در روم برای نخستین بار ایده "بازیگران سیار" پایه- گذاری شد.

وی گفت: مردم فقیری که می‌توانستند هنرنمایی کنند در میدان‌ها و در خانه‌های بزرگ نمایش اجرا می‌کردند و می‌توانستند به سراسر امپراتوری روم مسافرت کنند و موجب سرگرمی مردم شوند. اینان نخستین خنیاگران دوره‌گرد بودند.

به اعتقاد ناصری، همگام با گسترش مسیحیت، مبلغان مسیحی در هر کشوری نواهای آشنای خود را برای خواندن سرودها به کار می‌بردند و موسیقی مذهبی مسیحیان از جایی به جای دیگر تفاوت‌های زیادی داشت که بعدهااین مشکل با تالیف کتاب " پاپ گریگوری" رفع شد.

مجموعه" آوازهای گریگوری" امروز نیز به عنوان اساس موسیقی کلیسا در مراسم کلیسای کاتولیک مورد استفاده قرار می‌گیرداما چون سازهای نوازندگان دوره گرد برای کلیسا مناسب نبود لذا ساز "ارگ" به این منظور استفاده شد.

وی افزود: پاپ گریگوری اطمینان نداشت که مردم در آوازها اشتباه نکرده و قطعاتی را فراموش نکنند، لذا شیوه ساده نگارش موسیقی را به کار برد تا بدین وسیله زیر و بم نتها مشخص شود و بعد از سال‌های متمادی از سیستم پیشرفته‌ای برای نگارش نت‌ها بر روی چهار خط استفاده شد و مربع‌های سیاه توپر، اشکال لوزی یا مستطیل شکل در این سیستم استفاده شد که هنوز برای "آواز گریگوری" مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"اردشیررفیع زاده" دیگر پژوهشگر موسیقی درهمین راستا می‌گوید : حدود سال ‪ ۱۲۵۰‬میلادی ، شیوه نگارش موسیقی پیشرفت کرد و به سیستم دقیق تر و پنج خطی تبدیل شد، در این سیستم نت نویسی زیر و بمی و فاصله نتها مشخص می‌شد.

وی افزود: در قرون وسطی در اروپا هر شاهزاده یا پادشاه "خنیاگری" در استخدام داشت که به هنگام صرف شام برای او و میهمانانش داستان‌های قهرمانان را به آواز می‌خواند.

وی گفت: "خنیاگران" آواز خود را با چند نت که توسط سازهای زهی ساده نواخته می‌شد همراهی می‌کردند و به نظر می‌رسد آنان نخستین کسانی هستند که سازهای آرشه‌ای را از شرق به اروپا بردند.

این استاد موسیقی اضافه کرد : در سال ‪ ۱۵۰۱‬میلادی نخستین قطعه چاپ شده موسیقی توسط یک ایتالیایی منتشر شد و ناشران هم بی‌درنگ در تمام پایتخت‌های بزرگ اروپایی از او پیروی کردند و بدین ترتیب برای مردم خارج از صومعه و قصرها نیز امکان استفاده از آثار مکتوب حوزه موسیقی ایجاد شد.

در قرن شانزدهم میلادی اجرا و تماشای نمایشی ساده همراه با موسیقی، رقص و آواز یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات کاخ نشینان فرانسه و انلگستان محسوب می‌شد.این نمایش‌ها را "ماسک" یا "باله" می‌نامیدند.

به گفته رفیع‌زاده، نخستین تالار عمومی اپرا در سال ‪ ۱۶۳۷‬میلادی در ونیز گشایش یافت و حدود صد سال سرگرمی عمده اعیان و اشراف به شمار می‌رفت و فکر پرداخت پول توسط عموم به کسانی که برای ایشان موسیقی می‌نواختند یا آواز می‌خواندند از اپرا به سایر انواع موسیقی نفوذ کرد، به همین جهت بسیاری از آهنگسازان قطعاتی برای" ویلن"،"ابوا"و "فلوت" به همراه "هارپسیکورد"(ساز قدیمی شبیه پیانو) نوشته و اجرا می‌کردند.

به اعتقاد این پژوهشگر،از اوایل قرن ‪ ۱۹‬حضور در سالن‌های کنسرت یکی از متداول‌ترین مشغولیات طبقه متوسط شد، تالارهای کنسرت بنیان گذارده شد، ارکسترهای سمفونی با چهار گروه "سازهای زهی"، "بادی چوبی"،"بادی مسی" و "کوبه‌ای" شناخته می‌شود که نخستین سمفونی‌های قابل توجه از "هایدن"، "موتسار" و"بتهوون" بوده است.

رفیع زاده، "باله" را نیز نمایشی از رقص برشمرد که معمولا براساس داستانی ساده به همراهی ارکستر اجرا می‌شود.

تا اوایل قرن ‪ ۱۹‬هنوز فکر اجرای باله تنها جنبه عمومی پیدا نکرده بود از میان نخستین باله‌ها می‌توان از باله "ژیزن"، "سیلویا" و "کوپلتا" که همگی در پاریس اجرا می‌شد، نام برد.

"محمد احمدی فر" پژوهشگر و کارشناس موسیقی نیز در خصوص سبک‌های موسیقی به ایرنا می‌گوید: اکسپرسیونیسم، امپرسیونیسم، سریالیسم،موسیقی تجربی و عینی، موسیقی‌الکترونیک، نئوکلاسیسم، نئورمانتیسم، و مینی‌مالیسم از سبک‌های مهم موسیقی هستند.

به اعتقاد وی، سابقه برخی از این سبک‌ها در غرب به چندین قرن می‌رسد اما برخی از آنها در ایران ناشناخته هستند و مخاطبان محدود و اندک دارند و به طور معمول تنها در مقاطع دانشگاهی رشته موسیقی تدریس می‌شوند.

این پژوهشگر موسیقی می‌افزاید: معمولا سبک‌های یاد شده از روی خالق اثر شناخته می‌شوند و در بیشتر موارد آهنگسازان دارای یک سبک ولی در برخی از موارد سازنده در یک اثر خود از چند سبک استفاده می‌کند.

منبع : ایرنا


 
چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1385
نگاهی به روایت‌های اسلامی درباره نوروز
گذری بر تاریخ ایران باستان،حکایت از فراوانی و گوناگونی جشن‌های مردمان این سرزمین دارد که تعداد زیادی از آنها به علت مغایرت با موازین دین مبین اسلام و یا نداشتن ریشه‌های فرهنگی محکم در گذر زمان به فراموشی سپرده شدند.

نوروز، از جمله جشن‌های ایرانیان باستان است که به دلیل مبارکی و پسندیده بودن آن، مورد پذیرش ائمه و بزرگان دین اسلام قرار گرفت و با گذشت هزاران سال همچنان در این سرزمین گرامی داشته می‌شود.

یکی از علت‌های ماندگاری آیین‌های نوروزی،پندهای اخلاقی و اجتماعی نهفته در دل آنها و مطابقتشان با موازین اسلامی است و در واقع همین علت نیز سبب شد تا نوروز پس از فتخ ایران توسط مسلمانان جلای بیشتری به خود گرفته و از خطر زوال برهد.

با ورود دین اسلام به سرزمین ایران، نوروز باستانی رنگ و بوی مذهبی گرفت و از آن پس سفره‌های هفت سین ایرانیان مزین به کتاب " قرآن " شد و لحظه‌های تحویل سال بادعای یا "مقلب القلوب و الابصار"، حالتی روحانی به خود گرفت.

روایات زیادی درباره میمونی و مبارکی این جشن فرخنده از پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصوم (ع) نقل شده است که دراین گزارش به دو روایت مهم اشاره می شود.

"عبدالصمد بن علی" از جد خود نقل می‌کند که" در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود، برای پیغمبر (ص) هدیه آوردند و آن حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان است، فرمود
آری ، در این روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد.

پرسیدند عسکره چیست ؟ فرمود عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترک دیار کردند و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند ، سپس آنان را زنده کرد و ابرها را امر فرمود که به آنان ببارد ، از این روست که پاشیدن آب در این روز رسم شده است.

پیام مکرم اسلام (ص) سپس از آن حلوا تناول و آن را میان اصحاب خود قسمت کردند و فرمودند:کاش هر روزی برما نوروز بود". (آثار الباقیه صفحه ‪( ۳۲۵‬ "معلی بن خنیس" نیز نقل کرده است:روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق (ع) درآمدم.گفت،"آیا این روز را می‌شناسی ؟" گفتم فدای تو شوم ، این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می‌دارند و به یکدیگر هدیه و ارمغان می‌دهند.

پس حضرت صادق گفت"سوگند به خداوند که این بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می‌کنم تا آن را دریابی"، پس گفت "ای معلی، روز نوروز، روزی است که خداوند از بندگان خدا پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریک و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند و به پیشوایان دین ایمان بیاورند.

همان روزی است که آفتاب درآن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت، و زمین در آن شکوفا و درخشان شد.همان روزی است که کشتی نوح (ع) در کوه آرام گرفت ، همان روزی است که پیامبر خدا (ص)، امیرالمومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت‌های قریش را از کعبه به زیر افکند و بتان را خرد کند، چنان که ابراهیم (ع) نیز این کار را کرد.

همان روزی است که پیامبر به یاران خود فرمودند تا با علی (ع) به عنوان امیرالمومنین بیعت کنند (عید غدیرخم).

همان روزی است که قائم (عج) بر دجال پیروز شود و او را در کنار کوفه بر دار کشد و هیچ روز نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم،زیرا نوروز از روزهای ما شیعیان است." (بحار الانوار - علامه مجلسی جلد ‪ ۱۴‬مبحث نوروز ).

به دلیل همین روایت‌های اسلامی است که بزرگداشت و برگزاری نوروز، بویژه در نزد شیعیان تا به امروز ادامه دارد و هیچ گاه سفره هفت سین ایرانی بدون قرآن و تحویل سال بدون گفتن " یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال" نیست.

از:لیلا صمدی - ایرنا


 
چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1385
ماهی قرمز میهمان سفره هفت سین و نماد فصلی نو در زندگی

ماهی قرمز در سرزمین ایران، نماد باروری و آغاز فصلی نو در زندگی و تکاپوی آن نشانه رویکردی تازه در نخستین روزهای سال جدید است.

در آخرین تابلوی نقاشی سفره هفت سین "کمال‌الملک" که در مجموعه کاخ موزه "سعدآباد" موجود است، نشانی از ماهی قرمز دیده نمی‌شود و شواهد بیانگر آن است که این ماهی در دهه‌های اخیر به سفره‌های هفت سین ایرانی‌ها راه پیدا کرده است.

در فرهنگ چین، ماهی قرمز خوش یمن نیست و مردم این کشور آن را خریداری و در رودخانه رها می‌کنند تا به خوشبختی و آرامش برسند.

در کشور ما بسیاری از خانواده‌ها ماهی قرمز را برای سفره هفت سین خود تهیه می‌کنند.

هرسال با گذشت ایام نوروز، بین سه تا پنج میلیون قطعه ماهی قرمز روانه جوی‌های آب می‌شوند و از بین می‌روند، در حالیکه این ماهی ‪ ۳۰‬سال عمر می‌کند و لازمه زنده ماندن آن سطلی پراز آب و مقداری سبزی پخته است.

قرار دادن این ماهی در ظروف کوچک به علت کمبود اکسیژن منجر به مرگ آنها می‌شود.

ماهی‌های قرمز در محیطها و آب‌های آلوده رشد کرده و به همان شیوه به شهرها منتقل می‌شوند، برخی از آنها بدون هیچگونه نظارت ازسوی سازمان محیط زیست در حوضچه‌ها و استخرهای غیراستاندارد پرورش داده شده و به شهرها انتقال می‌یابند.

این ماهی‌ها بسیار حساس می‌باشند و حتی وارد آمدن کوچکترین ضربه به تنگ می‌میرند، چنگ زدن فروشندگان هنگام بیرون آوردن ماهی‌ها یا جداسازی آنها بر اساس اندازه‌های کوچک و بزرگ، عامل دیگری در مرگ آنها یا زخمی شدن بدنشان است.

اگر به فروش بی‌اندازه این ماهی‌ها بیندیشیم، درمی‌یابیم که این ماهی‌ها فقط عاملی برای افزایش سود افراد سودجو هستند و چیزی جز بیماری‌های پوستی و عفونی برای ما به ارمغان نمی‌آورند و جان هزاران کودک را تهدید می‌کنند.

یک کارشناس میکروبیولوژی در شهرری درمورد مضرات ماهی قرمز می‌گوید:
ماهی قرمز که اکثر ایرانی‌ها فکر می‌کنند از رکن‌های اصلی سفره هفت سین است، آلودگی‌های ویروسی و باکتری‌های خطرناکی را به همراه دارد.

شادی بهاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این ماهی‌ها در شرایط مطلوب و بهداشتی نگهداری نمی‌شوند و به همین دلیل میکروب‌ها و ویروس‌ها به طور طبیعی برروی پوست آنها رشد می‌کنند.

وی افزود: آلودگی‌های ثانویه نیز روی پولک‌های ماهی قرمز به چشم می‌خورد که زمینه را برای به بروز بیماری‌های مختلف فراهم می‌کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: "سالمونلا" شایع‌ترین بیماری است که از ماهی قرمز منتقل می‌شود و اسهال، حالت تهوع و تب از نشانه‌های بارز این بیماری است.

بهاری افزود: "پسوریازیس" نیز از بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی و بیماری "سل" نیز از بیماری‌هایی است که پس از تماس با ماهی قرمز منتقل می‌شود.

یکی دیگر از کارشناسان میکروبیولوژی درباره جلوگیری از راه‌های شیوع بیماری ماهی قرمز می‌گوید: افرادی که در منازل خود ماهی‌ها را در تنگ‌های بلوری اسیر کرده‌اند، به آسانی باعث شیوع بیماری می‌شوند.

مینا الوندی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خانواده‌ها باید هنگام خرید ماهی دقت کرده و از خرید ماهی‌هایی که توان تکان خوردن ندارند یا بی‌حال هستند صرف نظر کرده و در هنگام تعویض آب ماهی باید از لمس و تماس با آن خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد به بیماری سل دچار شوند، بدنشان پوسته پوسته خواهد شد.

این کارشناس گفت: بعد از ایام نوروز می‌توان ماهی‌های قرمز را در بوستان هایی که دارای حوض‌ها یا استخرهای بزرگ هستند، رها کرد.

الوندی از خانواده‌ها خواست، با رعایت مسایل و نکات بهداشتی، راه‌های انتقال آلودگی از ماهی قرمز را کاهش دهند.

منبع : ایرنا


   1       2    >>
برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
 
تعداد بازدیدکنندگان : 1160229


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها
 
 
*