پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ماهی قرمز میهمان سفره هفت سین و نماد فصلی نو در زندگی

ماهی قرمز در سرزمین ایران، نماد باروری و آغاز فصلی نو در زندگی و تکاپوی آن نشانه رویکردی تازه در نخستین روزهای سال جدید است.

در آخرین تابلوی نقاشی سفره هفت سین "کمال‌الملک" که در مجموعه کاخ موزه "سعدآباد" موجود است، نشانی از ماهی قرمز دیده نمی‌شود و شواهد بیانگر آن است که این ماهی در دهه‌های اخیر به سفره‌های هفت سین ایرانی‌ها راه پیدا کرده است.

در فرهنگ چین، ماهی قرمز خوش یمن نیست و مردم این کشور آن را خریداری و در رودخانه رها می‌کنند تا به خوشبختی و آرامش برسند.

در کشور ما بسیاری از خانواده‌ها ماهی قرمز را برای سفره هفت سین خود تهیه می‌کنند.

هرسال با گذشت ایام نوروز، بین سه تا پنج میلیون قطعه ماهی قرمز روانه جوی‌های آب می‌شوند و از بین می‌روند، در حالیکه این ماهی ‪ ۳۰‬سال عمر می‌کند و لازمه زنده ماندن آن سطلی پراز آب و مقداری سبزی پخته است.

قرار دادن این ماهی در ظروف کوچک به علت کمبود اکسیژن منجر به مرگ آنها می‌شود.

ماهی‌های قرمز در محیطها و آب‌های آلوده رشد کرده و به همان شیوه به شهرها منتقل می‌شوند، برخی از آنها بدون هیچگونه نظارت ازسوی سازمان محیط زیست در حوضچه‌ها و استخرهای غیراستاندارد پرورش داده شده و به شهرها انتقال می‌یابند.

این ماهی‌ها بسیار حساس می‌باشند و حتی وارد آمدن کوچکترین ضربه به تنگ می‌میرند، چنگ زدن فروشندگان هنگام بیرون آوردن ماهی‌ها یا جداسازی آنها بر اساس اندازه‌های کوچک و بزرگ، عامل دیگری در مرگ آنها یا زخمی شدن بدنشان است.

اگر به فروش بی‌اندازه این ماهی‌ها بیندیشیم، درمی‌یابیم که این ماهی‌ها فقط عاملی برای افزایش سود افراد سودجو هستند و چیزی جز بیماری‌های پوستی و عفونی برای ما به ارمغان نمی‌آورند و جان هزاران کودک را تهدید می‌کنند.

یک کارشناس میکروبیولوژی در شهرری درمورد مضرات ماهی قرمز می‌گوید:
ماهی قرمز که اکثر ایرانی‌ها فکر می‌کنند از رکن‌های اصلی سفره هفت سین است، آلودگی‌های ویروسی و باکتری‌های خطرناکی را به همراه دارد.

شادی بهاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این ماهی‌ها در شرایط مطلوب و بهداشتی نگهداری نمی‌شوند و به همین دلیل میکروب‌ها و ویروس‌ها به طور طبیعی برروی پوست آنها رشد می‌کنند.

وی افزود: آلودگی‌های ثانویه نیز روی پولک‌های ماهی قرمز به چشم می‌خورد که زمینه را برای به بروز بیماری‌های مختلف فراهم می‌کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: "سالمونلا" شایع‌ترین بیماری است که از ماهی قرمز منتقل می‌شود و اسهال، حالت تهوع و تب از نشانه‌های بارز این بیماری است.

بهاری افزود: "پسوریازیس" نیز از بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی و بیماری "سل" نیز از بیماری‌هایی است که پس از تماس با ماهی قرمز منتقل می‌شود.

یکی دیگر از کارشناسان میکروبیولوژی درباره جلوگیری از راه‌های شیوع بیماری ماهی قرمز می‌گوید: افرادی که در منازل خود ماهی‌ها را در تنگ‌های بلوری اسیر کرده‌اند، به آسانی باعث شیوع بیماری می‌شوند.

مینا الوندی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خانواده‌ها باید هنگام خرید ماهی دقت کرده و از خرید ماهی‌هایی که توان تکان خوردن ندارند یا بی‌حال هستند صرف نظر کرده و در هنگام تعویض آب ماهی باید از لمس و تماس با آن خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد به بیماری سل دچار شوند، بدنشان پوسته پوسته خواهد شد.

این کارشناس گفت: بعد از ایام نوروز می‌توان ماهی‌های قرمز را در بوستان هایی که دارای حوض‌ها یا استخرهای بزرگ هستند، رها کرد.

الوندی از خانواده‌ها خواست، با رعایت مسایل و نکات بهداشتی، راه‌های انتقال آلودگی از ماهی قرمز را کاهش دهند.

منبع : ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.