پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

درگیری پلیس با دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 عکس از - ایسنا 

بیانیه بسیج دانشجویی کرمان در خصوص هتک حرمت

بسیج دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان کرمان با انتشار بیانیه‌ای هتک حرمت به حرمین شریفین امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) را در "سامرا" محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر دست جنایت پیشه آمریکا از آستین کشور مظلوم عراق بیرون آمد و عقده‌های درونی‌اش را با هتک حرمت به حرمین شریفین امام هادی (ع)و امام حسن عسکری(ع) گشود.

به گزارش کرمان نیوز در این بیانیه آورده شده است : ما این جنایت را به پیشگاه مقدس یگانه منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) و مقام معظم رهبری و تمام مسلمانان و آزادیخواهان جهان تسلیت می‌گوئیم.

در بیانیه مذکور آمده است : پرونده سیاهی که آمریکا طی این مدت از خود بجا گذاشته، سیاه تر و ننگین تر از آن است که وجدان بیدار بشریت امروز فریب بازیهای کودکانه و احمقانه آنان را بخورد.

در این بیانیه گفته شده است: آمریکا و دیگر کشورهای هم پیمانش اکنون فرصت مناسبی برای عقده گشایی از مسلمانان و شیعیان پیدا کرده‌اند زیرا آمریکا خوب می‌داند که دین اسلام نجات‌دهنده انسانها از بندگی و استکبار است و معنویت بارگاه ملکوتی پاسدار حریمش از فرسنگ‌ها راه، دل هر انسانی را می‌رباید.

بسیج دانشجویی دانشگاهها ومراکز آموزش عالی استان کرمان در بیانیه خود آورده است: آمریکا سعی در پریشان نمودن این کانون عشق را دارد ، غافل از این که پروانه این شمع جز سوختن و پرپر شدن آیین دیگری ندارد و جاودانگی خویش را در ذره ذره سوختن دور شمع وجود آل رسول (ص) می‌داند.

در این بیانیه آمده است: امروز تکلیف مسلمانان هوشیاری، دشمن شناسی، وحدت کلمه و مبارزه بی‌امان با استکبار و آمریکای جهانخوار است.

در پایان بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آمده است:
ما دانشجویان بسیجی پیرو خط ولایت و اسلام راستین محمدی (ص) همگام با همه مسلمانان و شیعیان جهان اعتراض و انزجار خود را از این عمل وحشیانه با شرکت در راهپیمایی روز جمعه اعلام خواهیم کرد.

هدف عاملان کوردل این جنایت، تفرقه بین مسلمانان است

امام جمعه موقت کرمان، هتک حرمت به حرمین شریفین حضرت امام هادی (ع) و حضرت امام حسن عسکری (ع) را محکوم کرد.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از ایرنا ، حجت‌الاسلام "غلامحسین صباحی" روز جمعه در جمع نمازگزاران کرمان، افزود: هدف عاملان کوردل این جنایت، تفرقه بین مسلمانان است.

وی گفت مراجع تقلید و علمای اسلام با هشدار بموقع و سریع، این دسیسه دشمنان را نیز بی‌ثمر کردند.

امام جمعه موقت کرمان نیز در خصوص تاثیر استغفار بر زندگی مومنین سخن گفت و افزود: خداوند در قرآن آمرزش گناهان، نزول باران و فراوانی روزی و نعمت را از ثمرات استغفار ذکر کرده است.

وی گفت: حضرت محمد(ص) پیامبر عظیم‌الشان اسلام نیز در هر مجلسی که بودند ‪ ۲۵‬مرتبه استغفار می‌کردند.

خطیب نماز جمعه کرمان، یاد و خاطره شهیدان "نیک نژاد"، "بخارایی"، "امانی "و "هرندی" در اعدام انقلابی "حسنعلی منصور" نخست وزیر وقت رژیم شاهنشاهی را گرامی داشت.

او با تبریک ‪ ۲۴‬خرداد روز جهانی اهدا خون نیز گفت: کسانی که خون خود را اهداء می‌کنند مانند این هستند که قسمتی از وجودشان را به یک هم نوع هدیه می‌دهند و این عمل بسیار ارزشمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صباحی با اشاره به نزدیک شدن به ایام شهادت حضرت فاطمه (س) در وصف دختر گرامی پیامبر اسلام، گفت: در شان این بانوی بزرگ اسلام همین بس که در حدیت شریف کساء، محوریت با حضرت فاطمه (س) است و این بانوی بزرگ اسلام لقب "ام ابیها" دارند.

خطیب نماز جمعه کرمان اظهار امیدواری کرد که همانطوریکه نابودی شوروی سابق را به عینه دیدیم، نابود شدن آمریکای جنایت کار را نیز خواهیم دید.

گزارش مشروح ضرب و شتم دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس

تعدادی زیادی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی فعال کشور در اعتراض به برگزاری جشن تولد ملکه الیزابت در سفارت انگلستان و شرکت تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی و هنری ایرانی در این جشن، در مقابل این سفارت، نشست خبری و تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از سایت عدالتخواهی در این نشست که با حضور نمایندگی از تشکل‌هایی چون اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی مستقل دانشگاه‌ها، جنبش عدالتخواه دانشجویی، طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه‌ی تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه‌ اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی برگزار شد، دانشجویان به برگزاری این جشن در ایام عزاداری مردم ایران به مناسبت ایام فاطمیه، فجایع سامرا و توهین به ملت ایران اعتراض کرد.

در ابتدای این مراسم برگزار کنندگان این تجمع با ترتیب دادن یک نشست خبری به بیان دیدگاههای خود پیرامون میهمانی سفارت انگلیس و سابقه خباثت ها و جنایت های روباه پیر پرداختند.

در ابتدا سئوالی از سوی خبرنگار واحد مرکزی خبر مطرح شد که خواستار توضیح بیشتر از کم و کیف و افراد ایرانی دعوت شده برای این جشن شد که ابراهیمی دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان در پاسخ گفت: ما به طور مستند می دانیم که چه کسانی به این مجلس دعوت شده اند، آنها تعدادی ازهنرمندان، سیاسیون واداده  و ضد انقلاب، تعدادی از ایرانیان کثیف و خائن  هستند.

وی در ادامه برگزاری این میهمانی را دهن کجی به خانواده های شهدا و ملت ایران دانست.

ابراهیمی به بیان سوابق خیانت های انگلیس در جهان اسلام پرداخت و تعطیلی این جاسو س خانه را خواستار شد.

کفایتی مسئول بسیج دانشگاه تهران نیز به انتقاد از سیاست های انگلیس در جهان اسلام پرداخت و خواستار محاکمه شرکت کنندگان در این جشن کثیف شد.

در بخش  دیگری از این نشست، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: معنا ندارد که در ام القرای جهان اسلام برای ملکه تزویر و فساد جشن تولد برگزار کنند.

این سخنان که با شعارهای  تجمع کنندگان قطع شد ، در حالی ادامه یافت که سخنران دیگر این مراسم خبر از شناسایی دقیق میهمانان دعوت شده به سفارت انگلیس داد.

وی خطاب به نمایندگان رسانه های خبری گفت: از میهمان سفارت عکس بگیرید و به همه عالم مخابره کنید تا آنها رسوا شوند.

بیاتیان،نماینده دفتر تحکیم وحدت نیز در این میزگرد گفت: غربی ها خودشان محور شرارت هستند اما به ما می گویند محور شرارت. قوه قضاییه باید شرکت کنندگان در این میهمانی را به اشد مجازات برساند و محاکمه کند.

بیاتیان، همچین رفتار دولت انگلیس در ماجرای ملوانان انگلیسی و تجاوز به آبهای ایران را محکوم کردند.

عسگری، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان سوابق جنایت های انگلیس، دعوت اخیر سفارت انگلیس از 1400 فعال ایرانی را توهین به مردم، انقلاب و اسلام دانست و گفت: زمانی که دستگاه قضایی در محاکمه متهمان جاسوسی مانند موسویان به این راحتی برخورد کند و وی بلافاصله در مجمع تشخیص مصلحت مشغول فعالیت شود، این وطن فروشان هم جرأت پیدا می کنند که در این مجالس شرکت نمایند.

وی ادامه به همزمانی عزاداری مسلمانان در خصوص فاجعه ننگین سامراء با این جشن کذایی اشاره کرد و ادامه داد: تقاضای ما از دولت اصولگرای دکتر احمدی نژاد این است که اولا" لیست کسانی که از دولت یا مسئولانی دولتی در این جشن شرگت کنند، را منتشر نماید و با آنان به شدت برخورد نماید. ثانیا" شرکت کنندگان وطن فروش ایرانی در این مجلس را تحت حفاظت امنیتی و اطلاعاتی خویش بگیرد و ثالثا" برای جبران این بی حرمتی سریعا" اقدام نماید.

عسگری گفت: زمانی که مسئولان دیپلماسی ایران با آمریکا در حال مذاکره، و نه محاکمه، هستند و وظایف اشغلگران به انان تفهیم نمی شود، ماجرای انفجار حرمین امامین عسگریین اتفاق می افتد که عاملان آن خود آمریکا و انگلیس است.

نماینده جنبش عدالتخواه به فاصله و تناقض حرف و عمل دولتمردان اشاره کرد و گفت : تا کی این تناقض ها ادامه خواهد داشت، چرا برخوردی نمی شود؟ مگر بنا به نظر وزرای اطلاعات و کشور، انفجار های سال گذشته اهواز و ناامنی سیستان و بلوچستان رنگ و بویی انگلیسی نداشت، پس برخورد تان با انگلیس چه شد؟

وی در پایان به انتقاد از نمایندگان، فعالان سیاسی ، صدا و سیما ، رسانه های اصولگرا  و نیروی انتظامی پرداخت که چرا واکنش مناسبی در این خصوص اتخاذ نکردند.

یکی از سخنرانان با اشاره به هتک حرمت حرمین عسگریین(ع) به انتقاد از عملکرد صدا و سیما در این خصوص پرداخت و گفت: رسانه ملی  در این روز فیلمی از یک کمدین انگلیسی را پخش کرد و  اقدام مناسبی در این قضایا نکرد که اگر این روند اصلاح نشود، تجمع بعدی ما در مقابل صدا و سیما خواهد بود.

نماینده اتحادیه تشکل های دانشگاه آزاد هم به محکومیت این افراد پرداخت.

 در پایان میزگرد تشکل های دانشجویی خواستار اخراج سفیر انگلیس، تعطیلی این سفارت، برخورد و محاکمه وطن فروشان شرکت کننده در این جشن پلید شدند.

دانشجویان پلاکادرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: "دیگ پلوی انگلیسی را بر سرتان خراب خواهیم کرد"، "نوکران انگلیس خجالت خجالت"، "مجلس عیش و نوش در سرزمین اسلامی به چه معناست؟"، "اهانت مجدد به حرمین شریفین را محکوم می‌کنیم".

در این تجمع دانشجویان در حالی که شعار می‌دادند "سیزده آبان ما تکرار باید گردد"، "مرگ بر انگلیس، مرگ بر منافق"، "سفارت انگلیس تعطیل باید گردد"، "سفیر صهیونیستی اخراج باید گردد"، "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز"، "الله اکبر، الله اکبر" در مقابل سفارت در اعتراض، اقدام به پرتاب بسته های رنگی کوچک نمودند که در و دیوار سفارت کثیف و رنگی شد.

با اوج گیری درگیری‌هایی بین نیروی انتظامی و تعدادی از دانشجویان، تردد در خیابان مقابل درب چهارراه استانبول سفارت  نیز با مشکل مواجه شد. هر لحظه بر تعداد نیروهای انتظامی و یگان ویژه افزوده می شد و مانع تجمع و اعتراض دانشجویان  شدند. زد و خوردها کم و بیش ادامه داشت که خبر رسید که مهمانان از درب شمالی  وارد سفارت می شوند و  لذا به صورت پرشور و پرغروری به سمت درب شمالی حرکت کردند.

عمده درگیری ها و زد و خوردهای ناجوانمردانه نیروی انتظامی در این قسمت انجام گرفت. نیروهای مجهز انتظامی با یورش های مکرر و حمله های شدید دانشجویان را از جلوی درب شمالی دور کردند. همگام با زد و خوردهای مکرر  دانشجویان، گاز فلفل از سوی نیروی انتظامی در فضا منتشر می شود که همگان به شدت دچار سرفه و گرفتگی سینه می شوند.

این درگیری با شعارهای دانشجویان همراه بود. آنها شعار می‌دادند "نیروی انتظامی حمایت حمایت"، "نیروی انتظامی تو حافظ ملتی"، "نیروی انتظامی حفاظت از انگلیس وظیفه‌ی شما نیست"، "سفارت انگلیس تعطیل باید گردد"، "هر که با آل علی درافتاد ور افتاد".

دانشجویان در بخش هایی هم از تجمع، سینه می‌زندند و شعار می دادند "حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست"، "ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده‌ایم"، "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست"، "یا حسین یا حسین"، "منافق حیا کن سفارت رو رها کن".

این درگیری که تا نزدیکی اذان مغرب ادامه داشت، با افزایش وحشیگری و ناجوانمردی برخی از نیروهای انتظامی ، دانشجویان را وادار به واکنش متقابل نمود که تأثیری در روند درگیریها نداشت. خشونت ها آن چنان زیاد شد که برخی دانشجویان خشمگین را مجبور به پرتاب سنگ و اشیای دم دستی به سمت نیروی انتظامی نمود.

خشونت نیروی انتظامی بالا می گیرد تا جایی با ضرب و شتم شدید دانشجویان، در چندین مرحله، دانشجویان را مجبور به فرار به سمت کوچه ها و خیابان حافظ می کند. دانشجویان هنگام فرار هم، از دست نیروی انتظامی و باتوم هاشان در امان نماندند و شدیدا" کتک می خوردند.

خشونت نیروی انتظامی به جایی می رسد که یکی از مسئولان خشن و ناجوانمرد آنان به نام سردار محمودی، دانشجویان خصوصا" خواهران دانشجوی معترض در این تجمع را، شدیدا" به باد کتک می گیرد و به  آنها اهانت می کند.

خشونت نیروی انتظامی که در این تجمع به عنوان حافظ مقتدر و خشن منافع انگلیس  عمل می کرد، منجر به زخمی  شدن حدود 15 تن از دانشجویان و بستری شدن آنها و  بازداشت حداقل 6 نفر از جمله چهار تن از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان مستقل شد. در خیابان نوفل لوشاتو آمبولانس‌هایی قرار داشت که دانشجویان مجروح شده مداوا شدند.

دانشجویان معترض از مقابل سفارت دور شدند و  دانشجویان در خیابان حافظ  و کوچه ها پراکنده شدند و کوچه‌های منتهی به خیابان نوفل لوشاتو و دیگر کوچه ها بسته شد.

دانشجویان معترض  با نزدیکی اذان مغرب در مقابل سفارت انگلیس با تجمع در مقابل خیابان پارس منتهی به نوفل لوشاتو نماز مغرب و عشا را به جماعت اقامه کردند.

در ادامه یکی از دانشجویان خطاب به تجمع‌کنندگان گفت ما در مقابل لانه کفر ایستاده‌ایم و نیروی انتظامی وظیفه نداشت بی‌حرمتی کند. اما اگر بی‌حرمتی نسبت به شما شده و باطوم خورده‌اید برای رضای خدا بوده است. در این لحظه دانشجویان شعار «نیروی انتظامی حمایت از انگلیس وظیفه شما نیست» را سر دادند. 
همچنین  یکی از دانشجویان خطاب به کسانی که در مراسم جشن تولد ملکه انگلیس حاضر شده بودند، اظهار داشت: اگر اتفاقی که اکنون برای بسیاری از مردم عراق و ناموس آنها می‌افتد برای شما اتفاقی نمی‌افتد به این خاطر است که جوانان پاک این مرز و بوم جان خود را در راه دفاع از این میهن فدا کردند.
وی در ادامه خطاب به نیروی انتظامی گفت: برخوردهای امروز از شما بعید بود اما دانشجویان به دلیل اینکه لباس پاسداری بر تن شماست به شما احترام می‌گذارند.

در پایان نماز تعدادی از خواهران شرکت کننده در تجمع ، برخورد وحشیانه نیروی انتظامی با خواهران را غیر قابل بخشش عنوان کردند و اظهار کردند که نیروی انتظامی که قرار است ناموس مردم را حفاظت نماید، آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهد. بنا به شنیده ها یکی از خواهران در حالی که بر زمین افتاده بود از سوی نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. تنی چند از خواهران هم مصدوم  و مجروح شدند.

دانشجویان معترض تا ساعت 9:30 شب سعی داشتند با حضور در مقابل درب‌های شرقی و شمالی سفارت، علاوه بر عکاسی افرادی که وارد سفارت می‌شوند را شناسایی کنند.

الف از مصدومان این حادثه، از نامساعد بودن حال آقای «مصطفی پارسا» که از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز  است، خبر داد که در بیمارستان باهر(واقع در شیخ هادی) بستری است. وی از عیادت دکتر زرگر، مسئول مرکز بسیج دانشگاههای تهران و یکی از مشاوران جوان ریاست جمهوری از پارسا خبر داد که هردو با توجه به وخامت حالش و عدم تکلمش ، بر پیگیری شکایت از نیروی انتظامی خصوصا" سردار محمودی تأکید کردند.

خشونت این شخص معلوم الحال بارها از سوی دانشجویان به برخی از مسئولان ارشد نیروی انتظامی تذکر داده شد و طبق آخرین اخبار دانشجویان مصدوم و مجروح قصد شکایت از ایشان را دارند.

هنوز از  زخمی ها و دستگیرشدگان آمار دقیقی در دست نیست!

بنا به گفته حاضران، این تعداد نیروهای انتظامی تا کنون در هیچ تجمعی در این سه سال اخیر دیده نشده بود. شاید این مسأله بیانگر اهمیت حفظ سفارت انگلیس و حفظ ارتباط با این کشور استعمارگر است...

نیروی انتظامی همچنان در حال حراست از سفارت این جرثومه فساد است...

تشکل های دانشجویی در حال تنظیم بیانیه شدیدالحنی خطاب به نیروی انتظامی و وزارت کشور هستند...

تعدادی از فرمانداران استان تغییر می کنند

به گزارش اختصاصی  کرمان نیوز بزودی تغییرات گسترده ای در سطح فرمانداران شهرستانهای جیرفت - عنبر آباد - بم و بافت صورت خواهد گرفت .

اخبار این تغییرات متعاقبا اعلام خواهد شد .

گزارشی از عملکرد و گستره نشریات زرد در کشور

واژه «نشریات زرد» یا به اصطلاح وسیعتر آن «روزنامه‌نگاری زرد» یعنیism yellow journal ریشه در تاریخ آمریکا و دعوای دو روزنامه‌نگار آمریکایی به نام‌های Randolph Hearst William و Joseph Pulitzer دارد.

وسایل ارتباط جمعی را می‌توان یکی از مهمترین ابزارهای ارتقای سطح آگاهی یک جامعه تلقی کرد. اگر چه در سال‌های اخیر علی‌رغم ظهور ابزارهای پیشرفته رسانه‌ای و ارتباط جمعی نظیر اینترنت، ماهواره و ... رسانه‌های مکتوب همچنان جایگاه خود را به عنوان یک رسانه تعیین کننده در جوامع امروزی حفظ کرده‌اند. شاید به جرأت بتوان گفت مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی قادرند به وسیله‌ای جهت پیشرفت همه جانبه جوامع تبدیل شوند و با طرح مشکلت و ا نعکاس این موارد به مسؤولین ، جامعه را به سمت تعالی و بالندگی سوق دهند. با استناد به آمار و ارقام، تعداد نشریات کشور در دهه اخیر به شکل قابل توجهی رشد داشته است. برای مثال در سال 1365 تنها 99 نشریه در ایران انتشار می‌یافت در حالی که این رقم در سال 1385 طبق آمار اداره کل مطبوعات وزارت ارشاد از مرز 2500 نشریه نیز فراتر رفته است.

تاریخچه نشریات زرد؛

واژه «نشریات زرد» یا به اصطلاح وسیعتر آن «روزنامه‌نگاری زرد» یعنیism yellow journal ریشه در تاریخ آمریکا و دعوای دو روزنامه‌نگار آمریکایی به نام‌های Randolph Hearst William و Joseph Pulitzer دارد.
بحث این دو در اواخر قرن 19 بر سر این نکته بود که چه کار کنند که فروش روزنامه‌شان در آمریکا بیشتر شود، در آن موقع علاوه بر اخبار و مطالب دیگری که در روزنامه درج می‌شد، داستان‌های مصوری به نام کمیک استریپ در روزنامه چاپ می‌کردند که یکی از معروف‌ترین آنها داستانی بود به نام Yellow Kid یا «بچه زرد».

نحوه اداره نشریات زرد؛

نشریات زرد به واسطه نوع مطالب خود که غالبا بر گرفته از اینترنت و سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی است از نیروی انسانی زیادی استفاده نمی‌کنند. چندی پیش یکی از اعضای به اصطلاح تحریریه این نشریات گفته بود: «من ظرف یک روز تمام مطالب هفته‌نامه متبوع خود را از اینترنت جمع‌آوری می‌کنم». در بسیاری از مطبوعات زرد روال بدین گونه است که این مطالب مثلا از یک سایت اینترنتی استخراج می‌شود، سپس مطالب استخراج شده را از نظر ظاهری تغییر می‌دهند. مثلا تیتر آن را عوض می‌کنند، یا نام منبع را از متن خبر حذف می‌کنند و احیانا اگر خبر خیلی بلند باشد، آن را کوتاه می‌کنند و در نهایت این اخبار پس از انجام این تغییر و تحولات برای درج در نشریه آماده می‌شود.
نکته مهمی که در اداره مطبوعات زرد وجود دارد بحث اجاره دادن این نشریات است. اجاره نشریه و به طور کلی نشریات اجاره‌ای که ظاهرا برای مسؤولان اداره کل مطبوعات داخلی تبدیل به یک معضل بزرگ شده است، اخیرا شدت و رواج بیشتری یافته است. بررسی‌های انجام شده توسط مسؤولان و متولیان امر حاکی از افزایش روند اجاره نشریاتی است که عمدتا صاحبان آنها (صاحب امتیاز و مدیر مسؤول ) به دلایلی از قبیل مشکلات مالی، عدم توانایی انتشار نشریه و همچنین با هدف کسب درآمد بیشتر اقدام به واگذاری نشریه به افرادی کرده‌اند که این افراد غالبا سابقه اجاره نشریات را در کارنامه خود دارند.
مطلب دیگر در خصوص اداره این قبیل نشریات آن است که مطبوعات عامه پسند غالبا توسط دو یا سه نفر اداره می‌شوند و تمام مراحل آماده کردن نشریه تا مرحله چاپ توسط همین دو یا سه نفر انجام می‌پذیرد.

محتوای نشریات زرد؛
طرح و ترکیب اغلب این نشریات شبیه به هم است و تقریبا اکثر قریب به اتفاق این نشریات در محتوا از الگوی واحدی پیروی می‌کنند. چند عنوان درشت و عکس‌های بزرگ در صفحه اول، بخشی راجع به فال و پیشگویی ، یک صفحه برای تماس‌های تلفنی خوانندگان با نشریه، صفحات میانی برای عکس‌های بزرگ هنرپیشه‌ها یا فوتبالیست‌ها برای چسباندن به دیوار، مقداری داستان و ماجراهای عشقی و جنایی تقریبا در تمامی این نشریات تکرار می‌شود.

اخبار اجتماعی و حوادث؛
درج اخباری از قتل ، غارت ، تجاوز به عنف، طلاق ، دختران فراری ، زورگیری ، اعتیاد ، فساد ، فحشا و ... کنار هم، آن هم بدون کوچکترین تحلیلی در خصوص این موضوعات خواننده را دچار آشفتگی ویران کننده‌ای می‌کند که این مسأله خود می‌تواند شکل دهنده بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی در جامعه باشد.

اخبار هنری؛
درج اخبار از بازیگران و ورزشکاران مشهور غربی نیز یکی از موضوعات مورد توجه همه نشریات زرد است. اکثر مطبوعات زرد در مطالب خود وارد خصوصی‌ترین مسایل زندگی این افراد می‌شوند.

سخنی با مسؤولان؛
تأثیرات بسیار عمیقی که مطبوعات زرد بر فکر و ذهن مخاطب می‌گذارند را می‌توان در راستای استحاله آرام فرهنگی کشور ارزیابی کرد. بالاخره ، متولیان فرهنگی کشور باید مشخص کنند که حد یقف این نشریات در پرداختن به مطالب سخیف ، لمپن ، کذب و بی‌ارزش تا کجاست؟
به همین دلیل پیشنهاد می‌شود کارشناسان زبده فرهنگی این موضوع را در کانون توجهات خود قرار داده و برای این قبیل نشریات منشوری تدوین کنند تا چارچوبی باشد برای ادامه فعالیت آنان.
با توجه به نکات ذکر شده به نظر می‌رسد مسؤولان باید با اخطار جدی به نشریات زرد خانوادگی نظیر تدبیر و زندگی، خانه و خانواده ، خانواده شاد ، خانواده سبز و ... آنان را از این روند ناثوابی که در پیش گرفته‌اند بر حذر دارند و در خصوص نشریات جدول نیز راهکارهای عملی اتخاذ نمایند.
ذکر این نکته ضروری است که تساهل و تسامح امروز ما با این نشریات که برخی از مسؤولان آن نیز به بعضی منابع قدرت اتصال دارند به قیمت آلودگی فکری نسل فردای ایران عزیز تمام می‌شود.
.........................................................................................
منبع:مرکز اسناد انقلاب اسلامی  و فارس

دو انقلاب پابرجا

اظهارات، سکنات و ظواهر "دانیل اورتگا" رئیس جمهوری "نیکاراگوئه " در طی سفر دو روزه خود به ایران و استقبال گرمی که از وی به عمل آمد نشان داد که دوانقلاب اسلامی (ایران ) و ساندنیستی ( نیکاراگوئه ) سال ‪۱۹۷۹‬میلادی بعد از گذشت نزدیک به ‪۳۰‬سال همچنان زنده و پابرجا مانده و به سمت اهداف موردنظر خود در حرکتند.

بررسی سیر حرکت این دو انقلاب از ابتدا تاکنون نشان می‌دهد که گرچه خاستگاه و ایدئولوژی این دو انقلاب متفاوت از یکدیگر است
ولی هردو اهداف مشترکی را دنبال کرده و با اتخاذ شیوه‌ها و سیاستهای مشابه به دستاوردهای نسبتا یکسانی نیز دست یافته اند.

مهم‌ترین وجه مشترک انقلاب اسلامی ایران و انقلاب ساندنیستی
نیکاراگوئه که باعث نزدیکی و دوستی شدید دولتهای این دو کشور بعد از گذشت سه دهه از عمر این انقلاب‌ها شده است، قطعا داشتن دشمنی مشترک به نام ایالات متحده آمریکاست.

از ‪۳۰‬سال پیش که شعار "مرگ برآمریکا" هم زمان در "تهران "و
"ماناگوا" طنین انداز شد، به رغم آنکه از سویی واکنش‌ها و اقدامات خصمانه "کاخ سفید" را علیه این دو کشور برانگیخت،اما قلب های
انقلابیون این دو کشور را به رغم فاصله بسیار طولانی به یکدیگر
بسیار نزدیک کرد.

دانیل اورتگا در سال ‪۱۹۷۹‬میلادی به عنوان جوان‌ترین رهبر یک
انقلاب ضدآمریکایی در آمریکای مرکزی، نیکاراگوئه را که تاآن
زمان به حیاط خلوت دولتمردان کاخ سفید شهرت داشت، از سلطه رژیم سراپا وابسته به آمریکا نجات داد.

او که رهبری ساندنیست‌ها را برعهده داشت با حمایت قشرهای فقیر و زحمت کش نیکاراگوئه انقلاب مردمی ‪ ۱۹۷۹‬را به پیروزی رساند و حکومت "آناستازیو سوموزا" دیکتاتور مورد حمایت آمریکا را سرنگون ساخت .

وی به همراه ساندنیست های تشکیل‌دهنده دولت بیش از یک دهه یعنی تا سال ‪۱۹۹۰‬میلادی در مقابل فشارهای همه جانبه آمریکا مقاومت
کرد.

مدت زیادی از سالهای نخست انقلاب ضد آمریکایی نیکاراگوئه صرف خنثی کردن توطئه های آمریکا و مبارزه با شورشیان "کنترا" شد که
بطور مستقیم از سوی آمریکا تجهیز و تسلیح می‌شدند.

نیکاراگوئه در دوران ساندنیست‌ها هم چنین شاهد تحریم های اقتصادی وضع شده از سوی واشینگتن بود و پی آمد های آن را به سختی تحمل کرد ولی سرانجام در مقابل دسیسه های آمریکا ناچار به عقب نشینی شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ‪ ۱۹۹۰‬میلادی غرب بازی جدیدی را در مقابل اورتگا آغاز نمود و در مقابل وی رقیبی قرارداد که قول هرگونه بهبود اوضاع اقتصادی و رفاه و امنیت را به مردم می‌داد.

اورتگا در برابر رقیب غربگرای خود که به شدت با دلارهای آمریکایی تغذیه و از سوی واشینگتن حمایت می‌شد شکست خورد و قدرت را به این سر سپرده کاخ سفید واگذار کرد.

سالها بعد او باردیگر به صحنه سیاست بازگشت و با شعار "مبارزه با فقر" به پیروزی رسید.

بازگشت پیروزمندانه اورتگا به عرصه قدرت در نیکاراگوئه بعد
از ‪۱۶‬سال یعنی پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ‪۲۰۰۶‬میلادی، نشانه ای بارز از توفیق ساندنیستها در بنیان گذاری ارزشهای
انقلابی در نیکاراگوئه و پوشالی بودن دولتهایی است که تحت حمایت کاخ سفید در این ‪۱۶‬سال در این کشور به قدرت رسیده بودند.

مهم‌ترین پیام حذف مسالمت آمیز و قانونی یک رهبر انقلاب و بازگشت مجدد وی به قدرت ، چیزی نیست جز سرافکندگی و شرمساری برای کسانی که انقلاب ساندنیستی را شورش مشتی مارکسیست وابسته به کمونیسم
بین‌الملل می‌دانستند و ساندنیستها را افرادی سرکش، ضدقانون و
دیکتاتور معرفی می‌کردند.

همتایان انقلابی اورتگا در ایران نیز گرچه دهه اول انقلاب خود را مانند ساندنیستها برای مقابله با توطئه های ریز و درشت کاخ سفید بسرکردند و هشت سال از این مدت را نیز درگیر جنگ تحمیلی عراق با تحریک و حمایت همه جانبه آمریکا بودند، اما هرگز از پی گیری اهداف اعلام شده انقلاب اسلامی دست برنداشتند.

برگزاری متوالی انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و
شوراهای اسلامی شهر و روستا در دو دهه اخیر در ایران و دست به
دست گشتن قدرت درمیان افراد و جناحهای مختلف نه تنها به کم رنگ شدن و تضعیف صبغه انقلابی نظام منبعث از انقلاب اسلامی ‪ ۱۹۷۹‬میلادی (‪ ۱۳۵۷‬شمسی )در ایران منجر نشد، بلکه در تازه‌ترین دور انتخابات ریاست جمهوری که یک سال قبل از بازگشت مجدد اورتگا به قدرت
برگزارشد، ملت ایران فردی را به مسند ریاست جمهوری برگزید که
شعارهای اولیه انقلاب را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است .

سران هر دو کشور انقلابی نیز به خوبی نشان داده‌اند که واشینگتن هرگز نمی‌تواند مانع اتحاد آنها با دیگر سران ضد آمریکایی در جهان شود.

پیوند نه تنها دستها بلکه دلهای رهبران ایران و نیکاراگوئه بعد از گذشت سالها از انقلاب ضدآمریکایی آنها و تکرار همان شعارهای اولیه انقلاب حتی با شدت بیشتر از آن زمان، قطعا برای کاخ سفیدنشینان
که با صرف میلیاردها دلار هزینه،سالها برای نابودی این دو انقلاب تلاش کردند، تندترین و کوبنده‌ترین پیام بشمار می‌رود و جز
شرمساری و سرافکندگی دستاورددیگری
ندارد.

سقوط یک فروند بالگرد امدادرسان در جنوب کرمان

معاون عمرانی استانداری کرمان گفت: حدود ساعت ‪ ۲۰‬یک شنبه یک فروند بالگرد که به‌منظور کمک رسانی به سیلزدگان و خسارت دیدگان از توفان "گونو" در جنوب استان کرمان، به این منطقه اعزام شده بود، سقوط کرد.

به گزارش کرمان نیوز جوادکمالی در گفت وگو یی افزود: دراین سانحه هیچ یک از سرنشینان و خدمه بالگرد آسیب جانی ندیدند.

او محل سقوط این بالگرد را روستای "مارز" شهرستان قلعه گنج اعلام کرد و افزود: هنوز درباره علت این سانحه اظهار نظری نشده است.

وی با بیان این که بالگرد هلال احمر سقوط نکرده، شمار سرنشینان آن را بین شش تا هشت نفر ذکر کرد و گفت: فقط یکی از سرنشینان این بالگرد که امدادگر هلال احمر می‌باشد در این حادثه آسیب جزیی دیده است.

 

برپایی کارگاه سراسری تربیت مربی سگهای تجسس در کرمان

کارگاه تربیت مربی سگهای تجسس با حضور ‪ ۳۶‬مربی از جمعیتهای هلال احمر سراسر کشور در کرمان برپا شده است.

به گزارش کرمان نیوز جمعیت هلال‌احمر کرمان به ایرنا اعلام کرد این کارگاه به مدت ‪ ۱۰‬روز در مناطق مختلف استان برپا خواهد بود.

در این چارچوب یک مربی از کشور آلمان به همراه سه مربی از جمعیت هلال احمر ایران به مربیان سگهای تجسس آموزش می‌دهند.

افزایش توان امدادی در زمان وقوع حوادثی که منجر به زیر آوار ماندن انسانها می‌شود از اهداف برپایی این کارگاه عنوان شد.

بر اساس این گزارش بکارگیری سگهای تجسس برای خارج کردن آسیب دیدگان از زیر آوار به عنوان یکی از فنون امدادی در کشور رو به گسترش است و لازمه موفقیت در بکارگیری این فنون ارایه آموزشهای نوین و منطبق بر
استانداردهای بین‌المللی می‌باشد.

آخرین اخبار در خصوص انتخاب شهردار کرمان

مهندس جلال مآب با مدیریت شهرداری خداحافظی کرد و محمد فروغی به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد .
به گزارش کرمان نیوز به نقل از کرنا ، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر کرمان با استعفای مهندس جلال مآب  موافقت و محمد فروغی ، معاون فعلی اداری و مالی شهرداری ، به عنوان سرپرست شهرداری ، انتخاب شد .
آخرین گزارشها از جلسه شورای اسلامی شهر در خصوص انتخاب شهردار کرمان حاکی از این است که ، مهندس فتوت از اعضای جناح چپ استان  به عنوان برترین گزینه برای شهرداری کرمان انتخاب شده ولی هنوز رسماً ابلاغ نشده است .

یکی از اعضاء شورای شهر در این خصوص به خبرنگار ما گفت : دلیل عدم ابلاغ رسمی مهندس فتوت به عنوان شهردار کرمان این است که اعضای شورای شهر منتظر هستند تا اگر فردی از اعضاء ، کاندیدای مناسب دیگری را مد نظر دارد در جلسه 24 خرداد ماه جاری به شورای شهر اعلام کند تا رای گیری شود . اما مهندس فتوت شانس بیشتری را برای نشستن بر کرسی شهرداری کرمان دارد .
لازم به ذکر است ، از زمان رای گیری نهایی تا صدور حکم و ابلاغ رسمی شهردار از سوی وزارت کشور ، بیش از 15 روز به طول خواهد انجامید و در این مدت به منظور راکد نماندن امور شهرداری ، اعضای شورای شهر ، معاون اداری و مالی شهرداری را به عنوان سرپرست معرفی کردند .

فرماندار قلعه گنج :امکان امداد رسانی هنوز فراهم نشده است

فرماندار شهرستان قلعه گنج گفت :تاکنون گزارشی از خسارات جانی در روستاهای گرفتار در سیل نداشته ایم اما اظهار نظر در این خصوص نیازمند بازگشایی راه ها و حضور در مناطق بحران زده است .

به گزارش کرمان نیوز حسین مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت : 101 روستا به طور کامل در محاصره سیل قرار دارند و از شب گذشته تاکنون اطلاعی از وضعیت آنها نداریم .

وی افزود : 21 روستا در شهرستان قلعه گنج نزدیک به 100 درصد خسارت دیده اند و در 48 ساعت گذشته کلیه راه های ارتباطی استان با بخش رمشک قطع است .

مرادی با اشاره به تداوم بارش شدید باران خاطرنشان کرد : این امر بازگشایی راه ها را دچار مشکل کرده است و حتی بالگردها تاکنون موفق به حضور در روستاهای گرفتار در سیل نشده اند .

وی یادآور شد : چهار اکیپ امدادی در منطقه مستقر و منتظر هستند تا به محض بازگشایی راه ها عملیات امداد رسانی را آغاز نمایند .

فرماندار قلعه گنج تاکید کرد : عدم اطلاع از وضعیت روستاهای یاد شده به دلیل قطع کامل ارتباط تلفنی و بیسیمی با این روستاهاست و بسیار امیدواریم که در ساعات آینده بتوانیم کار امداد رسانی به این مناطق را آغاز کنیم .

۱۰۰ روستای کرمان همچنان در محاصره سیل ناشی از توگو

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: 100 روستای کرمان در محاصره سیل قرار گرفته است و این در حالی است که در امداد رسانی با مشکلات بسیاری مواجه شده ایم .

به گزارش کرمان نیوز دکتر شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : در شرایط حاضر 100 روستای کرمان در محاصره سیل قرار گرفته اند و در چنین شرایطی امداد رسانی بسیار دشوار شده است.

وی تصریح کرد : اغلب روستاهای در محاصره سیل در مناطق صعب العبور قرار دارند به همین جهت ارسال تجهیزات و امکانات به صورت هوایی و زمینی با مشکل مواجه شده ایم.

شجاعی خاطر نشان کرد: با مساعد شدن شرایط جوی بالگردها به مناطق بحرانی و در محاصره سیل اعزام شده اند و مشکل خاصی تا کنون گزارش نشده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان خاطر نشان کرد: تا این لحظه گزارشی از تلفات و تعداد مصدومان استان در دست نیست.

نباید خط و راه امام خمینی (ره) فراموش شود

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان گفت: قرنها طول می‌کشد تا جهان شخصیتی همانند امام خمینی (ره) را به خود ببیند.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از ایرنا حجت‌الاسلام والمسلمین سید "یحیی جعفری" در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرمان به اندیشه، تفکر و شخصیت والای امام راحل پرداخت و افزود: نباید خط و راه امام خمینی (ره) فراموش شود.

وی گفت: خط امام راحل یعنی خط اسلام، خط امام راحل یعنی خط پیغمبر(ص) و امام زمان (عج) است و ما باید در این مسیر به راه خود ادامه دهیم.

وی در ادامه از خرداد به عنوان ماه بزرگ و ارزشمند برای انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: هرچند ‪ ۱۴‬خرداد سالگرد رحلت جانسوز بنیانگذار انقلاب اسلامی است اما ‪ ۱۵‬خرداد سالروز قیام خودجوش ملت ایران در حمایت از مرجعیت و روحانیت است.

امام جمعه کرمان با بیان این که همه مردان بزرگ عالم که پیروزی‌های بزرگی را به دست آورده‌اند دارای صفات عالیه بوده‌اند که یکی از آنها عزم و اراده آنها است، گفت: در زمانی که همه دنیا از شاه طرفداری می‌کردند، حضرت امام فرمودند ما به تکلیف خود عمل می‌کنیم و با عزم راسخ خود، حکومت جور و ستم شاهنشاهی را سرنگون کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری در ادامه با اشاره به تدبیر و هوشمندی امام راحل در پیش بینی وقایع سیاسی، گفت: حضرت امام سه سال قبل از فروپاشی شوروی سابق این واقعه را در نامه‌ای به "گورباچف" رهبر کمونیست اتحاد جماهیر شوروی گوشزد کرده بودند.

امام جمعه کرمان در ادامه خطبه‌های نماز جمعه، افزود: مشکل دنیا امروز شیطان بزرگ آمریکا و صهیونیسم بین‌المللی می‌باشد.

وی گفت: کمتر کشوری مثل ایران پیدا می‌شود که با اراده قوی و تصمیم خلل- ناپذیر در مقابل آمریکا ایستادگی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری همچنین به پیروزی‌های شیرین حزب الله لبنان اشاره کرد و افزود: حزب الله لبنان افسانه شکست ناپذیری اسرائیل غاصب را درهم شکست.

او ادامه داد: وقتی که یک گروه چریکی چهار، پنج هزار نفری ارتش صهیونیسم را به زانو درمی‌آورد چرا برخی از سران دولتهای اسلامی از اسرائیل واهمه دارند.

آغاز رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به رفسنجان

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ظهر روز جمعه برای انجام سفر سه روزه وارد شهرستان رفسنجان شد.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از ایرنا ، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به هنگام ورود به فرودگاه رفسنجان از سوی استاندار کرمان، امام جمعه و فرماندار رفسنجان و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی مورد استقبال قرار گرفت.

بعد از آیین استقبال ، هاشمی رفسنجانی برای شرکت در یادواره سرداران شهید و ‪ ۱۱۰‬شهید بخش "نوق" رفسنجان عازم شهر بهرمان شد.

هاشمی رفسنجانی همچنین شامگاه جمعه در اجتماع مردم "نوق" در مسجد جامع این شهر سخنرانی خواهد کرد.

همچنین با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملیات اجرایی گلزار شهدای بهرمان نوق از توابع شهرستان رفسنجان امروز آغاز خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی همچنین فردا در یادواره سرداران شهید و ‪ ۱۱۳‬شهید بخش انار شهرستان رفسنجان شرکت و در این آیین سخنرانی خواهد کرد.

از دیگر برنامه‌های سفر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به رفسنجان بازدید از چند مرکز آموزش عالی ، مجموعه فرهنگی موزه ریاست جمهوری و دیدار با خانواده‌اش اعلام شده است.

بهرمان زادگاه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، آخرین بار در اواخر سال ‪ ۸۳‬به رفسنجان سفر کرده بود.

شهریور ماه / زمان پایان بازسازی بم

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، شهریور ماه آتی زمان پایان عملیات بازسازی در بم است.

به گزارش کرمان نیوز محمد سعیدی‌کیا امروز  در بم به ایرنا گفت: دولت در این شهر بیش از تعهدات خود هزینه کرده است.

او گفت: قبل زلزله ‪ ۲۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬واحد مسکونی در بم و بروات وجود داشت و اکنون بیش از ‪ ۳۰‬هزار واحد مسکونی در این دو شهر در حال ساخت است.

وی افزود: تاکنون بیش از ‪ ۲۳‬هزار واحد مسکونی در شهرهای بم و بروات ساخته شده است.

او همچنین از اختصاص هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بازسازی طرحهای مختلف در بم خبر داد و گفت: تاکنون ‪ ۷۰۰‬میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

بانک خصوصی کرمانیان تاسیس می شود

معاون برنامه ریزی و اداری مالی استاندار کرمان از برنامه‌ای برای تاسیس "بانک خصوصی کرمانیان" در این استان خبر داد.

به گزارش کرمان نیوز  دکتر محمدرضا پورابراهیمی در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای رفسنجان بدون توضیح بیشتر گفت: این بانک با تجمیع صندوقهای قرض‌الحسنه در این استان به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

توفان گونو در حال نزدیک شدن به استان کرمان است

مدیرکل اداره هواشناسی کرمان گفت: طوفان شدید در حال نزدیک شدن به این استان است.

به گزارش کرمان نیوز جلال‌الدین محمد محزونی دیروز در گفتگو با ایرنا افزود: هم‌اکنون توفان چرخنده حاره‌ای در منطقه دریای عمان با سرعت چرخشی حدود ‪ ۲۵۰‬کیلومتر در ساعت در حال نزدیک شدن به سواحل جنوبی ایران است.

وی گفت: این توفان طی ‪ ۲۴‬تا ‪ ۴۸‬ساعت آینده به سواحل جنوبی هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌رسد.

او افزود: این سامانه در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان موجب طوفان، گرد و خاک، وزش باد شدید و احتمالا رگبارهای سیل‌آسا خواهد شد.

مدیرکل اداره هواشناسی کرمان گفت: نواحی مرکزی استان نیز از این توفان به صورت وزش بادهای شدید، گرد و خاک و رگبار پراکنده تاثیر خواهد پذیرفت.

وی با بیان این که توفان به صورت محلی عمل می‌کند افزود: استان کرمان تجربه چنین توفانی را ندارد لذا یک پدیده نادر محسوب می‌شود.

او گفت: توفان ممکن است در حرکت خود ‪ ۲۰‬کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد اما سرعت چرخش آن بسیار زیاد و ویرانگر است.

وی افزود: چرخش این طوفان گاهی هزار متر از سطح آسمان ارتفاع می‌گیرد.

مدیرکل اداره هواشناسی کرمان از احتمال جاری شدن سیل بر اثر رگبارهای شدید در برخی مناطق جنوبی این استان نیز خبر داد.

وی گفت: مناطق جنوبی استان کرمان در برابر این طوفان و سیل ناشی از آن آسیب پذیر هستند.

استان کرمان با مساحت بیش از ‪ ۱۸۱‬هزار کیلومتر مربع و جمعیت دو میلیون و ‪ ۶۰۰‬هزار نفر ‪ ۱۶‬شهرستان دارد.

شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، رودبار، قلعه‌گنج و بم در جنوب استان کرمان واقع شده‌اند.

گزارش ایرنا از این شهرستانها حاکی است فرمانداریها و ادارات در این ناحیه در پی پیش بینی هواشناسی به حال آماده‌باش کامل در آمده‌اند.

منشا "توفان چرخنده حاره‌ای" اقیانوس هند بوده که با عبور از دریا خساراتی را در کشور عمان به جای گذاشته است.

معاون جدید سیاسی و اجتماعی فرمانداری تعییین شد

به گزارش کرمان نیوز  با صدور حکمی از سوی استانداری ، عبدالرضا جعفری به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری کرمان معرفی شد .
گفتنی است ، پیش از این سید ضیاء طباطبایی به مدت 2 سال عهده دار سمت معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بوده است .

ماندگارهایی از مسافر خرداد

رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره ) طی مبارزات خود در دوران طاغوت و پس از پیروزی انقلاب همواره خود را نه در مقام یک رهبر و یا حاکم بلکه به عنوان "خدمتگزار" و "خادم " می خواندند.

ایشان تاکید داشتند که: "اگر به من بگویند خدمتگزار، بهتر از این است که بگویند رهبر، رهبری مطرح نیست، خدمتگزاری مطرح است، اسلام ما را موظف کرده که خدمت کنیم."
آن روحانی وارسته و بزرگوار به رغم آن که در طی انجام رسالت تاریخی و دینی خود، جهان و جهانیان را تحت الشعاع اراده و ایمان خود قرار داده بود، لحظه ای جدا از مردم و مشغول به خود نشد.

در آستانه هیجدهمین سالگرد ارتحال آن عزیز سفر کرده فرازهایی از سخنان نغز و کلام دلنشین روح خدا را مرور می‌کنیم :

* در اسلام و پیش من رهبری مطرح نیست، برادری مطرح است.


* من با مردم ایران برادر هستم و خود را خادم و سرباز آنان می‌دانم.


* من از خدای تبارک و تعالی توفیق همه را می‌خواهم. من از بیرون آمده ام که خدمت به شما بکنم. من خادم شما هستم، من خادم ملت شما هستم.


* من آمده ام تا پیوند خدمتگزاری خودم را به شما عزیزان عرضه کنم، که تا حیات دارم خدمتگزار همه هستم، خدمتگزار ملتهای اسلامی، خدمتگزار ملت بزرک ایران، خدمتگزار دانشگاهیان و روحانیان، خدمتگزار همه قشرهای کشور و همه قشرهای کشورهای اسلامی و همه مستضعفین جهان.


* این جانب که یک نفر از خدمتگزاران علمای اعلام و ملت اسلام هستم، در مواقع خطیر و برای مصالح بزرک اسلامی، حاضرم برای کوچکترین افراد تواضع و کوچکی کنم، تا چه رسد به علمای اعلام و مراجع عظام- کثرالله امثالهم-.


* من دعا گوی همه شما هستم و خدمتگزار همه ملت و من امیدوارم که بتوانم این خدمتم را تمام کنم، و فرصت پیدا بکنم که این خدمت را تمام بکنم.


* خمینی دست یکایک شما را می‌بوسد و به یکایک شما احترام می‌گذارد و یکایک شما را رهبر خودش می‌داند، که بارها گفته ام من با شما یکی هستم.


* من آمده ام که بزرگواری شما را حفظ کنم من آمده ام که دشمن های شما را زمین بزنم.


* من احتیاج به کمک مالی ندارم. من با شاه، با یک قلم و چند صفحه کاغذ مبارزه می‌کنم و اگر یک وقت محتاج به کمکی باشم ملت من به من کمک خواهد کرد.


* پیش من مکان معینی مطرح نیست، عمل به تکلیف الهی مطرح است، مصالح عالیه اسلام و مسلمین مطرح است.


* برای من مکان مطرح نیست، آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است، هر جا بهتر این مبارزه صورت بگیرد، آن جا خواهم بود.


* من اکنون قلب خود را برای سرنیزه های مامورین شما حاضر کرده ام، ولی برای قبول زورگویی‌ها و خضوع در مقابل جبارهای شما حاضر نخواهم کرد.


* من برای چند روز زندگی با عار و ننک ارزشی قائل نیستم.


* خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد.


* اگر خمینی هم با شما سازش کند، ملت اسلام با شما سازش نمی‌کند.


* ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان، تا آخرین نفس برای حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه می‌دهم.


* خدا می‌داند که شخصا برای خود ذره ای مصونیت و حق و امتیاز قائل نیستم.

اگر تخلفی از من هم سر زد، مهیای مواخذه ام.


* امیدوارم که خمینی از راه مستقیم اسلام، که مبارزه با قدرتهای ستمگر است هیچ گاه منحرف نشود.


* آنهایی که شناخته اند، می‌دانند که من آنی که باید انجام بدهم تحت تاثیر واقع نمی‌شوم، انجام می‌دهم.


* من بارها اعلام کرده ام که با هیچ کس، در هر مرتبه ای که باشد عقد اخوت نبسته ام، چهار چوب دوستی من، در درستی راه هر فرد نهفته است.


* من اعلام می‌کنم که هر کس به من نسبت بدهد مطلبی را که بر خلاف دستورات اسلامی است، دروغ گفته است.


* اگر من یک وقتی دیدم که مصلحت اسلام اقتضا می‌کند که یک حرفی بزنم می زنم ودنبالش راه می‌افتم و از هیچ چیز نمی‌ترسم- بحمد الله تعالی-، والله تا حالا نترسیده ام، آن روز هم که می‌بردندم، آنها می‌ترسیدند، من آنها را تسلیت می‌دادم که نترسید.


* من از آن آدمها نیستم که یک حکمی اگر کردم، بنشینم چرت بزنم که این حکم خودش برود، من راه می‌افتم دنبالش.


* من پاپ نیستم که فقط روزهای یک شنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم.


* این که من دست از کار خودم برداشتم(که طلبگی بود) و آمدم این جا، برای این است که ما یک حکومت صالح نداشتیم، و یک قدرت صالحه در کار نبود.


* من دست برادری دراز می‌کنم به تمام ملتهای اسلام، به تمام مسلمین دنیا،در شرق و غرب عالم هر چه مسلم هستند.


* من دست عموم ملت اسلام و آزادیخواهان جهان را، در راه قطع ریشه استعمار و استعمارگران، استقلال ممالک اسلامی و گسستن زنجیر های اسارت، می‌فشارم.


* من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفته اند، و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده اند، می بوسم و سلام و درودهای خالصانه خود را به همه غنچه های آزادی و کمال نثار می‌کنم.


* من در این آخر عمر، متواضعانه دست خود را به طرف تمام گروهها,ییج که برای بر پایی اسلام و احکام آن، که تنها راه سعادت و ضامن استقلال و آزادی ایران از استعمار نو و کهنه است، کوشش و فداکاری می‌کنند دراز می کنم و از همه استمداد می‌نمایم.


* این جانب با تمام طاقت، در حصول وحدت همه اقشار ملت مسلمان کوشش کرده و می‌کنم.


* من به شما ملت ایران سفارش می‌کنم که اگر در روزنامه ای، در مطبوعاتی، در جای دیگری به من سب بکنند، فحش بدهند، کسی حق ندارد که یک کلمه بگوید.

من تحریم کردم بر شما جوابگویی را. برای اینکه توطئه است، توطئه‌ها را با سکوت خنثی کنید و اگر چنانچه توطئه زیاد باشد با مشت خنثی می‌کنیم.


* من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیان محشورم گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام.


* خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجب حق و فریضه دفاع از مسلمانان آماده نموده ام، و در انتظار فوز عظیم شهادتم.


* من وقتی مطالعه روحیه مردان و زنان "جوان از دست داده" را می‌کنم که شجاعانه در مقابل مصائب ایستادگی کرده و می‌کنند، برای خود احساس شرمندگی می کنم.


* هم برادرهای ما و هم خواهرهای ما، همه سربازهای اسلام هستیم. و من امیدوارم که در آن کتابی که بناست اسم سربازها را بنویسند، اسم ماها را هم به نام سرباز بنویسند.


* من امیدوارم به فوز "احدی الحسنیین" نایل شوم: یا پیشرفت مقصود و اقامه عدل و حق، یا شهادت در راه آن که راه حق است.


* قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه و تنهاهم بماند، به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است،ادامه می‌دهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنه های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان جهانخواران و سر سپردگانی که
بر ستم و ظلم خویش اصرار می‌نمایند سلب خواهد کرد.


* هیهات که خمینی در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد- صلی الله علیه و آله -و پیروان ابراهیم حنیف، ساکت و آرام بماند و یا نظاره گر صحنه های ذلت و حقارت مسلمانان باشد.


* نهضت ما قائم به شخص نیست، نهضت ما همگانی است، همه ملت رهبرند، همه بیدار شده اند.

امام خمینی (ره) و یوم الله ‪ ۱۵‬خرداد

یوم الله ‪ ۱۵‬خرداد آغاز و نقطه عطفی در نهضت حسینی ایران است.

امام خمینی (ره) با "مبدا" خواندن این روز برای نهضت اسلامی ایران بر اهمیت و تاثیر آن در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند و "شکر
نعمت های الهی" را در سال روز ‪ ۱۵‬خرداد بر مردم ایران لازم دانسته اند:

* "پانزده خرداد" مبدا نهضت اسلامی ایران است.


* واقعه پانزده خرداد ننک بزرگی برای هیات حاکمه به بار آورد.این واقعه فراموش شدنی نیست.


* باید "پانزده خرداد" و "نوزده دی" جاوید و زنده نگه داشته شود تا جلادی شاه از خاطره‌ها نرود و نسلهای آتیه جرایم شاهان سفاک را بدانند.


* من روز پانزدهم خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم.


* قیام پانزده خرداد اسطوره قدرت ستم شاهی را در هم شکست و افسانه‌ها و افسونها را باطل کرد.


* اولین و مهم‌ترین فصل خونین مبارزه، در عاشورای پانزده خرداد رقم خورد.


* ملت عظیم ایران لازم است شکر نعمت های غیر متناهی الهی را، در سال روز پانزده خرداد به جان و دل بجا آورد.


* در حقیقت دست آورد نهضت پانزده خرداد‪ ،۴۲‬پیروزی ‪ ۲۲‬بهمن ‪ ۵۷‬بود.


* ملتی که "‪ ۱۵‬خرداد" روز خون و "‪ ۱۷‬شهریور" روز نوید پیروزی خون، "جمعه سیاه روزی" رژیم را با افتخار و پیروزی پشت سر گذاشته است، از این محاصرات اقتصادی و نظامی باک ندارد. آنان باک دارند که اقتصاد را زیربنا و شکم را قبله گاه و دنیا را مقصد و مقصود می‌دانند.


* درود بر عاشورا، درود بر "‪ ۱۵‬خرداد" و "‪ ۲۲‬بهمن"، درود بر ایام الله و بر ملت شریف ارزشمند ایران.

امام خمینی (ره) مردی در همسایگی

هجده سال از آخرین نماز توای ضمیر امیدوار می‌گذارد، اما هنوز تمام دستان در قنوت آزادی خواهان جهان به ولایت فقیه اقتدا می‌کنند.

عصر آزادگی و ایمان، با قیام تو آغاز می‌شودای سرو همیشه خرامان، و بهار آزادی خواهی با شمیم رایحه کلام شما حلول کرده است و مقلب‌الاقلوب همه انسانها آزاده شده است.

تو در نسل مرده جهان روح بالندگی دمیدی و در آستانه عشق، کشور خرد را پایتخت برافراشتگی بیرق عدالت اسلام کرده‌ای.

و اینکه جهان معاصر از بند همه ایسمها و اومانیته‌های غرب رها شده است و برای تولد دوباره خویش مدیون قیام شماست.

چهاردهم خردادست و " نماز آخر"، روح بیقراری می‌کند و با اینکه تن یارای یاری نداردش، بر می‌خیزد ذره‌ای از آداب آن نمی‌کاهد ، چنان قامت می‌بندد و قنوت می‌خواند که فرشتگان را محو تماشا شده اند.

چهاردهم خردادست و آستانه انتظار کشیدن برای فرج و اینکه شوق وصال یار را درمانی نیست و کلام آغاز می‌شود که " یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه ".

و هنوز مردمان انتظار فرج از نیمه خرداد می‌کشند و مدرسه فیضیه همچنان دارالنتظار نیمه خردادماه مومنان است.

زمین و آسمان غم تو را به سوگ نشست

‪ ۱۴‬خرداد است، زمین و آسمان غم تو را به سوگ نشسته‌اند و مردمانی که بر سر و سینه زنان، فراق تو را شیون می‌کنند.

در ازدحام جمعیت سیاهپوش شور عزاست که به آسمان می‌پاشد، تنها شدیم، انگار ‪ ۱۸‬سال تنها شدیم و فغان هجده‌سال دوریت را چگونه فریاد کنیم، مرد جماران،ای امام.

آمده‌اند، گم شده از غم دوری تو در شیون، همه آمده‌اند با چهره‌های شسته شده به اشک دیده با چشم‌های مشتاق یک لحظه حضورت و هنوز در باورشان نمی گنجد که چگونه تحمل کردند، هجده سال دوریت را.

خروش جمعیت است که حرم را سیاهپوش کرده، دسته دسته مردان و زنانی که می آیند و موج می‌زند حضورشان در میانه پرچم‌های سبز و سیاه.

کاروان‌های خسته از سفری دور و پیاده، جوانانی که حتی بوی حضور امام خمینی (ره) به مشامشان نخورده‌است و جوانتر از آنند که پیر جماران را دیده باشند.

آری آمدیم، همه یک صدا در یک پیکر، پوشیده از رخت سیاه، به‌آغوش همیشه مهربانت و انگار هنوز طنین فریادت در بهشت زهراست که درفضا پیچیده، روزگاری که فرمان دادی و همه انقلاب کردیم.

چادرهای برافراشته در صحن مرقد، زنان و مردانی که در تکاپوی برگزاری آیین سوگواری‌اند و زائرانی که بی‌صدای نوحه، اشکشان امان نمی‌دهد، همه را می‌بینم و زبانم یارای توصیف کردنشان را ندارد.

صدای پای زائران است که موسیقی حضور یکپارچه مردم ایران زمین را در صحن مرقد مطهر امام خمینی (ره) می‌نوازد، بوی گلاب می‌آید و حدیث حضورت که می دانم جاری است در تن و جانمان.

و آفتابی که‌شرمگین از روشنای خورشیدی چنین آتشین، چهره‌در نقاب می‌کشد.

چه سخت است توصیف این جمعیت عاشق، جوانانی که‌پا برهنه آمده‌اند و انگار گرمای داغ آسفالت تفتیده بر پوستشان بی‌اثر است.

مردانی و زنانی که گذر زمان کمرشان را خمیده، پوستشان را چروکیده و گرد خاکستری پیری بر موهایشان پاشیده است، اما با قلبی تپنده از عشق تو آمده‌اند، تا نام تو را سینه به سینه و نسل به نسل فریاد کنند.

معمار کبیر انقلاب، بزرگ مرد تاریخ اسلام، روشنای پیامت امروز جهانیان را غرق اندیشه مبارزه برای آزادی کرده است و مردم مستضعف جای جای جهان، الگو گرفته از نام تو، پیام‌تو و انقلاب تو سالیانی‌است که آزادی و خودباوری را تلاش می‌کنند.

امام توانست راه، بستر و زمینه جنبش عظیم مردمی را فراهم کند

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی(ره) از قلب، جان و روح مردم و دین می‌جوشید و می‌خروشید.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از ایرنا حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد دیروز در آیین هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مسجد جامع کرمان افزود: عامل و محور شکل‌گیری اجتماع عظیم مردمی و ریشه و اساس طرح مبانی دینی و اسلامی در انقلاب اسلامی ایران وجود مقدس امام بود.

وی که با موضوع اصول و ارکان نظام اسلامی و نقش محوری امام در شکل‌گیری و انسجام این ارکان سخن می‌گفت، افزود: برای هیچ انسان هوشمندی جای تردید نیست که اجماع مردمی برای انقلاب اسلامی در سایه انفاس قدسی و الهام‌بخش امام شکل گرفت.

او با بیان این که امام پیام‌آور دین، قرآن، اسلام، عدالت و وظیفه‌شناسی بود گفت: امام توانست راه، بستر و زمینه جنبش عظیم مردمی را فراهم کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرحله شکل‌گیری و مهندسی نظام اسلامی، نقش امام را در این مرحله بی‌بدیل، منحصر به فرد و راهگشا خواند و افزود: این نقش بر هیچ انسان هوشمندی پوشیده نیست.

وی گفت: امام برای آن که دستاورد انقلاب اسلامی به مخاطره نیافتد بلافاصله پس از فروپاشی نظام سلطنتی موضوع تدوین قانون اساسی و مهندسی نظام را مطرح کردند.

ابوترابی‌فرد از اصل ولایت فقیه و جمهوریت به عنوان دو فراز برجسته قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نام برد و افزود: امام در سایه نهادینه کردن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی زمینه اسلامیت نظام را فراهم کرد.

وی نظریه عمیق، دقیق ولایت فقیه را ولایت علم، فقه، عدالت، مدیریت، تدبیر و عقلانیت تعریف کرد و گفت: با حذف ولایت فقیه در حقیقت اسلام از نظام حذف می‌شود.

او با اشاره به تاکید امام خمینی بر جمهوریت نظام افزود: بر اساس این اصل مسیر نهادهای حکومتی با آرای مستقیم و غیرمستقیم مردم شکل می‌گیرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوریت نظام در آرای مردم معنا و به زیبایی و برجستگی کامل شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر این دو فراز در قانون اساسی نبود اکنون شاهد یک نظام مردمی برآمده از آرای مردم نبودیم و راه برای وابستگی به بیگانه فراهم می شد.

او شکل‌گیری دولت اسلامی در تمامی سطوح نظام را فراز برجسته دیگری از کارنامه ماندگار امام برشمرد و گفت: امام راه را برای اسلامیت دولت هموار کرد.

وی افزود: وجود امام در نوک هرم دولت اسلامی زیباترین و عالی‌ترین وضعیت را برای شکل‌گیری این دولت به وجود آورد.

او به هوشمندی و تیزبینی امام در رویارویی با انحرافات دولت اسلامی اشاره کرد و گفت: وقتی امام مشاهده کرد در یکی از سطوح نظام انحرافی شکل گرفته با دست قدرتمند و اندیشه تیزبین در برابر این انحراف ایستاد.

وی افزود: اگر امام نبود امروز در نوک هرم دولت اسلامی شخصیتی فرزانه، فقیهی هوشمند، تیزبین، دارای اشراف به مسایل جامعه و هدایتگر مردم وجود نداشت.

او با تاکید بر این که همگان موظفند از تمامی توان برای شکل‌گیری دولت اسلامی بهره بگیرند خطاب به مردم گفت: آرای شما می‌تواند نقش تعیین‌کننده و یا ویرانگر داشته باشد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: به هر میزان که منتخبان مردم با ارزشها، مبانی، اصول دینی، اعتقادی و اخلاقی انطباق بیشتری داشت باشند به دولت اسلامی نزدیکتر می‌شویم و هرچه از این اصول فاصله بگیرند دولت اسلامی بیشتر رنگ خواهد باخت.

وی گفت: شورای نگهبان در جایگاهی است که باید مراقب انحراف دولت اسلامی به معنای عام آن از ارزشها و مبانی باشد.

ابوترابی‌فرد افزود: کسی که با آرای مردم بر کرسی قدرت می‌نشیند نباید پیمان خود را با امام سست و دفاع از اصول و ارزشها را فراموش کند.

وی گفت: نهادی مانند مجلس شورای اسلامی نباید مدافع مصالح ناچیز منطقه‌ای ، سیاسی، گروهی و جناحی باشد بلکه باید مدافع حقوق و مصالح ملت باشد.

او با تاکید بر لزوم مراقبت مردم از آرای خود افزود: اگر دولت اسلامی قدرت را در دست نداشته باشد راه برای حذف قانون اساسی هموار و پوسته‌ای از آن به نمایش گذاشته می‌شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی مرحله پس از دولت اسلامی را کشور اسلامی عنوان کرد و گفت: امروز با کشور اسلامی ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

وی شعار سه‌گانه رهبری مبنی بر مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را یادآور شد و افزود: به هر میزان که راه برای برچیده شدن فساد از سطوح مختلف جامعه فراهم شود و فقر از جامعه رخت بربندد راه برای گسترش عدالت در سطوح مدیریتی هموارتر می‌شود.

او هدف از فریاد بلند و رسای رهبری در ابلاغ سیاستهای اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی را تولید ثروت و توزیع عادلانه آن دانست و گفت: راه عزت ملت از تولید هرچه بیشتر ثروت برای زدودن فقر و محرومیت از جامعه می‌گذرد.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: برای کشوری که به اقتدار سیاسی دست یافته است زیبنده نیست قدرت اقتصادی نداشته باشد.

وی گفت: در حالی که از تهدید آمریکا و اروپا برای توقف فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای هراس به خود راه نمی‌دهیم نمی‌بایست یکی از تهدیدهای آنها این باشد که به شما بنزین نمی‌فروشیم.

او افزود: مردم باید از منتخبان خود بخواهند که چه زمانی آنها را از وابستگی به درآمد نفت خارج می‌کنند.

وی با اشاره به این که ایران در بسیاری عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی الگوست تاکید کرد: این کشور باید در فتح قله‌های دانش و فناوری، تولید با کیفیت و هزینه کمتر، بازاریابی، توزیع عادلانه ثروت، رفع محرومیت و مبارزه با ظلم هم الگو باشد.