پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

طرح سهمیه‌بندی بنزین/ راهکارمقابله با واردات بی‌رویه این فرآورده

برغم مشکلاتی از قبیل ازدحام، ناهماهنگی و حضور گسترده دارندگان خودرو دربیش از‪ ۳۰۰‬جایگاه عرضه سوخت در استان (‪ ۱۶۰‬جایگاه‌درشهرتهران) که باعث ایجاد صفوف کیلومتری خودروهاشد،اجرای طرح "سهمیه‌بندی بنزین"،تنها راهکار مقابله با واردات بی‌رویه این فرآورده نفتی است.

کارشناسان اقتصادی بااعلام این مطلب افزودند: اگرچه‌اجرای هرطرح جدیدی در جامعه به‌خصوص طرح‌های اقتصادی باموانع و دشواری‌هایی روبرواست، اما بتدریج از التهابات کاسته و اجرای طرح به صورت فراگیر، مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد.

اخبار ضد ونقیض مربوط به‌اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت که ازمدت‌ها قبل به صورت یکی از موارد بحث برانگیز همه محافل و مجالس درآمده بود، ساعت ‪ ۲۴‬روزسه‌شنبه پنجم تیرماه ‪ ۱۳۸۶‬قطعیت یافت.

بخاطراجرای ضربتی طرح سهمیه‌بندی بنزین بدون اعلام عمومی (حدود سه ساعت قبل از اجرا، صدا وسیما دراطلاعیه‌ای خبر آن رامنتشرکرد) دارندگان خودروها به یکباره، مقابل جایگاه‌های عرضه سوخت صف کشیدند.

البته‌این ازدحام بیش از حد خودروها ومردم، موقعیت رابرای عده‌ای افراد فرصت طلب و قانون شکن متاثر از القائات رسانه‌های خارجی برای بحران آفرینی و ایجاد اغتشاش فراهم کرد و مشکلاتی را باعث شد.

تدابیر به موقع مسوولان امر و حضور ماموران انتظامی در جایگاه‌های عرضه سوخت،اوضاع را تحت کنترل درآورد وبه‌چالش‌ها،درگیری‌های پراکنده و ترافیک‌های خیابانی پایان داد.

بعدازحضور نیروی انتظامی و بسیج درجایگاه‌های عرضه سوخت و هدایت و کنترل خودروهایی که برای سوختگیری مراجعه کرده بودند، وضعیت به‌حال تعادل نزدیک شد، اما صفوف خودروها همچنان طولانی بود.

عده‌ای از کارشناسان اقتصادی، از عواملی که باعث چنین ازدحامی از سوی دارندگان خودروها شد را عدم اطلاع رسانی و آگاهی دقیق به دارندگان خودروها در زمینه جدول تنظیمی عرضه سوخت، اعلام کردند.

به اعتقادآنان، بسیاری از دارندگان خودروها این برداشت را از سهمیه‌بندی بنزین داشتند که برحسب نوع خودروی شخصی، تاکسی و غیره تنها مجازند مقدار بنزینی که روزانه برای آنها تعیین شده است را استفاده کنند.

این کارشناسان افزودند: به‌همین دلیل دارندگان خودروها تصمیم گرفتند از آخرین فرصت باقیمانده برای سوختگیری جهت پرکردن باک‌های خود استفاده کنند.

ازنخستین ساعات اولیه‌بامداد روزچهارشنبه ششم تیرماه جاری، خیابان‌های تهران شاهد کاهش ترافیک وروان بودن آن بود، بطوری که‌عده‌ای اظهارمی‌داشتند:
علت کاهش ترافیک در خیابان‌های تهران به دلیل حضور خودروها در صفوف مقابل جایگاه‌های عرضه سوخت است.

در حالی که صفوف طولانی خودروها در جایگاه‌های عرضه سوخت تنهاعامل کاهش ترافیک در خیابان‌های تهران نبود، بلکه بسیاری از دارندگان خودروها به این نتیجه رسیدند از وسایل نقلیه شخصی با توجه به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در شرایط مقتضی استفاده کنند و برای مسافرت‌های درون شهری از خودروهای عمومی بهره بگیرند.

این موضوع اگرچه در روزچهارشنبه، نخستین روز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین چندان توجهات را به‌خود جلب نمی‌کرد، اماامروز پنجشنبه باتوجه به‌شرایط حاکم در خیابان‌های پایتخت به اثبات رسید.

امروز اولین پنجشنبه بعد از سهمیه‌بندی بنزین، نشان داد که حجم خودروها در مقایسه با سایر پنجشنبه‌های قبل از اجرای سهمیه‌بندی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

خیابان‌های تهران، حتی خیابان‌های پرتردد و پرترافیک نیز هم اکنون دارای حجم خودروی کمتری نسبت به روزهای دیگرمی باشد و ترافیک هم روان‌تر است.

به گفته برخی شهروندان تهرانی، مصاحبه‌های اخیرمسوولان واطلاعیه‌های مربوط به چگونگی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، ازالتهاب ونگرانی دارندگان خودروها کاسته و تاثیر مثبتی در جامعه ایجاد کرده است.

اطلاع رسانی به‌هنگام رسانه‌ها باعث شده تا بیشتردارندگان خودروها برای سوختگیری، دیگر شتاب و عجله‌ای نداشته باشند چرا که آنان اطلاعات لازم را از طریق رسانه‌های مختلف به درستی کسب کرده‌اند.

از تراکم شدید خودروها و صفوف طولانی اکثر جایگاه‌های عرضه سوخت در سطح تهران نیزخبری نیست، تنهابرخی ازجایگاه‌های عرضه سوخت که درمسیرهای پرتردد قرار دارند، وضعیتی مشابه روز اول سهمیه‌بندی بنزین دارند.

حتی برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت در مرکز شهر تهران از جمله خیابان‌های ‪ ۱۵‬خرداد، بهارستان روبروی بیمارستان طرفه ، مجاهدین اسلام ، خیابان ‪۱۷‬ شهریور پایین‌تر از میدان امام حسین و غیره نیزازشرایط متعادلی برخوردار شده‌اند و حجم خودروهابرای سوختگیری مانند روزهای قبل ازسهمیه‌بندی است.

بااین حال حضور نیروی انتظامی درجایگاه‌های سوخت همچنان ادامه دارد و این موضوع بررعایت حق تقدم رانندگان وجلوگیری ازبرخی حرکت‌های غیراجتماعی تاثیر فراوانی دارد.

به‌اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اگرچه‌اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در اوایل اجرا، مشکلاتی برای عده‌ای ازدارندگان خودرو و همچنین مدیران اجرایی ایجاد کرد اما اجرای صحیح ومستمر طرح مذکور، هزینه‌های سنگین واردات این فرآورده نفتی را به شدت تقلیل داده و می‌تواند در آینده نویدبخش اجرای بسیاری از طرح‌های بنیادین اقتصادی، عمرانی و توسعه در کشور باشد.

آنان باور دارند: در شرایط کنونی، واردات بنزین نه تنها کشور را از مشکلات اقتصادی مصون نمی‌دارد، بلکه بر رشد مشکلات اقتصادی تاثیر مستقیم و موثر می‌گذارد.

این کارشناسان اظهارداشتند: جلوگیری از مصرف بی‌رویه بنزین ضرورتی انکار ناپذیراست که باید در یک دهه قبل در کشور اجرا می‌شد تا ضمن فراهم آمدن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و سوختی/ معضل‌های ترافیک، آلودگی هوا و غیره کاهش می‌یافت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند: اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، اگر چه امروز عده‌ای رابر سر دوراهی "اجرا" ویا "عدم اجرا" قرارداده، اما با وجود تمام چالش‌ها و مشکلات احتمالی، طرح یادشده تنها گزینه برای فرار از مصرف بیهوده و گزاف ارقام دههامیلیون لیتری بنزین درکشور وخروج سالانه مقادیر معتنابهی ارز می‌باشد.

منبع : ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.