پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پروژه"هیپ ‪ "۳‬مجتمع مس سرچشمه راه‌انداری شد

به گزارش  کرمان نیوز  روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران گزارش داد: پروژه احداث هیپ ‪ ۳‬در مجتمع مس سرچشمه کرمان برای تولید مس از روش هیدرو متالوژی راه‌اندازی شد.

این پروژه به همت تلاشگران صنعت مس ایران در راستای بومی‌سازی فناوری‌های موجود با هزینه‌ای بالغ بر ‪ ۳۰‬میلیارد ریال ودر محوطه‌ای با مساحت زیرسازی شده ‪ ۱۵۰‬هزار مترمربع به اجرا در آمده است.

براساس گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران  با راه‌اندازی این پروژه، امکان لیچینگ سنگ‌های سولفوره کم عیار مس وتولید مس کاتد فراهم شده است.

این گزارش افزود: در اجرای این پروژه که با هدف تولید مس از خاکهای سولفیدی کم عیار و تامین محلول مس دار کارخانه ‪ SX‬مجتع مس سرچشمه است، متخصصین شرکت ملی صنابع مس ایران در واحدهای لیچینگ، تحقیق و توسعه، معدن، نظارت و مهندسی همکاری مسمتر داشتند.

دراین گزارش آمده است: روش بکار گرفته شده در این پروژه، روش انحلال توده‌ای است که یکی از روشهای هیدرو متالوژیکی برای استحصال فلزات به شمار می رود و براساس آن توده معدنی پس از انباشت در محل هیپ تحت پاشش محلول اسیدی قرار گرفته و مس موجود در آن به صورت سولفات مس محلول درآمده و در کارخانه لیچینگ مجتمع مس سرچشمه به کاتد مس تبدیل می‌گردد.

همچنین، مقدار مواد معدنی (سولفوری کم عیار) که در این هیپ مورد فرآیند قرار خواهد گرفت در مرحله اول بالغ بر پنج میلیون تن خاک با متوسط عیار مس سه دهم درصد می‌باشد و ظرفیت این هیپ سه میلیون و ‪ ۹۰۰‬هزار متر مکعب خاک است و مقدار مس قابل استحصال برای این هیپ در یک دوره سه ساله هشت هزار و ‪ ۳۰۰‬تن خواهد بود.

قابل ذکر است، هیپ ‪ ۳‬در غرب معدن سرچشمه قرار دارد و این منطقه به دلیل عدم تداخل عملیات باربری با عملیات معدن کاری و نزدیک بودن با دامپ‌های ذخیره مواد مورد نظر انتخاب شده است.

از مزایای این مکان می‌توان به استفاده بیشتر از امکانات هیپ ‪۲‬مانند خط لوله انتقال محلول، پوند رافینت هیپ ‪ ۲‬و پمپ‌های انتقال مواد، مناسب بودن شیب طبیعی منطقه برای کاهش هزینه تسطیح و حمل خاک و وجود محدوده مناسب برای توسعه هیپ در آینده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.