پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

"اکستازی" به " تونل مرگ " ختم می‌شود

مخدرهای صنعتی گونه‌ها و اشکال متفاوت بسیاری دارد که در ایران و در میان عامه مردم بیشتر به " ایکس " معروف است. یکی از این مخدرها،" متلین دی اکسی مت آمفتالین"یااکستازی است که با اسامی عامیانه زیادی نیز خوانده می‌شود .

شدت تاثیرمخدرهای صنعتی برروی سیستم عصبی بسیار بیشتر از مخدرهای سنتی با منشا گیاهی است و پزشکان معتقدند که حتی یکبار مصرف آن ، اثرات تخریبی خودرابرای همیشه در شبکه عصبی مصرف‌کننده باقی خواهدگذاشت و شانس بازتوانی فرد معتاد به این نوع مخدرها به‌واسطه اثرات تخریبی بسیار گسترده ، حتی در خوشبینانه‌ترین شرایط ، نزدیک به صفر است.

ماده مخدر توهم‌زای اکستازی در صورت خالص بودن ، پودری سفید رنگ شامل کریستال‌های ریز است و بوی کپک می‌دهد. در صورت وجود ناخالصی ، اکستازی به رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود. این ماده به اشکال قرص خوراکی و جویدنی، کپسول، پودر استنشاقی ، برچسب‌های پوستی و مواد تدخینی و تزریقی موجود است .

موادشیمیایی موجود در اکستازی به محض مصرف با تاثیرگذاری شدید روی شبکه عصبی بخصوص "نرون"ها و"اکسون"ها، مصرف‌کننده‌را دچارتغییر در ادارک بینایی، گفتاری و رفتاری می‌کند و در این زمان است که مصرف‌کننده دست به اقدامات خطرناکی می‌زند و اغلب می‌تواند منجر به حتی خودکشی و یا دگرکشی و رفتارهای خطرناک جنسی شود.

تحقیقات پلیس بین‌الملل (اینترپل ) نشان می‌دهد که در بیش از ‪۶‬هزار سایت اینترنتی مواد مخدر صنعتی از جمله اکستازی تبلیغ می‌شود . در این شبکه در عین حال صدها سایت و وبلاگ وجود دارد که مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی ، در آنها تجربیات دردناک خود را از مصرف این نوع مخدرها و مشاهداتشان را از رفتارهای دیگران شرح داده‌اند.

در یکی ازاین وبلاگ‌ها با عنوان " تونل مرگ " ، " جان هی وارد " مردی آمریکایی می‌نویسد: "اول بار که اکستازی مصرف کردم،احساس خوبی داشتم ولی تا دوسه روز بعد ازمصرف آن گیج بودم. عضلاتم خشک شده‌بود و اصلا نمی‌توانستم ورزش کنم. در عین خستگی خوابم نمی‌برد. افکارم پراکنده بود . نمی‌توانستم چیزی بخورم و همان روز یکی از دوستانم دقایقی بعد از مصرف اکستازی سکته کرد و مرد."
در وبلاگ دیگری با نام "گرد سفید" مرد دیگری می‌نویسد:"اول بار که این قرص (اکستازی) را مصرف کردم در میهمانی شبانه بود. پس از مصرف به سفری بزرگ در قطب شمال !! رفتم به گونه‌ای که با یک بالن سرتاسر قطب را دیدم!! با خرس‌های قطبی بازی کردم ، اما درهمان حال بشدت احساس گرما می‌کردم. یک بار هم یکی از دوستانم بعد از مصرف قرص دچار این توهم شده بود که" مگس " است و چون می‌خواست با پرواز کردن از اتاق خارج شود،آنقدر خود را به شیشه کوبید که درجا کشته شد."
اکستازی نخستین بار در سال ‪ ۱۹۱۴‬توسط شرکت داروسازی " مرک " در آلمان و به عنوان داروی ضد اشتها و لاغری ساخته و به ثبت رسید ، با این همه در آن سال به صورت عمومی وارد بازار نشد و استفاده از آن تا اواخر دهه ‪۱۹۷۰‬ میلادی به تعویق افتاد . در این زمان اکستازی به عنوان داروی درمان اختلالات روانی و عاطفی توسط پزشکان و روان پزشکان معرفی شد و درسال ‪ ۱۹۸۰‬در دسترس متقاضیان قرار گرفت .

اسناد معتبر بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد و تایید می‌کند ، اکستازی پیش از عرضه عمومی ، برای سال‌ها بر روی سربازان آلمانی که در جنگ جهانی اول شرکت داشتند ، آزمایش شده‌است . دراین‌باره معروف است که می‌گویند: " سربازان آلمانی را دو بار قربانی کردند، یک بار وقتی مجبورشان کردند برای فتح دنیا سینه هایشان را آماج گلوله‌ها کنند و بار دیگر وقتی برای درمان آسیب‌های روانی جنگ ، آن‌ها را به خوردن داروهای توهم‌زا واداشتند.

داروهایی که می‌توانست هراس شب‌های جنگ و فریادهای همسنگرهای زخمی را از یاد ببرد و در مقابل چنان نظامی را به بیماران جنگی بدهد که باور کنند گرفتار جنگ و خونریزی نشده‌اند ."
گزارش نهادهای بهداشتی جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی(‪ (WHO‬و اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا(‪ (FDA‬و پلیس بین‌الملل (اینترپل) نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر مصرف ماده مخدر اکستازی در آمریکا و در جشن‌های شبانه موسوم به "ریو "افزایش یافته است .

استعمال مخدرهای صنعتی در اروپا نیز شدت یافته است. درگزارشی که وزارت بهداشت انگلیس روی سایت خود ارایه کرده، می‌گوید که تنها در تابستان سال ‪ ۱۹۹۲‬بیش از ‪ ۱۵‬مورد مرگ ناشی از مصرف اکستازی در لندن گزارش شده است و مصرف این نوع مخدرها بخصوص درنزد جوان‌های انگلیسی به شکل غیر قابل مهاری درآمده است.

اینترپل می‌گوید که‌حول مخدرهای صنعتی، تعدادزیادی تشکل و فرقه در بسیاری از نقاط جهان بخصوص در آمریکا و اروپا شکل گرفته است و افراد آن‌ها اغلب حتی لباس‌های متحدالشکل می‌پوشند ، لباس‌هایی که چشم بسته در نقاطی از جهان مورد تقلید قرار می‌گیرد و پوشیده می‌شود.

در نشریات پزشکی، کاهش اشتها، تغییرات شدید بینایی، انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک‌زدن‌های طولانی، عدم تمرکز در رفتار و گفتار، فراموشی، اختلال در یادگیری، افزایش دمای بدن و کاهش آب بدن ، صدمه به اعصاب مغزی ، بزرگ شدن پستان در آقایان، احتباس ادراری ، برهم خوردن توازن هورمن‌های جنسی بخصوص در خانم‌ها، از علایم معمول و ابتدایی در مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی از جمله اکستازی ذکر شده است.

در این نشریات وقتی صحبت از آسیب‌های وارده بر شبکه بینایی در اثر مصرف مخدری مانند اکستازی می‌شود،تاکید می‌گردد که بعد از چند بار مصرف ، بینایی مصرف‌کننده تا آن حد آسیب می‌بیند که حتی در شب ناچار به استفاده از عینک دودی !! خواهد شد.

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا شمار مصرف‌کنندگان اکتسازی در این کشور در سال ‪ ۲۰۰۱‬میلادی را یک میلیون نفر ذکر کرده که این رقم درسال ‪۲۰۰۴‬ به حدود ‪ ۶/۵‬میلیون نفر افزایش یافت.

طبق همین آمار ، تعداد کسانی که حداقل یکبار ماده مخدر اکستازی مصرف کرده‌اند در بین دانش آموزان کلاس آخر دبیرستان در آمریکا و در دوره زمانی ذکر شده از ‪ ۹‬درصد به ‪ ۱۲‬درصد افزایش یافته است .

با آن که مخدرهای صنعتی و شیمیایی براساس کنوانسیون مربوطه در سازمان ملل متحد از سال ‪ ۱۹۸۵‬میلادی " ماده مخدر " شناخته شده و تولید ، حمل و توزیع و حتی مصرف آن "جرم " دانسته شده است ، با کمال تاسف شاهد آن هستیم که تمایل به این نوع مواد در جوامع مختلف بویژه کشورهای دارای جمعیت بالای جوان که ایران نیز از جمله آنهاست، به‌سرعت در حال افزایش است .

همانطور که اشاره شد ، در تمام کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل از جمله ایران، مصرف مواد روانگردان جرم است، هر چند در قانون مبارزه با مواد مخدر ایران نامی از مخدرهای صنعتی مانند اکستازی نیست ، اما بواسطه تعاریفی که شمولیت دارد ، مصرف آن غیر قانونی است و دست قانونگذار برای برخورد با تمامی عوامل از تولیدکننده تا مصرف‌کننده ، باز است.

در تحقیقی که روی سایت " تبیان "ارایه گردیده، گفته شده است :" براساس یک تحقیق بین‌المللی ‪ ۶۰‬درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی زیر ‪ ۱۹‬سال سن دارند که‌اگر به وضعیت آنها رسیدگی نشود ، ‪ ۵‬سال دیگر این افراد اقدام به قتل ! می‌کنند." مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی همانطور که پیشتر گفته شد عموما بعد از مصرف آن دچار توهمات شدید ورفتارهای پرخطر از جمله رفتارهای خطرناک جنسی و یا قتل خود و دیگران می‌شوند و این امر ناشی از تاثیرات فوق -العاده مخربی است که این مواد روی سیستم عصبی مصرف‌کننده دارد و به همین دلیل سم زدایی و بازتوانی معتادان عملا غیر ممکن است .

با آنکه آمار کشفیات پلیس در ایران و دیگر کشورها که اینترپل در گزارش جدید خود آورده نشان می‌هد ، کشفیات مواد مخدر صنعتی سیر صعودی داشته، اما یک دلیل ساده و آن تنوع این نوع مخدرها، باعث شده است تا مخدرهای صنعتی همچنان و به فراوانی در دسترس قرار داشته باشد.

در ایران آماری رسمی از عده معتادان به مواد مخدر صنعتی در دست نیست ، ولی یک برآورد ستاد مبارزه با مواد مخدر که "تبیان" آن را انتشار داده، رقمی در حدود ‪ ۴۰‬هزار نفر است و مسیر ترانزیت مواد مخدر صنعتی به ایران از سمت غرب و کشورهای اروپایی و آمریکا است . /ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.