پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

استعفای لاریجانی از صدر پرونده هسته‌ای

سرانجام پس از دو هفته اخبار غیر رسمی و محرمانه، دکتر علی لاریجانی، نماینده رهبر انقلاب در شورای امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای که قریب دو سال عهده‌دار این پرونده بود، کنار گذاشته شد.

ه گزارش  کرمان نیوز به  نقل از گزارش خبرنگار «تابناک»، امروز غلامحسین الهام، سخنگوی دولت گفت: استعفای علی لاریجانی رئیس شورای عالی امنیت ملی پذیرفته شد و مراحل جانشینی ایشان در حال طی شدن است.

الهام از انتصاب سعید جلیلی که از افراد دارای سابقه در وزارت خارجه و کاملا نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، به جای نماینده آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد و گفت:‌ آقای لاریجانی مشکلاتی شخصی داشت که مایل بود در حوزه‌های دیگری فعالیت‌های سیاسی و مدیریتی داشته باشد و چند بار هم از رئیس جمهور خواسته اند که از این سمت کناره‌گیری کنند.
الهام امروز در شرایطی با اعلام این خبر غیرمنتظره، بسیاری از خبرنگاران را شوک‌زاده کرد که پیشتر اعلام شده بود روز سه‌شنبه قرار است دکتر لاریجانی با «خاویر سولانا» در رم دیدار و فصل جدیدی از گفت‌وگوها را با نماینده گروه «1+5» آغاز کند که با این حساب، احتمال می‌رود این مذاکره لغو گردد.
هفته گذشته زمانی افکار عمومی اختلاف رئیس‌جمهور با دبیر شورای امنیت ملی را احساس کردند که دکتر لاریجانی پس از پاسخ مثبت رهبر انقلاب به پوتین مبنی بر تأمل در پیشنهاد وی، ارائه پیشنهاد هسته‌ای به ایران را تأیید کرد، اما رئیس‌جمهور اظهار کرد که پوتین پیشنهاد هسته‌ای به ایران نداده است.

در صورت انتصاب جلیلی، ثمره یا شخصی نظیر آنان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روندی کاملا یکدست با دولت پیدا خواهد کرد.

علی لاریجانی که اندکی پس از روی کار آمدن دکتر احمدی‌نژاد با نظر مثبت رهبر انقلاب به جای حسن روحانی، حکم دبیری شورای عالی امنیت ملی و به تبع آن، مدیریت پرونده هسته‌ای را بر عهده داشت، طی دو سال فعالیت خود، نوعی جدید از دیپلماسی را تحت عنوان «ایستادگی منطقی» به اجرا گذارد و هرچند طی این مدت با بیشترین فشارها از داخل و خارج روبه‌رو بود و سه قطعنامه علیه ایران در دوران وی صادر شد، اما در همین شرایط، کارنامه موفقی را از خود بر جای گذاشت و از این رو به نظر می‌رسد که کنار گذاشته شدن وی در شرایط کنونی، جایگاه وی را در افکار عمومی تقویت خواهد کرد.

لاریجانی طی این مدت ـ به ویژه به دلیل انتصاب از سوی آیت‌الله خامنه‌ای ـ همواره به عنوان کانال ارتباطی مطمئن جهان با ایران تلقی می‌شد و به ویژه در دو ماه گذشته، توانست با تعامل مثبت و فعال با آژانس انرژی اتمی، پرونده پلوتونیوم ایران را مختومه کند و تحرکات او باعث شد اعضای دائمی شورای امنیت به رغم تهدید در قطعنامه سوم خود، بیش از چهار ماه صدور قطعنامه جدید علیه ایران را به تأخیر بیندازند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.