پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

کراک"، کابوسی برای رویاهای جوانی

اگر ندیده باشید،احتمالا از رادیو و تلویزیون شنیده و یا در روزنامه‌ها خوانده‌اید که حتی غسال‌ها هم در پذیرش افرادی که براثر استعمال مواد مخدر بخصوص صنعتی مرده‌اند اکراه دارند و حتی از پذیرش دسته‌ای از آنها خودداری می کنند که دلیل آنهم ، پوسیدگی شدید نسوج است که امکان هیچ گونه جابجایی مرده را نمی‌دهد.

از غسال‌ها در بهشت زهرای تهران نقل شده است ، چند باری که خواسته‌اند "مرده‌ای کراکی " را جابجا کنند،اعضای بدن میت از هم جدا شده یا حتی گوشت و پوست آنها آنقدر ضعیف بوده که به محض دست خوردن به آن، کنده شده است.

یکی از مخدرهای صنعتی که نه در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های اخیر که الگوی مصرف مخدرها درحال تغییر است، موردتوجه قرار گرفته " کراک" است که آن را باید " کابوس جوانی" هم خواند.

معتادانی که برای دریافت کمک به منظور ترک اعتیاد به کراک به "مرکز تخصصی ترک اعتیاد تهران" رفته‌اند ، در فرم‌های نظرخواهی عموما گفته‌اند که ابتدا هرگز تصور نمی‌کردند مصرف " کراک " می‌تواند اعتیادی قوی در آن ها بوجود بیاورد و در این گمان کاملا غلط بودند که این ماده صرفا یک ماده نشاط آور است.

آمارهای مرکزتخصصی ترک اعتیاد تهران نشان می‌دهد که ‪ ۲۴‬درصد از مراجعین به‌این مرکز در سال ‪ ۱۳۸۴‬به کراک معتاد بودند که درمان اعتیاد به آن مانند عموم مخدرهای صنعتی با روش‌های مرسوم ممکن نیست و سم زدایی از بدن معتاد فوق‌العاده سخت است.

معتادان به کراک در تجربه‌های خود از مصرف این مخدر می‌گویند که تدخین کراک برای شخص حساس نشاط ظاهری شدید یابه اصطلاح " پرواز شادمانه" به وجود می‌آورد که حدود ‪ ۵‬تا ‪ ۷‬دقیقه طول می‌کشد و پس از آن با ایجاد افسردگی حاد و احساس بی‌ارزش بودن و ولع زیاد برای استعمال این ماده ادامه می‌یابد و میزان تاثیر تخدیری در مصرف‌کننده تا آن حد است که فرد معتاد عملا قادر به ترک آن نیست ، مگر اراده‌ای بی‌نهایت قوی داشته باشد که اصولا اعتیاد حتی به مخدرهای کم خطر، اول چیزی را که از فرد معتاد می‌گیرد، اراده است.

یکی از دلایلی که باعث شده گمان شود کراک و یا مخدرهای صنعتی اعتیاد آور نیست، باور غلط انرژی زا بودن و شادی آور آنهاست . تحقیقات دانشگاهی روی آسیب‌های اجتماعی در تهران که به سرپرستی " محمد حسین فرجاد " استاد آسیب - شناس صورت گرفته، این یافته راارایه‌می‌کندکه ‪ ۹۵‬درصد معتادان به مخدرهای صنعتی از جمله کراک ، آن را نه یک ماده مخدر با اثرات تخدیری شدید ، که دارویی "روان گردان " تصور می‌کنند و با این همین باور است که اولین تجربه خود را به عمل می‌آورند که به کابوسی ابدی در زندگی بسیار کوتاه آنها ختم می شود.

کراک یا هر نوع مخدر دیگر ، چه ایرانی باشد ! و یا خارجی !! فرقی نمی - کند . هر دو اثر تخدیری واقعا سخت درمانی در فرد باقی می‌گذارد، با این همه تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته توسط پلیس ایران نشان می‌دهد که نوع داخلی آن با ناخالصی بیشتر اعتیادآور بوده است.

تحقیقات پلیس ایران که در جزوه‌های آموزشی آن ارایه شده ، گواه بر این موضوع است که‌شرایط ساده‌استعمال مخدرهای بویژه صنعتی ، برخلاف شرایط دردناک ترک آن ، یکی از دلایل اصلی مصرف این ماده توسط طیف قابل توجهی از جوانان از جمله و متاسفانه در ایران است.

معتادی که استعمال ماده صنعتی کراک را با روزی ‪ ۳‬تا ‪ ۴‬دفعه شروع می- کند، بنا بر پژوهش‌های میدانی دانشگاهی، خیلی سریع و در عرض چند روز ، به روزی حتی ‪ ۱۰‬باراستعمال نیز خواهد رسید که هم هزینه معتاد را بالاتر خواهد برد و هم‌اینکه شرایط روحی و جسمی او را در وضعیتی به مراتب خطرناک‌تر قرار می دهد که ارتکاب جرائمی مانند دزدی ، خودکشی و یا دیگرکشی و رفتارهای پرخطر جنسی از جمله پیامدهای حداقلی آن است.

تولید، قاچاق و استعمال مخدرهای صنعتی مثل کراک براساس کنوانسیون مربوطه در سازمان ملل که ایران نیز عضو آن است، " جرم " تلقی می‌شود و با افرادی که مرتکب چنین جرمی شوند، با قاطعیت برخورد می‌شود.

آمار کشفیات پلیس ایران که در سایت پلیس ارایه می‌شود ، نشان می‌دهد که میزان ضبط مخدرهای صنعتی در طول سال بر چند تن بالغ می‌شود و در سال ‪۱۳۸۴‬ مامورین مبارزه با مواد مخدر ناجا ، بیش از سه تن ماده مخدر کراک کشف کردند که اگرچه نشانه تشدید فعالیت‌های پلیس است ، اما از سوی دیگر خطر بزرگی را هشدار می‌دهد که به ویژه جوان‌های کشور را نشانه رفته است.

سرهنگ"علی سماواتی" از مسوولین ارشد در مرکز آموزش پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می‌گوید:" هنگامی که بیشترین تبلیغات قاچاقچیان و فروشندگان مخدرهای صنعتی با عنوان‌هایی همچون بی‌خطر بودن ، اعتیار آور نبودن و...

در کنار ارزانی و آسانی تهیه آنها قرار می‌گیرد، طبیعی است که درصد زیادی از جوانان جامعه به مصرف آن مبادرت ورزند."
اعتیاد به مخدرها از جمله مخدرهای صنعتی معلول کدام مساله اقتصادی ، اجتماعی و یا فرهنگی و حتی سیاسی یک جامعه می‌تواند باشد؟
کارشناسان در این‌باره نظر واحدی ندارند اگر چه بیشترین تعداد آن ها به ترتیب معتقد به فراوانی علت‌های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در جوامعی بخصوص مانند جامعه ایران هستند که بیشترین تعداد جمعیت آن‌را جوان‌ها تشکیل می دهند.

"کراک " نوعی ماده"آلکائیدی" ازدسته کوکاکین با عوارض جسمانی و روانی سنگین است.

قیمت نسبتا ارزان و در دسترس بودن ، مخدری چون کراک را همگانی کرده است و شیوع مصرف آن را نمی‌توان فقط خاص کشوری و یا دسته‌ای از کشورها مثلا کشورهای صنعتی دانست . اینترپل ، پلیس بین‌الملل مخدرهای صنعتی را مصیبتی بزرگ برای همه کشورهای جهان بویژه کشورهایی می‌داند که جمعیت جوان بالایی دارند.

دکتر" جلالی " فوق تخصص سم شناسی درباره عوارض کراک گفته‌است :" در ایران بیشترگروه سنی ‪ ۱۷‬تا ‪ ۲۵‬سال به مخدری مانند کراک گرایش دارند.کراک ماده‌ای است که خوشی و نشئگی مصرف آن در فرد معتاد ، مدت زیادی به طول نمی‌کشد و بعد از چند روز مصرف، فرد برای به دست آوردن خوشی روز اول ، مصرف خود را زیاد می‌کند به طوری که در ماه‌های سوم و چهارم ، هر دو ساعت یک بار اقدام به مصرف کراک می‌کند."
به گفته دکتر جلالی، تزریق کراک، آخرین مرحله برای کسب خوشی بیشتر است که عوارض جسمانی و روانی جبران ناپذیری برای معتاد به همراه دارد . تزریق به شدت مغز، کبد و قلب را تحت تاثیر قرار داده و موجب التهاب این اعضا می - شود.

درمجموعه گزارش‌هایی که در مجله پزشکی قانونی آمده ، نشان داده شده است که عوارض منفی کراک تمام اجزای بدن را که در تماس مستقیم با دود کراک هستند ، در بر می‌گیرد و ذره ذره آن‌ها را نابوده و می‌پوساند و در همین حال همه اعضای بدن دچار عفونت شدید می‌شود و میزان عفونت تا به‌جایی توسعه پیدا می‌کند که اجزای بدن از هم جدا می‌شوند ، و بدن به اصطلاح " کرم " می - گذارد.

ترک استعمال کراک مانند دیگر مخدرهای صنعتی فقط به صورت یکباره ممکن است. فرد معتاد قبل از هر اقدامی باید تصمیم واقعی خود را برای بازگشت به زندگی سالم گرفته باشد . محرومیت حتی چند هفته‌ای یک معتاد به کراک از آن، او را نمی‌کشد، بلکه استفاده مجدد پس از یک دوره زمانی است که موجب مرگ معتاد می‌شود.

دکتر جلالی دراین‌باره می‌گوید:استفاده مجدد کراک پس از یک دوره زمانی عدم مصرف ، موجب مرگ قطعی معتاد می‌شود، چرا که با ایجاد مسمومیت در فرد، تعداد تنفس‌ها را کاهش داده و خواب معتاد را عمیق‌تر می‌کند و در اکثر مواقع شاهدیم که این افراد حین مصرف در خرابه‌ها و دستشویی‌های اماکن عمومی می - میرند .

وی با آنکه معتقد است سم زدایی از بدن فرد معتاد به کراک فوق‌العاده سخت و نیازمند اعمال تدابیر ویژه پزشکی است، اما آن‌را ممکن می‌داند، مشروط بر آن که فرد واقعا تصمیم به بازگشت به زندگی سالم گرفته باشد. / ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.