پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

آرایش سیاسی در انتخابات مجلس هشتم

در حالی که کمتر از 5 ماه به روز برگزاری انتخابات مجلس هشتم زمان مانده و گروه‌های مختلف سیاسی خود را برای شرکت در این آوردگاه سیاسی آماده می‌کنند، گمانه‌زنی‌ها درباره آرایش سیاسی این انتخابات آغاز شده است.
به گزارش  کرمان نیوز  به  نقل از گزارش خبرنگار «تابناک»، برخی تلاش‌ها به‌ویژه در دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب برای تقویت خود و ایجاد وحدت ادامه دارد.
در یک سوی میدان، جبهه متحد اصولگرایی متشکل از سه گروه «رایحه خوش خدمت» (حامیان دولت)، جمعیت ایثارگران و ائتلاف پیروان امام و رهبری (راست سنتی) قرار دارد که فعالیت‌های انتخاباتی خود را در استان‌ها نیز آغاز کرده است.

گروه بعدی طیف سیاسی نزدیک به مثلث محسن رضایی، علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف است که به‌ویژه با خروج دکتر لاریجانی از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و امکان راهبری سهل‌‌تر فعالیت سیاسی، احتمال تقویت فعالیت‌های این طیف افزایش می‌یابد.
علاوه بر این گروه، فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس اعلام کرده که باقدرت در انتخابات مجلس هشتم شرکت خواهد کرد و حاضر به حضور با حامیان دولت در یک لیست نیست، اما احتمال همگرایی آن به گروه دوم می‌رود.

طیف سوم گروهی از نزدیکان هاشمی با محوریت حسن روحانی و حزب او (اعتدال و توسعه) است که شنیده‌ها از رایزنی‌های این گروه برای فعالیت انتخاباتی حکایت دارد و احتمال پیوستن حزب کارگزاران به آنها نیز می‌رود.

طیف چهارم هوادان کروبی هستند که با محوریت حزب «اعتماد ملی» و احتمالا ائتلاف با چند گروه دیگر نظیر حزب همبستگی وارد صحنه انتخابات می‌شوند و هفته گذشته هم اخباری از بسته شدن لیست آنها منتشر شد؛ هرچند احتمال ائتلاف آنها با ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز منتفی نیست.

اما طیف پنجم که با محوریت خاتمی اکنون با سروصدای کمتری آماده حضور در انتخابات می‌شود، احتمالا با هدایت بنیاد «باران»، وزرا و مقامات اجرایی دوران خاتمی را به عنوان کاندیدا مطرح خواهد کرد و احتمالا بیشتر گروه‌های اصلاح‌طلب به‌ویژه مجمع روحانیون مبارز از آن حمایت می‌کنند. با این حال میزان حضور دو گروه جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که طیف تندروتر اصلاح‌طلبان به شمار می‌روند، در این ائتلاف مشخص نیست.

گفتنی است، به رغم ابراز نگرانی برخی چهره‌های سیاسی درباره عدم ارایه مجوز ورود به برخی از طیف‌های مذکور، برخی تحلیلگران با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب، به‌ویژه تأکید ایشان بر حضور جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات، فضای سرد و یکدست انتخاباتی را با سخنان رهبری ناهمخوان ارزیابی کرده و ایجاد یک فضای متکثر و رقابتی در انتخابات پیش رو را پیش‌بینی می‌کنند. هرچند احتمال می‌رود چهره‌های افراطی اصلاح‌طلبان که حضور آنها از دید برخی رهبران اصلاح‌طلبان هم مناسب نیست، مجوز ورود به انتخابات دریافت نکنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.