پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ششم اسفند اسامی قطعی نامزدها به وزارت کشور اعلام می شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ششم اسفندماه اسامی قطعی نامزدها از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

به گزارش کرمان نیوز ، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست مطبوعاتی این هفته خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کار بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی به پایان رسیده است، گفت: امروز آخرین روزی است که داوطلبان شاکی فرصت دارند شکایت خود را اعلام کنند.

وی با بیان این مطلب که پس از اعلام شکایت‌ها هیئت‌های اجرایی 7 روز فرصت رسیدگی به این شکایات را دارند، گفت: مجدداً چنانچه افرادی همچنان رد صلاحیت باقی مانده باشند مدت 20 روز فرصت دریافت شکایات را دارند.

کدخدایی در خصوص پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اصل 44  و ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: لایحه اصل 44 در دو مرحله پس از اصلاح موارد مربوطه به شورای نگهبان ارسال شد اما هنوز نظر رسمی مجلس به ما اعلام نشده است.

وی در مورد آمار قطعی شکایت‌های داوطلبان انتخاباتی اظهار داشت: از نظر تعداد شکایات آمار قطعی به ما ارسال نشده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در خصوص مکانیزم ارسال شکایات داوطلبان پرسید، خاطرنشان کرد: داوطلبان با مراجعه به هیئت‌های نظارت یا طی نامه رسمی به هیئت‌های نظارت موارد مد نظر خود را اعلام می کنند.

وی با اشاره به اینکه مراحل رسیدگی به شکایات در چندین مرحله صورت می گیرد، گفت: هیچگونه پیش بینی واقعی نمی توانیم به کسانی که تایید نشده‌اند، داشته باشیم.

کدخدایی بیان داشت: طی یک مرحله در هیئت‌های نظارت استانی و دو مرحله در شورای نگهبان به شکایات داوطلبان رسیدگی می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص برخی دستازی‌های رسانه‌های داخلی نیز افزود: به رسانه ها و گروه‌های سیاسی توصیه می کنیم از گمانه زنی‌ها خودداری کنند تا فضای سیاسی و اجتماعی انتخابات مخدوش نشود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا رایزنی‌های دوم خرداد تاثیری در تایید رد صلاحیت‌ها خواهد داشت، گفت: ملاک اصلی شورای نگهبان اجرای قانون اساسی است اگر رایزنی‌های صورت گرفته در جهت دور زدن قانون باشد هیچ اثری نخواهد داشت.

به گفته سخنگوی شواری نگهبان تنها براساس وظایف قانونی در خصوص داوطلبان مجلس هشتم شورای اسلامی اظهار نظر خواهم کرد.

کدخدایی با تاکید بر اینکه چهره سیاسی شورای نگهبان همواره مثبت بوده است، اظهار کرد: این شورا نیازی به کارهای سیاسی ندارد و ملاک بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی و نظارتی قانون است و وضعیت اشخاص مورد بررسی قرار می گیرد و ممکن است یک شخص در دوره‌ای که مسئولیت داشته مرتکب تخلفی شود و وضعیتی ایجاد شود که هیئت نظارت و اجرایی نسبت به صلاحیت وی تردید کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: هر جا قانون اجرا شود باید از آن حمایت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار نفر تایید صلاحیت شده‌اند در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با وجود رد صلاحیت‌های صورت گرفته فضای رقابتی آینده به چه صورت خواهد بود، گفت: آیا از انتخاب 300 نفر از 5 هزار نفر امکان رقابتی وجود ندارد، آمار خود گویا است و جهت عقلی و عرفی نیز انتخاب 300 نفر از 5 هزار نفر امکان رقابتی را نشان می دهد.

کدخدایی تصریح کرد: قطعاً ملاک در بررسی صلاحیت‌‍‌ها وضعیت اشخاص است نه احزاب.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: احراز صلاحیت وظیفه قانونی هیئت‌های اجرایی است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از وی پرسید آیا نطق‌های پیش از دستور نمایندگان در تایید یا رد صلاحیت آنان تاثیرگذار است، گفت:  به هر حال همه موارد می توانند به عنوان بررسی وضعیت فرد ملاک بررسی قرار گیرند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه رئیس جمهور حق نظارت بر حکم اجرای قانون اساسی را دارد اما حق دخالت ندارد، گفت: اگر مصوبه قبل از لازم الاجرا شدن و اعلام نظر شورای نگهبان رئیس جمهور نظری داشته باشد این شورا می تواند نظر رئیس جمهور را مدنظر قرار دهد.

وی در خصوص اظهارات کشورهای بیگانه در خصوص انتخابات پیش رو گفت: این اظهارات دخالت در امور داخلی کشور محسوب می شود و خواهش ما این است که آنها به مسائل داخلی خود بپردازند و منطقه را با دخالت‌های بیجای خود به ناآرامی نکشند.


کدخدایی ادامه داد: خواهش ما از بیگانگان این است که گوش‌های خود را بازکرده و پیام رسانی مردم کشور را که نه بزرگ به بیگانگان است، بشنوند.

وی اضافه کرد: آمریکا باید خود به نقد حقوق بشر پاسخ دهد و در مقابل ملت‌ها پاسخگو باشد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان برگزاری هر دوره از انتخابات در کشور را آزاد، سالم و قانونی برشمرد و گفت: انتخابات 24 اسفندماه با حضور حداکثری مردم پاسخ محکمی به یاوه گویی‌های دشمنان خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.