پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

امام خمینی و انقلاب اسلامی از منظر اندیشمندان جهان (‪(۱‬

متزلزل شدن پایه‌های استیلای همه جانبه تفکرات الحادی و مادی دنیای امروز و تبلور بیش از پیش آثار جهانی قیام امام خمینی (ره) بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران را بر آن داشت تا به تحلیل و تبیین ویژگی‌های مهم این پدیده عظیم جهانی بپردازند.

بی‌شک نقش کلیدی امام خمینی (ره) در برپایی انقلابی بزرگ در کشوری که ظلم و استبداد همه‌گیر شده بود بر کسی پوشیده نیست.

این انقلاب به رهبری عالمی روحانی و شجاع واقعیتی را برای بشریت آشکار کرد که همانا انسان به عصر جدیدی ورود کرده است که دیگر ظلم و بی‌عدالتی را برنمی‌تابد و توان مقابله با ظلم ستیزان را به برکت عنایت الهی دارد.

بسیاری از دانشوران و صاحب نظران اسلامی بر این باورند که امام خمینی (ره) با قیام الهی خود آغازگر عصر جدیدی در تاریخ اسلام بلکه دنیای دیانت بود.

آنان معتقدند که ندای قدسی امام، جهان را به لرزه درآورد و به واسطه سیره فکری و عملی امام (ره) اسلام جلوه خود را در سراسر جهان نشان داده است تا آن جا که تاثیرات قیام حضرت امام (ره) در اروپا هم محسوس شده است.

این تحلیل‌گران و صاحب نظران بر این عقیده پافشاری می‌کنند که با آغاز عصر امام خمینی (ره) دین و دین داری در جهان گسترش یافته است و دین زنده شده و کلیساها جان تازه گرفته‌اند و حتی مذهبی بودن در اروپا ارزش و معنی تازه‌ای یافته است و میلیون‌ها نفر در غرب به انتظار ظهور حضرت عیسی(ع) نشسته‌اند.

حرکتی که امام خمینی (ره) برای احیای هویت اسلامی مسلمانان آغاز کرد، فقط به کشور ایران محدود نشد و در فاصله زمانی کوتاهی مسلمانان جهان، از جنوب آسیا گرفته تا شمال آفریقا و از منطقه بالکان تا قفقاز را تحت تاثیر قرار داد.

در این نوشتار برآنیم تا گوشه‌ای از نظرات و عقاید اندیشمندان مختلف جهان پیرامون تاثیر عمیق قیام امام خمینی(ره) بر افکار جهانیان را بازگو کنیم.


* فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا
انقلاب اسلامی ایران، استثنایی بود. فداکاری و شهامت شما نیز عجیب بود.

شما به ما درس خوبی دادید شهادت‌طلبی، شجاعت و... تلقی خودتان را از اسلام به کشورهای منطقه صادر کردید.

انقلاب را به تمام جهان صادر کردید. ایران با نیروهای مذهبی و مردمی، قابلیت استقامت در مقابل همه توطئه‌ها را دارد.


* محمد حسنین هیکل (نویسنده معروف عرب)
گویی شخصیتی از شخصیت‌های آزمون بزرگ صدر اسلام(فتنه الکبری)با معجزه‌ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدان اهل بیت (ع)، سپاه علی(ع) را رهبری کند.


* موسوینی، رئیس‌جمهور وقت اوگاندا
آیت‌الله خمینی (ره) رهبر روحانی و بزرگی بود که نه تنها مسلمانان ایران، بلکه تمام جهان، از ایشان الهام می‌گرفتند.


* عبدالله ویدات، رهبر جوانان مسلمان شاخه آفریقای جنوبی
امام خمینی (ره) تنها متعلق به شما نیست، بلکه مستضعفین جنوب آفریقا نیز با شنیدن نام امام قلب‌هایشان به لرزه می‌افتد. دنیا بداند که امام خمینی (ره) امید مستضعفان جهان است.


* روژه گاردی، متفکر بزرگ فرانسوی
انقلاب اسلامی ایران، الگوی جدیدی از تکامل انسان و اجتماع را ارائه داده است، که این الگو، با میراث روحی ملت‌ها توافق دارد و همین، دلیل دشمنی غرب با اوست.

آیت الله خمینی (ره) به زندگی ایرانیان معنی بخشید.


* مفتی دانشگاه‌الازهر مصر
امام خمینی (ره)، مسلمانی راستین است. او برادر اسلامی ماست. مسلمانان با وجود اختلاف مذاهب‌شان، برادران اسلامی همدیگرند وهمراه امام خمینی (ره)، در زیر پرچم اسلام، حرکت می‌کنند.


* اسقف کاپوچی، اسقف بیت‌المقدس
قلب آزادگان دنیا وتمام مستضعفان ومحرومان دنیا برای امام خمینی (ره) می‌تپد. او فقط به ایران تعلق ندارد، بلکه تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان، او را نجات‌دهنده خود می‌دانند.


* دکتر محمدعلی، استاد دانشگاه شهر جبوالا و سردبیر مجله "مسلمان" در مکزیک
امام خمینی (ره) به جهان نشان داد که ابر قدرت‌ها، مالکان جهان محسوب نمی‌گردند و برای جهان، جایگزینی بهتر از آنها وجود دارد و آن، اسلام است.

در حال حاضر، اسلام مرکز اصلی توجه افکار عمومی و سیاست‌های جهانی است.

ابر قدرت‌ها، که تا پیش از انقلاب اسلامی، به هیچ‌وجه ارزش و بهایی به اسلام نمی‌دانند و آن را صرفا یک دین یا یک سری آداب و قوانین می‌پنداشتند، اکنون درتمام معادلات خود، جای بزرگی به آن می‌دهند. بنیادگرایی و جنبش‌های اسلامی، همه کشورهای اسلامی و گاه غیر اسلامی را فرا گرفته و عرصه را بر امپریالیسم و رژیم‌های دست نشانده آن در جهان تنگ کرده است. انشاء‌الله، نزدیک است روزی که تنها اسلام، حرف آخر را بزند.


* والنتین پروماکوف، اندیشمند برجسته کشور روسیه
آیت‌الله خمینی (ره)، مفهوم فرهنگی فرمانبری جامعه را تغییر داد و دیوار ترس را شکست و مردم را به سوی چشمه پاک فطرت الهی هدایت کرد.

انقلاب اسلامی نیز در سراسر جهان به نام "خمینی" پیوند خورده است زیرا اوست که انقلاب مردم ایران را به یک رویداد بزرگ جهانی تبدیل کرده است. او همانند انبیاء فقط با حضور خود، دین، سیاست، انقلاب، خدا و مردم را و ارتباط ناگسستنی آنها را با انسان متفکر، نشان داد و معنی قیام خویش و قیام انبیای الهی را یادآور شد.

او جهان‌بینی مذهبی را احیا و نور ایمان را روشن ساخت وبزرگ‌ترین حماسه عظیم فداکاری عصر ما را به‌وجود آورد.

شعار معروف "نه شرقی، نه غربی" توسط ایشان موجب استقرار و ایجاد استقلال برای حکومت اسلامی شد و این، به دور از اختیار ابر قدرت‌ها، اتفاق افتاد.


* کلیم صدیقی، رئیس وقت پارلمان مسلمانان انگلیس
امام خمینی، تجلی منحصر به فرد مبارزه‌طلبی اسلام در قبال استیلای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود.


* رابین‌وود زورث
او، مسیح معاصر بود و دقیقا اشعه صلابت و سازش‌ناپذیری عیسی بن مریم(ع) بود.


* اوریانا فالاچی، خبرنگار معروف ایتالیا
تاثیرپذیری شدید از مقام و عظمت و تحمل و بردباری شکوهمند آیت الله خمینی (ره) و درک احساس عطیه و موهبت الهی، دراولین دیدار با ایشان احساس شد.


* پروفسور ویلیام بیمان، از دانشگاه براون آمریکا
ایشان با عقاید مذهبی، که غرب آنها را کهنه و قرون وسطایی می‌دانست، جهان را تکان داد.


* عبدالرزاق احمد، معاون وزیر کار دولت وقت اتیوپی
انقلاب ایران به رهبری امام خمینی (ره)، نقطه عطفی در ماهیت اسلام در قالب کشورهای اسلامی محسوب می‌گردد زیرا اسلام بدون حکومت که نتواند قوانین شریعت را در جامعه به اجرا درآورد، دینی فراتر از مسیحیت نخواهد بود. این نقطه عطف و برجسته انقلاب امام خمینی (ره) است.

در صحنه بین‌المللی نیز نقش امام کم نبود. بیدارسازی عمومی مسلمانان در کل و ساکنان آفریقا به صورت خاص و نیز افزایش نیروی فلسطینی‌ها در مبارزاتشان برای آزادی در مقابل صهیونیست‌ها به عنوان چند نمونه می‌باشد.


* پروفسور حمید مولانا، استاد و رئیس یک مرکز تحقیقاتی در آمریکا امام خمینی مردی بود که توده‌ها را با کلام خود مسحور کرد. وی به زبان عادی سخن می‌گفت و به طرفداران فقیر و محروم خود اعتماد به نفس می‌بخشید.

این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کس را که سر راهشان بایستد از بین ببرند. وی به مردم محروم خود اعتماد به نفس می‌بخشید. این احساس آنها را قادر ساخت تا هر کس را که سر راهشان بایستد، از بین ببرند. وی به مردم نشان داد که حتی می‌توان در برابر قدرت‌هایی مثل آمریکا ایستاد و نهراسید.

به عقیده من هیچ صدایی در قرن بیستم مثل صدای امام، جهان را به لرزه درنیاورد. حضرت امام پس از جنگ جهانی، اولین شخصیتی بودند که به صورت جهانی "طلسم سکوت" را در مقابل طاغوت و ظلم شکستند، اگر این طلسم نشکسته بود، امروز شوروی نیز زنده بود.


* لنسر، پروفسور اتریشی
امام خمینی در نزدیک شدن انسان به خدا، فصل جدیدی را گشود و با حمایت مردم، انقلاب‌اسلامی را که نقطه عطف مهمی درتاریخ قرن بیستم است، به سرانجام پیروزمندانه رساند.


* آنتونیو مدرانو، نویسنده اسپانیایی
جهانیان، همچنان، تحت تاثیر انقلاب معنوی او قرار دارند.


* میخائیل گورباچف
او، فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان برجای بگذارد.


* احمد هوبر، محقق و متفکر سوئیسی
ایشان از گذشته آمده بود و در حال زندگی می‌کرد،ولی بیان‌گر و نمایان‌گر آینده بود.

امروز در اروپا احساس می‌شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی که شما آغاز کردید، مرتبط است. تاثیرات این قیام اسلام، امروز در اروپا محسوس است.


* رابرت کالستون، دانشمند کانادایی
از نظر من که یک غربی و فردی غیر مسلمان هستم، این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این‌طور تحقق پیدا کرده و در جهت استقرار عدالت به پیش برود، این انقلاب، بدون شک، از جانب خداوند حمایت می شود.


* دکتر میشل جانسون، متخصص روابط بین‌الملل
از نظر سمبلیک، انقلاب ایران، نخستین پیروزی مسلمین بر غرب، از قرن ‪۱۶‬ به این سو محسوب می‌شود.

نکته اینجاست که اسلام، عامل هدایت‌کننده این انقلاب بوده و هیچ‌یک از ایسم‌های غربی، ناسیونالیسم، کاپیتالیسم، کمونیسم و سوسیالیسم در آن نقشی نداشتند.


* هنری کسینجر، استراتژیست و مشاور یهودی الاصل رئیس‌جمهور آمریکا در دهه ‪ ۷۰‬میلادی
آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر وبرنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت.

هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد.

گویی ازجایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.


* طلال عتریسی، استاد دانشگاه لبنان
رهبری امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی، اساس حرکت و تمدن جهان کنونی می‌باشد.


* ماسیمو فینی، روزنامه‌نگار معروف ایتالیایی
حقیقت انقلاب اسلامی و تفکر آیت الله خمینی بسیار عمیق است و جهان غرب از درک عمیق آن درمانده است.


* محمد العاصی، امام جماعت سابق مسجد واشنگتن
امام خمینی شرق و غرب را لرزانید و میراثی بر جای گذاشت که هنوز زنده و فعال است.


* پروفسور یاوس اوسوس، رییس اتحادیه راه اسلامی در اروپا و استاد برجسته دانشگاه‌های آلمانی
امام خمینی، بیدارگر همه موحدان در عصر ما است، احیای دین و معنویت در روزگاری که سیطره مادیت و ابزار مادی و اندیشه‌های ضد معنوی، جامعه بشری را در چنبره خود گرفته بود، مدیون امام خمینی و یاران انقلاب اسلامی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.