پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

متن کامل طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی

متن کامل طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مشتمل بر هشت فصل و 47 ماده به شرح زیر می‌باشد.

به گزارش کرمان نیوز به نقل از خبرگزاری فارس تعدادی از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی با عنوان طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 9 مهر 1363 قصد دارند این قانون را در باقیمانده عمر مجلس هفتم به تصویب برسانند.
بر اساس این طرح برخی از مواد این قانون اصلاح عبارتی شده و برخی نیز تغییر یافته و در برخی مواد نیز تبصره هایی به برخی مواد الحاق گردیده است که متن کامل آن در ذیل آمده است:
بر اساس ماده 2 این قانون و در صورت تصویب نهایی آن هر فرد ذکور ایرانی از اول ماهی که طی آن ماه به سن 18 سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خواهد بود.
همچنین بر اساس تبصره ماده 3 قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 63 « تغییر سن بر مبنای ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب 2 بهمن 86 فقط درباره خود مشمولین معتبر است.
بر اساس اصلاحیه صورت گرفته در قسمت آخر بند الف ماده 4 در صورتیکه مشمولین مازاد بر نیاز باشند ستاد کل می‌تواند با کسب اجازه از فرماندهی کل آن را به کمتر از 2 سال تقلیل نماید.
ماده 5 قانون خدمت وظیفه عمومی، تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
کلیه مشمولین قادر به خدمت، بلامانع، به خدمت دوره ضرورت اعزام می‌شوند و پس از فرا گرفتن آموزشهای نظامی لازم در ابتدای خدمت، بقیه خدمت دوره ضرورت را انجام خواهند داد.
تعیین ترتیب تقدیم، سهمیه بندی مشمولین وظیفه بین هر یک از نیروهای مسلح، توسط ستاد کل با تصویب فرماندهی کل صورت می‌گیرد.
تبصره 1: نحوه تامین سهمیه هر یک از نیروهای مسلح از مشمولین هر دوره، بوسیله کمیسیونی انجام خواهد شد که از نمایندگان نیروهای مزبور به ریاست رئیس سازمان، وظیفه عمومی تشکیل می‌شود.
تبصره2: سپاه می‌تواند مشمولین مورد نیاز خود را در هر دوره طبق ضوابط خاص پذیرش سپاه، از بین بسیجیان دارای دفترچه آماده به خدمت به میزان سهمیه‌ای که ستاد کل تعیین می‌کند، انتخاب قبل از تاریخ اعزام آنان لیست اسامی آنها را به وظیفه عمومی اعلام نماید. این مشمولین برای انجام خدمت وظیفه عمومی در اختیار سپاه قرار می‌گیرند.
تبصره 3: نیروهای مسلح می‌توانند مشمولین متخصص مورد نیاز خود را در سطح کارشناس، بالاتر به میزان سهمیه‌ای که ستاد کل تعیین می‌کنند به عنوان مشمول خاص از ستاد کل در خواست نمایند.
تبصره 4: مشمولین وظیفه از تاریخ اعزام از سوی واحدهای وظیفه عمومی ناجا به عنوان کارکنان وظیفه یگان تعیین شده، محسوب می‌شوند.
همچنین بر اساس این طرح و در صورت تصویب نهایی آن سه تبصره بشرح زیر به ماده 7 الحاق می‌گردد:
تبصره 1: وزارت آموزش و پرورش موظف است قبل از بکار گیری فارغ التحصیلان تربیت معلم در مراکز آموزشی، از طریق سازمان وظیفه عمومی آنان را به مراکز آموزشی نظامی برای طی دوره آموزش رزم مقدماتی اعزام نماید.
تبصره 2: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است همه ساله اعتبارات لازم را برای آموزش‌های فوق در اختیار سپاه قرار دهد.
تبصره3: سپاه موظف است با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و حداکثر ظرف مدت 3 سال، کلیه دانش آموختگانی را که تا تصویب این قانون تعهد خدمتی آنان به وزارت آموزش و پرورش به اتمام رسیده است، آموزش رزم مقدماتی دهد.
بر اساس این طرح دو تبصره به عنوان تبصره 3و 4 به شرح ذیل به ماده 10 الحاق می‌گردد:
تبصره 3: تعیین مداراک دال بر رسیدگی به وضعیت مشمول، ارزش و اعتبار ارائه هر یک از آنها از لحاظ انجام قسمتی یا تمام امور موضوع این ماده بر عهده آئین نامه اجرایی مندرج در ماده 66 خواهد بود .
تبصره 4: متخلفین از مقررات این قانون به محاکم قضائی معرفی خواهند شد، مجازات اینگونه افراد برای بار اول پرداخت هزینه سالانه یک سرباز و بار دو علاوه ر جریمه فوق، 3 ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم وبالاتر از حدامت دولتی انفصال می‌یابند.
همچنین بر اساس این طرح تبصره 1و 2 ماده 13 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:
تبصره 1: آن عده از محصلین مراکز آموزش کادر ثابت نیروهای مسلح که قبل از پایان دوره آموزش نظامی معاف بوده لیک بایستی خدمت دوره ضرورت را انجام دهند. در صورتیکه محصلین به علت بیماری یا عدم صلاحیت که ناشی از اعمال ارادی آنان نباشد بر کنار گردند، مدت تحصیل جزء خدمت دوره ضرورت آنان محسوب خواهد شد.
تبصره 2: افسران و درجه داران نیروهای مسلح، در صورتیکه قبل از نیل به درجه به موجب مقررات استخدامی مربوط از خدمت مستعفی یا اخراج شوند، صرفا از طی دوره آموزش نظامی معاف بوده لیکن بایستی خدمت دوره ضرورت را انجام دهند و اگر بعد از پایان دوره آموزش از خدمت مستعفی یا اخراج کردند و خدمت آنان از دو سال کمتر باشد، بقیه خدمت دوره ضرورت را تا دو سال انجام خواهند داد.
متن زیر جایگزین ماده 13 می‌شود
آن دسته از مشمولین و کارکنان وظیفه‌ای که بعنوان پایور (نظامی و کارمند) به استخدام نیروهای مسلح در می‌آیند با انجام 6 سال خدمت پس از فراغت از تحصیل یا اتمام دوره آموزشی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌گردند.
در هر حال چنانچه قبل از خاتمه 6 سال از خدمت رها گردند، در صورتیکه مشمول معافیت‌های قانونی نباشند، بدون احتساب مدت خدمت انجام شده، خدمت دوره ضرورت را برابر قانون انجام خواهند داد. مگر اینکه علت رهایی بیماری و یا عدم صلاحیت ناشی از اعمال غیر ارادی آنان به تشخیص مبادی ذیربط در سازمان مربوطه باشد که در این صورت مدت خدمت انجام شده به نسبت از مدت خدمت دوره ضرورت آنان کسر می‌گردد.
تبصره1: مدت خدمت انجام شده کارکنان وظیفه که در اجرای این ماده بعنوان کارمند رسمی استخدام می‌شوند به همان میزان از مدت تعهد موضوع این ماده کسر می‌شود.
تبصره 2: چناچه کارمندان مذکور پس از اتمام 6 سال تعهد خدمتی به هر عنوان از خدمت رها شوند از کارت معافیت از خدمت دوره بشرح ضرورت برخوردار می‌گردند.
ماده 15 بشرح زیر اصلاح می‌گردد.
مشمولین و کارکنان وظیفه داوطلبی که با داشتن حداقل گواهینامه پنجم ابتدائی و سپردن 5 سال تعهد، خدمت نظامی با 6 سال تعهد خدمت کارمندی، بصورت پیمانی در نیروهای مسلح استخدام می‌شوند، خدمت آنان به منزله انجام خدمت دوره ضرورت تلقی و پس از پایان تعهد از کارت پایان خدمت برخوردار می‌گردند.
در صورتی که قبل از خاتمه تعهد، از خدمت مستعفی یا بر کنار گردند، چنانچه مشمول معافیتهای قانونی نباشند، بدون احتساب خدمت پیمانی انجام شده، خدمت دوره ضرورت را برابر قانون انجام خواهند داد، مگر اینکه علت رهائی، بیماری یا عدم صلاحیت‌ ناشی از اعمال غیر ارادی آنان به تشخیص هیئت بدوی سازمان مربوط باشد که در این صورت مدت تعهد انجام شده به نسبت از مدت خدمت دوره ضرورت کسر می‌گردد.
تبصره 1: طی دوره آموزش نظامی برای کلیه کارمندان اعم از رسمی، پیمانی الزامی است.
تبصره 2: مدت تعهد پیمانی دارندگان مدرک فوق لیسانس و بالاتر یک سال کمتر خواهد بود.
تبصره3: میزان سهمیه کارکنان پیمانی هر یک از نیروهای مسلح از سوی ستاد کل تعیین و ابلاغ می‌گردد.
تبصره 4: چنانچه مشمول مستعفی بالغ بر نیمی از مدت تعهد خود را سپری کرده باشد برای ادامه خدمت دوره ضرورت نیازی به طی دوره آموزش مجدد ندارد و به ازای هر سال خدمت 4 ماه از مدت خدمت ضرورت او کسر خواهد شد.
بر اساس فصل دوم این طرح که به احضار برای خدمت دوره ضرورت اختصاص دارد
ماده 19 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کسانی که به سن 18 سال تمام می‌رسند پس از انتشار آگهی احضار موظفند ظرف شش ماه خود را به وظیفه عمومی معرفی نمایند و وظیفه عمومی مکلف است، حداکثر ظرف مدت 6 ماه مشمولین وظیفه را تعیین تکلیف نموده و به خدمت اعزام، یا برابر مقررات از خدمت دوره ضرورت معارف نماید.
تبصره1: مشمولان مقیم خارج از کشور، باید به نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود، در صورت نبود آن، به نزدیکترین نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایند.
تبصره 3: آن دسته از مشمولینی که جهت اعزام به خدمت دارای معاذیر مندرج در آئین نامه اجرائی بوده و نمی‌توانند در موعد مقرر بخدمت اعزام شوند، حداکثر 6 ماه اعزام آنان به تعویق می‌افتد.
در فصل سوم این طرح که مربوط به رسیدگی ها است تبصره ذیل ماده 30 بشرح زیر اصلاح می‌گردد: رئیس سازمان وظیفه عمومی یا نماینده او در صورتی که دلائل و مدارک مثبته‌ای مبنی بر معافیت از خدمت در پرونده‌ موجود باشد، می‌تواند برای حداکثر 6 ماه دستور عدم اعزام صادر نماید و یا در صورت غیبت مواجه مشمول دستور رسیدگی صادر نماید.
بر اساس فصل چهارم این طرح که مربرط به معافیتها است ماده 31 بشرح زیر اصلاح و تبصره‌های الحاقی به ماده مذکور حذف می‌گردد:
بر این اساس دانش آموزان مدارس و مراکز آموزش وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تائید آن وزارت و دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که در حین تحصیل به سن مشمولیت می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود.
ماده 33 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
ماده 33: صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مقامات صالحه بوده و مدت آن تا پایان تحصیلات در هر مقطع می‌باشد.
تبصره 1: حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی 5/2 سال، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال و کارشناسی ارشد 6 سال، دکتری پزشکی پیوسته 7 سال و دکترای تخصصی 5 سال خواهد بود.
تبصره 2: در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون خاص دانشگاههای مربوط حداکثر 6 ماه به مدت فوق اضافه خواهد شد.
ماده 34 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
دانش آموزان و دانشجویان، طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فارغ از تحصیل،باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند، مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی بطور انفرادی، بدون تاخیر به سازمان وظیفه عمومی محل ارسال دارند.
تبصره1: مهلت معرفی مشمولین مذکور حداکثر 6 ماه از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل می‌باشد.
تبصره 2: مشمولینی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پس از ترک تحصیل یا اخراج یا انصراف یا فراغ از تحصیل، موظفند حداکثر ظرف یک سال خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی نمایند.
ماده 35 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین دیپلم و بالاتر که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل از طریق آزمون سراسری در یکی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی داخل کشور پذیرفته شده تا زمانی که به تحصیل اشتغال دارند، می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. مشروط به اینکه دارای غیبت غیر موجه نباشند این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود.
تبصره1: معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.
تبصره 3: ترخیص کارکنان وظیفه حین خدمت جهت ادامه تحصیل، جزء در شرایطی که به تصویب فرمانده معظم کل قوا می‌یسد ممنوع می‌باشد.
ماده 36 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین دیپلم و بالاتر در صورتیکه از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاهها و رشته‌های آنها مورد تائید وزارتخانه‌های فوق باشد، می‌توانند با سپردن تضمین ‌های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت نمایند.
ماده 37 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
ایرانیان مقیم خارج از کشور، فرزندان مامورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانونا تحت کفالت یا ولایت قانون آنها هستند، چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور و یا موسسات آموزش کشورهای خارج مورد تائید آموزش و پرورش به سن مشمولیت برسند از معافیت تحصیلی بهره مند می‌گردنند و ادامه تحصیل آنان در رشته‌های عالی، دانشگاهی با تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت درمان و آموزش پزشکی بلامانع خواهد بود.
ماده 38 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
آئین نامه اجرائی مواد این بخش، توسط وزارت دفاع با کسب نظر از حوزه‌های علمیه قم، خراسان، اصفهان وزارتین علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف حداکثر 6 ماه تهیه، پس از تائید ستاد کل به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
در بخش دوم این فصل که مربوط به معافیت پزشکی است تبصره‌های 1 و 2 ماده 39 بشرح زیر اصلاح و تبصره‌های 3 و 4 به ماده مذکور الحاق می‌گردد:
تبصره 1: نحوه طبقه بندی مشمولین و طرز معاینه و ضوابط معافیت پزشکی آنها براساس مقاطع تحصیلی مشمولین به موجب آئین نامه معاینه پزشکی مشمولین خدمت وظیفه عمومی خواهد بود که وزارت دفاع با کسب نظر از وزارت کشور و بهداشت ظرف حداکثر 6 ماه تهیه و پس از تائید ستاد کل به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
تبصره 2: نحوه آموزش و خدمت مشمولین معاف از رزم، برابر دستور العملی خواهد بود که از سوی ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌گردد.
تبصره3: کسانی که به مواد مخدر، اعتیاد دارند، در شمول بند 3 ماده مذکور قرار گرفته، به هنگام معاینه، شناسائی و از سوی واحدهای وظیفه عمومی جهت ترک اعتیاد به مدت حداکثر 6 ماه به مقامات صالحه معرفی می‌گردند.
تبصره 4: نیروهای مسلح مکلفند در حین خدمت، کارکنان وظیفه ای را که به مواد مخدر اعتیاد دارند، شناسایی و از سایر سربازان جدا نموده، در واحدهای مستقل و مخصوص بکارگیری و به مقامات صالحه جهت ترک اعتیاد در مدت یک ماه توسط پزشک معالج معرفی نمایند.
مدت اعتیاد برای یک بار جزء خدمت دوره ضرورت محاسبه می‌شود. این افراد پس از پایان خدمت قانونی از خدمت ترخیص می‌شوند، لیکن در هر حال صدور هر گونه کارت معافیت یا پایان خدمت مربوط به ارائه گواهی ترک اعتیاد می‌باشد.
ماده 41 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کلیه مشمولین وظیفه بایستی قبل از اعزام به خدمت توسط یک پزشک از نیروهای مسلح معاینه شوند و در صورت نبودن پزشک از نیروهای مسلح، توسط پزشکان غیر نظامی متعهد که صلاحیت آنان به وسیله نیروی انتظامی تائید شده باشد، معاینه خواهند شد.
تبصره 1: اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح صورت می‌گیرد،رای اکثریت این پزشکان معتبر است.
تبصره 2: نیروهای مسلح موظفند پزشکان مورد نیاز شوراهای پزشکی را به نیروی انتظامی معرفی نمایند. در صورتیکه تامین پزشکان مورد نیاز مورد از نیروهای مسلح امکان پذیرش نباشد نیروی انتظامی از پزشکان مورد تائید غیر نظامی در شورای پزشکی استفاده می‌نمایند.
تبصره 3: معاونت برنامه ریزی، نظارت راهبردی ریاست جمهوری مکلف است همه ساله هزینه تجهیز و تشکیل شورای پزشکی و شورایعالی پزشکی فوق العاده پزشکان عضو شوراهای مذکور و همچنین هزینه معاینات تخصصی مشمولینی که از پرداخت هزینه معاینات معاف هستند را در اعتبارات نیروی انتظامی و بیمارستانهای ذیربط پیش بینی نماید.
متن زیر به عنوان ماده 42 مکرر به قانون الحاق می‌گردد:
مشمولینی که در شورای پزشکی شهرستان مربوط به معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشد، به تشخیص این شورا با اعتراض مشمول یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوط، نیاز به معاینه تخصصی داشته باشند، رئیس حوزه موظف است آنان را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستانهای نیروهای مسلح معرفی نماید، تا مورد معاینه قرار گرفته و نتیجه معاینه تخصصی جهت تصمیم گیری به شورای پزشکی شهرستان مربوط ارسال گردد.
تبصره 1: مشمولینی که متقاضی معاینه تخصصی باشند، قبلا باید هزینه های پیش بینی شده را به حساب دولت پرداخت نموده، پس از معاینه طبق این قانون با آنان رفتار می‌شود. مشمولینی که به تشخیص شورای پزشکی، همچنین مددجویانان مشمول، تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، افرادی که به تائید کمیته امداد محل فاقد تمکن مالی هستنتد از پرداخت وجه مزبور معاف می‌باشند.
تبصره: مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستانهای نیروهای مسلح موظفند و به وضعیت مشمولین معرفی شده حوزه مربوطه خارج از نوبت رسیدگی نموده، آنان را حداکثر ظرف مدت یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.
تبصره 3: چنانچه مشمولینی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح معرفی می‌شوند، ظرف مدت یکماه به این مرکز مراجعه نکنند، به خدمت اعزام خواهند شد.
ماده 43 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
چنانچه وظیفه عمومی مربوط بنحوی اطمینان حاصل نماید که رای شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده را جهت بررسی به شورای عالی پزشکی که از 3 پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می‌گردد ارجاع می‌دهد نظر این شورا قطعی و لازم الاجراء است.
در بخش سوماین فصل که مربوط به معافیت کفالت ماده 44 بشرح زیر اصلاح می‌‌گردد:
مشمولین زیر حسب مورد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند:
1- یگانه مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد.
2- یگانه مراقب یا نگهدارانده مادر فاقد شوهر
3- تنها برادر سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیر محجور
4- تنها برادر سرپرست برادر کبیر نیازمند مراقب و فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور غیر محجور و فاقد شغل.
5- یگانه سرپرست برادر کمتر از 18 سال تمام
6- یگانه نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند.
7- مشمولی که همسرش فوت نموده و از او دارای فرزنده صغیره بوده مادامی که ازدواج مجدد نکرده و یا دارای همسری که بعد از ازدواج معلول و نیازمند مراقبت باشد.
تبصره 1: منظور از یگانه مراقب تنها فزند یا برادر یا نوه بیش از 18 سال تمام است که مراقبت هر یک از بستگان مذکور در این ماده را به علت نقص عضو، بیماری، کبر سن، صغیر بودن، یا اناث بودن بعهده دارد، نیازمندی اشخاص مذکور به مراقبت با توجه به نقص عضو، بیماری، کبر سن آنان به تشخیص شورای پزشکی خواهد بود.
تبصره2: دولت موظف است خانواده‌هایی را که به اعزام مشمول به خدمت سربازی از نظر تامین معیشت زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و قادر به اداره امور خورد نباشند، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار داده و به آنان مستمری پرداخت نماید، نیروهای مسلح نیز مکلفند تسهیلات لازم را جهت بکارگیری آنها فراهم کنند.
تبصره3: مشمولین موضوع این ماده تا 30 ماه متوالی می‌توانند از معافیت کفالت استفاده نمایند و در پایان مدت فوق سال دوم و در صورت دارا بودن شرایط کفالت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌گردند.
تبصره: 4: وجود برادری که از معافیت تحصیلی برخوردار است مانع از معافیت کفالت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارد، نخواهد بود این معافیت فقط در طول مدت معافیت تحصیلی برادر مشمول معتبر بوده و پس از آن با رعایت سایر مقررات این قانون به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.
تبصره 5: در صورتیکه برادر یا برادران یا پدر مشول به دلیل بیماری یا معلولیت زمینگیر بوده و بنا به تشخیص شورای پرشکی فاقد صلاحیت و یا ناتوان برای سرپرستی باشند و مشمول نیز عملا مراقبت، یا سرپرستی را بر عهده داشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت برخوردار گردد.
بر اساس فصل پنجم این طرح که مربوط به آموزش درجات و حقوق و مزایا است ماده 47 و تبصره‌های آن بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کلیه مشمولینی که برای انجام خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند، همچنین کسانی که از انجام خدمت معاف می‌گردند، بایستی آموزش‌های نظامی و انتظامی اعم از عمومی و تخصصی مطابق دستور العملی که توسط ستاد کل با همکاری سازمانهای نیروهای مسلح تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسند طی نمایند.
تبصره 1: آموزش مشمولین معاف از خدمت برابر آئین نامه‌ای خواهد بود که از سوی ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد.
تبصره 2: در زمان صلح آموزشهای فوق بایستی به نحوی طراحی گردد که بعنوان واحد درسی به پودمان قابل محاسبه باشد.
تبصره3: نیروهای مسلح بایستی در حین خدمت در زمان صلح زمینه استمرار آموزشهای فوق را در اوقات فراغت سربازان فراهم نمایند.
تبصره 4: آئین نامه اجرائی این ماده توسط وزارت دفاع با همکاری وزارت آموزش و پرورش وزارت علوم تحقیقات، فناوری، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و پس از تائید ستاد کل به تصویب هئیت وزیران می‌رسد.
تبصره 5: از همه‌ کارکنان وظیفه در طول مدت دوره آموزش آزمونهای ارزیابی شخصیت و رفتار گرفته شده و متناسب به نتایج حاصله تقسیم و پرونده افراد نیازمند به خدمات مشاوره‌ای به مراکز ذیربط در نیروهای مسلح برای راهنمایی و حمایت ارسال می‌شود. نحوه اجرای آن برابر دستور العملی خواهد بود توسط ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌‌گردد.
ماده 48 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
کارکنان وظیفه براساس مدرک تحصیلی و وجود محل سازمانی پس از طی دوره آموزشی لازم به یکی از درجات زیر نائل می‌گردند.
1- کارکنان وظیفه فاقد مدرک پایان دوره متوسط به یکی از درجات سربازی تا سرجوخگی
2- کارکنان وظیفه داری مدرک پایان دوره متوسطه به یکی از درجات گروهبانی.
3- کارکنان وظیفه دارای مدرک کاردانی به یکی از درجات استواری یا ستوان سومی.
4- کارکنان وظیفه دارای مدرک کارشناسی به درجه ستوان دومی.
5- کارکنان وظیفه دارای مدرک کارشناسی ارشد، بالاتر به درجه ستوان یکمی
تبصره 1: نیل به درجات گروهبان سومی و بالاتر مستلزم طی دوره آموزش تخصصی مورد نیاز و دارا بودن صلاحیتهای مکتبی می‌باشند.
تبصره2: کارکنان وظیفه در صورت نداشتن صلاحیتهای لازم جهت نیل به درجات مصرحه فوق و یا عدم نیاز سازمان براساس دستور العملی که از سوی ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌گردد به درجات مناسب پائین‌تر تا درجه سربازی نائل خواهند شد.
ماده 48 مکرر به شرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد.
اعطای درجه نظامی به آن دسته از کارکنان وظیفه که برابر با مقررات این قانون واجد شرایط نیل به درجات گروهبان سوی و بالاتر می‌باشند در هر سازمان با تصویب مقاماتی خواهد بود که اختیار تصویب همان درجات را در مورد کارکنان پایور دارند.
تبصره: اعطا درجه تشویقی و یا تنزیل درجه کارکنان وظیفه بر اساس ضوابطی که برای تشویق کارکنان انضباطی نیروهای مسلح پیش‌بینی گردیده است خواهد بود.
ماده 49 به شرح زیر اصلاح می‌گردد: حقوق ماهانه کارکنان وظیفه بر اساس عوامل درجه و تحصیلات و مدارک اکتسابی برابر ابلاغ ستادکل بر مبنای حداقل حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح موضوع لایحه قانونی مربوط به حداکثر، حداقل حقوق ،‌مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده خدمت مصوب 3 خرداد 58 شورای انقلاب تعیین می شود.
تبصره 1: هر گونه تغییر و اصلاح درصدهای حقوقی موضوع این ماده و مبالغ مندرج در ماده 49 و 49 مکرر ، 50 و 50 مکرر بنا به پیشنهاد ستاد کل و تصویب هیات وزیران صورت می‌گیرد.
تبصره 2: به کارکنان وظیفه متاهل و یا سرپرست خانواده معادل 100 درصد حق عائله‌مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت می‌گردد.
تبصره 3: حقوق کارکنان وظیفه در دوران آموزش و قبل از دریافت درجه یا سردوشی به میزان 50 درصد حقوق اول ماه دوران خدمت آنها می‌باشد.
تبصره 4: به کارکنان وظیفه در خاتمه خدمت دوره ضرورت معادل یک ماه حقوق به عنوان پاداش پرداخت می‌گردد
تبصره 5: حق بازنشستگی و حقوق اولین ماه خدمت از حقوق ماهانه کارکنان وظیفه کسر نمی‌گردد.
ماده 49 مکرر به شرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته که کارکنان وظیفه در اختیار دارند، مکلفند با توجه به اعتبارات مصوب، امکانات زیست، پوشاک و خوراک متناسب در محل خدمت را فراهم نماید.
تبصره: وسیله ایاب و ذهاب یا هزینه آن در هنگام اعزام کارکنان وظیفه به مرخصی استحقاقی بایستی تامین شود.
ماده 50 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
افسران و درجه داران وظیفه در صورت اعزام به ماموریت یا انتقال یا خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا مشمول مقررات فوق العاده و مزایای مربوط به افسران و درجه داران کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود.
سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت نسبت به حقوق آنان خواهند بود. سایر کارکنان وظیفه در موارد مذکور از دو سوم فوق‌العاده‌ها و مزایای درجه گروهبان دومی کادر ثابت برخوردار خواهند شد.
تبصره 1: به کارکنان وظیفه‌ای که در محل سکونت خود بکارگیری می‌شوند، فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات و بدی آب و هوا تعلق نمی‌گیرد.
تبصره 2: به کارکنان وظیفه‌ای که بنا به تقاضای خود منتقل می‌شوند هزینه سفر و فوق‌العاده انتقال تعلق نمی‌گیرد.
ماده 50 مکرر به شرح زیر به قانون الحاق می‌گردد:
حقوق کارکنان وظیفه همواره از سی درصد حداقل حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح کمتر و از صد در صد حقوق حداقل مزبور بیشتر نخواهد بود.
ماده 55 قانون خدمت وظیفه عمومی بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
دولت موظف است اعضای خانواده تحت تکلفل کارکنان وظیفه را در طول مدت خدمت تحت پوشش قرار داده و به آنان مستمری پرداخت نماید.
تبصره: آئین‌نامه اجرائی این ماده توسط وزارت دفاع و پش ن م تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
فصل ششم این قانون نیازی بر اصلاح نداشته ولی در فصل هفتم این طرح اصلاحیه که مربوط به غیبت مشمولین وظیفه عمومی و جرائم و مجازاتها ماده 58 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام جهت طی دوره ضرورت احضار می‌شوند چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را معرفی نکنند، همچنین مشمولینی که معافیت موقت دریافت داشته‌اند و پس از انقضای مدت اعتبار، ظرف مدت یکماه برای تجدید رسیدگی خود را معرفی نکنند، غایب شناخته شده، پس از معرفی یا دستگیری در صورتیکه طبق مقررات این قانون قادر به خدمت و بلامانع تشخیص داده شوند به خدمت اعزام و با آنان به ترتیب زیر رفتار می شود.
1) مشمولینی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا 3 ماه، در زمان جنگ تا 15 روز باشد، سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح بیشتر از 3 ماه و در زمان جنگ بیش از 15 روز باشد به 6 ماه اضافه خدمت نسبت به سایرین تنبیه می‌گردند.
2) مشمولینی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح یک سال، در زمان جنگ از 2 ماه تجاوز نماید، علاوه بر اعمال اضافه خدمت مذکور در بند 1، فرای محسوب گردیده و به دادگاه نظامی معرفی می‌گردند.
تبصره 1: مشمولین غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند در صورتیکه در حین خدمت، حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند، یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت، فداکاری نمایند، مراتب مورد گواهی فرماندهان، روسای ذیربط باشد، برابر ضوابطی که از سوی ستاد کل ابلاغ می‌گردد با تصویب مقامات ارتشبدی، همطراز در سازمان مربوط از انجام اضافه خدمت، یا بخشی از آن معاف می‌گردند.
تبصره 2: مشمولینی که تا تصویب این قانون غایب شناخته شده‌اند چنانچه در داخل کشور ظرف حداکثر 6 ماه، آنهائی که در خارج از کشور باشند، ظرف حداکثر یکسال خود را جهت انجام خدمت دوره ضرورت معرفی نمایند، در شمول تنبیهات این قانون نخواهد بود.
تبصره 3: رسیدگی به وضعیت مشمولینی که دارای عذر موجه برای غیب خویش می‌باشند مطابق ضوابطی خواهد بود که توسط ستاد کل تهیه و ابلاغ می‌گردد.
ماده 58 مکرر بشرح زیر به قانون وظیفه عمومی الحاقی می‌گردد:
کسانی که به نحوی مشمولین غایب را در موسسات غیر دولتی از قبیل کارخانه‌ها، شرکتها، آموزشگاهها، کارگاهها، بنگاهها، مغازه‌ها، تعمیرگاهها، بکارگیری نماینده توسط نیروی انظامی، وزارت کار، وزارت بازرگانی شناسایی و به محاکم صالحه قضائی معرفی خواهند شد. مجازات اینگونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و بار دوم و بیشتر علاوه بر پرداخت هزینه سالانه 2 سرباز، 3 ماه تا 6 ماه زندان خواهد بود.
تبصره: ثبت نام در مراکز آموزشی خصوصی و آزاد برای ارائه آموزش بمنزله بکارگیری محسوب و در شمول این مجازاتها می‌باشد.
در بخش دوماین فصل که مربوط به جرائم و مجازاتها است ماده 59 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
مشمولین خدمت دوره ضرورت چنانچه در مدت آموزش اولیه و یا در حیت خدمت مرتکب غیب مکرر یا فرار گردند به نحوی که ادامه خدمت آنان مستلزم تجدید دوره آموزش باشد، ضمن رسیدگی قانونی به غیب یا فرار آنان، مجددا به دوره آموزش اعزام و پس از پایان آموزش در یگان قبلی ادامه خدمت خواهند داد و مدت آموزش قبلی این افراد ز خدمت آنان محسوب نمی‌گردد.
تبصره: کارکنان وظیفه‌ که به دستور مقامات قضایی بازداشت می‌شوند چنانچه در مورد آنان رای برائت یا قرار منع پیگیر صادر شود مدت حبس جزء خدمت وظیفه عمومی آنان محسوب می‌گردد.
ماده 68 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
در اجرای اصل 137 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت می‌تواند در زمان صلح قسمتی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در کارهای امدادی و آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی از مشمولین قانون خدمت وظیفه عمومی مشروط بر اینکه به آمادگی رزمی نیروهای مسلح آسیبی وارد نیاید به یکی از دو صورت ذیل تامین نماید:
الف) به عنوان کارکنان وظیفه برای انجام خدمت دوره ضرورت
ب) به عنوان استخدام تعهد خدمتی
ماده 69 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
کلیه کارکنان وظیفه که در اجرای ماده فوق در اختیار دستگاههای دولتی و نهادها قرار می‌گیرند باید قبل از بکارگیری، دوره‌های آموزش نظامی مورد نیاز را در نیروهای مسلح طی نمایند.
تبصره 1: مدت خدمت مشمولین مامور به سازمانهای غیرنظامی در هر حال 3 ماه بیشتر از خدمت در نیروهای مسلح خواهد بود.
تبصره 1: مدت آموزش‌های نظامی، برنامه تفصیلی آنها مطابق با اساسنامه مربوط در نیروهای مسلح می‌باشد.
ماده 70 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
70 درصد کارکنان وظیفه واگذار شده به هر یک از صورتهای مذکور درماده 68 باید در مناطق محروم بکار گرفته شوند مگر نخبگان و افرادی که دارای مدرک تحصیلی دکتری و بالاتر بوده و خدمت آنان در مناطق غیر محروم به تشخیص بالاترین مقام سازمان ذیربط ضروری باشد.
ماده 71 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
تعیین هر یک از دستگاههای برای استفاده از خدمت مشمولین اعم از مشمولین بند الف، بند ب ماده 68 و همچنین تعداد نیازمندی آنها براساس درخواست دستگاه دولتی و تائید سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی کشور، پس از بررس ستاد کل به تصویب فرماندهی کل خواهد رسید.
ماده 72 بشرح زیر به قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌گردد:
مشمولین موضوع بند الف ماده 68 پس از طی آموزش نظامی برابر مقررات این قانون به درجات نظامی نایل و جهت انجام خدمت دوره ضرورت واگذار می‌گردند و پس از پایان خدمت نیز از کارت پایان خدمت دوره ضرورت که توسط نیرویهای مامور کننده صادر می‌گردد برخودار می‌شوند.
تبصره 1: استفاده از لباس نظامی، علائم آن توسط کارکنان وظیفه مامور به مراکز دولتی ممنوع می‌باشد و در صورت درخواست بالاترین مقام سازمان بکارگیرنده، موافقت ستاد کل لباس متحدالشکل با علایم مشخص برای این کارکنان طراحی می‌شود.
تبصره 3: حقوق و مزایا، خوارک، پوشاک، خوابگاه بهداشت و درمان، سایر حقوقی که کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از آن برخودار می‌گردند، از محل بودجه دستگاه بکارگیرنده تامین خواهد شد. میزان هزینه مربوط به هر یک از آنها برابر با مقررات جاری در نیروهای مسلح می‌باشد که همه ساله از سوی ستاد کل ابلاغ می‌گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.