پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

جوانان، و سلیقه ای تازه

زندگی امروزی بشر در حوزه ی فرهنگی با ویژگی هایی نظیر توسعه ی امکانات ارتباطی، سرعت انتقال، کم رنگ شدن مرزهای فرهنگی و تاثیرپذیری شدید فرهنگ ها از یکدیگر همراه شده است.

این پیچیدگی، بیشترین اثر را بر جامعه جوان و نوجوان می گذارد، که به دلیل تنوع خواهی، قرارگرفتن در مرحله ی شکل گیری فرهنگی و میل به اسقلال در انتخاب، خواهان نوگرایی هستند، و طبعا در این فرایند، خارج از هویت تعریف شده ی اجتماعی می کوشند، با شرایط و الگوهای تازه تری ارتباط برقرار کنند.

این فرایند انتقال که در عمل، محل تلاقی نگاه نسل نو و نسل قدیم است، در دانش جامعه شناسی به عنوان گسست بین نسلی مطرح شده، و سازوکاری برای مدیریت آن مورد توجه قرار گرفته است. 

در کشور ما این پدیده در قالب اختلاف نگاه نسل سوم انقلاب با نسل های گذشته قابل ارزیابی است. 

نسل جوان و نوجوان کنونی کشور، که با ابزار اینترنت، ماهواره و سطح دانش خود، در فضای تازه ای قرار گرفته است، طبعا برداشت متفاوت تری با نسل های گذشته دارد، و این تفاوت نگاه و تنوع برداشت، نه تنها منفی نیست، که مهمترین عامل رشد، تعالی و ورود به مراحل تازه تر در فرایند توسعه ی فرهنگی و توسعه ی ملی تلقی می شود.

 از این رو تردیدی نیست، که به سلایق و مطالبات تازه جوانان باید به دیده مثبت نگریست، و زمینه های تقویت استقلال خواهی، اطمینان به نفس و طرح خواسته ها و باورهای متفاوت جوانان را فراهم ساخت. و از این رهگذر بسترهای ابتکار و خلاقیت آینده سازان را هموار کرد. در این میان تنها نکته ای که ضروری است، مدیریت هدفمند فرهنگ جوانان با پایبندی به آزادی انتخاب و استقلال و باورهای آنان است.

 طبعا در این شرایط، ارتقای سطح آگاهی فرهنگی جوانان، مهمترین سازوکاری است، که قدرت انتخاب و تشخیص صحیح جوانان و نوجوانان را ارتقا خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.