پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ملی شدن صنعت نفت تا دانش هسته‌ای ‪ ۵۷‬سال

ملت ایران پس از سالها سختی و کش و قوس و به رغم مخالفت قدرتهای غربی بویژه انگلیس، در سال ‪ ۱۳۲۹‬هجری شمسی صنعت نفت را ملی اعلام کردند،این یک انقلاب بود که " ایران " بهای سنگینی برای آن پرداخت کرد.


نفت، یک پدیده عجیب و رویایی برای توسعه صنعت و رشد و بالندگی کشورها به‌حساب می‌آمد و کشوری مثل ایران ازجمله کشورهایی بود که‌منبع غنی وفراوان نفت و گاز در اختیار داشت.

استعمارگران هم مثل اختاپوس بر روی این منبع افتاده و به بهانه کمک و یاری دادن به کشورهای دارنده نفت، منابع آنها را به تاراج می‌برند درحالی خود این کشورها به شدت به آن نیاز داشته و بی‌بهره بودند.

در ابتدا انگلیس این باور را در مردم ایجاد کرده بود که نفت یا همان گازوت، کثیف است و ما می‌خواهیم این مواد سیاه و لجن را از کشور خارج تا کشور شما تمیز و سالم بماند و حتی بابت آن هم چیزی برای ما بدهید.

این دسیسه کم کم رو شد و آنها حاضر شدند چیزی بابت استخراج نفت به ما بدهند ولی مردم به آن اکتفا نکردند و جنبش‌های مردمی به رهبری آیت الله کاشانی و مصدق جلو ادامه تاراج را گرفتند.

انگلیس به‌رغم گرفتن امتیازهای فراوان و به یغما بردن این سرمایه مقاومت می‌کرد و حتی برنامه‌ریزی حمله به ایران از طریق جنوب کرده بود.

دولت انگلیس اقداماتی مثل مسدود کردن دارایی ایران در بانک‌های این کشور و مصادره همه محصولات اساسی و ایجاد راه بندان دریایی و وقفه در صادرات نفت ایران نمود، ولی موفق نشد.

ملی شدن صنعت نفت تا پیروزی دانش هسته‌ای بومی ‪ ۵۷‬سال طول کشید و باز هم ملت ایران کوتاه نیامد و رییس جمهوری اسلامی ایران پس کسب این موفقیت بزرگ توسط جوانان برومند ایرانی در ‪ ۲۰‬فروردین ‪ ۸۵‬را روز دستیابی به دانش هسته‌ای اعلام کرد.

پروسه داشتن دانش هسته‌ای که‌ازمدتها پیش آغاز شده بود با کارشکنی دشمنان با افت و خیزهایی مواجه بود و تا مرحله توقف فعالیتها پیش رفت، ولی ازسال ‪ ۸۴‬کار بصورت جد دنبال شد و ظرف دو سال کار اجرایی و به چرخه تولید سوخت هسته‌ای رسید.

در این میان مردم ایران با درایت، هدایت و رهبری حضرت الله خامنه‌ای و شجاعت دولتمردان کشورمان قدمی عقب نشینی نکرد و همه چیز را به‌جان خریدند.

همین کشورهای غربی بویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه در این مدت باشیطنت‌ها و نفوذ خود سه قطعنامه کاملا سیاسی در شورای امنیت علیه ملت حق جوی ایران صادر کردند و به‌آنچه آژانس انژری هسته‌ای گزارش داد، بی‌اعتنا شدند.

واقعیت این است که این کشورها هرگز آقایی، سروری و سربلندی مردم ایران نمی‌خواهند، لذا هرگاه ملت ایران خواسته خیزشی کند، آنها با شدت برخورد کرده‌اند.

اکنون شش دهه از ملی شدن نفت و بیش از دوسال از ملی شدن فن آوری هسته‌ای می‌گذرد به این نتیجه می‌رسیم که ما می‌توانیم مستقل باشیم، اعتماد به نفس خود را از دست ندهیم و برای وحدت هرچه بیشتر گام برداریم.

ملت ایران به یک الگوی پیشرفته و مثل زدنی در بین کشورهای در حال توسعه و فقیر تبدیل شده است، ولی دشمنان از آن به عنوان یک سرکش و کشوری که تابعیت آنها را نمی‌پذیرد، یاد می‌کنند.

مهم نیست دشمنان چه فکر می‌کنند، مهم این است که ملت ایران چگونه این راه ترقی و پیشرفت و سعادت را طی می‌کند.ک/‪۴‬

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.