پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

انرژی ، ضرورت ارزیابی واقعیت ها

یازدهمین همایش بین المللی انرژی در حالی در رم، پایتخت ایتالیا آغاز به کار کرد که این هفته بهای نفت خام در بازارهای جهانی، به رکورد بی سابقه 117 دلار در هر بشکه رسید.
 
در حقیقت، انرژی به عنوان خون جاری در پیکر صنعت نوین جهان، عاملی تاثیرگذار بر تمام عرصه های اقتصادی شامل تولید، تجارت و عرضه است و به طبع، نوسان در قیمت نهاده های انرژی به ویژه نفت که هنوز مهم ترین حامل انرژی برای چرخ های صنعت در جهان است، تاثیر مستقیمی بر اقتصاد جهانی خواهد گذشت.

این حقیقت در واقع نکته مشترکی است که همه کارشناسان اقتصادی، به ویژه کارشناسان انرژی در جهان درباره آن اتفاق نظر دارند. با این حال، نکته قابل توجه، روش رویارویی با این واقعیت از سوی محافل سیاسی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان است. چنانچه کشورهای صنعتی و کارتل های اقتصادی غرب، با اعمال فشار بر کشورهای تولیدکننده نفت، می کوشند به صورت غیر واقعی، قیمت نفت را پائین نگه دارند و همه پیامدهای آن را بر کشورهای تولیدکننده تحمیل نمایند.

این در حالیست که بر اساس جدیدترین برآوردها، نرخ کنونی نفت در بازارهای جهانی - که قیمتی بی سابقه خوانده می شود -، در مقایسه با هزینه های تولید و صادرات و ارزش واقعی نفت در عرصه اقتصاد جهان، پائین تر از نرخ واقعی ارزیابی می شود.

ضمن اینکه کشورهای صنعتی، به عنوان قطب هایی که انحصار صنعت نفت را در دست دارند، تجهیزات صنعتی مربوط به اکتشاف و استخراج نفت را با هزینه های سنگین در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند. این موضوع در کنار هزینه خوردگی در صنعت نفت، هزینه های حمل و نقل و بیمه، بخش عمده ای از بهای 117 دلاری نفت را به خود اختصاص می دهد و در عمل، سود ناشی از فروش نفت را کاهش می دهد.

این در حالیست که کشورها و کارتل های غربی با وجود متهم کردن کشورهای تولیدکننده نفت، خود بیشترین سود را از فرآورده های نفتی می برند، چنانچه کشورهای اروپایی در سال 2005 ، بیش از 270 میلیارد دلار از ناحیه مالیات بر مصرف انرژی، درآمد داشته اند، در حالی که، کل درآمد سازمان کشورهای صادرکننده نفت، "اوپک"، در بخش فروش نفت در این سال، فقط 175 میلیارد دلار بوده است.

افزون بر این، کارتل های جهانی فرآوری و پالایش نفت، فرآورده های پتروشیمی و دیگر اقلام مشتق از نفت را نیز با چند برابر قیمت واقعی به بازار عرضه می کنند و نشان می دهد که عامل اصلی در گرانی انرژی و مشتقات نفت، سودجویی کشورها و شرکت های غربی است، نه قیمت نفت که هنوز با قیمت واقعی این کالای راهبردی، فاصله فراوان دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.