پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ایران ، عمان ؛ تحرک جدید در روابط دوجانبه

با سفر معاون پادشاه عمان به جمهوری اسلامی ایران، دو کشور با امضای سه سند همکاری در زمینه های فرهنگی و گردشگری، سیاسی و راهبردی و اقتصادی و گاز، گام مهمی در جهت تحرک بخشیدن به روابط دوجانبه برداشتند.
 
سه سند امضاء شده بین مقامات تهران - مسقط، ناظر به سابقه همکاری های خوب دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی در  سال های اخیر و نیز چشم انداز مثبت توسعه همکاری های دوجانبه در آینده است. 

چنانکه عمان به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، در طول حدود سه دهه گذشته، از روابطی متعادل و رو به پیشرفت با همسایه بزرگش در شمال خلیج فارس برخوردار بوده است و مقامات عمانی کوشیده اند با وجود برخی تنش ها و کارشکنی ها در حوزه خلیج فارس که بیشتر از سوی قدرت های فرامنطقه ای سامان و جهت داده شده، روابط متعادل خود با ایران را حفظ کنند. 

این در حالیست که در حوزه های حسّاس امنیتی نیز دو کشور دارای همکاری های نزدیک و رو به گسترشی بوده اند که حضور در رزمایش های نظامی یکدیگر به عنوان ناظر، نشان دهنده اعتماد متقابل بین دو کشور واقع در حوزه خلیج فارس و تلاش برای ارائه الگوی قابل تعمیم در حوزه همکاری های مشترک و همه جانبه در منطقه است. 

در وضع کنونی نیز امضای اسناد مربوط به همکاری های راهبردی بین دو کشور، یقینا بر گستره همکاری های سیاسی و امنیتی دو کشور بیش از پیش خواهد افزود، ضمن اینکه امضای سند همکاری ها در زمینه صدور گاز ایران به عمان - که با توسعه میدان گازی کیش، مقدار صادرات گاز ایران به عمان، به دو میلیارد فوت مکعب خواهد رسید - روابط اقتصادی دو کشور را وارد مرحله ای جدید خواهد کرد.

افزون بر این، ظرفیت های موجود در عمان از نظر وجود مناطق آزاد تجاری و بنادر مختلف، ضمن آنکه زمینه برتری سرمایه گذاری های مشترک را فراهم ساخته است، همچنین زمینه برای صدور کالاهای غیر نفتی ایران به کشورهای منطقه از طریق عمان را هموار خواهد ساخت.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.