پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

میزان مصرف انرژی در ایران، 10 برابر اروپا است

این خبر که در سخنان مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام شد از ابعاد مختلف دارای اهمیت و قابل تحلیل است. 

نخست از زاویه الگوی مصرف خانوار ایرانی که متاسفانه الگویی نادرست است. چنانکه مطالعه فردی هریک از خانواده ها در الگوی مصرف خویش و اطرافیان خود این نکته را به خوبی اثبات می کند ، میزان مصرف آب در فعالیت هایی نظیر شستن لباس، ظرف، خودرو و در استحمام و مانند آن، و میزان هدرروی و اصراف مواد غذایی، میزان هدرروی انرژی اعم از برق، و انرژی های فسیلی از شاخصه هایی است که هر ایرانی با مقایسه سهم خود در این مصرف غیراستاندارد، می تواند به بالا بودن مصرف در کشور به ویژه مصرف انرژی پی ببرد. 

حال این افزایش مصرف ریشه در چه عواملی دارد؟ طبعا الگوهای فرهنگی از زیرساخت های عمده ای است که در نوع و میزان مصرف یک ملت تاثیرگذار است. در کشور ما به رغم آموزه های اسلامی مبتنی بر ارزشگذاری قناعت و ضد ارزش نامیدن اصراف و همچنین به رغم آموزه های ملی مبتنی بر حرمت نهادن به طبیعت و مواهب طبیعی نظیر آب؛ متاسفانه بی مبالاتی در مصرف، ناآشنایی با الگوهای صحیح مصرف و هدردهی کالاهای مصرفی به امری عادی و رایج تبدیل شده است . 

از این رو اصلاح باورهای فرهنگی با استفاده از شیوه های فرهنگ ساز، و اتخاذ سیاست های تنبیهی برای اصراف در مصرف می تواند در اصلاح فرهنگ مصرف در کشور موثر باشد. نکته دیگر، ضرورت اصلاح تولید در کشور برپایه اصل کاهش مصرف و بهینه سازی مصرف است. 

چنانکه تولیدات صنعتی نظیر صنایع خانگی، صنعت خودرو سازی، صنعت ساختمان و مانند آن در کشور هنوز با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد. در این عرصه از یک سو دولت به عنوان متصدی بخش عمده ای صنایع کشور، خود در امر بهینه سازی مصرف توفیق چندانی نداشته است، ضمن اینکه از شیوه تشویق و تنبیه برای صنایع خصوصی نیز در کاهش مصرف سوخت به درستی بهره نگرفته است. 

بعلاوه مطابق آخرین آمارها بخش عمده ای از مصرف بی رویه در بخش دولتی از جمله ادارات، نهادها، کارخانجات، و خودروهای فرسوده دولتی صورت می گیرد. از این رو دلسوزی دولت در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت در صورتی واقعی و موثر خواهد بود که در وهله نخست به استانداردسازی الگوهای مصرف خود بپردازد. 

نکته پایانی که در الگوی نادرست مصرف در کشور ما به ویژه در بخش انرژی موثر است، تخصیص یارانه های سنگین و غیرهدفمند در این بخش است، چنانکه ارزش مالی انرژی در ایران کمتر به چشم می آید، و اصراف آن هزینه چندانی را بر خانواده ها تحمیل نمی کند. به همین دلیل درنظر گرفتن مصرف استاندارد برای هر خانواده و اعطای یارانه به این بخش و تحمیل محدودیت و هزینه های بسیار سنگین برای مصرف مازاد خانوار از تدابیری است که می تواند، میل به کاهش مصرف را در کشور ترویج کند. 

ضمن اینکه اعطای یارانه برای ترویج استفاده از شیوه ها و کالاهای منطبق بر مصرف استاندارد نیز می تواند گرایش به کالاهای پرمصرف اما ارزان را ترغیب نماید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.