پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ملاحظاتی جدید پیرامون محیط زیست در کشور

آنچه مسلم است، زندگی مدرن با آلایندگی ها و نوع تعرض انسان به طبیعت، از چالش های عمده ای است که طبیعت جهان را دگرگون ساخته و نگرانی کارشناسان را در خصوص آینده کره خاکی و شرایط زیست انسان در این سیاره برانگیخته است. 

نابودی و آلودگی منابع طبیعی زمین، نظیر منابع آبی و جنگلی، آلودگی فزاینده هوا، رشد تدریجی دما در کره زمین، و پیامدهای مخرب دخالت انسان در طبیعت که به نابودی بخش عمده ای از گونه های جانوری و گیاهی انجامیده است از جمله واقعیت هایی است که فراروی انسان قرار دارد، و ادامه این شرایط، امکان ادامه حیات بشر را در معرض تهدید جدی قرار خواهد داد. 

در کشور ما مهمترین نگرانی های زیست محیطی در حوزه هایی نظیر کاهش سطح جنگلی از 18 میلیون هکتار به 12 میلیون هکتار تنها در سه دهه گذشته، تخریب عرصه های طبیعی و گسترش بیابان، و آلودگی هوا و منابع آبی به انواع سموم شیمیایی و زباله های خانگی و صنعتی قابل بررسی است. 

تخریب روزانه 40 هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور یکی از آمارهای هشدار دهنده ای است که می تواند مردم و مسئولان را جهت تحرک بیشتر برای پاسداری از محیط زیست برانگیزد. 

آنچه مسلم است، این است که حفظ محیط زیست نیازمند چند مولفه موثر در کشور است و نخست ارتقای سطح آگاهی مردم از اهمیت محیط زیست آنها و ارایه اطلاعات مستند در خصوص منابع طبیعی کشور است .
همچنین باید دانست که اعمال قوانین زیست محیطی بدون اغماض  ویژه در حق نهادهای دولتی و اشخاص برخوردار از نفوذ دولتی و راه اندازی نهضتی ملی برای پاسداری از عرصه های طبیعی و زیست محیطی از بایدهایی است که فراروی نهادهای دولتی و قوای سه گانه قرار دارد.

بنابراین رسانه های عمومی نیز با ورود جدی تر به این مقوله می توانند ضمن ارتقای آگاهی مردم، زمینه توسعه نظارت عمومی و اعمال فشار بر گروه های مخرب محیط زیست را فراهم سازند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.