پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

آمارهای امید بخش کنکور۸۷

شمار داوطلبان کنکور امسال 46 هزار نفر بیش از سال گذشته است. 

مطابق اعلام وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیش از 500 هزار نفر یعنی بیش از یک سوم از داوطلبان در آزمون امسال پذیرفته می شوند. 

اضافه بر این تعداد بیش از 300 هزار نفر در دانشگاه آزاد و رقمی معادل 200 هزار نفر در سایر موسسات آموزشی نظیر پیام نور فراگیر و سایر موسسات غیر دولتی پذیرفته می شوند. 

بر این اساس به نظر می رسد که ظرفیت پذیرش مجموع دانشگاه های کشور به حدود یک میلیون نفر یعنی حدود 300 هزار نفر کمتر از تقاضای موجود می رسد. 

امری که حکایت از رشد چشمگیر ظرفیت دانشگاه های کشور و افزایش ورودی سالانه دانشگاه ها از حدود 45 هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر در سی سال گذشته دارد. امری که مطابق برنامه ها تا پایان سال 1390 به جذب همه متقاضیان در دانشگاه ها و حذف کنکور منجر خواهد شد. 

طبعا این شرایط، امکان فراگیری تحصیلات تکمیلی در کشور را به فراهم و فضای علمی و عمومی جامعه را برای ورود به نهضت علمی نرم افزاری و تولید علمی فراهم می سازد. 

از این رو در شرایط کنونی، موضوع هدفگذاری در جذب دانشگاه ها و منطبق سازی آن با نیازهای عینی جامعه از اولویت هایی است که در قالب نقشه جامع علمی کشور قابل ارزیابی است، و باید مورد توجه سیاستگذاران کلان علمی و پژوهشی در کشور قرار گیرد.

 بعلاوه ایجاد تحول در ساختار آموزشی دانشگاه ها با رویکرد پژوهش محوری و منطبق سازی تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه ها با نیازهای عینی فرایند توسعه، در عرصه های فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و سایر حوزه ها از بایدهای فراروی دانشگاه های کشور در چشم انداز آینده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.