پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نامه سرگشاده اصحاب مطبوعات کرمان به استاندار

جمعی از سردبیران ومدیران مسئول نشریات محلی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار کرمان مشکلات و تنگناهای خود را با وی در میان گذاشتند.هم چنین نسخه ای از این نامه به مجمع نمایندگان استان ارسال شده است. 
به گزارش کرمان ما متن کامل این نامه به شرح ذیل است:


جناب آقای دکتر حبیب الله دهمرده
نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی و استاندار محترم کرمان


با درود فراوان
همانگونه که استحضار دارید مطبوعات محلی به عنوان رسانه هایی که در حوزه خاص جغرافیایی فعالیت می کنند، همواره در تعامل با مجموعه دولت و نظام نقش بسزایی در ایجاد یک پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم ایفا کرده اند که از این جهت یک موقعیت ارزشمند را هم برای مسئولان و هم برای مردم فراهم کرده اند.

اما آنچه باعث شد تا مصدع اوقات جنابعالی شویم، بخشنامه دبیر وقت دولت جمهوری اسلامی ایران در زمستان سال 1384 است که در آن خواسته شده است تا نهادهای دولتی « آگهی های تبلیغاتی» خود را از طریق وزارت ارشاد در اختیار مطبوعات قرار دهند . اما به نظر می رسد که این طرح هم از نظر ماهوی و هم از نظر اجرا دارای اشکالاتی خواهد بود و از سوی دیگر نتایج درازمدت آن نه به نفع مجموعه دولت خواهد بود نه به نفع اصحاب رسانه .

1- همواره مرسوم بوده است که نهادهای دولتی به عنوان متقاضی آگهی خود از قبیل مزایده ، مناقصه ، استخدام و گزارش عملکرد را در قبال پرداخت وجه به نشریات منتشر می کردند. در این فرآیند نیز برخی ادارات آگهی خود را از طریق ارشاد به مطبوعات ارسال می کردند که با تعرفه اندک در مطبوعات منتشر می شد و در مقابل وزارت ارشاد مبلغی را چه به صورت کاغذ و چه به صورت نقدی به عنوان یارانه به مطبوعات پرداخت می کرد .

اما مدتی است که اداره کل ارشاد استان کرمان با تفسیر غیر موسع از « آگهی تبلیغاتی» اقدام به مکاتبه با ادارات استان نموده است که بر مبنای آن کلیه آگهی ها به صورت کانالیزه و از طریق ارشاد با نرخی کاملاً غیر واقعی در اختیار مطبوعات قرار بگیرد .

این در حالی است که نه صادرکننده بخشنامه و نه مجریان آن در استان به این پرسش پاسخ نگفته اند که به عنوان مثال نهاد هایی مانند مخابرات ، شرکت آب، شرکت برق، مسکن و شهرسازی و... چه امکاناتی را کمتر از بهای واقعی در اختیار مطبوعات قرار می دهند که مطبوعات با یک بخشنامه یک طرفه ملزم به انتشار آگهی های این ادارات با بهای اندک و غیر واقعی هستند؟

آیا تبعات این اقدام در دولت و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفته است ؟ آیا به این مسئله توجه شده که با این روش، مطبوعاتی که با اشتغال زایی و کمک به عرصه فرهنگ ، اجتماع و سیاست میهن اسلامی گامهای بلندی را برداشته اند، به ورطه سقوط خواهند رفت ؟

2- بر اساس برنامه های مختلف از جمله چشم انداز بیست ساله و برنامه های 5 ساله توسعه یکی از مهمترین ابزار رسیدن به پیشرفت کاهش تصدی گری دولت است . اما به نظر می رسد که بخشنامه دبیر وقت هیئت دولت به همراه نحوه اجرای آن باعث افزایش تصدی گری دولت خواهد شد . بهر حال نظام و سامانه تقسیم آگهی ها که تا کنون در یک روند طبیعی برعهده روابط عمومی ها بوده است اکنون در اختیار یک نهاد قرار گرفته است که تاکنون وظیفه ای به این شکل نداشته است. بهر تقدیر شایسته است که صادر کنندگان این بخشنامه ومجریان آن منافات اینگونه دستورالعمل ها با سیاست های کلان نظام که مورد تائید مقام معظم رهبری می باشد را در نظر بگیرند .

3- یکی از شعارهای دولت محترم و شخص آقای رئیس جمهور گسترش عدالت، ریشه کنی فساد و تمرکز زدائی است. اما به نظر می رسد تقسیم آگهی های دولتی در یک نهاد، مباین سیاست های رئیس جمهور محترم می باشد. چرا که توزیع آگهی ها در اداره کل ارشاد به دلیل اینکه بسیاری از مناسبات شفاف نیست می تواند زمینه ساز فساد وشکل گیری روابط مشکوک گردد. از سوی دیگر راهکار لازم برای توزیع عادلانه آگهی های دولتی در بین نشریات محلی طراحی نشده است وهمچنین به دلیل تعرفه های غیر واقعی، زمینه ساز ایجاد مشکلات در مطبوعات محلی خواهد شد و آنها را به مرز ورشکستگی خواهد کشاند.

4- یکی از انتقادات دولت محترم از رسانه ها عدم پوشش موفقیت های دولت است . این موضوع با استناد به شواهد موجود ، در استان کرمان قابل پذیرش نیست. زیرا مطبوعات محلی در انتشار فعالیت های دولت محترم کوتاهی نکردند. اگر نقصی وجود دارد در نوع تعامل ادارات و ارگان ها با مطبوعات است . از سوی دیگر چنانچه دولت قصد دارد روابط خود با رسانه ها را بهبود ببخشد لازم است با تقویت روابط عمومی ها زمینه انتشار عملکرد خود را در رسانه ها فراهم کند . معمولاً ادارات دولتی در قبال انتشار اخبار خود، با آگهی دادن به مطبوعات تعامل خود را گسترش می دهند . حال با این بخشنامه دولت که عملاً باعث سلب اختیار از روابط عمومی ها و ادارات شده، دولت محترم چگونه متوقع است که عملکرد آن بصورت مطلوب در رسانه ها منتشر شود؟

5- این بخشنامه در نیمه دوم سال 1384 صادر شده است اما تا ابتدای تیرماه سال جاری به اجرا در نیامده است .حال این سوال وجود دارد که اگر این بخشنامه قابلیت اجرا داشته چرا با تاخیر اجرا شده و اگر غیر قابل اجرا بوده چرا اکنون تصمیم به اجرای آن گرفته شده است؟
برخی معتقدند این بخشنامه ونوع و زمان اجرای آن اهداف سیاسی خاصی را دنبال می کند و روابط ارشاد را بر مبنای دوری یا نزدیکی نشریات به دولت تعیین می نماید.در حالی که ما چنین گمانی نداریم .

جناب آقای دکتر دهمرده

اکنون از حضرتعالی می پرسیم در شرایطی که بهای اقلام مصرفی برای انتشار یک نشریه رو به افزایش است و در حالی که مطبوعات توانسته اند به یک اشتغال زایی محدود دست بزنند آیا صحیح است که با اعمال برخی بخشنامه ها عرصه را بر فعالان مطبوعاتی تنگ کرد؟ به نظر می رسد در حالیکه دشمن با انواع و اقسام ترفندها قصد ایجاد فاصله میان دولت و مردم را دارد بایستی با افزایش تعامل میان دولت و رسانه ها از وقوع برخی مشکلات جلوگیری کرد.

بهرتقدیر ضمن عرض تبریک به مناسبت انتصاب حضرتعالی به عنوان استاندار کرمان از شما درخواست می کنیم بهر نحو که مصلحت می دانید این موضوع را از مبادی ذیربط پیگیری فرمائید و از بروز پاره ای مشکلات در مطبوعات محلی جلوگیری نمایید.

18 نشریه نامه به استاندار کرمان را امضا کردند

نامه سرگشاده مدیران مطبوعاتی به استاندار کرمان با استقبال قابل توجه نشریات محلی موثر و با سابقه مواجه شد.

بر پایه این  گزارش تا کنون 18 نشریه محلی نامه به استاندار کرمان را امضا کرده اند که از جمله آنها می توان به روزنامه حدیث کرمان و کرمان امروز و هفته نامه های بیداری،همراه،پایان هفته ،مهر کرمان،امید کرمان،آسمان کرمان،صبح کرمان،رودبارزمین،سبزه واران،ندای وحدت،گلبانگ آزادی،فردوس کویر،استقامت،نگارستان،بانگ جرس،فراز کویر اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.