پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

دستورالعمل راهبردی مقام معظم رهبری برای تعامل مجلس ۸ با دولت۹

در این نوشتار  به بایسته های نحوه تعامل مجلس با دولت بر مبنای رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اشاراتی شده است.

هماهنگی قوای سه‌گانه در کشورمان برعهده مقام معظم رهبری است . معظم له باتوجه به سوابقی که از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تهران کسب نموده و تجارب سال‌ها حضور در رأس قوه مجریه و اشراف فقهی که بر مسائل حقوق اسلامی دارند، نقائص، نارسائی‌ها و نقاط قوت و کارآمدی هریک از دستگاه‌های کشور را به خوبی می‌شناسند؛ لذا رهنمودها، فرامین، راهکارها و توصیه‌های ایشان نه تنها واجد جنبه "امر ولایی" است بلکه بر گنجینه ای گرانقدر از تجارب کارشناسی و اجرایی معظم له نیز تکیه زده است.
از همین رو، آنچه مقام معظم رهبری در ارتباط با تعامل قوای سه‌گانه به‌ویژه مجلس و دولت ایراد فرموده‌اند به عنوان دستورالعملی راهبردی فراروی این دستگاه‌هاست. به‌ویژه آنکه ایشان در جهت حمایت از دولت اصولگرای نهم راهکارها و توصیه‌های ویژه‌ایی خطاب به نمایندگان مجلس هشتم داشته‌اند که به‌عنوان الگویی برای آینده مورد اشاره قرار می‌گیرد:

الف) همکاری با دولت نهم به عنوان یک اصل موکد
_____________________________

رهبر معظم انقلاب در نخستین دیداری که با نمایندگان مجلس هشتم داشتند علاوه بر توصیه‌هایی که معمولاً برای ادوار گذشته مجلس داشته و آنها را به سوی وحدت و تعامل با قوای دیگر فرامی‌‌خواندند، شرایط فعلی کشور را ویژه دانسته و همکاری بیش از پیش مجلس با دولت را خواستار شدند و فرمودند: « اکنون که بحمدالله دولت و مجلس را مردمی مؤمن و انقلابی و وفادار به ارزش‌ها و اصول اسلامی، انباشته‌اند باید این تعامل برادران با رعایت حقوق قانونی از هر دو سو، بیش از همیشه دیده شود. مجلس هشتم باید براین مسئله و همکاری با دولت به عنوان یک اصل تکیه کند چرا که دولت انصافاً پرکار و خستگی ناپذیر است و همان کارها و اهدافی را پیگیری می‌کند که مجلس درپی آنست».

ب) پرهیز از رقابت با دولت و معارضه با قوا
_________________________

رهبر معظم انقلاب از نمایندگان مجلس هشتم خواستند در وظیفه نظارتی خود کوتاهی نکنند اما این وظیفه نباید به حربه‌ای برای رقابت با دولت و یا معارضه قوا تبدیل شود. معظم‌له فرمودند: « در اوج اعمال وظایف نظارتی مجلس، باید کاملاً مراقب و هوشیار بود که این امر، به وسیله‌ای برای معارضه قوا تبدیل نشود.دو عنصر نظارت و همکاری صمیمانه، در تعامل با قوای دیگر، باید دو بخش تفکیک ناپذیر باشند . مسئولیت نظارتی مجلس هرگز نباید به دست اهمال سپرده شود. اما هرگز هم نباید نظارت مجلس به معنای رقابت با دولت و نشنیدن نیازها و ضرورت‌ها و تنگناهای آن شمرده شود».

ج) هماهنگی با دولت در حرف و عمل
_____________________

از دیگر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس هشتم این بود که در عرصه جهانی، دنیا باید از شما و دولت سخن واحدی را بشنود تا به عزم ملی کشور پی ببرند. در این توصیه معظم‌له تأکید فرمودند:« شما نمایندگان ملتی مؤمن و شجاع و با اراده‌اید. این ملت با این ویژگی‌ها توانسته است از گردنه‌های دشوار عبور کند و بسی موانع طبیعی یا ساخته‌ی دشمن را پشت‌سر گذارد. اندیشه و عمل شما باید در همین جهت به کار افتد. دشمنان پرکینه و زیان طلب، اکنون در چندین جبهه از ملت ایران شکست خورده‌اند و ملت ایران بر ثبات و اقتدار و استقلال خود در برابر آن افزوده است. امروز آنان خود براین حقیقت معترفند شما باید در کنار دولت انقلابی و مؤمن پیشاهنگ این حرکت شجاعانه و مدبرانه باشید؛ دنیا از همه‌ی شما سخن واحدی بشنود و تبلور عزم ملی را در حرف و عمل شما ببیند».

د) حمایت از دولت را مضاعف کنید
____________________


مقام معظم رهبری از مجلس هشتم مطالبه دیگری را مطرح فرمودند که مؤید تأیید دولت اصولگرای آقای احمدی‌نژاد است و به حمایت مضاعف از این دولت بازمی‌گردد.
چنانچه فرمودند: « محور کار و عمل در کشور و نماد داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی، عمدتاً قوه‌ی مجریه است. همه باید به آن کمک کنند و هرگاه دولتی با نشاط بیشتر و همت بالاتر و ارزشگرایی قویتر در صحنه است این کمک باید مضاعف گردد. متقابلاً دولت باید مجلس قانونگذاری را رهنمای عمل خود بداند و به قوانین مجلس، یکسره پای‌بند باشد و از آن تخلف نکند».

هـ) مراقب رخنه و نفوذ دشمن در اختلافات باشید
__________________________

از دیگر توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب پرهیز هر دو قوه از اختلاف و مراقبت از نفوذ دشمن است؛ چرا که ایجاد اختلاف میان قوا از آرزوهای دیرین دشمنان انقلاب اسلامی است. لذا معظم‌له خواستار حل اختلافات از راه‌های صحیح و کارشناسی گردیده و فرمودند:« برسر دوراهی‌های اختلاف‌نظر کارشناسانی از دو طرف، گره را بگشایند و راه درست را پیش‌پای هر دو طرف باز کنند. ایجاد اختلاف میان قوا و رخنه در بافت یکپارچه مجموعه قوای سه‌گانه که فرماندهی کل کشور را برعهده دارند، از آرزوهای بزرگ و دیرینه دشمنان اسلام و ملت ایران است که گاه علناً و هم‌اکنون به‌طور غیرعلنی اما کاملاً جدی پیگیری می‌شود و باید مراقب آن بود.»

و) تفاوت دیدگاه‌ها را با تعامل حل کنید
_____________________

مقام معظم رهبری در ادامه توصیه‌های موکدی که در پرهیز از اختلافات داشتند علاوه بر راهکار ایجاد کارگروه حل اختلاف، پیشنهاد دیگری مبنی‌بر تدابیر میان قوه‌ای در هنگام بروز اختلاف پیرامون مسائل حقوقی و قانونی از ‌جمله بحث حدود و اختیارات مطرح فرمودند که در آن آمده است:« اگر درباره حدود اختیارات ، تفاوت دیدگاهی وجود داشته باشد می‌توان با تعامل مسئولان قوا، و استناد به قانون اساسی، بهره‌مندی از دیدگاه کسانی که در قانون اساسی، به عنوان مفسران این قانون تعیین شده‌اند و نیز استفاده از نظر نخبگان و صاحب‌نظران، آنها را حل کرد.»   /ایرنا/
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.