پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

گفت و گوی تفصیلی ثمره هاشمی یا ایرنا

 
 
سید مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رییس جمهوری معتقد است که طراحان "دولت وحدت ملی" درپی دولتی هستند که آنها در آن حضور داشته باشند.
ثمره هاشمی که در یکی از روزهای سرد زمستانی در محل نهاد ریاست جمهوری پذیرای خبرنگاران گروه سیاسی ایرنا بود؛ به گرمی به پرسش های آنها پاسخ داد.
او در این گفت و گو تاکید کرد که نقطه تمرکز دولت ؛ کار ، فعالیت و خدمت به مردم است و امور "حاشیه ای ساختگی" ، دولت را از کار و فعالیت و تمرکز در امور اصلی کشور باز نمی دارد.
مشاور ارشد رییس جمهوری در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد که تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها به نوشتن بودجه کمک می کند.
نکته مهم دیگری که ثمره هاشمی بر آن انگشت گذاشت این بود که انتقاد منصفانه مجلس نسبت به دولت و همچنین انتقاد منصفانه دولت نسبت به مجلس باید مسموع باشد. متن کامل این گفت و گو را در پی می خوانیم.

** شباهت "قیام عاشورا" و "قیام غزه"
سید مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رییس جمهوری در ابتدای این گفت و گو ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: شباهت زیادی بین "قیام عاشورا" و "قیام غزه" وجود دارد. از یک طرف شاهد محاصره دارویی، غذایی و نظامی غزه و نهایت قساوت ، ناجوانمردی ، حق کشی و زیر پا گذاشتن معیارهای انسانی هستیم و از سوی دیگر در جبهه مقابل، روحیه مقاومت، سلحشوری و ایستادگی را می بینیم.
وی افزود: قیام عاشورا برای عزت امت اسلامی و نجات از دست ستمگران بود و فریادش، فریاد عزت خواهی و عدالت خواهی و احیای ارزشهای اسلامی و انسانی بود؛ امروز هم در غزه مقاومت مردم غزه در واقع برای احیای عزت انسانی و شرافت و کرامت انسانی است، توام با شعارهای الله اکبر و لااله الاالله و مبتنی بر توکل به خدا.

** مشکل اصلاحیه قانون انتخابات
ثمره هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری و حل مشکل ثبت نام های بی ضابطه گفت: این مشکل بوده که هر کسی حتی بدون شرایط لازم ثبت نام می کرده است در حالی که طبق قانون فرد ثبت نام کننده باید از رجال سیاسی باشد.
وی خاطرنشان کرد: البته تشخیص اینکه چه کسی رجل سیاسی است یک موضوع مهم است ؛ می تواند این تشخیص قبل یا بعد از ثبت نام باشد . اگر به جایی می رسیدیم که این تشخیص از قبل باشد ، اولی بود. البته اصلاحیه قانون انتخابات تا حدودی مشکل را رفع کرده است اما اشکال این است که در بحث رجال سیاسی، بیشتر، مصادیق و مسوولیت های تعیین شده بود و این جای بحث دارد چرا که صاحب نظران و عالمانی هستند که این سمت ها مسوولیت ها را هم ندارند.هرچند این قانون کامل نیست ولی تا حدودی محدویت هایی ایجاد می کند که هر کسی شرایط را ندارد ثبت نام نکند.

**‌"پس اشکال اصلاحیه قانون انتخابات این است که رجال سیاسی را محدود به برخی سمت های می کند؟"
ثمره هاشمی در پاسخ به این سوال گفت: این قانون وجوه مثبت و در عین حال نواقصی دارد. فایده این قانون این است که تا حد زیادی از ثبت نام های بی حساب و کتاب جلوگیری می کند ولی نقص آن این است که می تواند مصادیقی باشند که صاحب شرایط لازم و از رجال سیاسی باشند ولی سمت های ذکر شده در این قانون را نداشته باشند و نتوانند ثبت نام کنند.

** "قانون جامع انتخابات چه شد؛ زمانی که شما در وزارت کشور بودید کارهایی روی آن شد."
ثمره هاشمی: "آن موقع یک پیش نویس به عنوان قانون انتخابات تهیه شده بود ولی به مرحله تصویب در دولت نرسید."

** "اصولگرایی مفهوم حزبی ندارد"
از مشاور ارشد رییس جمهوری سوال شد: "در بحث انتخابات برخی ادعای عبور اصولگرایان از احمدی نژاد را مطرح می کنند؛ طراحان در پی چه چیزی هستند؟" او در پاسخ گفت:این بحث را باید در فرصت دیگری مطرح کرد. متاسفانه به رغم این که توصیه شده بود که فعلا نباید فضا انتخاباتی شود و هنوز طرح این مباحث زود است، برخی وارد آن شدند.
ثمره هاشمی ادامه داد: اصولگرایی شرایطی دارد از جمله اینکه معتقد به اصول انقلاب اسلامی و متعهد به رعایت اصول شرعی و قانونی باشد. مدافع راه امام و معتقد و پشتیبان ولایت باشد.
صرف ادعا، اصولگرایی را ثابت نمی کند. با آن تعریفی که رهبر معظم انقلاب فرمودند ، همه مومنان معتقد به انقلاب در آن چارچوب قرار می گیرند. "اصولگرایی مفهوم حزبی ندارد." مفهوم عام است . ملت ایران ، ملتی اصولگرا ، انقلابی ، مومن و حماسه ساز است. ملت ایران ، هیچ گروهی را به عنوان نماینده اصولگرایی تعیین نکرده است.
وی افزود: مبانی اصولگرایی مبتنی بر پرهیز از روابط غیر توحیدی و پرهیز از بده بستان های غیر معقول و مبتنی بر قدرت طلبی و اعتقاد عمیق به مبانی انقلاب، خدمت به مردم، عدالت خواهی و تلاش برای برقراری عدالت، ایثارگری و کار برای خدا است؛ که محدود به یک گروه نیست.

** " واکنش دکتر احمدی نژاد به بحث های انتخاباتی زود هنگام چیست؟"
ثمره هاشمی به این سوال اینگونه پاسخ داد: آنچه که مطرح می شود بحث کار و خدمت به مردم است . هیچ چیز مانع تلاش و فعالیت دولت نمی شود.دولت خود را موظف به خدمت می داند و با جدیت کار می کند و پرهیز دارد از اینکه مسایل حاشیه ای او را از کار اصلی باز دارد. نقطه تمرکز دولت ، کار و فعالیت و خدمت به مردم و رسیدگی به مسایل اصلی است.

** توصیه به اصولگرایان
از مشاور ارشد رییس جمهوری پرسیده شد که " چه توصیه ای به اصولگرایان دارید؟" او در پاسخ گفت:ما همه باید تابع اصول و توصیه هایی باشیم که مقام معظم رهبری فرمودند ؛ اگر در این چارچوب عمل کنیم دچار مشکل نمی شویم.

** انتقادهای مجلس به دولت و دولت به مجلس مسموع باشد
ثمره هاشمی در پاسخ به این سوال که ‌ "تعامل دولت و مجلس چه تاثیری در پیشبرد امور و خدمت رسانی به مردم دارد؟" گفت:هر چه قوای کشور به خصوص همکاری و تعامل مجلس و دولت قویتر باشد و در اهداف مشترک و آنچه در سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه و در برنامه های آتی از جمله برنامه پنجم هر چه تعامل بیشتر باشد به نفع ملت و پیشرفت کارهاست.
وی افزود: لوایح خوبی توسط مجلس و دولت تصویب شده و به ثمر رسیده است . نظیر لایحه حمل و نقل و مدیریت سوخت در کشور و همچنین تجربه همکاری های خوب در سیاست خارجی و اعلام مواضع همسو و یکسان در این بخش؛ از آن جمله است.
او تصریح کرد: هرچه همراهی و تعامل بیشتر باشد به نفع کشور است . البته این به معنای آن نیست که دولت یا مجلس از حقوق قانونی خود استفاده نکنند. یا اینکه انتقاد منصفانه مطرح نشود. هم انتقاد منصفانه مجلس به دولت و هم انتقاد منصفانه دولت نسبت به مجلس باید مسموع باشد.

** لایحه طرح هدفمند کردن یارانه ها و بودجه 88
در ادامه این گفت و گو از ثمره هاشمی سوال شد:" آیا شرط ارایه لایحه بودجه تصویب لایحه طرح هدفمند کردن یارانه ها در مجلس است؟" مشاور ارشد رییس جمهوری پاسخ داد:با توجه به اینکه بخش هدفمند کردن یارانه های طرح تحول اقتصادی در مجلس مطرح است و یک فوریت آن تصویب شده است به طور طبیعی در دستور کار مجلس قرار می گیرد و نتیجه آن می تواند در نوشتن بودجه موثر باشد. امیدواریم لایحه هر چه زودتر تصویب شود تا نتایج آن در بودجه اعمال شود.
وی افزود: در طرح هدفمند کردن یارانه ها به این معنا اشاره شده که بخشی از هزینه هایی که ذخیره می شود، این ذخایر در خدمت عمران کشور باشد. بنابراین به عنوان یکی از منابع تامین اعتبارات طرح ها و پروژه ها در نوشتن بودجه 88 مدخلیت پیدا می کند.

** "یعنی ارایه لایحه بودجه مشروط به تصویب این لایحه است؟"
ثمره هاشمی: "اگر تصویب هم نشود ، دولت لایحه بودجه را ارایه می دهد ولی این کمک می کند که بودجه با منابع بیشتری نوشته شود."

** دولت وحدت ملی و دیدگاه ثمره هاشمی
در این گفت و گو به موضوع دولت وحدت ملی نیز پرداخته شد و از ثمره هاشمی سوال شد: "طراحان دولت وحدت ملی به دنبال چه هستند؟" مشاور ارشد رییس جمهوری در پاسخ گفت:آنها که می گویند دولت وحدت ملی یعنی دولتی که آنها در آن حضور داشته باشند.در حالی که دولت ملی یعنی دولتی که رییس جمهور آن را مردم انتخاب می کنند، رییس جمهور، وزرا را به مجلس معرفی می کند و مجلس رای می دهد و دولت تشکیل می شود این می شود "دولت ملی".
وی تصریح کرد: اگر مردم به عده ای خاص رای ندادند و آنها را قبول نکردند چه ضرورتی دارد و چطور ممکن است در دولت حضور داشته باشند.


** سفرهای استانی ادامه پیدا می کند
از ثمره هاشمی همچنین سوال شد که "دور دوم سفرهای استانی کی پایان می یابد؟" او در پاسخ یادآور شد:20 سفر از دور دوم سفرهای استانی انجام شده و 10سفر باقی مانده و تلاش دولت بر این است که این سفرها تا قبل از مرداد ماه سال آینده انجام شود. البته این بستگی به فراهم شدن شرایط دارد.با کار کارشناسی زیاد باید پیش نویس مصوبات آماده شود تا در جلسات استانی دولت تصویب شود.سفرهای استانی جزئی از کار دولت است که ادامه پیدا می کند.

** "دکتر احمدی نژاد از نتیجه سفرهای راضی است؟"
ثمره هاشمی در پاسخ به این سوال گفت: از خود ایشان بپرسید. برداشت من این است که هم مردم و هم مسوولان راضی هستند. البته استانها متفاوت هستند و در اجرای مصوبات، هر استانی امتیاز خودش را دارد ، برخی امتیاز بالاتر و برخی امتیاز پایین تر می گیرند.

** آمریکا برای ایجاد اعتماد تلاش کند
ادامه این گفت و گو به موضوع سیاست خارجی اختصاص یافت و از ثمره هاشمی سوال شد: "برخی معتقدند که دولت نهم دارای اقتداری است که می تواند با "اوباما" و دولت جدید آمریکا به تعامل بپردازد، نظر شما چیست؟"
مشاور ارشد رییس جمهوری در پاسخ گفت: اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران معین است. چهار اصل عمده سیاست خارجی "عدالت" ، "اخلاق و معنویت" ، "حفظ کرامت انسانی " و "تفاهم و صمیمیت و دوستی" است.
وی افزود: اعتقاد ایران بر این است که اگر این اصول در روابط دو جانبه و چند جانبه و بین المللی از جانب همه کشورها و سازمان های بین المللی رعایت شود ، صلح و امنیت پایدار و آرامش در جهان برقرار خواهد شد.
این اصول هم پشتوانه عقلی و فطری دارد و هم پشتوانه دینی . کسی نیست که این اصول را رد کند. بنا بر همین اصول ، روابط با کشورهای مختلف تنظیم می شود.
ثمره هاشمی ادامه داد: در خصوص آمریکا هم همین شرایط وجود دارد. هر چه این اصول مورد توجه بیشتر قرار گیرد ، آن وقت شکاف هایی که بین دو دولت و دو ملت هست، کمتر می شود.در نامه ای که آقای رییس جمهور به اوباما نوشتند اشاره کردند که اگر راهی که آمریکا در گذشته می رفته -که الان هم ادامه دارد- و مبتنی بر بی عدالتی ، اشغالگری ، فتنه انگیزی و دفاع از ستمگرانی مثل رژیم صهیونیستی و پشت پا زدن به ارزشهای انسانی و تهاجم به مظلومان و ملت های مستقل و این قبیل موارد است ، ادامه یابد وتغییری اتفاق نیفتد ، نفرت ملت ها از آمریکا بیشتر می شود و به طور طبیعی نه تنها فاصله کم نمی شود بلکه اضافه می شود.
وی افزود: اگر همانطور که آقای اوباما در برنامه های تبلیغاتی خود اعلام کرد در نظر دارد تغییراتی ایجاد کند ، اگر این تغییرات متوجه اهداف و مقاصد باشد و آنها را اصلاح کند و به دنبال سلطه گری در جهان نباشد و توجه اش معطوف شود به حل مشکلات آمریکا، ترک اشغالگری و جبران گذشته ها - گرچه خیلی جبران آن مشکل است- و تلاش برای ایجاد اعتماد ، نه در حرف بلکه در عمل ، آن وقت فرصت فراهم می شود برای اعتماد متقابل و نزدیک شدن بیشتر دو ملت و دو دولت.

** پس الان توپ در زمین آمریکاست؟"
ثمره هاشمی به این سوال اینگونه پاسخ داد: دولت و ملت ایران چیزی از کسی نمی خواهد جز اینکه حقوق و عدالت را رعایت و گذشته ها را جبران کنند.

** دولت شاه سلطان حسینی و بحث هسته ای
"در بحث هسته ای برخی منتقدان مدعی هستند که مواضع دولت نهم چند قطعنامه و همچنین تحریم ها را برای ایران ببار آورده است، پاسخ شما به منتقدان چیست؟"
مشاور ارشد رییس جمهوری در پاسخ به این سوال گفت: اگر دولت با پشتیبانی مردم از حقوق ملت دفاع نمی کرد و تسلیم مطامع زورمندان می شد و اگر دولت "شاه سلطان حسینی" بود شاید این تحریم ها اعمال نمی شد. ملت ایران یک ملت باسابقه تمدنی بزرگ ، با فرهنگ ، آزاد، مستقل ، تابع فرهنگ عاشورایی که مبتکر و مبدع انقلاب بزرگ اسلامی بوده و 30سال است که با اتکای به خود راههای تعالی و کمال معنوی و مادی را طی می کند و در مقابل یک جنگ تحملی 8ساله با رشادت ایستاده و صدها هزار شهید تقدیم کرده است و امروز پرچمدار عزت و شرافت در جامعه جهانی است و احیا کننده پیام پیامبران الهی یعنی توحید، عدالت و کرامت انسانی است ، آن وقت آیا تحریم ها می تواند چنین ملتی را تسلیم کند.
ثمره هاشمی تاکید کرد: تحریم ها از ابتدای انقلاب به اشکال مختلف اعمال شده است و تشدید آن اثری نخواهد داشت.ملت ما تحریم ها را به فرصتی جهت پیشرفت و تعالی و اتکای بیشتر به خود تبدیل کرده اند.
تنها آقایانی که معتقد به بالا بردن دست و تسلیم در مقابل متجاوزان هستند از هر فشار دشمن می هراسند و ایستادگی و مقاومت را برنمی تابند.
وی افزود: سوال این است که این آقایان فکر نمی کنند که عقب نشینی در مقابل دشمن ، او را جسورتر خواهد کرد و آنها را به این نتیجه خواهد رساند که با فشار و تهدید می توانند هر اقدام دیگری علیه ملت ایران انجام دهند و آنها را از قافله پیشرفت باز بدارند. آیا این در شان ملت ایران است؟
ثمره هاشمی اضافه کرد: آیا واقعا این تحریم ها موجب نشد دولت و ملت با یک تلاش فزاینده ، موانع را بر طرف و با اتکا به جوشش داخلی و فکر و اندیشه و کار در داخل بسیاری از تحریم ها را پشت سر بگذارند. آیا پیشرفت های علمی جوانان و ملت ایران را در این دوره نمی بینند.آیا پیشرفت های مختلف در صنعت، کشاورزی ، در هوا و فضا و در سایر امور را نمی بینند.
مشاور ارشد رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تحریم ها موجب شد راههای بهتری برای تامین نیازها پیدا شود. در همین فضای تحریم ها بود که سرعت سرمایه گذاری در کشور افزایش یافت. کارهای عمرانی چند برابر شد . بورس ایران به عنوان بورس موفق به کار خود ادامه داد ؛ ذخایر ارزی کشور به نحو مطلوب صیانت شد و کشور مسیر تعالی و پیشرفت خودش را ادامه داد و ثابت شد که نه تحریم ها ، نه تهدیدات نظامی ، نه فتنه گری ها ، هیچکدام نمی تواند ملت رشید ایران را از حرکت به سمت جلو و پیشرفت و تعالی بازدارد.

گفت و گو :از داریوش غفاری و جواد خرمی مقدم
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.