پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

"یادگار امام به روایت ساواک" منتشر شد

 

کتاب "یادگار امام؛ حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک" از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در 396 صفحه منتشر شده است.

 

این کتاب مجموعه اسناد مبارزاتی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی است. این اسناد مبین آن بخش از مبارزات، فعالیتها و تلاشهای ایشان می باشد که در دستگاه اطلاعاتی - امنیتی رژیم پهلوی به آن دست یافته است. در واقع گستره فعالیتهای وی به قرینه خاطرات نقل شده و برخی شواهد دیگر بسیار فراتر از اسناد ارائه شده در این کتاب است.

حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مقطعی که پدر گرامی اش حضرت امام خمینی (ره) در تبعیدگاههای ترکیه و عراق به سر می برد، به عنوان حلقه وصل بین مبارزین و پدر بزرگوارش بود.

بیت امام خمینی در قم که یکی از کانونهای اصلی قیام بود، به واسطه حضور و مدیریت وی حال و هوای خاصی داشت. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خود را کامل وقف کرد و به عنوان امینی مورد اعتماد، در تمامی کارها و امور پیش آمده مطیع و گوش به فرمان امام بود.  

این کتاب زندگینامه او را از تولد تا وفات ایشان بیان می کند. تولد تا جوانی، فراگیری علوم اسلامی، مبارزات و فعالیتهای سیاسی، سفر به عراق، مکه، لبنان، پاریس، ازدواج، ویژگیهای اخلاقی بخشهای این کتاب را شامل می شود.

ایشان در 24 اسفندماه سال 1324 در قم دیده به جهان گشود و صبحگاه روز 21 اسفندماه سال 1373 خبر بستری شدن یادگار امام نخست موجی از نگرانی در جماران و دقایقی بعد در شهر تهران و پس از آن در سرتاسر ایران پدید آورد. اما ایشان در شامگاه 25 اسفندماه سال 1373 لبیک گفت و به سوی حق شتافت و در حرم مطهر امام خمینی در کنار پدر به خاک سپرده شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی با سیمایی شاداب و خلقی گشاده و نیکو با مردم سخن می گفت. در برخوردهای شخصی بسیار زود گذشت و کریم بود. از کینه ورزی نسبت به اشخاص حتی کسانی که بدترین برخوردها را با او داشتند به دور بود. هیچگاه با مردم از موضع قدرت برخورد نمی کرد. فردی با متانت و در عین حال با تواضع و فروتن بود.

زندگیش به تبعیت از امام بی آلایش و زاهدانه سرشار از سادگی بود. از تجملات و تشریفات از هر نوعش منتفر بود. ارادتش به امام بی مانند بود و انقلاب و نظام اسلامی را از جانش بیشتر دوست می داشت. علیرغم آن همه فداکاریهایی که در مسیر انقلاب کرده و آن نقش برجسته ای که داشت در این رابطه هیچ گونه امتیازی برای خود قائل نبود. امانتداری و رازداری دو صفت برجسته او بودند. بعد از رحلت امام به وضوح و در تمام حالات حتی در حال سرور و شادمانی، در عمق نگاهش غمی عمیق مشاهده می شد.

اینها بخشهایی از کتاب "یادگار امام" بود. در ادامه این کتاب اسناد و مدارکی دال بر مبارزات و فعالیتهای سیاسی ایشان وجود دارد. در پایان نیز عکسهایی از ایشان آمده است که در کنار شخصیتهای برجسته از ایشان گرفته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.