پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

رونمایی از قدیمی‌ترین مسجد شهر کهن دقیانوس

مراسم رونمایی از قدیمی‌‌ترین مسجد شهر کهن دقیانوس هفتم اردیبهشت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمیده چوبک، سرپرست هیئت باستان شناسی شهر کهن دقیانوس گفت: مسجد جامع شهر کهن دقیانوس با چهار هزار متر مربع وسعت دارای تک مناره، بخش شبستانی، گچبری‌های بسیار نفیس و زیبای منقوش است.
وی افزود: 4 فصل کاوش در شهر دقیانوس صورت گرفته که با فصل فعلی کاوش، مسجد جامع شهر کهن دقیانوس سه فصل مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است.
چوبک با بیان اینکه بخشی از صحن هنوز مشخص نشده است، گفت: خاکبرداری تمام محوطه صحن مسجد جامع دقیانوس انجام نشده بنابراین ممکن است ورودی های دیگری هم به مسجد وجود داشته باشد که هنوز مشخص نیست؛ در حال حاضر تنها ورودی شمال شرقی و جنوب غرب نمایان شده است.
سرپرست هیئت باستان شناسی شهر کهن دقیانوس خاطرنشان کرد: همچنین دیوار دور این مسجد به طور کامل مشخص نشده ولی نقشه آن مشخص شده است.
وی اضافه کرد: چهارمین فصل کاوش تا دهم اردیبهشت ادامه خواهد داشت و سپس مطالعات بازسازی و ساماندهی گچبری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم برای نمایش در موزه جیرفت آماده کنیم.
چوبک ادامه داد: قرار است این منطقه به سایت موزه تبدیل شود و مرمت، بازسازی و حفاظت آن در دستور کار است که پس از کاوش از سوی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان انجام می‌شود.
به گفته سرپرست هیئت باستان شناسی شهر کهن دقیانوس این محوطه تاریخی 12 کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای خیابان‌ها و میدان گاه‌هایی است بنابراین ادامه کاوش در آن می تواند مسیر گردشگری خوبی را فراهم کند.
وی گفت: بر اساس توافقی که روز گذشته با رئیس پژوهشکده باستان شناسی و رئیس سازمان میراث فرهنگی انجام گرفت مقرر شد که کاوش‌های باستان شناسی در یک برنامه 5 ساله انجام و همچنین برای ساماندهی سایت موزه و جذب گردشگر برنامه‌ریزی شود.
چوبک تصریح کرد: در حال حاضر این منطقه مورد بازدید است ولی باید به امکانات مورد نیاز یک سایت موزه همچون تابلوهای راهنما، نورپردازی و غیره مجهز شود که با برنامه ریزی‌هایی که روز گذشته در جلسه شورای فنی در جیرفت صورت گرفت مقرر شد این اقدامات در دستور کار قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.