پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

کشف دو میدان جدید نفت و گاز در ایران

 وزیر نفت از کشف یک میدان نفتی در اطراف کرخه و یک میدان گازى در فارس خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، غلامحسین نوذرى امروز  در نشستى خبرى در نمایشگاه بین المللى نفت ، گاز و پتروشیمى ایران افزود : لایه ایلام میدان نفتی اطراف کرخه قبلا کشف شده بود و مجموع ذخایر آن با کشف جدید به 4،5 میلیارد بشکه رسید.

وى گفت: میدان گازى سفید باغون در فارس نیز کشف شده است که شش تریلیون فوت مکعب ذخیره دارد.

نوذرى اضافه کرد : ایران ظرفیت هاى هیدروکربورى استراتژیکى دارد و تعداد دکل هاى حفارى و قراردادهاى اکتشافات ، حاکى از نتایج خوب در پیشرفت این بخش است.

وزیر نفت افزود : فعالیت در ساختارهاى زمین شناسى در 75 درصد موارد ، منجر به کشف میدان جدید مى شود.

نوذرى همچنین با اشاره به حضور بیشتر کشورهاى خارجى در چهاردهمین نمایشگاه بین المللى نفت و گاز و پتروشیمى و توجه رسانه هاى خارجى افزود: پیام نمایشگاه امسال " شکست تحریم ها" است.

وى گفت : شرکت هاى خارجى از همکارى با ایران در بخش نفت و گاز و انرژى استقبال مى کنند.

نوذرى افزود: پارسال 2،5 میلیارد دلار خرید داخلى براى طرح هاى این بخش داشتیم که ادامه ان به توسعه ساخت داخل کمک مى کند.   

یک میلیارد دلار سرمایه در پتروشیمی جذب میشود

وزیر نفت گفت: در پی جذب یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش پتروشیمی هستیم.

غلامحسین نوذری درباره تأمین مالی طرح های صنعت نفت و راه اندازی صندوق توسعه صنعت نفت افزود: بانک مرکزی با اصل این صندوق موافق است و فکر می کنم امسال راه های مختلف برای تأمین منابع مالی طرح های نفت و گاز را فراهم خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در شرکت ملی نفت هم علاقه برای سرمایه گذاری در حال افزایش است و امسال تصویر روشن تری دارد.

نوذری درباره کارت هوشمند گازوئیل و حضور صاحبان این کارت ها به همراه خودرو در جایگاه ها نیز افزود: فعلاً برنامه سهمیه بندی برای نفت گاز (گازوئیل) نداریم.

وی اضافه کرد: حضور خودروی صاحب کارت در جایگاه ها به صورت آزمایشی در تهران آغاز شده است و در سراسر کشور نیز تعمیم داده خواهد شد.

وزیر نفت درباره حضور هیئت هلندی در نمایشگاه افزود: این شرکت و دیگر شرکت های خارجی حاضر به منظور ارتباط بیشتر با شرکت های نفت و گاز داخلی حضور پیدا کرده اند که در آینده آثارش نمود خواهد یافت.

نوذری همچنین در خصوص اوپک گفت: فصل بهار به علت تعمیرات پالایشگاه ها، افزایش ذخیره سازی و کاهش مصرف، فصل سختی است بنابراین نفتی که به بازار عرضه می شود ذخیره سازی می شود.

وی گفت: ما در اوپک برنامه مان اینست که تا خرداد بازار را رصد کنیم و سپس در جلسه وزرای نفت اوپک تصمیم گیری کنیم.

نوذری درباره طرح ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو گفت: ما از این طرح که در مجلس مطرح شده است استقبال می کنیم اما معتقدیم که ایجاد تغییر ساختاری باید با تدبیر و حوصله خاص خود باشد چون باید اثرات جانبی آن به طور کارشناسی سنجیده شود.

وزیر نفت گفت: دولت نهم چون دولت قانون مداری است هر چه مجلس تصمیم بگیرد اجرا می کند.

وی درباره قراردادهای نفت و گاز افزود: قراردادهایی که بین دو دولت امضا می شود باید به تأیید مجلس برسد اما قراردادهای بین شرکت ها بر اساس تفسیر شورای نگهبان نیازی به نظر مجلس ندارد.

وزیر نفت همچنین درباره اساسنامه شرکت ملی نفت گفت: ما این اساسنامه را تقدیم دولت کرده ایم و بحث آن هم اکنون در دولت مطرح است.

بررسی گزارش تفریغ بودجه 86 به دستور رئیس جمهور

وزیر نفت از تشکیل کارگروهی به دستور رییس جمهور برای بررسی ایرادات گزارش تفریغ بودجه سال 86 دیوان محاسبات در دولت خبر داد.

غلامحسین نوذری گفت: وزارت نفت در حوزه خود، بررسی ایرادات ذکر شده در گزارش تفریغ بودجه 86 را هم با دیوان محاسبات و هم با کمیسیون بودجه مجلس آغاز کرده است.

وی افزود: در کارگروه تشکیل شده به دستور رئیس جمهور قرار است درباره مسائل مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه 86 هر نهاد و سازمانی شفاف سازی های لازم را انجام دهد.

نوذری گفت: وزارت نفت قطعاً برای مسائلی که مطرح شده است پاسخ دارد و ما پاسخ مناسبی خواهیم داد.

وزیر نفت همچنین در خصوص وضع صندوق های پس انداز موجود در وزارت نفت گفت: در سفر اخیری که به همراه رئیس جمهور به سوئیس داشتم در مسیر برگشت شرایط این صندوق ها را به رئیس جمهور توضیح دادم و گفتم کلیه وجوه این صندوق ها متعلق به کارکنان وزارت نفت است و ریالی از این وجوه به شرکت ملی نفت و دولت تعلق ندارد.

وی با بیان اینکه نظر رئیس جمهور این بود که ادغامی در این صندوق ها صورت نخواهد گرفت تصریح کرد: قرار شد نظر رسمی رئیس جمهور در این باره در آینده نزدیک گفته شود.

سرمایه گذاری در پارس جنوبی اولویت نخست

وزیر نفت ، سرمایه گذاری در پارس جنوبی را اولویت نخست اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاری در میادین مشترک و ساخت پالایشگاه خلیج فارس برای تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین اولویت های بعدی هستند.

نوذری افزود : در اردیبهشت ماه سکوی حفاری شناور البرز و طرح تزریق گاز آقاجاری نیز به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت با اشاره به سفر این ماه به آلمان گفت: در این سفر نشستی با سرمایه گذاران آلمانی خواهیم داشت و درخصوص طرح ها و برنامه های توسعه ای در ایران مذاکره می شود.

نوذری درباره طرح ایران ال ان جی گفت: توسعه ایران ال ان جی با 17 درصد پیشرفت ، از دیگر اولویت هاست و بسیاری از قراردادهای آن منعقد شده و پیشرفت خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد : در نوع قراردادهای آن قیمت شکنی هم رخ خواهد داد.

وزیر نفت درباره کارگران فازهای 9 و 10 گفت: با تحویل این فازها از نیروهای بهره برداری استفاده می شود اما فازهای بعدی فرصتی برای فعالیت کارگران است.

وزیر نفت درباره فاز 12 پارس جنوبی گفت: تامین مالی آن برنامه ریزی شده است و از تعهدات شرکت نیکو ، تامین مالی است که برنامه خود را هم داده است.

نوذری افزود : صندوق توسعه صنعت نفت نیز برای حمایت از صنایع داخلی راه اندازی خواهد شد.

وی درباره مذاکرات با همتای عراقی درخصوص میادین مشترک گفت: یک گروه فنی به عراق اعزام شده و قرار است ابتدا از یکی از میادین مشترک برداشت بهینه شود.

نوذری افزود: توافق شد یک شرکت بین المللی ، مطالعه این میدان را انجام دهد.

نوذری گفت : در بخش انتقال نفت پالایشگاه بصره به پالایشگاه آبادان و همکاری های فنی و مهندسی و حفاری 20 حلقه چاه نفتی عراق توسط شرکت حفاری ایران از توافق های دوطرف است.

وزیر نفت گفت : عراق موافقت کرده است شرکت های ایرانی در مناقصه های نفت این کشور شرکت کنند.

نوذری گفت : برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز باید مبالغ زیادی سرمایه گذاری کنیم و امسال اوراق مشارکت داخلی و خارجی منتشر می شود.

وی افزود: فضای خارجی هم شفاف تر شده و فرصت سرمایه گذاری در ایران زیاد است.

وزیر نفت گفت : چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز و پتروشیمی ایران ، فرصتی برای عرضه توانمندی های شرکت هاست و از کسانی که حضور ندارند ، بپرسید چرا فرصت را از دست دادند.

شل و رتسول اگر علاقمندند وارد کار شوند

وزیر نفت در خصوص مهلت 45 روزه ایران به شرکت نفتی هلندی انگلیسی شل و رتسول اسپانیا

گفت:فضای بین المللی درباره ایران عوض شده و گرایش برای سرمایه گذاری در ایران بوجود آمده است بنابراین این شرکت ها اگر علاقمند هستند باید وارد کار شوند.

نوذری در پاسخ به این که آیا ضرب الاجل ایران به شل و رتسول تمدید خواهد شد گفت: این شرکت ها برای کار در ایران ابراز علاقه کرده اند.

وی افزود:برای کار در کشور دیگری فضای بین المللی باید فراهم باشد و من فکر می کنم این فضا هم اکنون در ایران و میان شرکت های خارجی و جمهوری اسلامی ایران آماده است.

نوذری در پاسخ به این پرسش که آمریکا مدعی تحریم عرضه کنندگان بنزین به ایران شده است آیا شما برنامه ای دارید؟ گفت: تحریم آمریکا سال هاست که در بخشهای مختلف صنعت نفت ایران وجود دارد.

وی افزود: این گونه بحث ها از طرف مسئولان آمریکایی در حالی که حرف از تغییر می زنند نشان دهنده تناقض گویی رفتار آمریکاست.

وزیر نفت تصریح کرد: همانطور که در سال گذشته اعلام کردم در صورت نیاز، شرایط نرم افزاری در ایران به نحوی آماده است که خواهیم توانست بنزین کشور را فراهم کنیم.

نوذری با بیان اینکه ما هیچ کالایی از جمله بنزین از آمریکا تأمین نکرده ایم افزود: تا به امروز در هر کالایی که تحریم شدیم به خودکفایی رسیدیم به عنوان مثال آمریکا ما را از دسترسی به کالای کامپلیشن که یکی از کالاهای اکتشافی است تحریم کرد، این در حالی است که امروز در این کالا به خودکفایی رسیده ایم و در نمایشگاه چهاردهم هم به نمایش گذاشته شده است.

وی همچنین درباره مذاکره با شرکت های خارجی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی گفت: پیام این نمایشگاه شکست تحریم بود و خارجی ها هم این موضوع را خوب فهمیدند.

نوذری با بیان این که ایران بازاری بسیار بزرگ برای حضور شرکت های خارجی نفت و گاز است گفت: ما برای تأمین کالا نخست نگاهمان به داخل است و اگر نیاز باشد از خارج تأمین می کنیم و اگر با مشکل مواجه شویم با همت متخصصان داخلی به خودکفایی خواهیم رسید.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به این که آیا با توجه با اوضاع اقتصادی جهان امتیازی برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران اختصاص خواهید داد؟ گفت: در هر طرحی که منافع ملی ما ایجاب کند و طرف خارجی سود مناسب خود را ببرد امتیاز به شرکت های خارجی مبنای قرارداد قـــــــرار می گیرد.

نوذری با اشاره به فشارهای اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی بر شرکت های طرف قرار داد با ایران افزود: با وجود این فشارها خیلی ها از شرکت های حاضر نیستند منافعشان را در ایران از دست بدهند.

وی گفت: به عنوان مثال در سفر اخیر به همراه رئیس جمهور به سوئیس یکی از مواردی که رئیس جمهور این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت صادرات گاز به سوئیس بود.

قرارداد کرسنت اصلاح نشود ، گازی صادر نخواهد شد

وزیر نفت تصریح کرد : تا قرارداد کرسنت (صدور گاز به امارات) از جمله  قیمت ، اصلاح نشود ، گازى صادر نخواهد شد.

نوذرى گفت : درخواست گاز بیشتر امارات هم در صورت اصلاح قیمت در قرارداد اولیه قابل بررسى است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه " تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم " گفت: گروه 1+5 تاکنون هر اقدامى توانسته ، انجام داده است.

وى درباره قیمت 50 تا 60 دلار سبد نفتى اوپک هم گفت: تقاضا عامل اصلى بازار و تعیین کننده قیمت است و متناسب با شرایط زمان تصمیم گیرى مى شود.

وزیر نفت گفت: ایران پس از بررسى شرایط بازار در خصوص پیشنهاد تغییر سقف تولید اوپک تصمیم گیرى خواهد کرد.

نوذرى افزود: در فصول آتى ، تقاضا افزایش مى یابد و تاکنون هم برنامه کاهش سقف 4 میلیون و 200 هزار  بشکه اى اوپک که 80 درصد عمل شده ؛ موثر بوده است.

وى درباره طرح  پالایشگاه گاز بیدبلند 2 گفت : این طرح جزو طرح هاى شرکت ملى گاز است و در کنار کامل کردن شبکه گازرسانى کشور ، ساخت خط لوله نائین به دشت شاد و تکمیل ایستگاه هاى تقویت فشار از طرح هاى اولویت دار محسوب مى شود.

وزیر نفت درباره دستاورد نمایشگاه امسال گفت : آثار نمایشگاه را باید پس از آن بررسى کرد.

نوذرى افزود : مجموع مذاکرات شرکت کنندگان و ملاقات هاى من با سرمایه گذاران نشان مى دهد زمینه بسیارى از کارها در این نمایشگاه فراهم مى شود.

وى گفت: شرکت ها نیز همکارى هایى براى انتقال فناورى و مشارکت انجام مى دهند.

نوذرى گفت : منافع ملى کشورها ایجاب مى کند مشارکت  خارجى ها در تولید نباشد و قانون اساسى ما هم اجازه مشارکت در تولید را نداده است.

نوذرى افزود: برخى کشورها هم از ما تجربه بیع متقابل خواسته اند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشى درباره معرفى فردى براى مسئولیت "قائم مقام " گفت: این پست در وزارت نفت وجود ندارد.

امروز همچنین نخستین اولین پایگاه اطلاع رسانى صنعت CNG کشور  در پایگاه خبرى WWW.CNGNEWS.IR  همزمان با یکصدمین سالگرد صنعت نفت ایران راه اندازى و در حاشیه نمایشگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمى رونمایى شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.