پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

از محراب مسجد جامع شهر قدیم جیرفت رونمایی شد

 

با حضور دکتر "محمدحسین فراهانی" مدیر کل اداره موزه های کشور و دکتر "سید مهدی موسوی" معاون پژو هشی سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی دیروز دوشنبه از محراب مسجد جامع قدیم جیرفت رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست تیم کاوش های باستانشناسی جیرفت در این آیین گفت: این مسجد در سه فصل فعالیت کاوش باستان شناسان کشف شده است.
"حمیده چوبک"، مساحت کشف شده این مسجد را 4 هزار متر مربع اعلام کرد و ادامه داد: پیش بینی می شود با ادامه عملیات کاوش باستان شناسان این مساحت به 6 هزار متر مربع نیز افزایش یابد.
چوبک، این مسجد را که دارای گچ بری های ارزنده ، زیبا و مزین به آیات قرآنی می باشد را متعلق به سده سوم هجری دانست و افزود:در کاوش های به عمل آمده ،باستان شناسان موفق به کشف کتیبه، گچ بری، بخشی از محراب مزین به رنگ های لاجوردی و قرمز شدند.
وی کشف صحن میانی، صحن کناری شرقی و غربی را از دیگر دستاورهای باستان شناسان عنوان کرد و گفت: در این کاوش ها یک نهر آب که از وسط مسجد عبور می کرده نیز کشف شده است.
سرپرست تیم کاوش های باستانشناسی جیرفت اضافه کرد: این مسجد دارای رواق های چهار سو، دو منبع آب و زروخانه بوده که همه آنها در کاوش های گذشته باستان شناسی مورد اکتشاف قرار گرفته اند.
چوبک طرح پیشانی ستون دار مسجد شهر قدیم جیرفت را از طرح های اولیه مساجد ایرانی دانست و تصریح کرد: این مسجد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نشانگر اعتقاد و ایمان مردم این منطقه از کشور بوده است.
وی ضمن اشاره به عملیات احیا و مرمت این مسجد در کنار کاوش های باستان شناسی توسط تیم باستان شناسی جیرفت، افزود: گچ بری های کشف شده نیاز مند حفاظت می باشند.
وی در پایان طول شهر قدیم (دقیانوس) جیرفت را 12کیلومتر عنوان کرد و خواستار احداث سایت موزه در این مکان شد که در این خصوص دکتر "محمد حسین فراهانی" مدیر کل اداره موزه های کشور قول مساعد را دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.