پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نگاهی به وضعیت گیاهان دارویی استان کرمان

 
تنوع و شرایط اقلیمی آب وهوایی استان کرمان باعث شده تا این استان به عنوان یکی از رویشگاههای متنوع گیاهان دارویی در کشور محسوب شود.

به گزارش ایرنا، تنوع گیاهی ایجاد شده استان کرمان ناشی از تنوع آب وهوایی در آن بوده به طوری که می توان گونه های گیاهی موجود در مناطق زاگرس، کویر و گونه های مختلف مناطق بلوچی و خلیج عمانی را در مناطق مختلف این استان مشاهده نمود.
گیاهان موجود با خاصیت دارویی، کاربردهای متفاوتی داشته که به طور عمومی در زمینه خوراکی، دارویی و صنعتی از آن استفاده می شوند.
گیاهان دارویی موجود در کرمان از ارزش بسیاری بالایی برخوردار بوده به طوری که با گذشت سال ها و پیشرفت مسایل پزشکی و بهداشتی، بیشتر خانواده های کرمانی و به خصوص روستاییان و عشایر به هنگام بروز بیماری از این نوع گیاهان استفاده می کنند.
یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی در اداره کل منابع طبیعی استان کرمان به خبرنگار ایرنا گفت:بر اساس بررسی های به عمل آمده تعداد گونه های گیاهان دارویی این استان بسیار گوناگون و مختلف می باشد.
به گفته "علی اسدپور" ، در حال حاضر 60 گونه مهم از گیاهان دارویی در استان کرمان مورد شناسایی قرار گرفته و پیش بینی می شود با توجه به شرایط اقلیمی موجود، این تعداد بیش از این باشد.
وی با تاکید براینکه بیشتر گیاهان مورد شناسایی قرار گرفته خاصیت دارویی دارند، تصریح کرد: در صورت استفاده بهینه و موثر، از این گیاهان می توان به لحاظ صنعتی نیز بهره برداری کرد.
اسدپور مهمترین گیاهان دارویی استان را زیره، بادام کوهی، آنغوزه، شیرین بیان، آویشن معمولی و ریش بز عنوان کرد و ادامه داد: زیره گیاهی است دارویی که از میوه و اسانس آن در زمینه مواد دارویی و خوراکی استفاده به عمل می آید.
وی همچنین استفاده از دانه در صنعت و دارو را ویژگی مهم بادام کوهی دانست و افزود: استفاده از شیره آنغوزه در صنعت و دارو ، ویژگی مهم این گیاه به شمار می رود.
این کارشناس با اشاره به خاصیت دارویی گیاه شیرین بیان ، اظهار داشت: گیاه آویشن نیز هم به صورت معمولی و هم به صورت دارویی کاربردهای فراوان درمانی دارد.
اسدپور گفت:کتیرا، شیرخشت، چوبک، بومادران، زرشک، وشا، خارخسک، بذر البنج، مورد،کنار،کلپوره، گل ماهور، کاپاریس اسپینوزا (علف مار)، ریواس و جاشیر از دیگر گیاهان دارویی خاص استان کرمان به شمار می روند که علاوه بر جنبه دارویی، موارد صنعتی و خوراکی نیز دارند.
وی اضافه کرد: بیشتر رویشگاههای گیاهان دارویی در مناطق استپی و نیمه استپی ،به خصوص مناطق شهرستان بافت قرار دارند.
اسدپور تصریح کرد: گیاه "آنغوزه" بیشتر در اطراف کرمان، شیرین بیان در بردسیر و بافت، آویشن در منطقه اسفندقه، درمنه در بیشتر مناطق استان، زرشک در مناطق کوهپایه ای، "وشا " و "جاشیر" هم بیشتر در مناطق کوهستانی با ارتفاع بالا می رویند.
وی در ادامه با اشاره به وجود رویشگاههای متنوع گیاهان دارویی در استان کرمان، اضافه کرد: بهترین زمان برداشت این گیاهان خرداد ماه هر سال است.
وی "کاکوتی" را یکی دیگر از گیاهان دارویی با خاصیت فراوان دانست و گفت: این گیاه یک نوع سبزی معطری است که علاوه بر استفاده فراوان خوراکی از آن، بیشتر در مناطق رابر واقع در شهرستان بافت می روید.
وی زمان برداشت این نوع سبزی را نیز اردیبهشت ماه هر سال عنوان کرد.
کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی استان کرمان "علف مار" (کاپاریس اسپینوزا) را یکی از گونه های نادر گیاهی بسیار مهم در این استان اعلام کرد و افزود: غنچه این گیاه را قبل از باز شدن می چینند و از آن ترشی به عمل می آورند.
وی با اشاره به فراوانی رویش این گونه گیاهی در استان کرمان ، تصریح کرد: با وجود آنکه 80 گرم ترشی این گیاه در کشورهای خارجی 3 دلار ارزش دارد، متاسفانه این نوع گیاه با خاصیت فراوان خود ناشناس مانده و هیچ استفاده بهینه از آن نمی شود.
اسد پور بهره برداری طبیعی و چرای دام، ایجاد مزارع و باغات را از عوامل مهم عدم شناسایی ارزش های واقعی گونه های گیاهی در بین مردم دانست.
وی ادامه داد: ایجاد واحدهای تولیدی صنعتی برای استفاده از فرآوری گیاهان دارویی می تواند در گسترش و حفاظت از رویشگاههای این نوع گیاهان در استان موثر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.