پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

مشروح مناظره تلویزیونی احمدی‌نژاد و موسوی

 

دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، چهارشنبه شب از شبکه سوم سیما بصورت مستقیم پخش شد که در این مناظره تاریخی، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی به مناظره پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،‌ محمود احمدی‌نژاد کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی دیگر کاندیدای انتخابات با بیان اینکه عرصه انتخابات یک عرصه سرنوشت‌ساز است، گفت: در انتخابات مردم با یک حرکت گروهی یک پرش به سمت قله‌های پیشرفت برمی‌دارد و فضا باید پرشور و نشاط و سرشار از منطق و دوستی‌ها و برادری‌ها و هم‌آفزایی‌ها باشد.

* احمدی‌نژاد: 4 سال تمام دروغ‌ها و توهین‌ها را تحمل کردم

احمدی‌نژاد گفت:‌ می‌خواهم در ابتدای کار از برخوردهای غیرمنصفانه و ظالمانه و دروغ‌پردازی‌های بزرگ و تخریب علیه دولت گله کنند چراکه این حادثه در طول حادثه بعد از انقلاب چه در طول دوران یک دولت و چه در دوران انتخابات اینقدر هجمه‌ها سنگین نبود.
وی گفت: اینکه دوستان تصمیم گرفتند وارد صحنه شوند به خاطر این است که احساس کردم در عرصه سازندگی و قدرت و عزت ملت نقشی نداشتم و امروز خدمات گسترده‌ای دولت نهم بی‌نظیر است.
احمدی‌نژاد با اشاره به موضوع سیاست خارجی گفت: ‌متاسفانه پیروزی‌های بزرگ ملت را انکار کردند و خدمات دولت را در این زمینه منکر شدند و ای کاش به جای این تخریب‌ها و تبلیغات بی‌سابقه یک برنامه ارائه می‌شد.
وی خاطرنشان کرد:‌ در این مدت به ملت ایران توهین شده و من متاثر شدم که چرا ملت را ناامید می‌کنید و خود را شیفته قدرت می‌کنید.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ 4 سال تمام دروغ‌ها و توهین‌های به خود را تحمل کردم و از آنها می‌گذرم ولی اجازه ندارم تا از توهین به مردم و انتخاب مردم و منافع ملت بگذرم چرا که مردم این اجازه را به من نمی‌دهند و مردم نمی‌خواهند که خادم آنها از این مسائل گذشت کند.
احمدی‌نژاد گفت:‌ در دیدار با مردم در شهرهای مختلف به طور گسترده از من خواسته شد تا از حق آنها دفاع کنم و من همانطور که قبلا قول دادم می‌خواهم ریشه این فریب‌ها را بگویم.
وی خاطرنشان کرد: ‌امروز آقای موسوی در برابر من نیست بلکه سه دولت گذشته در برابر من هستند هم آقای موسوی، هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی که در دوره قبل نیز از آقای هاشمی حمایت کردند.
احمدی‌نژاد افزود: ‌اینها همه با هم بودند و از روز اول به دولت هجوم آوردند و مردم می‌دانند و این حرکت با محوریت آقای هاشمی، ‌موسوی و خاتمی علیه دولت حرکت می‌کنند.
وی گفت: این فشارهای بی‌سابقه در طول 4 سال و خصوصا در ایام انتخابات به این برمی کردد که در سه دوره گذشته یک ساختار اداری و حلقه‌های مدیریتی شکل کرفت که از مسیر و ارزش‌های انقلاب فاصله داشت.
احمدی‌نژاد گفت: من نمی‌گویم که در این مدت در دولت‌های گذشته خدماتی انجام نشده ولی آرام ارام جریانی شکل گرفت که خود را مالک مردم می‌دانست و دستش را در بیت‌المال باز می‌دید. باید فضای انتخابات یک فضای آزادی همراه با عزت و آرامش باشد اما در 4 سال گذشته همواره تلاش کردند تا ملت را بشکنند ولی با عنایت خدا و حمایت مردم این موضوع صورت نگرفت.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: 4 سال پیش از داخل و خارج به رقیب انتخاباتی ما کمک شد و آقای هاشمی در پیغامی که به یکی از پادشاهان کشورهای منطقه داد گفت؛ نگران نباشید این دولت ظرف 6 ماه ساقط خواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت نهم همواره در خدمت به مردم بوده است، اظهار داشت:‌ این دولت در طول این عمر کوتاه افتخارات بزرگی بوجود آورد که البته این کار ملت بود.
وی افزود: امروز ملت ایران با نشاط و سربلند و با ظرفیت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف حضور دارند که نمونه آن حضور در سیاست خارجی مناسب ایران است که ملت ایران را عزیز کرده ولی عده‌ای می‌خواهند آن را نادیده بگیرند.
این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری به دروغ‌ها و تهمت‌های علیه دولت نهم اشاره کرد و در 4 ساله گذشته و خصوصا در سه ماه اخیر اشاره کرد و گفت:‌ من آقای موسوی را دوست دارم ولی این اتفاقی که در این سه ماه اخیر افتاد برای من قابل توجیه نیست.
احمدی‌نژاد خطاب به موسوی بیان داشت: ‌برای اینکه متوجه وجود مشکلات از جمله اعتیاد و بیکار در جامعه شوید احتیاجی نبود تا یک بازیگر را بیاورید در فیلم انتخاباتی‌تان و این مسائل را مطرح کنید.
وی خاطرنشان کرد: آیا مشکلات کشور همه مربوط به 4 سال گذشته است، پس 26 سال قبل چه می‌شود. یعنی دوستان و متحدان شما یک مملکت گلستان را به من تحویل دادند و من آن را تبدیل به خرابه کردم و تازه معلوم شده که مشکل وجود دارد.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه ای کاش به جای این حرفها برنامه ارائه می‌دادید ، تصریح کرد: من در جایی به شوخی گفتم خوب شد من در انتخابات حضور دارم و الا این سه عزیز چه چیزی می‌خواهند به ملت بگویند.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این انتخابات در عرصه رقابت بین 4 نفر نیست، ادامه داد: سه نفر علیه یک نفر صحبت می‌کنند و حتی مناظره دیشب مناظره نبود بلکه علیه یک نفر صحبت می‌کردند و این فاقد منطق است.

* موسوی: خاتمی و هاشمی خود باید جواب احمدی نژاد را بدهند

میرحسین موسوی دیگر کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه این مناظره با بیان اینکه من دوست داشتم که دولت آقای احمدی نژاد موفق باشد تا من نیازی برای ورود به صحنه در خود نبینم، تاکید کرد: ‌چنین اعتقادی داشتم و ا گر چنین می‌شد وارد صحنه نمی‌شدم.
وی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی و خاتمی اشخاص بزرگی هستند که باید خودشان با آقای احمدی‌نژاد صحبت کرده و جوابشان را بدهند اما من مشکلاتی در جامعه دیدم و احساس خطر کردم و وارد عرصه شدم.
موسوی گفت: ‌من همیشه ایران را دوست دارم و این عشق به ایران در تک تک مردم ایران هم وجود دارد و هیچ ایرانی نیست که به کشور عشق نداشته باشد ولی من دوست داشتم ایران قدرت اول منطقه در همه عرصه‌های نظامی، ‌علمی و فرهنگی باشد؛ چراکه ما برای این کار یعنی ساخت یک کشور الگو برای جهان انقلاب کردیم تا بتوانم در جهان اثر گذار بوده و پیام خود را برسانم.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در برخورد با حل مسائل کشور که ایران را به جایگاه برتر برسانم می‌توان دو جور عمل کرد یکی آنکه مدیریتی بر اساس ماجراجویی، بی‌ثباتی، قهرمانی، ‌نمایش، خرافه‌ گویی، خلاف‌کاری، ‌پنهان‌کاری، خود محوری، افراط و تفریط، سطحی‌نگری و قانون‌گریزی باشد و راه دوم این است که بیاییم بر اساس متانت، ‌واقع‌بینی، ‌شفافی‌سازی، ‌خرد جمعی و اعتدال حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ایران را به قدرت اول منطقه تبدیل کنیم باید به راه حل دوم عمل کنیم، تصریح کرد: من برنامه‌های خودم را ارائه کرده‌ام و برخلاف آقای احمدی‌نژاد معتقدم این سه مناظره مکمل هم هستند اما آنچه مهم است انگیزه من برای ورود به انتخابات است.
موسوی افزود: من در مورد آینده کشور با این مدیریت احساس خطر کردم و چون آقای احمدی‌نژاد بحث را با سیاست خارجی آغاز کردند من نیز از همین جا شروع می‌کنم.
این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ‌یکی از این اعتقادات عدم تناسب شعارها با عمل است که شعارها اسطوره‌پردازی،‌ خیال‌پردازی در رابطه با جهان است و اینکه ما در حال مدیریت جهان هستیم اما این پشتوانه عملی ندارد.
وی به موضوع آزادسازی ملوانان متجاوز انگلیسی اشاره کرد و گفت: انگلیسی‌ها به حریم ما تجاوز کردند و نیروهای ما آنها را گرفتند که باید مورد حمایت و تایید قرار می‌گرفت.
موسوی افزود: بلافاصله خواهان اعدام آنها شدیم و یک بحران آغاز شد و تصمیم گرفتیم کت و شلوار تن آنها کنیم و رئیس جمهور مملکت که متعلق به همه مردم است در مراسمی که حتی برای سران کشورها نیز برگزار نمی‌شود به خاطر نهیبی که از انگلستان داشتیم با آنها خداحافظی کرد و این عزت و اقتدار حفظ نشد.
وی گفت: ‌این موضوع از نظر امنیت ذهنی و عزت ملی بر مردم ما تاثیر دارد و حتی سیاست خارجی را دچار فراز و نشیب‌هایی می‌کند.
این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به عراق گفت: آقای رئیس‌جمهور بدون آنکه دلیلی برای گفته‌اش بیاورد اظهار داشت‌ که‌ در این سفر می‌خواهند مرا بربایند؛ آمریکایی‌ها که در آنجا هستند حتی بنزین هواپیمای شما را آنها دادند و بعد در منطقه الخضراء که تحت نفوذ آنها است رفتید و در آنجا ملاقات کردید و حتی با سربازان عکس گرفتید و این مساله در ایتالیا هم مطرح شد.
موسوی افزود: چرا باید تصورات خود را این قدر گسترش دهیم که سیاست خارجی و منافع ملی را به خطر بیندازند .
وی به سفر رئیس‌جمهور به عربستان اشاره کرد و ادامه داد: ‌من شنیدم که چندین بار حاکمان آن کشور پیام دادید و خواستید شما را به آنجا دعوت کنید و این موضوع را با یک نقل قول از ملک عبدالله شنیدم که این طور بوده است و باید ببینیم که آیا وضعیت زوار و رابطه با عربستان پس از سفر شما بهتر شد یا نه.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سپس از زبان رئیس آن کشور علیه وزیر خارجه صحبت کردید و با این موضوع حاکمیت آن کشور را با خود مشکل دار کردند.
موسوی گفت: بارها از زبان شما شنیدم که می‌گویید آمریکا در حال فروپاشی است پس چرا 4 مرتبه به آمریکا رفتید و دوبار نامه نوشتید و از رئیس جمهور سوئیس خواستید که از اوباما بخواهد تا قبل از انتخبات با شما مذاکره کند و آیا این به نفع ما است. من می‌گویم این کارها عزت و آبروی کشور و توسعه داخلی را مشکل‌دار و تنش‌زا کرده است.
وی با اشاره به طرح مساله هولوکاست توسط احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این موضع باعث شده که خسارت‌ها زیادی ببینیم و شورای امنیت مصوب کرد که طرح این موضوع جرم است و به خاطر همین بود که اروپایی‌ها که پس از حوادث غزه با اسرائیل مشکل پیدا کرده بودند، دوباره پشت سر ما جمع شدند و من اخیرا اگر فیلم حضور شما در سویس را نمی‌دیدم باور نمی‌کردم به رئیس جمهور کشورمان توهین شود اما شما آن را حماسه نامیدید.
وی افزود: ‌این چه حماسه‌ای است که به خاطر آن مجددا مصوبه‌ای دیگری در باره هولوکاست ‌کردند و این به نفع آنها شد و به تبیین منافع ما کمک نکرد.
کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه یک دولت باید به حرف‌ها و امضاهای خود مقید باشد، گفت: وقتی یک فردی 15 بار کتابش چاپ شده و ما در چاپ 16 جلوی آن را می‌گیریم چه معنی می‌دهد؟

* احمدی‌نژاد: آقای موسوی بسیاری از نمایندگان‌وقت جرات نداشتند از شما انتقاد کنند

محمود احمدی در ادامه مناظره خود با میر حسین موسوی که امشب از شبکه سوم سیما به صورت مستقیم برای مردم کشرومان پخش می‌شد، خطاب به میرحسین موسوی با تاکید بر اینکه دوستانه به شما می‌گویم که من به شما علاقمند هستم اما باید در منابع اطلاعات خود به صورت جدی تجدیدنظر کنید، اظهار داشت: قضاوت شما بر اساس اطلاعات غلط است.
وی در خصوص سخنان موسوی راجع به موضوع ملوان انگلیسی گفت: در زمانی که موضوع ملوانان اوج گرفت، تونی بلر نخست‌وزیر وقت انگلیس کتبا نامه‌ای نوشته و از ایران عذرخواهی کرد و گفت که سیاست‌هایمان را در قبال ایران عوض می‌کنیم و این سند در حال حاضر در وزارت خارجه موجود است.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما در این موضوع، مردم انگلیس را از دولتمردان این کشور تفکیک کردیم، اظهار داشت: یکی از زیباترین کارهای جمهوری اسلامی ایران نحوه برخورد با ملوانان انگلیسی بود.
وی ادامه داد: انگلیسی‌ها 27 سال از جمله در دوره موسوی ما را ضد انسانیت، وحشی و گروگان گیر معرفی می‌کردند اما ما مردم انگلیس را از دولت این کشور تفکیک کردیم و ملوانان این کشور را در شرایطی که در عزتمندترین حالت قرار داشتیم آزاد کردیم.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سخنان موسوی در باره موضوع رابطه با عربستان نیز گفت: نمی دانم آقای موسوی این صحبت‌ها را از کجا می‌آورد در حالی که کاملا موضوع بر عکس است.
احمدی نژاد ادامه داد: در نشست اوپک ملک عبدالله به من گفته بود که از شما دعوت می‌کنم به مکه بیایید ولی من گفتم که وقت ندارم چرا که اوایل دولت است. ملک عبدالله بعدها مجددا خطاب به من گفت که اگر دعوت کنم به مکه می‌آیید؟ که من گفتم بله می‌آیم و دعوت هم برای سفر حج بود.
وی افزود: خوب بود آقای موسوی تصاویر را می‌دید که چه استقبالی صورت گرفت و چه تظاهرات و فریادهایی در حمایت از ملت ایران انجام شد.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: جالب است که آقای موسوی این مسائل را مطرح کردند چرا که در زمان خود آقای موسوی رابطه ما با عربستان به طور کامل قطع شد یعنی به نحوی عمل کردند که رابطه از اساس قطع شد.
احمدی نژاد همچنین در مورد سخنان موسوی درباره موضوع فلسطین، با بیان اینکه خوب است آقای موسوی مواضع خود را مرور کند، اظهار داشت: موسوی در زمان خودش صریحا اعلام کرد که ما نیروی نظامی می‌فرستیم تا در کنار مقاومت فلسطین علیه اشغالگران بجنگد و خود ایشان هم اعلام کردند که رژیم صهیونیستی باید محو شود.
وی همچنین در خصوص صحبت‌های موسوی راجع به سیاست خارجی سیاست خارجی دولت نهم اظهار داشت: امروز فعال ترین نوع سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی است چرا که اگر بخواهیم در میدان دشمن بازی کنیم شکست خورده‌ایم چه آنکه در دوره هاشمی و خاتمی همین‌گونه رفتار شد و آقای موسوی نیز از آن حمایت کردند.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما خارج از فرمول قدرت‌های بزرگ وارد میدان شدیم که این همان آموزه امام راحل است.
احمدی نژاد با اشاره به موضوع هسته‌ای خاطر نشان کرد: حتما اطلاع دارید که روش دولت‌های قبل به نام تنش زدایی کشور را به جایی رساند که تمامی تاسیسات هسته‌ای به طول کامل تعطیل شد و دو قرار داد بر ملت تحمیل شد که اولین آن پروتکل الحاقی و قرار داد دوم ترتیبات اجرایی بود.
وی ادامه داد: در دوره قبل پروتکل الحاقی را بدون مصوبه مجلس و برخلاف قانون اساسی پذیرفتند که بر اساس این پروتکل ماموران خارجی آزاد هستند در هر لحظه و هر نقطه کشور بازدید کنند که نتیجه آن انتقال اطلاعات دفاعی کشور به بیگانگان است.
احمدی‌نژاد افزود: بر طبق قرارداد ترتیبات اجرایی نیز ما پذیرفتیم که هر طرحی در ذهن دانشمندان کشورمان در موضوع هسته‌ای نقش بست قبل از هر اقدامی بایستی ماموران آژانس از آن اطلاع شوند و آیا از این سنگین‌تر می‌توانست بر ایران تحمیلی صورت بگیرد؟
وی با تاکید بر اینکه جهت اطلاع آقای موسوی این نکات را عرض می‌کنم، اظهار داشت: در همان فاصله‌ای که تاسیسات هسته‌ای کشورمان در دولت سابق سنگین ترین تعلیق را پشت سر گذاشت 7 قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان صادر شد در حالی که عقب نشینی دولت وقت مطلق بود.
احمدی نژاد با بیان اینکه به لحاظ حقوقی قطعنامه های شورای حکام مهمتر از قطعنامه های شورای امنیت است اظهار داشت: قطعنامه‌های شورای امنیت سیاسی است و اعتبار حقوقی ندارد اما قطعنامه های شورای حکام حقوقی است.
وی در خصوص روند پیگیری موضوع هسته‌ای در دولت نهم نیز گفت: تمام ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره نهم در شش سر فصل حل و فصل شد و ما نامه‌ این حل و فصل را از آژانس دریافت کردیم اما آمریکایی ها ادعاهایی را مطرح کردند که بی اساس بود.
احمدی‌نژاد خطاب به موسوی ادامه داد: آقای موسوی در سعدآباد، بروکسل و پاریس چه گذشت؟ امروز ما هسته‌ای شده‌ایم اما شما بروید و صورت گزارشات دولت سابق را بخوانید که برای برای راه اندازی 3 سانتریفیوژ چه خواهش‌هایی می‌شد. اما الان 7 هزار سانتریفیوژ در دولت نهم و در اوج عزت راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از آن هم همکاری دولت سابق، ایران را محور شرارت نامید و ایران به حمله نظامی تهدید کرد، اظهار داشت: اما امروز بوش علنا می‌گوید که ما دنبال براندازی نیستیم.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: 27 سال در دوره آقای موسوی، آقای هاشمی و خاتمی آمریکایی ها و غرب به دنبال بر اندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود اما امروز رسما اعلام می‌کنند که ما دنبال براندازی نیستیم و من از آقای موسوی می‌پرسم که کدام سیاست خارجی موفق بود و کدام ذلت آفرین؟ کدام سیاست خارجی استقلال ما را حفظ کرد و کدام امتیاز داد و دستاوردی نداشت؟
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه من 2 سوال در مورد هولوکاست مطرح کردم که تمام نظام حقوق بشری قبل زیر سوال رفت اظهار داشت: از آقای موسوی تعجب می‌کنم. اسرائیلی‌ها و غربی‌ها الان دارند فریاد می‌زنند اما در عین تعجب می‌بینیم که بعضی از دوستان می‌گویند آبروی ایران رفته است و سوال من از آنها این است که آیا ما باید بنشیم و دشمن بیاید پشت در خانه ما و سپس با هم درگیر شویم؟
وی تاکید کرد: امروز تهدید برای همیشه از ایران بر طرف شده که این حاصل ایستادگی و فداکاری ملت بزرگ ایران و رهبری عزیز و عنایات حضرت ولی عصر است.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بهتر از آقای موسوی یک سفر خارجی بروند و استقبال ملت‌ها و استقبال ملت‌ها را ببیند.
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در خصوص مباحث مطرح شده از سوی موسوی درباره مباحث سیاست خارجی تاکید کرد: اگر نگاه شما این است که ما باید 4 قدرت بزرگ را راضی کنیم این خلاف نظر امام و منطق و استقلال ما است. اما اگر منظور شما این است که باید با توده های وسیع ملت‌ها ارتباط برقرار کنیم این کار در حال حاضر صورت می‌گیرد.
وی افزود: در دوره دولت نهم بیش از 60 رئیس دولت به ایران سفر کرد که این تعداد سفر در هیچ دوره سابقه نداشته است ضمن اینکه در دوره دولت نهم 118 عضو کشور گروه عدم تعهد از ایران حمایت کردند.
احمدی نژاد خطاب به موسوی با تاکید بر اینکه من به شما علاقمندام اما در خصوص این صحبت که گفتید نگران هستید صحبت دارم اظهار داشت: آقای موسوی در زمان آقای هاشمی تورم به نرخ 49 و نیم درصد رسید و 49 میلیارد دلار و استقراض خارجی پیدا کردیم و آن هم بحران های اجتماعی شهرهای بزرگ کشور را در گرفت و عده‌ای زیادی کشته شدند. آیا در آن دوره احساس نگرانی نکردید .
وی تاکید کرد: آقای موسوی وقتی که کشور ما تحریم شد و آمریکا اعلام کرد که هر شرکتی که بیش از 20 میلیون دلار با ایران قرار داد نفتی ببیند را تحریم می‌کند، احساس خطر نکردید و نگران نشدید؟ وقتی در 18 تیر یک جریان بر انداز می‌خواست ایران را بگیرد و می‌خواست به سمت مرکز حکومت حرکت کند و علنا اطلاعیه دادند و از سوی بیگانگان حمایت شدند و به قول خودشان می‌خواستند انقلاب مخملین راه بیندازند، نگران نشدید؟
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای موسوی وقتی در مجلس ششم نمایندگان تحصن کردند و از همانجا با کنگره آمریکا تماس گرفتند و کمک خواستند، شما نگران نشدید؟ و امروز می‌گوید که نگران شدم؟
احمدی نژاد تاکید کرد: آقای موسوی می‌گویید چرا بحث هولوکاست را مطرح می‌کنید که من به شما می‌گویم چرا نگویم هولوکاست؟ آیا می‌گویید بنشینیم تا آنها ما را به نقض حقوق بشر متهم کنند؟
وی تاکید کرد: سیاست خارجی دولت نهم سیاست بر آمد از متن مردم، خط امام و عزت آفرین و کاملا به نفع مردم ایران است.
احمدی نژاد در ادامه خطاب به موسوی گفت: می‌گویید خط قرمز شورای امنیت سازمان ملل قرار بدهیم، ولی مگر می‌شود اگر از موضع نرمش در برابر مستکبرین ایستاد؟
وی ادامه داد: در دوره قبل در روزنامه مقاله نوشتند و گفتند که دوره امام تمام شد و شما سکوت کردید، دولت وقت حمایت کرد و شما باز هم سکوت کردید و سوال من این است که آیا در آن دوره شما نگران نشدید و احساس خطر نکردید؟
احمدی نژاد خطاب به موسوی تاکید کرد: آقای موسوی من به شما علاقمندم ولی نمی‌خواهم از اتهامات بی اساس و توهینی های که در حق ملت صورت می‌گیرد بگذرد.
در ادامه مناظره موسوی به ذکر خاطره‌ای از امام پرداخت و گفت: وقتی اسرائیلی‌ها حمله کرده و جنوب لبنان را به اشغال خود در آوردند در داخل کشور همه اتفاق نظر داشتند که باید نیرو بفرستیم و اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کنیم و شهید همت نیز قرار شد که رئیس این نیروهایی باشد که با آنجا اعزام می‌شوند اما در شبی که سران سه قوه جلسه داشتند خبر رسید که امام گفته‌اند راه قدس از کربلا می‌گذرد و بحث ما با دولت نیز همین است.
وی خاطر نشان کرد: برای اینکه با هنجارهای بین المللی سازگار باشد نظام تصمیم گرفت که بگوید راه حل ما در مورد مسئله اسرائیل این است که همه مردم فلسطین حتی کسانی که از این کشور مهاجرت کرده‌اند در یک همه‌پرسی سرنوشت خود را معلوم کنند. اما وقتی ما به اجتهاد خود و بنا بر تندروی خود از این موضوع فراتر می‌رویم، همین مصیبت‌ها برای ما ایجاد می‌شود و اسرائیل در موضع مظلومیت قرار می‌گیرد.
موسوی ادامه داد: برای مثال در همین اجلاس دوربان -2 اروپایی‌ها می‌خواستند قطعنامه‌ای علیه اسرائیل صادر کنند اما به دلیل موضع‌گیری ما همه آنها پشت اسرائیل دوباره جمع شدند و «IPAC» بزرگترین سازمان صهیونیستی وجود این سیاست از سوی دولت نهم را برای خود نعمت می‌شمرد.
وی با بیان اینکه ما بایستی با تدبیر و واقعا بینانه عمل کنیم، اظهار داشت: آیا وزارت خارجه و کارشناسان این روشی که دولت نهم در عرصه سیاست خارجی پیش گرفته است را می‌پذیرند. من یقینا دارم که آنها این روش را تائید نمی‌کنند.
موسوی با اشاره به اینکه هر گاه افراط داشته باشیم به دنبالش تفریط می‌آید اظهار داشت: ما هولوکاست را مطرح می‌کنیم بدون اینکه به فایده و هزینه‌‌اش توجه داشته باشیم لذا معلوم است که بعد از آن معاون ما می‌آید و می‌گوید ما دوست مردم اسرائیل هستیم و از آن موضع خود دست برنمی دارد مگر اینکه یک تشری وارد شود هر چند بعد از آن هم ما این معاون خود را حفظ کردیم.
وی ادامه داد: مردم ما طعم این سیاست های دولت نهم را کشیده اند که همان تحقیر شدن ایرانیان است و سوال من این است که آیا دولت در مقابل عزت ایرانیان برای خود مسئولیت دارد یا نه؟
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من دلم برایم مردم می‌سوزد گفت: دولت متاسفانه به مسائل مربوط به رنج و درد مردم بسیار بی اعتنا است.
موسوی در خصوص سخنان احمدی نژاد راجع به هاشمی نیز گفت: هاشمی مرد بزرگی است اما نقاط ضعف و قوتی دارد که خودش بایستی در این باره صحبت کند.
وی ادامه داد: ما نباید برای اینکه بگوییم تنها هستیم 3 دوره را با یکدیگر پیوند دهیم و بگوییم آنها مقابل من هستند چرا که این را کسی نمی‌پذیرد.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه خاتمی آدمی کسی نیست و در سطح کشور مطرح است اظهار داشت: بهتر است آقای احمدی نژاد با خود آقای خاتمی به گفت و گو بنشیند چرا که ماشاالله صدا و سیما هم در اختیار دوستان است و آقای خاتمی ربطی به من ندارد.
موسوی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت نهم موجب شده که حیثیت ما لطمه ببیند، ادامه داد: این دولت شیر غران ایران را در بند کرد.
وی در ادامه با طرح این پرسش که چه کاری در دوره دولت نهم صورت گرفته است و چه بلایی بر سر دانشگاه و جوانان و مردم آمده که هر جا می‌رویم اعتراض است، اظهار داشت: در این دوره برخی دانشجویان ستار دار شدند و برخی دیگر را دستگیر و برخی را از دانشگاه بیرون کردند.
موسوی همچنین با بیان اینکه من یک روشن فکر و عضو فرهنگسرای هنر هستم با اشاره به مشکلات انتشاراتی‌ها اظهار داشت: وقتی یک فردی 15 بار کتابش چاپ شده و ما در چاپ 16 جلوی آن را می‌گیریم چه معنی می‌دهد.
وی تاکید کرد: هر دولتی باید به حرف‌ها و قوانین خود مقید باشد.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که چرا این همه هنرمند در مقابل دولت هستند اظهار داشت: هنرمندان سیاسی نیستند بلکه به تنگ آمده اند.
موسوی ادامه داد: وضعیت رابطه دولت با روحانیت و مرجعیت هم معلوم است ضمن اینکه توهین به پیامبر اعظم در آموزش و پرورش دولت نهم موجب بد بینی مردم به دولت شد و آیا دولت بر روی این نکته فکر کرده است که چرا رابطه اش با روحانیت خراب شده است؟
وی در پایان این بخش از سخنان خود گفت: دولت باید فکر کند که چرا با جوانان ارتباط خود را از دست داده‌ است؟
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در بخشی دیگری از مناظره با میرحسین موسوی کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری خطاب به موسوی گفت:‌ من واقعا بعضی‌وقتها دلم می‌سوزد که شما اطلاعاتی را مطرح می کنید که می‌دانم از روی بی‌اطلاعی است و من یکی از آنها را باز می‌کنم تا معلوم شود اطلاعات شما از کجاست.
وی افزود: شما در خصوص دانشجویان ستاره دار صحبت کردید سوال این است این ستاره‌دار‌ها از کجا آمده؟ که شما آن را توی سر این دولت می‌کوبید و به حرف یک عده‌ای استناد می‌کنید و من نمی‌دانم آن عده چه کسانی هستند. موضوع ستاره دار در زمان آقای معین درست شد که در سال 80 بود یعنی زمان دوست خود شما آقای موسوی که امروز از شما هم حمایت می‌کنند و آنها آمدند در بحث کارشناسی ارشد در برابر قبولی‌ها یک ستاره و دوستاره قرار می‌دادند که یک ستاره یعنی آن فرد در آموزش مشکل دارد و مثلا پرونده آنها نقص و مدرکی کم دارد. که مثلا باید آن را برطرف کند و دانشجوی دو ستاره یعنی اینکه آن دانشجو در کمیته انضباطی مشکل دارد و تخلفی مرتکب شده و محکوم شده است لذا باید مراعات کند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: مسئله دانشجویان ستاره دار در زمان آقای معین وضع شد و در اول این دولت منتفی شد چرا که ما معتقد بودیم این امر توهین به دانشجویان است و وزیر علوم این دولت این امر را منتفی کرد و برداشت و جالب است که آقای موسوی به جای اینکه به دوستانشان انتقاد کنند به ما انتقاد می‌کنند و من واقعا متاسفم که شما اینگونه قضاوت می‌کنید.
احمدی‌نژاد با اشاره به این سخن موسوی که مدعی شد در جلسات مختلف من افرادی به سیاست‌های دولت اعتراض می‌کنند، گفت: بالاخره یک سری دور شما جمع می‌شوند و زمانی هم که ما جایی می‌رویم و مردم دور ما جمع می شوند و حرف می‌زنند. مثلا من در مشهد رفتم و چند صد هزار نفر حضور پیدا کردند و آیا این افراد آدم نیستند چرا شما خیال می‌کنید آن افرادی که دور شما جمع می‌شوند فقط آدم هستند و فقط مردم ایران هستند. لذا شما دارید مردم را جدا می‌کنید.
وی در پاسخ به این اظهارات موسوی در خصوص ورشکست شدن انتشاراتی‌ها در دولت نهم گفت: شما در خصوص کتاب صحبت کردید و بنده با شما هم نظرم و به وزیر ارشاد نامه نوشتم و تذکر دادم اما آمارهای ما نشان می‌دهد نسبت به دوره هاشمی و خاتمی دولت نهم کمترین کنترل را داشته است که البته من این میزان را هم قبول ندارم و نامه مکتوب من خطاب به وزیر ارشاد موجود است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: آقای موسوی شما هشت سال نخست‌وزیر بودید و در دوره شما تنها یک روزنامه منتقد وجود داشت و آنهم از سال 64 راه افتاد که هفته‌ای یک یاداشت نقد اقتصادی بر شما می‌نوشت و آمار وارقامی که من اینجا دارم این حرفها را تائید می‌کنم که آن را خواهم گفت و خود شما چند بار علیه آن روزنامه علیه آن روزنامه صحبت کردیم که من متن سخنان شما را دارم و خواهش می‌کنم که به آنها مراجعه کنید چرا که نباید حافظه تاریخی از بین برود.
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سخن موسوی که احمدی‌نژاد را در خط دشمن نامیده بود، گفت: شما به من گفتید که ما داریم بر ضد انقلاب عمل می‌کنیم و به کشور ضربه می‌زنیم در حالی که آن گزارشی که آن روزنامه در زمان شما نقد کرده بود، گزارشی از برنامه و بودجه خود جنابعالی بود و آمده بود و به کمیسیون کشاورزی مجلس مراجعه کرده بود و افرادی که مرتبط بود آن را گرفته بود و بر آن نقدی نوشته بود و شما آنقدر فشار آوردید که بخشی از آن نقدها تعطیل شد.
وی گفت: شما امروز را مشاهده کنید و ببینید که این همه تیتر توهین‌هایی است که به من شده است و بنده اینها را تحمل کردم و شما در سخنرانی‌هایتان بنده را دیکتاتور متهم کردید آیا این دیکتاتوری است و زمان آقای هاشمی هم همینطور بود واین که شما باید با هم مقایسه کنید درست است اتفاقا در زمان آقای هاشمی هم یک روزنامه منتقد بود البته من کاری به مواضع آن روزنامه‌ها ندارم اما شخص رئیس دولت بارها علیه آن روزنامه موضع‌گیری کرد و بالاخره صدای آن روزنامه را برید.
رئیس جمهور بااشاره به شرایط روزنامه‌ها در زمان آقای خاتمی گفت: در زمان آقای خاتمی هم کسی نمی‌توانست یک کلمه هم انتقاد کند و همان علمایی که شما می‌فرمایید اگر یک اظهار نظر می‌کردند کاریکاتور او را می‌کشیدند که ما بعد از ملی شدن نفت نمونه‌ای نداشتیم که کسی علیه علما کاریکاتور بکشد.
وی افزود: در زمان آقای خاتمی 30 تیتر زده می‌شد و گفته می‌شد شما پیام دوم خرداد را نفهمیدید و ای وای خیانت شد و هر کسی ضد رئیس‌جمهور بود بالاخره باید او را خفه می کردند و برای اینکه بدانید مثال می‌زدم که در دانشگاه هیچ وقت سابقه نداشته است یک دانشیار دانشگاه ما که پژوهشگر نمونه کشور بود علیه سیاست‌های پژوهشی دولت مقاله‌ای نوشت و آنچنان رئیس دانشگاه او را له کرد و به او توهین کرد وعده‌ای را در دانشگاه راه انداخت تا علیه او شعار مرگ سر بدهند ونبایداین چیزها یادمان برود.
رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: اینکه من می گویم آقای موسوی، آقای هاشمی و آقای خاتمی این درست است و شما بروید سخنرانی دختر آقای هاشمی را در جلسه‌ای که همسر شما و آقای خاتمی هم حضور داشتند، ببینید که ایشان می‌گویند که دوره اصلاحات ادامه راه سازندگی است و در دولت نهم آسیب دیده است و ما آقای موسوی را می‌خواهیم چرا که او استمرار همان راه است و معنای آن این است که اشرافیتی که آقای هاشمی در این کشور پایه‌گذاری کرد قرار است ادامه پیدا کند.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: آقای موسوی مردم می‌دانند که شما گفته‌اید که به حمایت آقای هاشمی افتخار می‌کنید. سوال این است که معنای این صحبت چیست؟‌ چرا که بالاخره این معنایی دارد و باور ما این است که صحنه گردان اصلی آقای هاشمی است و بالاخره ما می‌بینیم که چه کسی رئیس ستاد انتخاباتی چه کسی است و این افراد از کجا می‌آیند و کجا جلسه می‌گذارند و ارتباطاتشان را برقرار می‌کند و شما نفرمایید که ارتباطی وجود ندارد چراکه ارتباطی هست و مگر ملت می‌تواند چشم خود را نسبت به آن ببندد.
وی با طرح این سوال که این حلقه‌ها چه شده و چگونه ایجاد شده گفت: در خصوص تحمل مخالف در این دولت چه خبر است و 320 هزار تیتر توهین‌آمیز علیه دولت زده شده اما ما نه یک روزنامه را بستیم و نه تهدید کردیم و نه فشاری وارد کردیم و امروز هم آنها مشغول نوشتن این تیترهای تخریبی هستند. و به حمایت از شما علیه ما بدتر مشغول نوشتن هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه شما علیه این دولت بحث‌های مختلفی کردید، ادامه داد: می‌خواهم مقایسه‌ای کنم که یادمان نرود که در سه دولت گذشته چه گذشت و امروز چه شده است.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سخن موسوی در خصوص روحانیت و رابطه این دولت با آنها گفت: شما بالاخره هشت سال نخست‌وزیر بوده‌اید و بفرمایید چند بار خدمت مراجع رفته‌اید و عدد آن را بگویید تا بنده و مردم هم بدانند. اما بدانید که رابطه این دولت با علما رابطه‌ای بسیار خوبی است و این چه ادعایی که شما دارید آیا این به معنای حریت نیست و رابطه ما با علما بسیار خوب است و من تعجب می‌کنم کسانی که نگاه و نظرشان را نسبت به مسائل اصلی و فکری بیان نکرده‌اند چگونه بر روی این مسائل جزئی انگشت می‌گذارند و می‌خواهند نتیجه کلی بگیرند.
وی با بیان اینکه آقای موسوی شما دولت را متهم به بی‌قانونی کردید، افزود: شما دولت را متهم به بی‌قانونی و دیکتاتوری کردید آیا دوره خودتان یادتان هست که برخلاف قانون اساسی آن حداقل اختیارات رئیس‌جمهور را با فضاسازی سیاسی از آن گرفتید و شما باید وزرایتان را می‌بردید تا رئیس‌جمهور آن را تائید کند اما چون اختلاف نظر داشتید کاری کردید که امام خمینی (ره) وارد شد و یک گروهی را برای تعیین وزرا قرار دارد و این یعنی عملا اختیار رئیس جمهور از دست رفت.
رئیس جمهور ادامه داد:‌ در خصوص نمایندگان مجلس آیا کسی جرات داشت علیه شما صحبت کند آیا یادتان هست دوستان شما چه کاری کردند و زمانی که برخی نمایندگان به شما رای منفی دادند، که آن رای هم مخفی بود دوستان شما رفتند و آن اسامی را استخراج کردند و به همه اعلام کردند و آنقدر علیه آنها شعار اسلام آمریکایی سر دادند بسیاری از آنها خانه‌نشین شدند.
رئیس‌جمهور افزود: با این فضای تحمل در دولت شما در دولت بعدی و دولت بعدی آن دولت همانگونه بود و من واقعا نمی‌خواستم برخی از این مسائل را بگویم اما مجبورم چرا که می‌بینیم شما حرفهایی را بیان کردید و می‌گویید نظر نظام فلان موضوع است، سوال این است که چرا شما خود را جای نظام می‌نشانید.
احمدی‌نژاد در پاسخ به اظهارات موسوی در خصوص طرح مسئله هولوکاست در دولت نهم بیان داشت: بنده علیه ماجرای هولوکاست اظهار نظر کردم و رهبری هم آن را تائید کرد و ملت هم آن را تائید کردند و چه کسی در نظام است که شما می‌گویید نظام تصمیم دیگری گرفته است و اگر شما از دید مردم صحبت می‌کنید بدانید که مردم در شرایط مختلف مواضع خود را اعلام کردند.
وی با بیان اینکه آقای موسوی شما دولت را به بی‌قانونی متهم کردید، تاکید کرد: نمی‌خواهم وارد این شوم که در دولت شما 95 میلیارد تومان از حساب بانک مرکزی بدون مصوبه مجلس برداشته شد که در تعطیلات تابستان بود و زمانی که مجلس آمد و آن را مشاهده کرد که دعوایی در کشور درست شده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه من می‌خواهم مقداری در خصوص مدارک دانشگاهی صحبت کنم،‌ گفت: شما آقای خاتمی را دکتر خطاب کردید ولی می‌دانید که طبق مقررات به کسی می‌توان خطاب دکتر داد که دکترای قطعی دانشگاهی داشته باشد و یا حداقل امتحان جامع را گذرانده باشد ولی ایشان لیسانس فلسفه دارند و محترم هم هستند و نمی‌خواهم بگویم دکترا برای کسی عزت می‌آورد اما شما بالاخره خطاب دکترا به ایشان دادید و آیا من می‌توانم راجع به پرونده آموزشی خانمی (مدرک دکترای زهرا رهنورد) با شما صحبت کنم؟
موسوی در پاسخ به این سوال احمدی‌نژاد جواب مثبت داد، اما احمدی‌نژاد اظهار داشت در وقت بعد به این امر خواهد پرداخت.

* احمدی‌نژاد: بسیاری مدیران دولت‌های قبل با دست خالی میلیاردر شدند

میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ادامه مناظره تلویزیونی با محمود احمدی نژاد دیگر کاندیدای ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور است روش پرونده‌سازی و به دنبال برخی واژه‌ها گشتن است و این در حالی است که ما مسائلی مانند وزیر کشور دولت را داریم که اگر رئیس دولت نمی‌دانست آن فرد فوق دیپلم است و خودش را دکترا جا زده نشان می‌دهد که ضعف اطلاعات دولت است و اگر فکر می‌کرد که او دیپلم دارد آن معنای دیگری است که ما نمی‌خواهیم آن را بگوییم که او بر همین اساس در برابر مجلس و مردم قرار گرفت و شما پایان‌نامه‌های دانشجویان را به عنوان کاغذ پاره قلمداد می‌کنید.
وی افزود:‌ آن فرد را آنقدر مورد اطمینان خود قرار می‌دهیم که برخلاف قانون یک معامله چند ده میلیاردی را در زمانی که وزیر کشور است در دفتر خود مشغول مذاکره و گفتگو می‌شود که مسائل آن در روزنامه‌ها مطرح شد و بعدا یکی از معاونین ایشان می‌گوید که من از درب وزارت کشور رد می‌شدم و رفتم دوستم را ببینیم و مشاهده کردم که او مشغول مذاکره با فلان کمپانی است و من هم وارد بحث شدم و همه اینها یک ظنی نیست که در جامعه ایجاد می‌شود و بسیار ناراحت کننده است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ادامه اظهار داشت: زمانی که نمی‌شود مقاومت کرد آن وزیر برداشته می‌شود و جای او وزیری گذاشته می‌شود که مشکلات دیگری دارد و مثلا پرونده‌ای در اردبیل دارد و ثروت میلیاردی او جای سوال دارد و امروز او در حساس‌ترین پست گذاشته می‌شود و در مقابل خط و منشی که امام در خصوص انتخاب مسئولان مشخص کرده بود مغایرت دارد و همه اینها برای ما جای سوال دارد.
موسوی با بیان اینکه من به بحث قانون‌گریزی برمی‌گردم، گفت: معتقدم که استبداد صغیر به دلیل پشت کردن به قانون بوجود می‌آید و عادت دادن مردم مقدمه‌اش این شد که می‌شود قانون را شکست و رضا خان زمانی روی کار آمد که مردم را به تدریج عادت دادند که قوانینی که مجلس می‌گذراند پشت سر گذاشته می‌شود و من اینجا موارد بسیار زیادی دارم که به طور علنی در مقابل قوانین ایستادگی شده است و بنده احساس خوف کردم و بنده نمی‌خواهم بگویم که خود شما خدای ناکرده می‌خواهید دیکتاتور شوید اما فرض کنید که یک دولتی هشت سال قانون‌های متعدد را رد کند و بگوید که از فلان رئیس‌جهور خوشم نمی‌آید و فلان قانون را دوست ندارم و اختیارات مرا محدود می کند و اگر مردم کرخت شوند چه چیزی در کشور باقی می‌ماند که آنها عادت کنند که هشت سال قانون در کشور اداره نشود و ما هشت سال در کشور طوری عمل کنیم که رئیس دولت قوانین را پشت سر خود بیندازد.
وی افزود: فرض کنیم بعد از هشت سال البته من نمی‌گویم در این دولت یک فراز و نشیبی به وجود آید و کسی در صحنه بیاید و از این حس برای به خطر آوردن کشور استفاده کند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با اشاره به برخی استدلالات خود در خصوص این دولت گفت: خودداری از اجرای برنامه چهارم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی و مطرح کردن بحث‌های عجیبی راجع به اینکه این امر چه چیزی است و آیا دولت می‌تواند با یک قانون این گونه برخورد کند چرا که اگر یک قانون مخالف است باید قانون دیگری را به مجلس ببرد و آن را تصویب کند تا بتواند از آن قانون قبلی بگذرد که من از محتوای آن می‌گذرم.
موسوی ادامه داد: انحلال شوراهای عالی و عدم اجرای مصوبه مجلس و همچنین مصوبه مجمع تشخیص مصلحت و دولت پای خود را توی یک کفش کرده است و گفته است که من این مصوبه را اجرا نمی‌کنم و هزار جور بهانه می‌آورد و من تصور نمی‌کنم که از مجمع تشخیص مصلحت مرجع بالاتری داشته باشیم که رای رهبر انقلاب نیز پشت آن است و آن قدر هم مهم است که بر اساس مصلحت می‌تواند از مشکلاتی که شرعی داریم فراتر برود و در همین مجمع تصویب شد که 18 عدد از این شوراها احیا شود اما دولت هنوز هم آن مصوبه را اجرا نکرده است.
وی یکی از 18 شورای عالی را شورای پول و اعتبار خواند و گفت: یک دلیل برای ایجاد این تورم 25 درصدی منحل شدن شوراهای پول و اعتبار است و یک دلیل دیگر آن این است که دولت می‌خواهد اختیارات همین این بانکها و موسسات را زیر دست خود قرار دهد و کسی در آن دخالت نکند و نماینده دادستانی و بخش های دیگر نباشند و نماینده بخش خصوصی هم حضور نداشته باشند که نتیجه آن این تورم و وضعیت اقتصادی می‌شود که داد همه درآمده و نقدینگی دو برابر زمانی می‌شود که دولت به شما تحویل داده شده است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ادامه اظهار داشت: هزینه کردن غیرقانونی از بودجه عمومی که بنده می‌گویم به صورت جلسات مجلس و گزارشات دیوان محاسبات مراجعه کنیم که یکی از مهم‌ترین سازمان‌های نظارتی است.
موسوی با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه در دولت نهم گفت: بنده مصوبات قانونی را دارم که دولت نمی‌تواند چنین کاری را بکند و در این زمینه حساسیت دارم و دلیل آن این است که در زمان خودم حسی داشتم که ممکن است عده‌ای با برنامه مخالف باشند و عده‌ای هم از اول انقلاب با برنامه مخالف بودند و می‌گفتند که به خدا توکل کنید و نعمت خدا از آسمان می ریزد و می‌خواستند تک نفره عمل کنند و به دلیل همین احساس خطر در مجلس بازبینی قانون اساسی که سخنگوی کمیسیون اجرایی بودند مسئله امور استخدامی و برنامه و بودجه را مخصوصا در قانون اساسی پیشنهاد کردم و جالب اینجاست که این سازمان تنها سازمانی است که در قانون اساسی آمده است اما دوستان این سازمان را منحل کردند و معاونتی تشکیل دادند که به طور حتم نمی‌تواند اختیاراتی داشته باشد.
وی افزود:‌ زیر پا گذاشتن قانون مالیات مستقیم که اگر لازم باشد جزئیات آن را می گویم و دستور توقف قانون مالیات بر ارزش افزوده که اصلا در اختیارات دولت نیست که چنین کارهایی انجام دهند، عدم اجرای مدیریت خدمات کشوری،‌الحاق غیرقانونی سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که وقتی رهبری دخالت کردند این مسئله بازگشت در صورتی که مشخص بود این کار غیرقانونی است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با اشاره به بی‌اعتنایی به احکام آشکار قانون دادگاه‌ها گفت: موردی دارم که وزیر علوم در مقابل دیوان عدالت اداری که حکم صادر کرده است به صراحت می‌گوید که من به این رئیس دانشگاه که فردی انقلابی بود گفتم که در صورت اخراج نیز با ورود این متخلف دانشگاه مخالفت کند و در این جا چندین بار گفته شده که وضعیت این استاد چیست اما ایشان صریحا این نامه را نوشتند و اگر ایشان با این فرد مخالف است می‌تواند از راه‌های قانونی راه حل پیدا کند تا آن فرد آنجا نباشد.
موسوی گفت: بی‌اعتنایی به مدرک جعلی آقای کردان می‌باید به نقض آشکار قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و من تصور می‌کنم که دوستان به جای اینکه بروند پرونده‌سازی کنند بهتر است بروند دنبال مسائلی که مشکلات کشور راحل کند و کشور را از بحران‌ها نجات دهند وبنده صادقانه و بدون هیچ شیله ‌و پیله‌ای می‌گویم که یکی از انگیزه‌های اصلی من برای ورود به انتخابات همین گریز از قانون بوده است.
وی خطاب به مردم اظهار داشت: اگر دولت صریح نه یک بار بلکه چند بار بگوید که اشتباه کرده است اما دائم آن را روش کند و در مقابل قوانین مجلس که با آن دولت همسو است بایستد و مردم حساسیت‌شان را ازدست بدهند آیا احساس خطر ایجاد نمی‌شود آیا کشور روی پای خود می‌ماند؟
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سئوال میرحسین موسوی که در بالا به طور کامل به آن اشاره کرد و گفت: دوباره جمله قبلی‌ام را در خصوص قضاوت‌های آقای موسوی تکرار می‌کنم و می‌گویم که آیا این دولت قانون را زیر پا گذاشته؟ و شما استنادتان به یک مصوبه مجلس است و آنهم قانون شوراهاست و شورای نگهبان هم گفته است که این خلاف قانون است و مجمع تشخیص هم می‌پذیرد و اگر شما می‌خواهید واقعا قانون را اجرا کنید و معترض هستید دو خط بنویسید و به دیوان عدالت اداری ارائه کنید و ما قانون داریم که اگر دولت خلاف قانون عمل کرد می‌آید و آن را باطل می‌کند.
وی در پاسخ به مجری برنامه که تنها 8 دقیقه وقت برای احمدی‌نژاد در نظر گرفته بود گفت: به نظر من شما این مناظره را 3 الی 4 ساعت ادامه دهید چرا که آقایان سه ماه است که همه با هم دارند حمله می‌کنند و دولت را می‌زنند و سه نفر در برابر یک نفر منصفانه نیست اما اشکالی ندارد.
رئیس جمهور با اشاره به اسناد و مدارک موجود گفت: بر طبق اسنادی که ما داریم در دولت قبل تعداد مصوباتی که باطل شد 303 عدد بود و در دولت ما 157 عدد است و مصوباتی که از ما توسط دیوان عدالت اداری باطل شده است ‌3.2 درصد است اما در دولت قبل 6.5 درصد است و سوال اینجاست که چه کسی بیشتر تابع قانون است؟ و اصلاحاتی که ما در مجلس انجام داده‌ایم بیشترین است و ما داریم عین همان قانون مصوب مجمع را اجرا می‌کنیم.
احمدی‌نژاد خطاب به موسوی ادامه داد:‌ شما با چند حقوقدان صحبت کنید و بدانید که شما را توجیه می‌کند و اگر فکر می‌کنید که ما واقعا نقض قانون می‌کنیم یک یاداشت به دیوان عدالت اداری بدهید و هر جایی که تخلفی اتفاق افتاده آن را باطل می‌کند و اینکه می‌گویید یک جایی اتفاقی افتاده و جای دیگری اتفاقی دیگر افتاده بالاخره ما یک کشور بزرگ هستیم و مگر در دوره شما از این اتفاقات کم رخ داد و آیا ما دنبال پرونده سازی هستیم؟
وی با تشریح ماجرای کردان تصریح کرد: در دهه 80 یعنی از سال 70 به بعد در دوره آقای هاشمی که حامی شما هستند یک موجی در مدیریت بوجود آمد که همه می‌خواستند دکترا بگیرند و دانشگاه آزاد هم پشت این قضیه بود و مدام دکترا صادر کرد و آقای کردان هم یکی مثل آن افراد است و من در مجلس گفتم که من برای این جور کاغذ پاره‌ها ارزشی قائل نیستم چرا که دکترا باید کسی باشد که بی‌خوابی و زحمت کشیده باشد و می‌شود فهرستی بیاورید که چقدر از آدم‌های دوره آقای هاشمی و موسوی رفتند و همین جور دکترای قلابی گرفته‌اند و آقای کردان هم یکی از آنهاست اما بر روی انگشت گذاشته شده است و من گفتم که این مدرک را کنار بگذارید و عملکرد ایشان را بیاورید.
رئیس جمهور در پاسخ به این سخن موسوی که از وزیر کشور میلیاردر صحبت کرد گفت: یک کسی فرمانده لشکر بوده است و در دوره آقای هاشمی و خاتمی وارد کار اقتصادی شده است و زمانیکه پولدار بود من به او گفتم که آن را کنار بگذار و در دولت بیا و او هم آمد.
احمدی‌نژاد خطاب به موسوی گفت: آقای موسوی بسیاری از مدیران شما و آقای هاشمی دست خالی آمدند و یک امتیاز دلار 7 تومانی دریافت کردند و با واردات و صادرات میلیاردر شدند و آقای صفائی فراهانی مدیر دولت شما بود و از دولت شما پولدار شد و فهرست بسیار زیادی است اما من نمی‌خواهم از آنها اسم ببرم.
وی افزود: شما آقای موسوی می‌گویید که این فرد میلیاردر شده است سوال من این است که پسران آقای هاشمی در کشور چه کار می‌کنند؟ و کدامیک از وزرای بنده در دوره وزارتشان پولدار شدند؟ و یا رانتی را خورده‌اند؟ و یا ملکی را خورده‌اند؟ من فهرستی از زمین‌هایی دارم که مدیران در گذشته گرفته‌اند که 40، 50، 60، 80 و 400 هکتار زمین گرفته‌اند و در دوره واگذاری ما بیشترین مشکلات را در کارگاهها در دوره قبل از این دولت داریم و کسانی این امتیازات را گرفتند که امروز از شما حمایت می‌کنند.
رئیس جمهور با اشاره به هزینه‌های تبلیغاتی میرحسین موسوی در انتخابات گفت: این هزینه سنگین تبلیغاتی شما از کجا تامین می‌شود و آقای موسوی من شما را دوست دارم اما این چه نحوه هزینه کردن است و این پول‌ها از کجا می‌آید که یک مورد آن شرکت "رشت الکتریک " است که بدون هیچ مزایده‌ای به دوستان آقای کرباسچی و همسر آقای کرباسچی دادند و کارخانه را از بیخ تراشیدند و خواستند که زمین آن را بفروشند و ده‌ها مورد وجود دارد که 400 هکتار زمین در هرمزگان گرفتند در حالیکه مردم برای 2 هکتار لنگ هستند و آقای موسوی بی‌قانونی این موارد است.
احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: آقای موسوی بی‌قانونی استات اویل است و طرف در اینجا محاکمه می‌شود اما از زندان فراری داده می‌شود و به خارج می رود و ته این جریان پسر آقای هاشمی حضور دارد و بی‌قانونی در پسران برخی از همین آقایان است که امروز از شما حمایت می‌کنند.
وی افزود: آقای موسوی پسر آقای ناطق نوری چگونه میلیاردر شد و خود آقای ناطق به اینجا رسید و این افراد آقای موسوی حامیان شما هستند و بی‌قانونی این موارد است و کجا این دولت اعلام کرده است که قانون را نمی‌پذیرد و شما نمی‌توانید یک مورد هم با استدلال بیاورید.
رئیس جمهور در ادامه با نشان دادن گواهی از تحصیل همسر میرحسین موسوی اظهار داشت: آقای موسوی شما این خانم را می‌شناسید و در تبلیغات انتخاباتی کنار شما هستند و برخلاف همه قوانین کشور همزمان که کارمند بودند 2 رشته کارشناسی می‌خواندند که یکی از آن در دانشگاه آزاد دکترا بدون کنکور گرفته است و بعد از آن در رشته غیر مرتبط دانشیار و استاد شده است و بدون اینکه شرایط رئیس شدن را داشته باشد رئیس دانشگاه شده است. آقای موسوی این موارد بی‌قانونی است و من با این موارد مخالفم و می‌گویم با رانت‌بازی و باندبازی و اینگونه موارد که یک عده ای می‌برند و می‌خورند و بقیه محروم می‌شوند مخالف هستم و آقای موسوی من با قانون مخالف نیستم و تابع قانون هستم و دولت ما قانون‌مدارترین دولت است.
احمدی‌نژاد در پایان سخنان خود گفت: من وارد آمار نشدم اما می‌گویم در همین دوره‌ای که شما می‌گویید اقتصاد ضربه خورده است بهترین وضعیت اقتصاد نسبت به گذشته وجود دارد و نسبت به دوره شما که بسیار عالی است و نسبت به دولت‌های قبلی هم ما اینجا گزارشاتی داریم که دقیقا نشان می دهد خوب است اما من از شما سوال می‌کنم که گزینش‌ها را امام در زمان چه کسی منحل کرد آیا در زمان ما بود نه در زمان شما بود.
وی افزود: بنده بعد از این انحلال‌ها نزد آقای نقره‌کار که باجناق شما هستند رفتم و پرونده‌هایی را به ما می‌دادند که یک دختر خانمی آمده است و از او فلان سوال را می‌پرسند که اگر جواب می‌داد می‌گفتند او خیلی مسلط است و گزینش او را باطل می‌کردند و اگر جواب نمی‌داد او را تایید می‌کردند و آقای موسوی فرمان 8 ماده‌ای امام برای شما و نه برای این دولت صادر شد شما پاسخ دهید که آن فرمان را چقدر اجرا کرده‌اید.

* موسوی: مسائلی که شما مطرح می‌کنید به من ربطی ندارد

میرحسین موسوی کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری در فرصت ده دقیقه‌ای پایانی خود در مناظره با احمدی‌نژاد اظهار داشت: از مشکلات صحبت با آقای احمدی‌نژاد بیان مسائل غیرقانونی از ناحیه ایشان است و از روحیه ایشان مشخص است که چه کسانی اینجا همراه ایشان هستند، همین رجانیوزی‌ها هستند که همراه شما آمده‌اند و آیا این واقعا شیوه برخورد با مجلس و نهادهایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مجمع جایی است که بخشی از ریش سفیدان جامعه در آن حضور دارند و جمع شده‌اند که برای مشکلات کشور تصمیم بگیرند و جایی که پشت سر آن را کل قانون اساسی و رهبری می‌گیرد و به این ترتیب آیا می‌شود مسائل کشور را حل کرد اما باید به سمتی برویم که بپذیریم اشتباه کرده‌ایم و به گونه‌ای دیگر رفتار ‌کنیم وهمین کارها صورت می‌گیرد که می‌گویند دیکتاتوری اما من هرگز نگفتم که شما دیکتاتور هستید اما این روش قطعا به دیکتاتوری می‌انجامد که شما رای خود را به رای جمعی مانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجح بدانید.
وی ادامه داد: بحث اینکه اسامی را بیان می‌کنید و از افراد خاصی نام می‌برید شایسته شخصیت‌ها در این مملکت نیست شما یک افرادی را مورد حمله قرار می‌دهید که در این فضا وجود ندارند و در قوه قضائیه نیز محکوم نشدند و شما افرادی را سکاکی سرنوشت آینده بنده می‌کنید نمی‌توانند از خود در برابر آنچه که شما بیان می‌کنید دفاع کنند و این به نظر می‌آید که چیزی از من نداشته‌اید که به سراغ افراد و دوره‌های گذشته رفته‌اید.
موسوی گفت: شما در یک جمع 50 میلیون نفری که پای تلویزیون‌ها و پای تماشای این برنامه نشسته‌اند چنین مسائلی را مطرح می کنید و من به آنها حق می‌دهم که از دست شما ناراحت باشند و شما فکر نمی‌کنید که آقای هاشمی چه کارهایی در این جامعه انجام داده و شما باید در جایگاه یک شهروند به آنها حق بدهید، وقتی اسم خانواده آنها و اسم بچه‌های آنها را می‌برید معتقدم که وقتی قوه قضائیه در جهان کسی را محکوم می‌کند یعنی بقیه ملت بری از تخلفات هستند و این یک اصل اسلامی است، شما از اول کار خودتان شروع کردید که بیان کردید هزاران مفسد در این مملکت هست که می‌خواهید پرونده‌شان را افشا کنید و می‌خواهید از آنها نام ببرید، رئیس بانک پارسیان را لجن مال کردید و بعد مشاور خود کردید ک اما ما به خدا ایمان داریم و نمی‌توانیم چنین مسائلی را بپذیریم.
این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری در مورد واگذاری هکتاری زمین‌ها به افراد اظهار داشت: اگر چنین کاری شده خیلی کار غلطی کردند و به من چه ربطی دارد؛ من بیان کردم که هر شهروند یک ستاد دارد و ما از حضور هر فردی استقبال می‌کنیم، ما هسته مرکزی شامل انسان‌های مومن و معتقد را برای ستادمان در نظر گرفتیم که کسی یک کلمه نمی‌تواند در مورد آنها سخن بگوید که اگر می‌توانستید و داشتید از آنها نام می‌بردید چون روحیه شما این طور است اما ما درها را باز گذاشته‌ایم و از همه مردم استقبال می‌کنیم و به همه مردم می‌گویم که اگر می‌خواهید در جامعه تغییری ایجاد شود باید به میدان آمد.
وی خطاب به احمدی‌نژاد اظهار داشت: شما عکس همسر بنده را در برابر من نشان می‌دهید و مسائلی را مطرح می‌کنید؛ ایشان به عنوان مهمترین روشنفکر زن این کشور مطرح است و ده سال برای دکترای خود در رشته علوم سیاسی تلاش کرده است، ایشان قرآن پژوه است و افتخارش این است که فوق‌لیسانس علوم سیاسی دارد و هم دکتری علوم سیاسی خود را با تلاش فراوان دریافت کرده است؛شما بروید آن موقعی که کنکور بوده را بررسی کنید،‌بنده خبر دارم متاسفانه عوض اینکه معاون اجرایی شما در مسیر حل مشکلات مردم باشد به دنبال یافتن پرونده برای این قبیل مسائل است. من آمده آم که این روحیه را عوض بکنم و آن چیزی که در هشت ماده‌ای امام است برخلاف این روحیه است و بنده این حالت پرونده‌سازی و ستاره کردن دانشجویان و سیاه کردن پرونده‌ها را اصلاح می‌کنم.
میرحسین موسوی به بحث ستاره‌دار کردن دانشجویان در دوره‌های متعدد پرداخت و گفت: ایشان می‌گویند ستاره‌دار کردن دانشجویان در زمان آقای معین صورت گرفته. من کاری ندارم و در زمان هر که صورت گرفته کار بدی بوده و من در مورد شما 4 سال صحبت نکردم اما وقتی دیدم کشور را به خطر می‌اندازید احساس خطر کردم، سیاست‌های شما سیاست‌های عهد قجری است شما بانک‌ها را به حیاط خلوت تبدیل کرده اید و شوراهای متعدد از جمله شورای پول و اعتبار را که در مسیر محدود کردن اختیارات شماست منحل کردید، تمامی بحث‌های من از سر دلسوزی است و باید بپذیریم که بسیاری از مشکلات در نتیجه همین سیاست‌های اشتباه بوده است، ما در منطقه یک دوست نداریم و این در نتیجه نوع مدیریت شماست.
این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری مدیریت احساسی را یکی از علائم عدم مدیریت توانمند در کشور برشمرد و گفت: اینکه مدام در پی مطرح کردن مسائلی نظیر اسرائیل در حال فروپاشی است، آمریکا و فرانسه در حال فروپاشی است، معلوم است که براساس همین تفکرات سیاستگذاری می‌کنیم و روزمرگی و سطحی‌نگری به کشور ما لطمه زده است و خسارت‌هایی که در این چهار سال دیدیم به ضرر کشور ما تمام شده است.
موسوی گفت: من از مردم بودم و در پایان به مردم بازمی‌گردم و امیدوارم مردم خودشان ببینند و تصمیم‌گیری کنند؛ مردم را به ارزش‌ها دعوت می‌کنم و باید برای مردم کار ایجاد کنیم، صنعت را تقویت کنیم؛ من به تازگی که در همدان بودم چون محصول آنجا سیر است در آنجا مردم بیان می‌کردند که سیر چینی همه جا را فراگرفته و این ناشی از سیاست‌های غلط است اما آرزو می‌کنم که نتیجه این بحث‌ها به نفع انقلاب عظیم اسلامی ما باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.