پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

جیره بندی آب برای 500 هزار نفر/کرمان در نوبت جیره بندی

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از جیره بندی آب برای 500 هزار نفر در کل کشور خبرداد و گفت: این نوبت بندی در شهرهای کوچک صورت می گیرد که البته در حال حل مشکلات آبی آنها هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا عطارزاده امروز در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل وضعیت آبی کشور وزارت نیرو مجبور به نوبت بندی آب برای 500 هزار نفر از مردم کشور در استانهای خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان، ایلام وکهکلویه و بویر احمر شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و ابفا افزود: این درحالی است که ذخایر استراتژیک کشور برای تامین آب شرب تا سال آتی مطلوب پیش بینی شده است و نگرانی در سطح کشور وجود ندارد. این درحالی است که سعی وزارت نیرو بر این است که مازاد مصرف آب شرب را به مصارف کشاورزی به خصوص کشتهای تابستانه و پاییزه اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: نوبت بندی آب به نحوی صورت می گیرد که برخی نقاط 8 ساعت، برخی دیگر 12 ساعت و برخی ها نیز 18 ساعت آب در اختیار دارند.

عطارزاده همچنین در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب نیز گفت: یکی از برنامه های مهم وزارت نیرو در سال جاری اصلاح الگوی مصرف آب است که در کارگروه دولت به تصویب رسیده و منتظر ابلاغ هستیم.

وی گفت: دلیل این تعلل بررسی و تصویب طرح اصلاح الگوی مصرف آب، همزمانی با انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود که پس از آن نیز با تغییر معاون اول رئیس جمهوری مشکلاتی بر سر ابلاغ این طرح بوجود آمد.

عطارزاده ادامه داد: در این طرح کاهش تلفات شبکه های شهری به میزان 15 تا 17 درصد دیده شده که از این میزان 3 درصد کاهش تلفات مربوط به آب شرب است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کارگروه موافق با کاهش الگوی مصرف آب به دلیل رفاه مردم نشد وزارت نیرو نیز از ابزارهای تشویقی و تنبیهی در مصارف بهره خواهد گرفت که مشترکان پرمصرف به تناسب مصرف، باید قیمت تمام شده را بپردازند که البته هنوز این ابلاغ صورت نگرفته است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، توسعه تجهیزات کاهنده و فراهم سازی زمینه استفاده از این تجهیزات از سوی مردم از دیگر موارد اصلاح الگوی مصرف است که در کنار آن نصب کنتور هوشمند برای چاههای کشور نیز در دستور کار قرار دارد.

عطارزاده میزان ذخیره مخازن پشت سدها را 16 میلیارد مترمکعب عنوان و تصریح کرد: سال گذشته این رقم 13 میلیارد مترمکعب بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح باروری ابرها گفت: بررسی ها نشان داده است که اجرای این طرح توانسته 10 درصد بر میزان بارندگی ها اضافه کند، این درحالی است که استانهای یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، گیلان و همدان و اردبیل در برنامه جاری برای اجرای این طرح هستند.

به گفته عطارزاده هم اکنون 412 طرح نیمه تمام در دست ساخت است که از این تعداد 92 طرح مربوط به ساخت سد در کشور است که به حجم ریالی 55 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارند.

به گفته وی، امسال جریانات آبی به دنبال خشکسالیهای نیمه اول سال آبی بهبود یافته است و علیرغم 17 درصد کاهشی که در میزان بارشها نسبت به متوسط درازمدت داشته ایم اما تمامی تلاشها مبنی بر تامین آب مطمئن برای مردم بوده است.

عطارزاده گفت: البته در این راستا محدودیتهایی در برخی مناطق نسبت به اختصاص آب به بخش کشاورزی اعمال شده است اما وضعیت ذخایر سدهای کشور نسبت به سال گذشته 33 درصد بهبود داشته است که امید می رود با ذخیره های موجود، مابقی سال را نیز به خوبی سپری کنیم.

وی با دعوت از مردم برای جلوگیری از هدررفت آب خاطرنشان کرد: براساس کمبود آب در برخی از مناطق وزارت نیرو کار آبرسانی را با تانکرها صورت داده که عمدتا در استانهای ایلام، کهکلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان صورت گرفته است.

عطارزاده در خصوص مصرف آب در تهران نیز گفت: مصرف آب تهران در روزهای اخیر 3 میلیون و 260 هزار مترمکعب بوده است که 75 درصد از این میزان از طریق آبهای سطحی تامین شده است، البته این آب به لحاظ کیفی کاملا مطمئن است و چاههایی که احتمال کاهش کیفیت آب نسبت به استانداردهای مصوب را دارند قطعا از مدار خارج شده اند.

وی تاکید کرد: مردم شهر تهران علیرغم رشد تعداد مشترکان 4 درصد کاهش مصرف را رقم زده اند. این درحالی است که هم اکنون آمادگی تولید همزمان نیروگاههای برق آبی در زمان پیک مصرف تا ظرفیت 5 هزار و 200 مگاوات نیز وجود دارد.

عطارزاده با اشاره به راه اندازی آزمایشی تصفیه خانه جنوب تهران ابراز امیدواری کرد که طی چند روز آتی این طرح به صورت رسمی افتتاح شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.