پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ششمین وزیر سربازان گمنام، در آستانه ورود به کابینه دهم

 
معمولا وزاری دولت از میان افراد متخصص و متعهد جامعه، به تناسب نزدیکی افکار با رییس دولت جهت همکاری چهار ساله انتخاب و به مجلس معرفی می شوند. در دولت دهم نیز رییس جمهوری حجت الاسلام "حیدر مصلحی" را به عنوان ششمین وزیر اطلاعات به مجلس معرفی کرده است.

به گزارش ایرنا، در راستای معرفی وزرای پیشنهادی از طرف رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی، وی حجت الاسلام "حیدر مصلحی" را به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات معرفی کرد.
در تاریخ جمهوری اسلامی اولین بار پیشنهاد تاسیس یک نهاد منسجم امنیتی در دولت آیت الله خامنه ای داده شد و وزارتخانه‌ای جدید به نام وزارت اطلاعات در دولت شکل گرفت. پس از حادثه تأسف بار هفتم تیر 1360 و انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و هفتاد و دو نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی، دولت وقت، لایحه‌ای برای تشکیل این نهاد امنیتی به مجلس ارایه داد که مورد تصویب مجلس قرار گرفت. سرانجام این وزارتخانه در سال 63 تأسیس شد تا به مسائل امنیتی بپردازد.
شاغلین این وزارتخانه که در ادبیات رسانه‌ای ایران وبه یا تعبیر تاریخی حضرت امام(ره) با لقب "سربازان گمنام امام زمان" شناخته می شوند، وظیفه جمع آوری اطلاعات، حفاظت اطلاعات و فعالیت های ضد اطلاعاتی در داخل و خارج از ایران را بر عهده دارند.

مطابق اساسنامه این وزارتخانه، وزیر اطلاعات باید حائز ویژگیهای خاصی باشد. "اجتهاد" یکی از مهمترین این ویژگی ها است.
اما نام و سوابق مجتهدانی که مسئولیت وزارت اطلاعات را از سال 63 (آغاز فعالیت وزارت اطلاعات) عهده دار بودند، به این شرح است:

** اولین وزیر اطلاعات
اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام "محمد محمدی ری شهری" بود. او را به عنوان بنیانگذار وزارت اطلاعات می ‌شناسند.
قبل از معرفی محمدی ری شهری، ابتدا مرحوم فردوسی ‌پور که خود از بازماندگان انفجار حزب جمهوری اسلامی بود برای وزارت اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که رأی لازم برای تصدی این وزارتخانه را به دست نیاورد. سپس محمدی ری شهری از سوی دولت وقت برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شد که توانست رای اعتماد اکثریت قاطع نمایندگان را بدست آورد. از آن پس وزارت اطلاعات کار خود را آغاز کرد و ری شهری تا پایان دولت دوم آیت الله خامنه ای در سمت خود باقی ماند.
ری شهری در اواسط سال 58 به ریاست دادگاه انقلاب ارتش منصوب شده بود. مهم‌ ترین مسایلی که در طول تصدی وی در این پست مورد بررسی قرار گرفت، عبارت‌ بود از: رسیدگی به اتهامات متهمین به توطئه در پایگاه های هوایی تبریز، اصفهان و بوشهر، "توطئه حزب منحله خلق مسلمان"، محاکمه متهمین به شرکت در کودتای نافرجام نوژه در 18 تیر ماه سال 59، رسیدگی به ماجرای توطئه قطب‌زاده و رسیدگی به اتهامات سران نظامی حزب توده.
پس از پایان جنگ و انتخاب هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری، محمدی ری شهری منصب خود را به "علی فلاحیان" داد.
محمدی ری شهری هم اکنون نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبرى و دبیر کل جمعیت دفاع از ارزش هاى انقلاب اسلامى است.
وی به مدت حدود 6 سال عهده دار مسئولیت وزارت اطلاعات بود.

**فلاحیان؛ دومین وزیر اطلاعات
"علی فلاحیان" پیش از وزارت اطلاعات، قائم مقام دادستان انقلاب کل کشور، جزو موسسان وزارت اطلاعات، فرمانده کل کمیته های انقلاب اسلامی، اولین دادستان ویژه روحانیت و قائم مقام وزارت اطلاعات بود.
این دوران را دوره اوج گستردگی فعالیت‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور ارزیابی کرده اند.
هاشمی رفسنجانی در تاریخ 5 شهریور 68، فلاحیان را به مجلس معرفی نمود: "با مجموعه بررسی‌هایی که کردیم مناسب ترین فرد به نظرمان آقای فلاحیان آمد."
رفسنجانی ادامه می دهد: در درجه اول به خاطر سوابق طولانی ایشان که تقریبا بعد از انقلاب تا به امروزدر جاهای مختلف یکسره به این کار مسئولیت داشته اند، به گونه های مختلف با مسائل امنیتی، نیازهای کشور و تهدیدها و نیروهایی که دارند کار می کنند، آشنایی کامل دارند و شاید یکی از ارکان این وزارت در گذشته هم یعنی مهمترین رکن، ایشان بودند.
هاشمی می افزاید: از لحاظ صلاحیت شخصی بنده خودم ایشان را خوب می شناسم. از دوران طلبگی تا به امروز علاقه ای که ایشان به انقلاب دارد و حاضر است جان بدهد، برای اینکه تهدیدها را از اسلام دور بکند.
وی گفت: این اواخر که من ایشان را مسئول بازرسی ویژه فرماندهی کل قوا کرده بودم، کار کردن ایشان برای من بسیار جالب بود "یعنی جزو زیباترین کارهایی کهدر حوزه های ما ارایه می شد کارهای ایشان بود ".
فلاحیان دو روز بعد با 158 رای موافق و 79 رای مخالف و 8 رای ممتنع موفق گردید که از مجلس برای وزارت اطلاعات رای اعتماد کسب نماید.
وی از سال 68 تا 76 وزیر اطلاعات بود.

**سومین وزیر اطلاعات
پس از هشت سال تصدی وزارت توسط فلاحیان، در زمان دولت محمد خاتمی، حجت الاسلام "قربانعلی دری نجف‌ آبادی" جای وی را گرفت.
وی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور اقتصادى رئیس جمهور و رییس کمیته اقتصادى شوراى عالى امنیت ملى بود. در زمان ریاست هاشمی شاهرودی در قوه قضاییه نیز وی دادستانی کل کشور را بر عهده داشت و هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری است.
وی در کتاب خاطرات خود در زمینه انتخاب برای وزارت اطلاعات می گوید: انتخاب من برای وزارت از طرف دوم خردادی ها از روی اجبار و ناچاری بود (ص 253).
وی می افزاید: وقتی دوم خردادی ها فهمیدند که من آلت دست آنان نخواهم بود، شروع کردند بگویند که این آدم امنیتی نیست و آدم اقتصادی است (ص 255).
وی می گوید: با تعیین آقای خزاعی به عنوان رئیس دفتر، کار را شروع کردم و آن زمان روی "سعید امامی" حساسیت بود و من به او که معاون بررسی بود، حکم مشاوره دادم. سابق بر آن، امامی حدود هفت سال معاون امنیت بود. این یک رویه است که وقتی کسی را می خواهند برکنار کنند حکم مشاور می دهند.
در میان کاندیداهای امنیت، آقای سرمدی که با دوم خردادی ها رفت و آمد داشت انتخاب و منصوب گردید. بحث آقای موسوی هم بود که او هم در شیراز بود و با دوم خردادی ها رفت و آمد داشت.
بزودی روشن شد که آقای سرمدی نمی تواند در این بخش کار بکند و با آقای خزاعی درگیر شدند.
بنابراین کاندیدای بعدی یعنی آقای موسوی مطرح شد.
حجت الاسلام دری نجف آبادی می نویسد: " در یک جلسه‌ای که مسؤولان وزارت با خاتمی داشتند، آقای موسوی را به ایشان معرفی کردم. خاتمی سریع گفتند: من ایشان را می شناسم و از دوستان ماست و ایشان نیاز به معرفی ندارد. در زمان معرفی، آقای موسوی به جای آقای سرمدی قرار داشت و چون این نکته را گفتم وی گفتند: آقای موسوی جای خودشان آمده اند."
پس از این بود که ماجرای مشکوک قتل‌های زنجیره‌ای اتفاق افتاد و دری نجف آبادی مجبور به استعفا شد.
وی به مدت دو سال عهده دار این مسئولیت بود.

** یونسی ؛ چهارمین وزیر اطلاعات
با رفتن دری نجف‌ آبادی، "علی یونسی" رییس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح، پست مهم وزارت اطلاعات را به عهده گرفت. دوران یونسی را دوره تغییر نگرش وزارت اطلاعات به مقوله امنیت می‌دانند.
وی در زمان معرفی و در حین رای گیری در مجلس دو برنامه " تلاش برای جذب مخالفین و تبدیل دشمنان به مخالفین " و حفظ بی طرفی در منازعات سیاسی را برنامه کاری خود اعلام کرد.
وی توانست دو بار رای اعتماد مجلس را برای تصدی این وزارت در دولت‌های هفتم و هشتم خاتمی کسب کند.
مهمترین اتفاقات در دوران تصدی یونسی در وزارت اطلاعات، وقوع حوادث 18 تیر و بروز برخی نا آرامی‌ها در تهران و مراکز بعضی استان‌ها شد.

** اژه‌ای؛ پنجمین وزیر اطلاعات
با روی کار آمدن دولت "محمود احمدی ‌نژاد"، حجت الاسلام "غلامحسین محسنی اژه‌ای" به این سمت منصوب گردید.
وی در سال 35 ?در شهرستان اژیه از توابع اصفهان متولد شد.
اژه‌ای در حوزه علمیه قم پس از پایان سطح عالی چند سال شرکت در درس خارج کرد و کارشناسی ارشد حقوق بین الملل خصوصی را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت نمود.
مسئولیت گزینش وزارت اطلاعات در سالهای 63 و 64، نمایندگی قوه قضائیه در وزارت اطلاعات از نیمه دوم سال 64 تا 67، مسئولیت دادسرای امور اقتصادی تهران در سالهای 68 تا 69، نمایندگی قوه قضائیه در وزارت اطلاعات و بعضی از حراست ها طی سالهای 70 تا 73، دادستانی ویژه روحانیت تهران از سال 74 تا 76، دادستانی کل ویژه روحانیت از سال 77 تا 84، مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از سال 77 تا 81 و حضور و فعالیت در شعب دادسرا و دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر استان تهران و دیوان عالی کشور و هیئت نظارت بر مطبوعات از جمله سوابق مدیریتی وی بوده است.
وی همچنین در دانشکده وزارت اطلاعات، در قسمت آموزش دادگاه های انقلاب و مشارکت در تدوین لوایح قضایی و تشکیلاتی، تدریس می کرده است.
محسنی اژه‌ای قبل از پایان دولت نهم در تاریخ چهارم مرداد 88 برکنار شد.
سپس رییس جمهور با صدور حکمی "مجید علوی" را به عنوان قائم مقام وزارت اطلاعات منصوب کرد.

** ششمین وزیر اطلاعات کیست؟
با پیروزی دوباره "محمود احمدی نژاد" در 22 خرداد ماه سال جاری و تشکیل دولت دهم، وی حجت الاسلام "حیدر مصلحی" را به عنوان ششمین وزیر اطلاعات پیشنهاد کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین "حیدر مصلحی" در سال 1336 در شهرستان شهرضا متولد شده است.
رشته تحصیلی حوزوی وی، فقه و اصول و آخرین مدرک تحصیلی حوزوی وی خارج از فقه و فارغ التحصیل از حوزه علمیه قم و تهران است.
همچنین آخرین مدرک دانشگاهی وی کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی از موسسه آموزشی امام خمینی (ره) می باشد.
به گفته وی، سوابق اجرایی او شامل: مسئول عقیدتی، سیاسی کمیته انقلاب اسلامی، مسئول سیاسی بخش خارجی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مسئول سیاسی نمایندگی حضرت امام (ره) قرارگاه کربلا، نمایندگی حضرت امام (ره) در قرارگاه کربلا و خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور، نماینده ولی فقیه در نیروی زمینی و هوایی سپاه و نیروی مقاومت بسیج است.
از دیگر مسئولیت های وی عضویت در شورای نمایندگان ولی فقیه در اهل سنت و ریاست شورای برنامه ریزی مدارس علمیه اهل سنت و عضویت در هیت مرکزی نظارت شورای نگهبان بوده و هم اکنون نیز نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه می باشد.
سوابق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وی با جریانات مبارزاتی امام (ره) و آشنایی وی با این حرکت عظیم آغاز می شود. همزمان از سال 53 و در سن 17 سالگی، با ورود به حوزه علمیه و آشنایی با شهید آیت الله بهشتی و حسینیه ارشاد آشنا شد. در همان اوایل انقلاب با تشکیل سپاه و کمیته انقلاب اسلامی، به عنوان مسئول عقیدتی، سیاسی در این نهاد معرفی می شود.
همزمان با حرکات شوم استکبار جهانی بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و آغاز تجاوز رژیم بعث عراق، به عنوان بسیجی وارد عرصه های دفاع مقدس شد. در آن سال ها به عنوان مسئول نمایندگی حضرت امام (ره) در قرارگاه کربلا مشغول شد و از سال 61 تا پایان جنگ در کنار رزمندگان غیور اسلام سعی در انجام تکلیف خود به انقلاب کرد.
پس از هشت سال دفاع مقدس با تفکیک نیروهای پنج گانه سپاه، در نیروی زمینی سپاه با سمت نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه خدمت داده و پس از آن در نیروی مقاومت بسیج و سپس در نیروی هوایی سپاه با همین عنوان، نمایندگی حضرت امام روحی فدا و مقام معظم رهبری را از سال 65 لغایت 85 برعهده داشت. از سال 85 تاکنون نیز بعنوان نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست سازمان اوقاف فعالیت می کند.
وی ضمن تحصیلات حوزوی از محضر اساتیدی چون آیات عظام تبریزی (ره)، مکارم شیرازی، حاج آقای مجتبی تهرانی بهره برده است. از بدو شروع درس خارج تاکنون هم پای درس مقام معظم رهبری تلمذ کرده است.
در موسسه آموزشی امام خمینی(ره) قم تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با گرایش الهیات و معارف اسلامی به پایان رسانده و در طول مدت حضور خود در سپاه، نشریات و مجلاتی همچون فصل نامه اطلاعات سیاسی روز (ویژه هادیان سیاسی بسیج)، ماهنامه بصیرت بسیج با موضوعات سیاسی و فرهنگی، فصل نامه نور اندیشه ویژه طلاب حوزه های علمیه، سراج بسیجی ویژه پایگاه های مقاومت بسیج، و شمیم معرفت که ویژه مربیان عقیدتی بود را منتشر نمود.
در کنار موضوعات ذکر شده در دانشکده شهید محلاتی (ره) قم هم تدریس نموده و همچنین با توجه به ارتباط نزدیک با سازمان حفاظت اطلاعات و اطلاعات سپاه، حضور مستمر در کمیسیون های تخصصی، توجیه سیاسی و بصیرت کارکنان را داشته است.
گفتنی است در ساعات پایانی روز چهارشنبه 28 مرداد ماه، رییس جمهور، لیست وزرای پیشنهادی خود را برای تشکیل دولت دهم به مجلس ارایه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.