پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

توصیه های رهبر انقلاب درباره قرائت قرآن

ما باید رابطه‌مان را با قرآن روزبه‌روز مستحکم‌تر کنیم. در خانه‌ها قرآن بخوانید. حتى در هنگام بی‌کارى، چنانچه مختصر فراغتى پیدا مى‌کنید، خودتان را به قرآن وصل کنید. هر روز مقدارى قرآن بخوانید و آن را فرابگیرید.

قدم اول؛ تضمین حرکت

در رژیم گذشته به قرّاء فرصت نمى‌دادند؛ لیکن از وقتى که جمهورى اسلامى ایجاد شد، الحمدلله جوان‌ها و بچه‌هاى ما شوق پیدا کردند و به سمت تلاوت رفتند. الان شاید ده‌ها هزار جوان در سنین کم هستند که بدون آن ‌که درس و کلاس مشخصى هم داشته باشند، تلاوت قرآن مى‌کنند. همین نوارهاى اساتید را گوش کرده‌اند و به تدریج رشد نموده‌اند و الان به برکت همین کار، یک قشر و طبقه‌ى خوبى به وجود آمده‌اند که خودشان هم استادند؛ یعنى بدون آن‌ که کلاس و دوره‌اى دیده باشند، به‌تدریج با استماع و دقت و مطالعه‌ى کتاب‌هاى قرائت، استاد شده‌اند. اگر ملتى بخواهد به قرآن عمل کند، قدم اولش آشنایى با همین الفاظ و ظواهر قرآن است. عامّه‌ى مردم باید با قرآن انس بگیرند. این انس، حرکت به سمت مفاهیم قرآن را تضمین مى‌کند.

دیدار با شیخ راغب مصطفى غلوش و شیخ محمد بسیونى

20/11/1368



دست ‌کم

انقلاب، ما را وارد وادى آشنایى با قرآن کرد. ما تازه وارد این وادى شده‌ایم. وقتى در کشورى مثلاً بیست یا بیست و پنج میلیون جوان از زن و مرد هست، جا دارد که در میان این‌ها اقلاً دو سه میلیون تالى قرآن با آداب و شرایطش باشد، اقلاً یک میلیون از این جوانان حافظ کلام خدا باشند، تعداد معتنابه‌ى از جوانان، عارف به معانى قرآن و قادر به فهم الفاظ و ظواهر قرآن باشند، تعداد معتنابه‌ى، عالم به قرائات مختلف و نوافل قرائت و زینت‌هاى تلاوت قرآن باشند و بدون استثنا، همه‌ى مردم در این کشور، قادر به روخوانى قرآن باشند. این قاعده است. نمى‌شود قبول کرد در کشورى که مردمش معتقد به اسلام هستند، احدى از آحاد مردم -غیر از اطفال بسیار کوچک- باشند که نتوانند قرآن را بخوانند؛ چه رسد به این ‌که در نظامى، مردم بر پایه‌ى اسلام زندگى کنند.

سخنرانى در پایان مراسم قرائت قاریان قرآن

19/01/1369



مثل میخی در گوش

آنچه که وظیفه‌ى قرّاء است، این است که قرائت را روزبه‌روز بهتر کنند. ما به عموم مردم مى‌گوییم که با قرآن اُنس بگیرند؛ به شما قرّاء هم مى‌گوییم که تلاوتتان را روزبه‌روز بهتر، قوی‌تر، صحیح‌تر و با خصوصیات جاذبه‌آفرین همراه‌تر بکنید.

شما یک وظیفه دارید. من شما را فعلاً به قارى شدن حرفه‌ای دعوت نمى‌کنم. البته اگر یک وقت هم قارى حرفه‌اى شدید، ما مخالفتى نداریم. آنچه مورد نظر من است، توجه به قرآن در کنار شغلتان است؛ همین وضعى که الان شماها دارید. یعنى یکى دانشجوست، یکى دانش‌آموز است، یکى طلبه است، یکى کاسب است، یکى ادارى است، یکى نظامى است، ضمناً قارى هم هستند. در همین وضعى که الان دارید، قرائت را تکمیل کنید.

بعضى از برادران قرآن مى‌خوانند، اما قطع و وصل‌ها غلط است. امروز در همین آیاتى که تلاوت شد، آیه‌اى را شما وصل کردید که مقول قول الهى، با مقول قول کفار قاطى شد! آیا این خوب است؟ کسى که ترجمه‌ى قرآن را مى‌فهمد، وقتى این وصل بی‌جا را از شما مى‌شنود، مثل این است که میخى در گوشش فرومى‌کنند! پریشب که من تلویزیون تماشا مى‌کردم، یک نفر از همین برادران ایرانى خودمان قرآن مى‌خواند که قطع و وصلش واقعاً آدم را کلافه مى‌کرد. چرا این‌طورى قطع و وصل مى‌کنید؟ در قرائت اصلاً این یک علم است که کجا بایستى؟ آیه را کجا وصل و کجا باید قطع کرد. نگویید فلان کس در مصر خوانده؛ بى‌خود کرده خوانده است! مگر هر کس هر چه خواند، همان براى شما حجّت مى‌شود؟

دیدار با قاریان قرآن؛ شعبان عبدالعزیز صیاد، محمود صدیق منشاوى

22/01/1370

اثرگذاری ویژه

نکته‌اى که در تلاوت و تحفیظ قرآن خوب است شما به عنوان پیشکسوت به جوانان تذکر بدهید، این است که اگرچه همه‌ى آیات کریمه‌ى قرآن نور است، اما امروز جوانان به بخشى از آیات قرآن خیلى احتیاج دارند و آن، چیزهایى است که عزت اسلام و عزت جامعه‌ى اسلامى و توحید عملى جوامع اسلامى در آن‌هاست. جوانان ما در همه‌جاى دنیاى اسلام بایستى این‌گونه آیات را روان و حفظ باشند و از آن‌ها درس بگیرند. حتى من یک ‌وقت به این ائمه‌ى جماعتى که در بعضى از کشورهاى عربى و اسلامى، آیاتى را در قرائت نماز انتخاب مى‌کنند، گفتم آیاتى را انتخاب بکنید که مى‌تواند در سرنوشت ملت‌هاى اسلامى به‌طور ویژه اثر بگذارد.

سخنرانی در دیدار با قاریان قرآن؛ محمد محمود طبلاوى، ابوالعینین شعیشع و احمد رزیقى

16/03/1370



وصل شوید

ما باید رابطه‌مان را با قرآن روزبه‌روز مستحکم‌تر کنیم. در خانه‌ها قرآن بخوانید. حتى در هنگام بی‌کارى، چنانچه مختصر فراغتى پیدا مى‌کنید، خودتان را به قرآن وصل کنید. هر روز مقدارى قرآن بخوانید و آن را فرابگیرید. این روش‌هاى تجویدى را فرابگیرید. از این معلمان و اساتیدى که عمدتاً از کشور مصر آمده‌اند، هرچه ممکن است، استفاده کنید. این استاد «ابوالعینین شعیشع» که یک پیر قرآن است، بنده از سى سال پیش، شاید هم بیشتر، با صدا و نوارهاى ایشان آشنا هستم. این‌ها عمرشان را با قرآن گذرانده‌اند. این‌ها کسانى هستند که در این رشته‌ى قرائت و تلاوت قرآن کار کرده‌اند؛ خوب هم کار کرده‌اند، حائز مراتب خوب هم شده‌اند. آنچه را که این اساتید قرآن دارند، از آن‌ها فرابگیرند. البته قرآن یک دریاى عمیق و یک بحر واسع است و نهایتى ندارد؛ هرچه پیش بروید، چه در سطح قرآن و چه در اعماق آن، هم‌چنان امکان سیر و پیش‌رفت و حرکت وجود دارد.

سخنرانى در مراسم اختتامیه‌ى هشتمین دوره‌ى مسابقات بین‌المللى حفظ و قرائت قرآن کریم

17/11/1370



توقف یعنی سرازیری

بحمدالله از لحاظ تلاوت و قرائت، پیشرفتمان خوب بوده است. اگر خودمان را با سال‌هاى اول انقلاب مقایسه کنیم، باید بگوییم که هم کیفاً و هم کماً پیشرفت کرده‌ایم؛ یعنى تعداد کسانى که استعداد خودشان را براى تلاوت نشان مى‌دهند و صداهاى خوش، حنجره‌هاى قوى و قدرت ابتکار و خلاقیت در خوانندگى دارند، زیادتر شده‌اند. از این جهت ما خوشحالیم. امروز بحمدالله ما بعضى از اصوات گرم را از جوانانى شنیدیم که آن تازگى صداى جوانى در تلاوتشان کاملاً محسوس است. این‌ها باید بدانند که میدان براى پیشرفتشان خیلى باز است و به‌هیچ ‌وجه حق ندارند در یک حد متوقف بمانند. توقف یعنى سرازیر شدن و تنزل.

سخنرانى در پایان مراسم قرائت قاریان قرآن، در ماه مبارک رمضان

27/12/1370



صاحب سبک باشید

ما احتیاج داریم که در داخل کشور قرّایى پیدا بشوند که در قرائت صاحب سبک باشند؛ حالا به همین قرائت مشهورى که ما مى‌خوانیم که قرائت «حفص» باشد، یا در کنارش هم قرائت‌هاى دیگرى که مثلاً در شمال آفریقا معمول است. این ‌که شما مى‌بینید مصری‌ها دائماً قرائت «ورش» و «قالون» را مى‌خوانند، به این دلیل است که این دو قرائت در آن‌جاها رایج است. مثلاً در لیبى و الجزایر و تونس، قرائت «ورش» در مکتب‌خانه‌ها تدریس مى‌شود نه قرائت «حفص». البته در دنیاى اسلام قرائت «حفص»، همین قرائتى که حالا معمول ماهاست و آن را مى‌خوانیم، معروف‌تر است. من موافقم که برادران قرائت‌هاى دیگر و به‌خصوص قرائات معروف مثل قرائت «ورش» را یاد بگیرند و بخوانند.

سخنرانى در پایان مراسم قرائت قاریان قرآن، در ماه مبارک رمضان

27/12/1370



هدف اصلی

ما باید به آن‌جا برسیم که وقتى قارى ما شروع به خواندن مى‌کند، کیفیت ادا و بیان کلمات قرآنى توسط او به‌گونه‌اى باشد که حضار به همان اندازه که با زبان عرب آشنا هستند، تحت تأثیر قرار بگیرند؛ که هدف اصلى قرائت هم این است. شما که الحمدلله صدا و تجوید و قرائتتان خوب است، باید تلاش کنید به آن‌جا برسید که مثل شیخ مصطفى اسماعیل -که این آقایان قرایى که به این‌جا مى‌آیند، کمتر مثل او مى‌خوانند- بتوانید کلام خدا را آن‌چنان ادا کنید که مستمع به همان اندازه‌اى که ظرفیت دارد، تحت تأثیر کلام الهى قرار بگیرد و آن فضا را احساس کند. شما باید در این زمینه صاحب سبک بشوید و دیگر مقلد این و آن هم نباشید. این آن حدّ اعلایى است که فعلاً مورد نظر ماست. این زحمت و تلاش و نوآورى لازم دارد.

سخنرانى در پایان مراسم قرائت قاریان قرآن، در ماه مبارک رمضان

27/12/1370



قهرمان قرآنی

وقتى قرآن وارد جامعه مى‌شود، حضور قرآن حلاوت خود را به کام‌ها مى‌چشاند. امروز قرآن در کشور ما سیطره دارد. قدم اول یاد گرفتن متن قرآن است و این باید روزبه‌روز زیاد شود. اگر بخواهیم همه‌ی قرآن را بیاموزند، عده‌اى باید در اوج قرار گیرند؛ مثل همه چیز دیگر. همین‌ طور که اگر بخواهید ورزش، همگانى شود، بایستى عده‌اى قهرمان را جلوی چشم مردم نگهدارید؛ اگر بخواهید قرآن در خانه‌ها، بین بچه‌ها، بین بزرگ‌ها، بین زن‌ها و مردها رواج پیدا کند، بایستى قهرمانان قرآنى را احترام کنید. این است که ما به این‌ها احترام مى‌کنیم. این‌ها حامل قرآنند، این‌ها عزیزند. زبان این‌ها عزیز است، لب‌ها و دل‌هاى این‌ها عزیز است؛ چون با قرآن مأنوس است. جان ما به قربان قرآن! اما این‌جا تمام نمى‌شود؛ حفظ قرآن، فهمیدن مفاهیم و ترجمه‌ى کلمه کلمه‌ى قرآن، براى کسانى که به زبان عربى آشنایى ندارند، لازم است.

وقتى که کلمات قرآن را فهمیدید، آن وقت تدبر لازم است. حتى آن کسى که الفاظ عربى را هم خوب بلد است، اگر تدبر نکند، بهره‌ى کمى از قرآن خواهد برد. در قرآن، تدبر لازم است. تدبر یعنى اندیشیدن در مفاهیم قرآنى.

مراسم اختتامیه‌ى پانزدهمین دوره‌ى مسابقات قرآن

01/09/1377



برگشت به قرآن

اولین توصیه‌ى قرآن، توحید و توجه به خدا و شکستن بت‌هاى زر و زور است؛ به هر شکل که هستند. توصیه‌ى دیگر قرآن به مسلمان‌ها اتحاد کلمه‌ى آن‌هاست. اگر ما نهى قرآن را که مى‌گوید «و لا تفرّقوا» مورد توجه قرار ندهیم و به بهانه‌هاى مختلف بین خود اختلاف و تفرقه ایجاد کنیم و امت اسلامى را قطعه قطعه و جدا جدا کنیم، نتیجه‌ی همین وضعى مى‌شود که ملاحظه مى‌کنید؛ دشمن به قطعه‌اى از پیکر اسلامى حمله مى‌کند، دیگر قطعه‌ها انگار نه انگار! در حال خواب خوش هستند! این جدایى است.

باید به قرآن برگردیم. برگشتن به قرآن، فقط به تلاوت و حفظ آن نیست. تلاوت و قرائت و حفظ قرآن، مقدمه‌ى فهم و عمل است.

مراسم اختتامیه‌ى‌ هجدهمین دوره‌ى مسابقات حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم

26/07/1380



منبه : فارس

انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.