پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

مجمع نمایندگان استان کرمان خواستار رسیدگی به وضعیت پسته شد

مجمع نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، طی نامه ای به رییس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت محصول پسته این استان شد.ه گزارش ایرنا، در این نامه که تصویری از آن به ایرنا مرکز کرمان ارسال شده، آمده است: صنعت پسته استان کرمان با تولید سالانه بیش از 250 هزار تن به عنوان یکی از پشتوانه های حیاتی صادرات غیرنفتی کشور به حساب می آید.
این نامه با اشاره به اینکه همه ساله بخش های وسیعی از زمین ها و باغات استان کرمان زیر کشت محصول پسته قرار می گیرد، اضافه می کند: کشت پسته به عنوان مهمترین اشکال اشتغال اهالی این استان به شمار می رود.
در ادامه این نامه آمده است: متاسفانه در سال های اخیر به علت خشکسالی ها و سرمازدگی باغات پسته، ضمن وارد آمدن ضرر و زیان فراوان به کشاورزان، وضعیت صادرات این محصول در بازارهای بین المللی را نیز با خطراتی جدی مواجه کرده است.
این نامه خطاب به رییس جمهوری می افزاید: با عنایت به این موضوع شایسته است در خصوص پشتیبانی از کشاورزان محصول پسته، به عنوان محصولی استراتژیک اقدامات حمایتی ویژه ای به عمل آورده شود.
به گزارش ایرنا، مجمع نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین از تصویب حداقل دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات لازم به منظور پشتیبانی بازرگانان و تجار پسته در بخش صادرات، تامین بودجه به منظور پرداختن به صادرات پسته بابت مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و ثابت بودن نرخ ارز سالانه بدلیل تورم حدود 20 درصد در کشور و ثابت بودن قیمت پسته در خارج از کشور و نیز اجرایی شدن بند کمک های مستقیم سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان در بسته حمایتی پسته (اجرایی شدن آن قبل از شروع فصل جدید) به عنوان پیشنهاد به منظور بهبود اوضاع صادرات پسته استان کرمان یاد کرده است.
در ادامه، پیشنهاد مجمع نمایندگان استان کرمان به رییس جمهوری مبنی بر اصلاح صادرات محصول پسته آمده است: مساعدت و کمک مالی بیشتر به منظور احداث پایانه های صادراتی پسته کشور در استان کرمان، گنجاندن بسته حمایتی از پسته در برنامه پنجم توسعه، اجرایی شدن مصوبه هیات دولت در سفر کرمان مورد انتقال آب حوزه به حوزه، تامین اعتبارات و تصویب تسهیلات لازم به منظور لوله گذاری باغات تا سر کرت بدون الزام باغداران به اجرای طرح قطره چکانی یا بارانی به صورت 50 درصد سهم بلاعوض دولت و الباقی تسهیلات ارزان قیمت 5 ساله پیشنهاد می شود.
دبیر مجمع نمایندگان و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به ایرنا گفت: توجه به صنعت پسته استان کرمان نوعی سرمایه گذاری سودآور است.
"شهباز حسن پور" تولید پسته امسال استان کرمان را بیش از 250 هزارتن پیش بینی کرد و افزود: محصول پسته کرمان پشتوانه حیاتی در بخش صادرات غیرنفتی به شمار می رود.
وی با اشاره به نامه مجمع نمایندگان استان کرمان به رییس جمهوری مبنی بر ساماندهی صادرات پسته، تصریح کرد: 127 نماینده به عنوان تایید این نامه را امضا کرده اند.
وی همچنین از رییس جمهور و وزرای کشاورزی و بازرگانی درخواست رسیدگی به وضعیت بحرانی پسته این استان شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.