پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

یک گورستان وسیع باستانی در جنوب کرمان شناسایی شد

مسئول بررسی و شناسایی عرصه تاریخی کهنوج با اشاره به شناسایی 100 اثر تاریخی در این شهرستان از وجود یک گورستان وسیع سنگ چین در دامنه های ارتفاعات " کل مور" در جنوب کرمان خبرداد.

رضا ریاحیان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: در راستای بررسی محوطه های تاریخی شهرستان کهنوج در جنوب استان کرمان یکصد اثر شامل تپه‌، محوطه‌های باستانی، گورستان‌های سنگ چین و اسلامی، قلعه و برج‌های دیده‌ بانی درشهرستان کهنوج شناسایی شد.

ریحانیان با اشاره به کشف یک محوطه باستانی در منطقه فاریاب کهنوج گفت: مهم‌ترین داده‌های این بررسی و شناسایی، گورستان‌های وسیع دوران باستان می باشد که در بخش فاریاب شهرستان کهنوج در جنوب استان کرمان واقع شده‌اند.

مسئول بررسی و شناسایی عرصه تاریخی کهنوج اضافه کرد: در این بررسی گورستان سنگ چین دوران تاریخی واقع در دامنه شمالی و جنوبی ارتفاعات موسوم به "کل مورو" شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در اطراف این گورستان، تپه‌های متعلق به دوران تاریخی نیز شناسایی شده است.

ریحانیان گفت: پس از جمع آوری داده ‌ها ابتدا باید تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی قابل ارزش، ثبت، شناسایی، تعیین حریم و گمانه زنی شود و در صورت نیاز در برنامه‌های بعدی مورد کاوش قرار خواهند گرفت.

وی افزود: براساس مشاهدات روی سطح، قطعات شکسته سفالی مربوط به دوران مس و سنگ قدیم، از تپه‌ های پیش از تاریخ در کنار هلیل رود، تپه‌های تاریخی در گورستان‌ها، تپه‌های اسلامی از محوطه‌های اسلامی و گورستان اسلامی یافت شده است.

مسئول بررسی و شناسایی عرصه تاریخی کهنوج افزود: قدیمی ‌ترین محوطه به دست آمده در این منطقه مربوط به دوره مس و سنگ قدیم و جدیدترین آنها را مربوط به دوره قاجار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.