پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

جزئیات برنامه پنجم توسعه اعلام شد

اقتصاد ایران بر اساس برنامه پنجم توسعه در سال های 1389 تا 1393 از میانگین نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی و نرخ متوسط تورم 12 درصدی برخوردار خواهد شد.

سید محمدقاسم حسینی ، معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اعلام پایان یافتن کار کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه گفت: لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور اوایل مهر تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

وی در تشریح ویژگی های کیفی برنامه پجم توسعه گفت: رویکرد اصلی این برنامه که جهت گیری های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور را از سال 1389 تا 1393 شامل می شود "پیشرفت توأم با عدالت" است.

حسینی ، رویکردهای اصلی برنامه پنجم توسعه را در بخش اقتصادی ، افزایش نقش آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد ملی ، افزایش سهم بخش تعاون به 25 درصد کل فعالیت های اقتصادی و اجرای سیاست های انگیزشی و حمایتی دولت از بخش های غیردولتی دانست و افزود : در بخش شاخص های کمی و کلان اقتصادی پیش بینی شده است در برنامه پنجم ، سالانه به طور متوسط 990 هزار شغل جدید ایجاد شود و نرخ بیکاری که در حال حاضر 11 درصد است در پایان برنامه به 7 درصد کاهش یابد.

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ادامه داد متوسط نرخ رشد اقتصادی در برنامه پنجم توسعه 8 درصد پیش بینی شده که در سال اول نرخ رشد 7 درصد و در سال پایانی برنامه به 9،25 درصد خواهد رسید.

وی درباره صادرات غیرنفتی نیز با اشاره به افزایش 1،5 تا 2 برابری پیش بینی برنامه پنجم توسعه نسبت به برنامه چهارم گفت: پیش بینی شده است صادرات غیرنفتی کشور در مجموع 5 ساله برنامه پنجم توسعه به 110 میلیارد دلار بالغ شود.

حسینی سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت و گاز را در برنامه پنجم توسعه سالانه تا 20 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: 20 درصد از کل فروش نفت در سالهای اجرای برنامه پنجم به "صندوق توسعه ملی" واریز می شود که دولت حق برداشت از آن ندارد و منابع آن تنها برای تقویت بخش خصوصی و سرمایه گذاری مشترک با این بخش در اقتصاد صرف خواهد شد.

وی در عین حال گفت: حساب ذخیره ارزی نیز با تغییر کارکرد در برنامه پنجم توسعه به حیات خود ادامه خواهد داد و منابع آن صرف جلوگیری از شوک های درآمدی دولت و جلوگیری از نوسان در اقتصاد ملی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری تأکید کرد: در سال آخر برنامه پنجم ، اتکای بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی که هم اکنون 50 درصد است با کاهش سالانه 10 درصد به صفر کاهش می یابد و بودجه عمومی دولت در سال 1393کاملاً مستقل از درآمدهای نفتی خواهد بود.

حسینی متوسط پیش بینی قیمت فروش هر بشکه نفت را در برنامه پنجم توسعه 65 دلار ذکر کرد و گفت: در برنامه پنجم پیش بینی شده است هر سال 10 میلیارد دلار نیز از طریق فاینانس از خارج جذب شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری سیاستهای برنامه پنجم توسعه را کاملاً منطبق با اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور دانست و گفت: تلاش شده است در برنامه پنجم توسعه منابع مورد نیاز کاملاً واقع بینانه پیش بینی شود تا مانند برنامه چهارم توسعه مشکل عدم تحقق و در نتیجه اجرا نشدن بخشی از برنامه ، پیش نیابد.

وی مشکل دیگر برنامه چهارم توسعه را نپرداختن به زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق اهداف برنامه ذکر کرد و گفت: با توجه به اجرای قانون سیاستهای کلی اصل 44 و همچنین طرح تحول اقتصادی و دیگر بسترهای لازم، پیش بینی می شود اجرای برنامه پنجم توسعه از این لحاظ با مشکلی مواجه نشود.

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری گفت: در تدوین برنامه پنجم توسعه تلاش شده است از تجربه برنامه چهارم و نقاط ضعف و قوت آن برنامه ، اهداف سند چشم انداز توسعه 20 ساله و ظرفیت های موجود استفاده شود و به اجرای کامل آن کاملاً امیدوار هستیم.

حسینی در خصوص قیمت حاملهای انرژی نیز گفت: در برنامه پنجم توسعه چیزی جز هدفمند سازی یارانه ها که شامل آزادسازی قیمت حاملهای انرژی به همراه سیاست های جبرانی است، در نظر گرفته نشده است.

وی در خصوص پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیز گفت: در برنامه پنجم توسعه تعامل با اقتصاد جهانی با حفظ منافع ملی در نظر گرفته شده است و جهت گیری وزارت بازرگانی نیز پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.