پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نگاهی به برپایی خیمه حسینی در مجلس روضه "سید خوشرو"

منزل حاج آقا سید خوشرو همواره از سالها پیش در مناسبتهای خاص خصوصا ایام محرم یکی از محل های اصلی برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) است .  

با توجه به درگذشت حجت الاسلام سید محمد خوشرو نگاهی گذارا داریم به تاریخچه برگزاری عزاداری در این خانه.

 

نویسنده کتاب "محله و مسجد خواجه‌خضر کرمان" در این کتاب می‌نویسد: این مجلس در نیمه اول محرم هر سال با شرکت گروه کثیری از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تشکیل می‌گردد.  

محمد دانشور کتاب خود می‌نویسد: "بانی این مجلس سوگواری با شکوه خطیب و واعظ حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمد خوشرو می‌باشد و نظر به اینکه در این مجلس تعزیه‌داری صبح‌ها زیارت عاشورا و سپس روضه شروع می‌شود معمولا اکثر شرکت‌کنندگان در این مجلس از نیمه‌های شب به منزل مزبور مراجعه و نماز صبح را به امامت بانی فعلی مجلس اقامه می‌کنند و پس از آن زیارت عاشورا خوانده و به استماع روضه می‌نشینند."
شرکت‌کنندگان در این مجلس نه تنها مردم کرمان بلکه مردم شهرستانها و روستاهای تابعه می‌باشند و در ایامی که این مجلس برگزار می‌شود بویژه ایام تاسوعا و عاشورا به علت کثرت شرکت‌کنندگان علاوه بر منزل، کوچه‌های اطراف و حتی فضای سبز نزدیک آن مملو از جمعیت عزاداران حسینی می‌شود.

دانشور می‌افزاید: از نظر مردم کرمان مجلس روضه سیدخوشرو با توجه به معنویتی که دارد دارالسیاده و دارالشفاست.

او می‌گوید: دردمندان برای کسب عافیت و رفع آلام خویش به مجلس سوگواری مزبور مراجعه می‌کنند.

وی در مورد سابقه تاریخی برگزاری مجالس عزاداری در این خانه می‌نویسد:
"بنیانگذار این مجلس تعزیه مرحوم آقاسیدحسین خوشرو است که از سادات جلیل القدر و مورد احترام قاطبه مردم کرمان بوده و از حدود سال ‪ ۱۳۰۰‬هجری شمسی این مجلس عزاداری را در خانه‌ای حدود منزل فعلی که هنوز هم باقی است تشکیل می‌داد."
سالخوردگان درباره مراتب اخلاص سیدحسین خوشرو نسبت به خاندان نبوت و امامت بویژه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و همچین معنویت مجلس تعزیه‌داری که در منزل او تشکیل می‌شد، ماجراهای شنیدنی نقل می‌کنند.

دانشور در این کتاب به نقل ماجرایی از این معنویت پرداخته و از قول پیرزن متدینی می‌نویسد: "در سالهای بسیار دور به کربلا رفتم و در یکی از روزهای ماه محرم با جمعی از دیگر زوار کرمانی در حرم حضرت امام‌حسین(ع) مشغول زیارت بودیم، موضوع معنویت و تاثیر روضه و عزاداری منزل خوشرو به میان آمد یکی از زوار بدون مقدمه گفت: خوشا به حال کسانی که در چنین ایامی در منزل آقای خوشرو مشغول عزاداری حضرت سیدالشهدا هستند، من گفتم تو الان در خود حرم حضرت سیدالشهدا مشغول عزاداری و زیارت هستی و آیا قداست و معنویت منزل آقای خوشرو زیادتر از حرم حضرت‌امام حسین است که شما چنین حرفی را می‌زنی او جواب داد خیر من از این جهت این مطلب را بیان کردم که در مجلس روضه منزل آقای خوشرو بود که من متوسل شدم و برات زیارت قبر حضرت سیدالشهدا را گرفتم و معتقدم که روضه منزل خوشرو آنقدر بی‌ریا و دارای معنویت است که کمتر کسی است که با خلوص نیت برای عزاداری و گرفتن حاجت در مجلس روضه ایشان شرکت کند و حاجت روا نشده از منزل مزبور خارج شود."
به روایت تاریخ منزل خوشرو ابتدا متعلق به شخصی به نام داراب زرتشتی بوده که وی در دوران زندگی خویش در کارهای خیر فعال و از ارادتمندان حضرت سیدالشهدا بوده است.

پس از مرگ وی، خانه مزبور را ورثه‌اش در حدود سال ‪ ۱۳۲۴‬هجری شمسی به خوشرو فروختند.

این مکان هم اکنون محل عزای خامس آل عبا(ع) و ملجا و ماوایی برای شیفتگان و علاقمندان خاندان نبوت و عصمت و طهارت (ع) است.

این منزل با همه عظمت و شکوهش موقوفه خاصی ندارد بلکه هزینه‌های آن توسط شخص آقاسیدمحمد خوشرو و همچنین از محل نذوراتی که در ایام سوگواری و در طول مدت سال علاقمندان و معتقدان به روضه منزل سیدخوشرو اهدا می‌کنند تامین می‌شود.

در روز تاسوعا و عاشورا کلیه دسته‌های سینه زنی و عزاداری مراسم خود را از تکیه‌ها، مسجدها و حسینیه‌های محله‌های خود آغاز و آن را به خانه قدیمی اما با صفای آقا خوشرو ختم می‌کنند.

ساعاتی قبل از ظهر تاسوعا و عاشورا دسته‌های عزاداری یکی‌یکی وارد این منزل مورد احترام شده و مداح دسته لحظاتی را به نوحه‌خوانی اختصاص می‌دهد و سایر اعضای دسته هم به همراه حاضران در مجلس به عزاداری می‌پردازند.

پس از آن نوبت به دسته‌های دیگر می‌شود بطوری که به جرات می‌توان گفت:
اختتام کلیه مراسم عزاداری در این دو روز زیر خیمه منزل آقای خوشرو برگزار می‌شود.

مرحوم آقاسیدحسین خوشرو در سال ‪ ۱۲۵۷‬هجری شمسی متولد شد و در سن ‪۶۹‬ سالگی بدرود حیات گفت.

با توجه به اینکه دفن اشخاص در داخل شهر ممنوع بود نظر به احترام و موقعیت معنوی این سید جلیل‌القدر جسد او در نزدیکی منزلش پشت ایوان تاریخی قبه سبز کرمان به خاک سپرده شد.

علاوه بر روضه منزل خوشرو، آئین‌های ویژه محرم در برخی منازل کرمان از رونق و صفای خاصی نسبت به سایر مکانها برخوردار است که از جمله این منازل می‌توان به خانه‌های وقفی خانقاهی‌ها، یخدانی‌ها، حاج غلامحسین و حاج ملاعلی متقی، حاج محمدحسن سیمکی و حاج ماشاء‌الله نظری اشاره کرد.

به روایت محمد دانشور در کتاب "محله و مسجد خواجه خضر کرمان"، زرتشتیان کرمانی با توجه به اینکه حضرت امام حسین(ع)، شهربانو دختر یزدگرد پادشاه ایران زمین را به همسری خویش مفتخر فرمودند بدین مناسبت نسبت به آن حضرت احترام خاصی قائلند.

آنان به‌همین جهت در ایام سوگواری شهادت حضرت امام حسین(ع) به نحو مقتضی مراتب اعتقاد و احترام خویش را به آن حضرت ابراز می‌دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.