پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

کرمان رتبه پنجم کشور را در رضایت اولیا برای اهدای اعضا دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان رتبه پنجم کشور را در گرفتن رضایت برای اهدای اعضا کسب کرده است.

محمدجواد زاهدی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: پیوند اعضا به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های پزشکی است که امروزه نقش بسیار مهمی در سلامت افراد و جوامع انسانی دارد. 
وی افزود: آنچه تا کنون مرسوم بود، پیوند‌های محدودی که عضوی از یک دهنده زنده به گیرنده‌ای که یکی از اعضا بدنش بیمار است، پیوند زده می‌شد، اما اخیرا با پیشرفت‌های علمی، اعضای مختلفی از مصدومانی که دچار مرگ مغزی شده‌اند به افراد نیازمند پیوند زده می‌شود. 
زاهدی تصریح کرد: منظور از مرگ مغزی وضعیت مصدومانی است که از نظر پزشکی هیچ امیدی به برگشت و ادامه زندگی آنها نیست، و در حال حاضر رضایت برای اهدای اعضای بدن مصدومان مرگ مغزی توسط خانواده فرد به صورت یک فرهنگ ارزشمند در جامعه در حال ترویج است. 
وی خاطرنشان کرد: از کلیه‌ها، کبد، قلب، ریه، پانکراس، روده، قرنیه، دریچه‌های قلب، پوست و دیگر اعضای فرد مرگ مغزی می‌توان برای ادامه زندگی افراد بیمار و نیازمند که عموما زندگی بسیار سختی دارند یا افرادی که امیدی به ادامه زندگی آنها نیست، بهره برد. 
زاهدی اظهار داشت: براساس پارامترهای مدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین بررسی نتایج به دست آمده در سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی کرمان از نظر گرفتن رضایت برای اهدای اعضا در موارد مرگ مغزی رتبه پنجم کشوری را کسب کرده است. 
وی افزود: این دانشگاه در رتبه‌بندی بعد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز، تهران و مشهد قرار دارد و با توجه به جوان بودن موضوع پیوند در استان کرمان، این موفقیت بسیار حائز اهمیت است. 
زاهدی تصریح کرد: تا تابستان سال جاری خانواده20 نفر از موارد مرگ مغزی در کرمان با اهدای اعضای بدن عزیزان خود موافقت کردند و با پیوند اعضای این افراد، ده‌ها بیمار به سلامتی نسبی دست یافتند و امید تازه‌ای به زندگی پیدا کردند. 
وی خاطرنشان کرد: از سال 83 تا کنون حدود 400 پیوند کلیه در بخش کلیه بیمارستان افضلی‌پور کرمان و همچنین دو مورد پیوند مغز استخوان طی ماه‌های اخیر با موفقیت به انجام رسیده است. 
زاهدی اظهار داشت: در آینده‌ای نزدیک با تمهیدات در نظر گرفته شده، مرکز پیوند کبد کرمان به عنوان سومین مرکز کشور راه‌اندازی می‌شود و در حال حاضر کبد به طور گسترده فقط در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و به طور محدود در تهران انجام می‌شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.