پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

فرابورس ایران دوشنبه جاری افتتاح می شود

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران از آغاز به کار این بازار نوین از روز دوشنبه جاری با معامله سهام یک شرکت خبر داد تا مهمترین اتفاق مهم بازار سرمایه کشور در سال 88 روی دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، بازار سرمایه کشور در حالی علیرغم سابقه 41 ساله خود هنوز به جایگاه واقعی خود در مناسبات اقتصادی کشور نرسیده که با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذر 84 ، زمینه توسعه بازار سرمایه با تفکیک دو حوزه نظارت و عملیات و شکل گیری سازمان بورس جدید و شرکت های سهامی عام بورس اوراق بهادار و بورس کالا و دیگر ارکان فراهم شد و با اجرای اصل 44 و محور قرارگرفتن بورس در جریان واگذاری ها، آرام آرام ویترین اقتصادی کشور از حد و اندازه مناسبی البته نسبت به گذشته برخوردار شد.‌ 
حال در جدیدترین و مهمترین واقعه بازار سرمایه در سال 88، انتظارها برای راه اندازی بازار فرابورس پایان یافت و مدیرعامل شرکت فرابورس ایران از آغاز به کار این بازار نوپا اما با اهمیت از روز دوشنبه جاری و با معامله سهام شرکت مرجان کار خبر داد تا با این رویداد بازار سرمایه کشور گسترش بیشتری داشته باشد. 
این شرکت در حالی با سرمایه 10 میلیارد تومانی و در قالب سهامی عام ( با بیش از 3 هزار سهامدار) از سال گذشته تاسیس شده که به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، مصطفی امید قائمی با اعلام خبر آغاز به کار این بازار افزود: روز دوشنبه 6 مهر با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و اعضای شورای عالی بورس بازار فرابورس کشور در سالن تلاش وزارت کار افتتاح می شود. 
به گفته مدیر عامل فرابورس ایران پس عرضه سهام شرکت مرجان کار توسط شرکت سرمایه گذاری امید ، به عنوان سهامدار عمده فعالیت فرابورس به طور رسمی آغاز می شود. 

*جزئیات داد و ستد سهام در فرابورس 

بازار فرا بورس در حالی دارای 4 بازار مجزا است که امیدقائمی در خصوص معاملات فرابورس گفت: دامنه نوسان دربازار های اول دوم و اوراق مشارکت (بازار چهارم ) 5 درصد تعین شده و قیمت سهام یک شرکت بدون اعمال حجم مبنا می تواند نسبت به قیمت پایانی روز قبل 5 درصد نوسان داشته باشد. 
وی تصریح کرد:فرابورس بر خلاف بورس اوراق بهادار و کالا، فضای فیزیکی تحت عنوان تالار معاملات ندارد و معاملات آن به صورت مجازی و از دفاتر کارگزاران انجام می شود. آمار معاملات و سایر اطلاعات از طریق سایت رسمی آن منتشر می شود. 
وی یادآورشد: فرابورس بازار اوراق بهاداری رسمی و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار محسوب می شود که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی و پوشش خلاء های ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمده ای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه، تشکیل شده است. 
امید قائمی ادامه داد: با توجه به نیازمندی های کنونی بازار سرمایه، اهداف و استراتژی فعالیت فرابورس ایران بگونه ای طراحی شده تا بخش عمده ای از متقاضیان منابع مالی امکان بهره مندی از مزایای آنرا داشته باشند . مهمترین ویژگی آن، سهولت رویه ها در مراحل پذیرش و انجام معاملات اوراق بهادار است . 
مدیر عامل شرکت فرابورس تاکید کرد:تلاش در راستای رشد و اعتلای بازار سرمایه، تنوع بخشی به محصولات بازار سرمایه، اعطای فرصت جدید به صاحبان صنایع نوپا و نیازمند به منابع مالی، افزایش مشارکتهای مردمی و افزایش سهم دارایی های مالی در سبد سرمایه گذاری ها، رسالت فرابورس ایران محسوب می شود. 

*عرضه یک میلیون سهم در روز اول 

مدیرعامل شرکت فرابورس در شرایطی صبح روز شنبه ( فردا ) برای نخستین بار در جمع خبرنگاران حاضر می شود و به سوالات آنها پاسخ 
می دهد که در هیمن حال مدیر بازار شرکت فرابورس ایران جزئیات اولین عرضه سهام در روز دوشنبه جاری را اعلام کرد. 
حسن محمد تبار گفت: در راستای اجرای ماده 52 دستورالعمل اجرایی انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس، هیات مدیره این شرکت تصویب کرده در روز اول عرضه حداقل یک میلیون سهم شرکت مرجان کار در بازار اول فرابورس عرضه شود. 
وی با بیان اینکه شرکت مرجان کار 18 مرداد در بازار اول فرابورس پذیرش شده افزود: براین اساس روز دوشنبه که نخستین عرضه سهام شرکت مرجان کار صورت می گیرد، 5 درصد سهام شرکت عرضه می شود.در این روز محدودیت خرید هر ایستگاه کاری 10 هزار سهم تعیین شده و درصورت خرید بیش از این تعداد، معامله آن باطل می شود. 

*20 کارگزار در فرابورس 

به گزارش فارس، شرکت های کویرتایر و بیمه دی درحالی در نوبت عرضه سهام در این بازار قرار دارند که از 87 کارگزاری شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تاکنون 20 شرکت کارگزاری مجوز فعالیت در بازار فرابورس را دریافت کرده اند و سرمایه گذاران برای خرید و فروش سهام شرکت های پذیرفته شده در آن باید به این 20 شرکت کارگزاری مراجعه کنند. 
بر اساس این گزارش، تاکنون کارگزاری دنیای خبره، خبرگان سهام، آرمون ، آگاه ، اقتصاد نوین، بانک پاسارگاد ، مهر کاسپین ( بانک سپه )، بانک صادرات، بانک کشاورزی، بانک ملت ، بانک ملی ایران، بهمن ، پارس نمودگر، حافظ ، راهبرد، رضوی ، سرمایه گذاری ملی ،‌سهم آشنا، مفید و نهایت نگر مجاز به فعالیت در این بازار هستند. 

*ابعاد بازار فرابورس 

این بازار در حالی از هفته جاری پذیرای طیف جدیدی از شرکت ها و سرمایه گذاران خواهد بود که در تبیین این بازار می توان گفت فرابورس بازار اوراق بهاداری رسمی و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی و پوشش خلاء های ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمده ای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه تشکیل شده و محرومیت طیف وسیعی از بنگاه های اقتصادی از تامین مالی در بازار سرمایه و وابستگی شرکت های دولتی یا خصوصی به تامین مالی از طریق سهامداران عمده یا اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، منشاء ایجاد این بازار اوراق بهادار جدید به حساب می آید. 
بر اساس دستورالعمل های مصوب، انواع اوراق بهادار در فرابورس قابل پذیرش و مبادله هستند. ضمن آنکه مفهوم جدید "عرضه اوراق بهادار " نیز در شرح وظایف این بازار قرار گرفته و افق جدیدی را در حوزه بازار سرمایه ایجاد کرده است و این امکان فراهم شده تا این بازار در دو حوزه کلی پذیرش و عرضه اوراق بهادار فعالیت کند. 

* 4 بازار مختلف در فرابورس 

براساس این گزارش، طبق دستورالعمل پذیرش و عرضه اوراق بهادار در فرابورس ایران، فعالیت آن را در قالب چهار بازار مجزا تبیین کرده است که در بازار اول، دوم و اوراق مشارکت، انواع اوراق بهادار پذیرفته و در بازار سوم تنها عرضه اوراق بهادار انجام می شود. 

*بازار اول 

در این بازار اول فرابورس علاوه بر سهام شرکت هایی با سرمایه بیش از یک میلیارد تومان، واحدهای صندوق های سرمایه گذاری با نام هم پذیرش و معامله می شوند. نوسان سهام شرکت ها و اوراق پذیرفته شده در بازار اول فرابورس 5 درصد بدون حجم مبنا پیش بینی شده و در آن سهام شرکت هایی معامله می شوند که آخرین سرمایه ثبت شده آن حداقل 10 میلیارد ریال و یکسال از زمان بهره برداری آن گذشته و زیان انباشته نداشته باشند. 
در این بازار واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان که نزد سازمان بورس ثبت شده اند به شرطی امکان معامله دارند که حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله50 میلیارد ریال و حداقل سرمایه صندوق‌های زمین ومسکن 200 میلیارد ریال و با نام باشند. 

*بازار دوم 

دراین بازار صرفا " شرکت های سهامی عام پذیرفته می شوند. در این بازار سهام شرکت های زیانده، تازه تاسیس، شرکت های سهامی خاص که قصد اجرای افزایش سرمایه و تبدیل به سهامی عام را دارند و شرکتهای کوچک پذیرفته شده مورد مبادله قرار می گیرند .در بازار دوم سهام شرکتهایی معامله می شوند که آخرین سرمایه ثبت شده آن حداقل یک میلیارد ریال و مشمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نباشند. 

*بازار سوم یا بازار عرضه 

بازار سوم بازار عرضه بوده و محلی ایمن، شفاف و سودمند برای انجام معاملات عمده اوراق بهاداری است که امکان یا شرایط پذیرش در فرابورس را ندارند. انجام پذیره نویسی انواع اوراق بهادار از جمله شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس دیگر ویژگی مهم بازار عرضه به حساب می آید.انجام عرضه در این بازار مستلزم گذارندن فرایند پذیرش نبوده و با انجام تشریفات اداری درفرابورس امکان پذیر است.
در این بازاربلوک های سهام شرکت‌های سهامی (عام، خاص، تعاونی و ...) ، حق‌تقدم خرید سهام شرکت‌های سهامی عام، سهام ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام، پذیره نویسی سهام و اوراق مشارکت و گواهی سپرده سرمایه گذاری بانک ها، املاک و مستغلات ، امتیازبهره برداری وحق ثبت اختراعات در قالب سهام شرکت های سهامی خاص می تواند مورد معامله قرار بگیرد. 

*بازار چهارم (بازار اورق مشارکت) 

در بازار چهارم نیز انواع اوراق با درآمد تضمین شده از جمله اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و ...که در زمان پذیرش حداقل سه ماه تا سر رسید آنها باقی مانده باشد قابل پذیرش هستند. به شرطی که بعد از پذیرش، معاملات دست دوم آنها منحصرا از طریق فرابورس انجام شود. امکان صدور اوراق مشارکت شرکتی و اوراق مشارکت قابل تعویض سهام از جمله اوراق بهادار قابل معامله در بازار اوراق مشارکت محسوب می شوند. 
این در حالی است که اوراق مشارکت رهنی، اوراق مشارکت اجاره، صکوک وگواهی سپرده بانکی سرمایه گذاری عام و خاص در بازار چهارم امکان معامله را دارند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.