پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

علوم انسانی سعادت جامعه را تضمین می کند

رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اهمیت دادن به علوم انسانی سعادت ، پیشرفت و ترقی جامعه را تضمین می کند و بی توجهی و نادیده گرفتن این علوم باعث افت و رکود جامعه می شود.

"احمد امیری خراسانی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: رشته های علوم انسانی بستر ساز اندیشه در جوامع بشری قلمداد و به عنوان مادر علوم مطرح می شوند.
وی با اشاره به اینکه جایگاه علوم انسانی در ایران در مقایسه با علوم دیگر ضعیف و تا حدی بحث برانگیز است ادامه داد: از آنجا که علوم انسانی پیوند عمیقی با فرهنگ و تاریخ فرهنگی و اجتماعی ما دارد ضرورت تغییر و تحول در این علوم امری بدیهی است.
وی اضافه کرد: برای تحول در علوم انسانی در سطح دانشگاه ها نیازمند تحول در ابعاد چند گانه ای مانند ابعاد محتوایی(تغییر در متون علمی، حوزوی و دانشگاهی)، ابعاد انسانی مانند استادان، دانشجویان و ابعاد فیزیکی مانند فضای کالبدی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است.
دکتر امیری خراسانی اظهار داشت: در ایران و نظام جمهوری اسلامی به حوزه فرهنگ که ریشه در علوم انسانی دارد اهمیت خاصی داده می شود.
وی افزود: اگر شرایط پیشرفت موسسات آموزشی و فرهنگی در سه مولفه استاد، دانشجو و متون درسی جستجو کنیم در می یابیم که جایگاه استاد در این زمینه بسیار مهم و حساس است.
رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: استادان مجرب و دلسوزی که شناخت عمیقی از جایگاه علوم انسانی در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور ایفا می کنند مبنایش مادی گری است و عدم مسوولیت آنان در قبال خداوند متعال و به عبارت دیگر نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است.
وی افزود: وظیفه استادان دانشگاهی است که علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و جامعه شناسی و روان شناسی اسلامی را تدریس کنند نه اینکه علوم انسانی نشات گرفته از فرهنگ و تمدن غربی را عینا ترجمه و به جوانان تعلیم دهد.
دکتر امیری خراسانی تصریح کرد: لزوم تحول منابع در حوزه علوم انسانی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از وظایف استادان و مدرسان تعلیم و نربیت به شمار می رود.
وی گفت: گسترش علوم و تعمیق آن در کشور امری ضروری است که خوشبختانه در سالهای اخیر کشور به پیشرفت چشمگیر و حرکتی سریع و شتابنده در زمینه های علمی داشته و توانسته بخشی از عقب ماندگی ها را جبران کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.