پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

دپوی 400 تن زغال کنستانتره در زرند

با وجود فعالیت چندین کارخانه فولاد در کشور در پی نبود بازار داخلی بیش از 400 تن زغال کنستانتره در زرند دپو شده است.

MehrNews.com - Iran, Iranian, Nuclear, political, world, sport, Cultural, economic, SocialAndOccations news and headlines

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، عدم خرید زغال تولید معادن داخلی با وجود چندین کارخانه فولاد در کشور طی چند سال گذشته به مرور 400 تن زغال کنستانتره تولید معادن زغال سنگ کرمان و کارخانه زغال شویی زرند در محوطه این کارخانه دپو شده است.

عدم خرید این زغالها توسط کارخانه کک سازی اصفهان که دلیل آن بحران در بازارهای جهانی به خصوص در بخش فولاد عنوان می شود، موجب شد سرانجام 300 تن از این محموطه زغال داخلی به رغم وجود کارخانه های کک سازی و تولید فولاد در داخل کشور برای صادرات به بندرعباس منتقل شوند.

کار در معادن زغالسنگ از مهمترین مشاغل شهرستانهای شمالی کرمان است

این درحالیست که فعالیت معادن زغال سنگ در کرمان بیش از 100 سال سابقه دارد و کار در معادن و صنایع وابسته به زغالسنگ یکی از مهمترین مشاغل استان کرمان به خصوص در شهرستانهای شمالی استان بشمار می رود.

معادن زغالسنگ کرمان هم اکنون در پنج منطقه معدنی "همکار"، "هشونی"، "پابدانا"، "هجدک"، "کمسار" و "آب در" در حال فعالیت هستند و تاکنون بیش از 26 میلیون تن زغالسنگ خام استخراج و مقدار 14 میلیون تن زغال کنسانتره به شرکت ذوب آهن اصفهان ارسال کرده است.

اما طی سالهای اخیر زغالهای تولیدی این مجموعه با عدم گرایش خریدار داخلی از سوی صنایع وابسته داخلی که به طور عمده شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان خریدار اصلی زغال معادن زغال سنگ کرمان است، مواجه شده است.

نبود بازار داخلی و خارجی مهمترین دلیل ذخیره شدن زغال در کرمان است

مدیرکل صنایع و معادن کرمان با تائید دپوی این میزان زغالسنگ در زرند در این زمینه اظهار داشت: برای حمایت از بخش خصوصی و معادن کرمان دولت پول زغال دپو شده را پرداخت کرده است و دلیل اصلی انبار شدن این میزان زغال نبود بازار است که بخشی از آن با وضعیت جهانی اقتصاد ارتباط دارد.

محمد عابدی نژاد افزود: یکی دیگر از دلایل بروز این مسئله خارج شدن یکی از کوره های ذوب آهن به دلیل تعمیرات از سیستم تولید است.

وی با اشاره به بروز بحران در بازار جهانی فولاد گفت: صنعت زغالسنگ نیز به عنوان یکی از چرخه های تولید فولاد با مشکلاتی مواجه شده است.

قیمت زغالسنگ به یک سوم قیمت قبل رسیده است

مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان نیز در این زمینه با اشاره به کاهش قیمت جهانی زغالسنگ در تمام نقاط جهان گفت: در پی بروز بحران جهانی و کاهش قیمت فولاد، قیمت زغالسنگ به عنوان یکی از صنایع پایین دستی فولاد نیز به یک سوم قیمت قبل کاهش یافت.

باقر جهانگیری با اشاره به افزایش 12 درصدی تولید زغالسنگ در کرمان عنوان کرد: افزایش تولید و اشکالات فنی در کارخانه ذوب آهن اصفهان دلیل دیگر ذخیره شدن زغال تولیدی در زرند است.

وی با تاکید بر دپو شدن 400 تن زغال سنگ در زرند افزود: در راستای فروش این میزان زغال سنگ مذاکرات فراوانی با بازارهای خارجی و داخلی صورت گرفته است که می توان به مذاکره با 30 شرکت خارجی اشاره کرد که در این مذاکرات نیز موفقیتی حاصل نشده است.

جهانگیری افزود: خوشبختانه یک شرکت ایرانی تقاضای خرید 300 تن از این محموله را داده است که قرارداد خرید در این زمینه منعقد شده است.

قرارداد فروش 300 تن زغال کنستانتره منعقد شده است

مدیرکارخانه زغالشویی زرند نیز در این زمینه گفت: طی چند سال گذشته با توجه به بحران جهانی فولاد و مشکلات کارخانه کک سازی اصفهان متاسفانه شاهد ذخیره شدن حدود 400 تن زغالسنگ کنستانتره در زرند هستیم.

حسین متصدی زاده افزود: به رغم تلاشهای صورت گرفته توسط شرکت زغالسنگ کرمان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و مسئولان کشور همچنین برگزاری مزایده های فراوان اما هیچ مشتری برای خرید این میزان زغال کنستانتره مراجعه نکرد و در نهایت شاهد این دپو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته کارگروه های تخصصی جهت مذاکره با کشورهای خارجی از جمله ترکیه و مالزی برای خرید این محموله نیز تشکیل شد اما نتیجه نداد.

وی گفت: اخیرا توافقی برای فروش 300 تن از زغال موجود با یک شرکت ایرانی بسته شده است و هفته جاری نیز شاهد حمل اولین محموله این زغالها به بندرعباس بوده ایم.

حمل این میزان زغال به صورت روزانه هزار و 500 تا دو هزار تن انجام می شود و حمل 300 تن زغالسنگ به بندرعباس شش تا هشت ماه به طول می انجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.