پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

کهنوج در مثلث مالاریای کشور

* بحران کمبود سرویس بهداشتی در جنوب استان کرمان

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهنوج گفت: کهنوج پس از میناب و ایرانشهر در ضلع سوم مثلث مالاریای کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نشست بررسی وضعیت بخش سلامت در جنوب کرمان و رفع مشکلات برای بهبود وضعیت و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در کهنوج برگزار شد.
ایرج شکوهی رئیس شبکه بهداشت و درمان کهنوج پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی ارتقای بخش سلامت و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها در شهرستان کهنوج اظهار داشت: آمار بالای تالاسمی در شهرستان‌های جنوبی که 200 بیمار را شامل می‌شود با توجه به وضعیت مالی نامطلوب نگران‌ کننده است.
وی هم‌مرز بودن مناطق جنوبی با استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در بحث مالاریا نگران کننده خواند و افزود: کهنوج پس از میناب و ایرانشهر در ضلع سوم مثلث مالاریای کشور است.
شکوهی خاطرنشان کرد: گواهینامه ایزو 9001 توسط بیمارستان 12 فروردین کهنوج به لحاظ ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی دریافت شد.
وی تصریح کرد: نبود آب آشامیدنی سالم در بسیاری از روستاها، نبود سرویس‌‌های بهداشتی مناسب در روستاها و آمار بالای تصادفات در این شهرستان از مهم‌ترین مشکلات بخش سلامت و تهدید کننده سلامت مردم کهنوج است.
علیرضا مسلمی‌نیا رئیس مرکز بهداشت جیرفت گفت: پنج مرکز بهداشتی فعال شهری و 11 مرکز روستایی با 15 پزشک خانواده به روستاییان در جیرفت خدمات‌رسانی می‌کنند.
وی از تکمیل صددرصدی چهار خانه بهداشت در روستاهای بخش مرکزی جیرفت خبر داد و افزود: 35 درصد مردم در روستاها سرویس بهداشتی ندارند.
در ادامه لطفعلی مسلمی رئیس مرکز بهداشت عنبرآباد از آغاز ساخت بیمارستان 32 تختخوابی عنبرآباد خبر داد و گفت: 10 خانه بهداشت در این شهرستان به دلیل نبود فضای مناسب غیرفعال هستند.
وحید سالاری رئیس مرکز بهداشت رودبار اظهار داشت: 40 درصد مردم ساکن در روستاهای رودبار از لحاظ سرویس بهداشتی ‌‌بی‌بهره هستند که این سلامت ساکنان روستاها را تهدید می‌کند.
وی افزود: 16 تیم سیار سلامت برای خدمات‌رسانی به 5 هزار و 600 خانوار در رودبار جنوب فعالیت دارند.
سالاری تصریح کرد: بیمارستان 32 تختخوابی رودبار با 50 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و از 3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار این بیمارستان تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون تومان آن جذب شده است.
وی خاطرنشان کرد: تصویب چارت سازمانی مرکز بهداشت رودبار برای ساماندهی بهتر خدمات بهداشتی و درمانی لازم است.
مسعود مطهری رئیس مرکز بهداشت کهنوج نیز از فعال شدن آخرین مرکز بهداشتی فعال نشده در کهنوج تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: 11 پزشک در طرح پزشک خانواده و 9 ماما خدمات بهداشتی خانه بهداشت از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در روستاهای سعید‌آباد سهران و محمدآباد سرگیچ فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: تنها خانه بهداشت روستای آب‌باد ساخته نشده است که به دلیل منطقه کوهستانی سخت هیچ پیمانکاری حاضر به ساخت این خانه بهداشت نشد.
دادخدا صادقی رئیس مرکز بهداشت منوجان از پوشش 97 درصدی روستاییان در بخش خانه‌های بهداشت خبر داد و تصریح کرد: 9 تیم سیار نیز خدمات‌رسانی به 3 هزار خانوار روستایی را بر عهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: یک سوم مردم ساکن روستاهای منوجان فاقد سرویس بهداشتی هستند.
محمد صمیمی رئیس مرکز بهداشت قلعه‌گنج در این جلسه با اشاره به همجواری این شهرستان با استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و بالا بودن آمار مالاریا در این شهرستان تجهیز امکانات بیشتر برای حذف مالاریا را خواستار شد.
وی نبود 73 درصدی سرویس‌های بهداشتی در روستاها را زنگ خطری جدی برای سلامت مردم دانست و افزود: فقر مالی شدید و کم‌توجهی به این امر مشکل‌ساز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.