پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نگاهی به اساسنامه جدید خانه مطبوعات استان کرمان

 

با توجه به برگزاری انتخابات خانه مطبوعات در ۳۰ آذر ماه امسال و لزوم آگاهی بیشتر اعضای این تشکل -متن کامل اساسنامه جدید خانه مطبوعات- ذیلا از نظرتان می گذرد:

فصل اول : کلیات  ،  اهداف

ماده 1 – مطبوعات کشور و از جمله، مطبوعات محلی به عنوان موثریرین عوامل رشد فرهنگ عمومی کشور نقشی اساسی در جهت تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی و آرمان های امام (ره) و مقام معظم رهبری و اشاعه ارزش های انقلابی ایفا می کنند. کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی مطبوعات محلی که خود متضمن تقویت نقش مطبوعات کشور و افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع رسانی کشور است، صرفاً از طریق حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی، توسعه دانش فنی و امنیت شغلی – حرفه ای اصحاب جراید و شناسایی امکانات بالقوه و بهره گیری از افکار، اندیشه، تجارب و اراده جمعی اصحاب مطبوعات و فعالان این عرصه میسر خواهد بود. بدین منظور «خانه مطبوعات» که از این پس اختصاراً «خانه» نامیده می شود به عنوان تشکیلاتی فرهنگی، صنفی و غیردولتی از دست اندرکاران مطبوعات استان تشکیل می گردد تا به موجب این اساسنامه اهداف فوق را در استان دنبال نماید.

فصل دوم: وظایف

ماده 2 – وظایف خانه عبارتند از :

1 – حل مشکلات امور صنفی اعضا و فراهم آوردن تسهیلات رفاهی برای آنان

2 – ارتباط و بسط همکاری بین خانه و سازمان ها، ادارات، نهادها، موسسات و تشکل های صنفی استان

3 – کوشش در جهت تاسیس  و تقویت تعاونی (مصرف، مسکن) و صندوق اعتباری حمایت، برای تسهیلات بیشتر اعضا

4 – دفاع از حقوق قانونی اعضا و حکمیت در اختلافات داخلی اصحاب مطبوعات

5 – جلب و جذب حمایت های مالی و کمک های دولتی و توزیع درست آن بین اعضا

6 – تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی – آموزشی و اجرایی نمودن طرح ها و پیشنهادهای مصوب

7 – همفکری و همکاری با مراکز توزیع و فروش نشریات محلی به منظور تقویت سامانه عرضه مطبوعات

8 – ایجاد آرشیو، بانک اطلاعات، موزه، برگزاری جشنواره ها، برپایی نمایشگاه ها و مطبوعاتی

9 – ایجاد سازوکارهای لازم جهت ارتقای روزنامه خوانی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه

10 – آموزش شیوه های نوین روزنامه نگاری وفنون و تخصص های مرتبط به اعضا و علاقه مندان این  حرفه

11 -  آسیب شناسی جامعه مطبوعاتی و ارایه ساز و کارهای روز آمد جهت ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی

12 – همکاری تنگاتنگ با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی در تکمیل بانک های اطلاعاتی، توزیع یارانه ها، برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها، فعالیت ها و بزرگداشت مناسبت های مطبوعاتی در استان و براساس تفاهم نامه های منعقده و مصوب فی مابین

فصل سوم: محل، مدت و حوزه فعالیت

ماده 3 – محل و مرکز فعالیت خانه در شهر کرمان است و حوزه فعالیت آن استان کرمان خواهد بود.

نشانی فعلی: کرمان – چهارراه سمیه (طهماسب آباد) ابتدای خیابان فردوسی – ساختمان اداره ارشاد شهرستان کرمان طبقه سوم

ماده 4 – مدت فعالیت خانه از تاریخ تاسیس نامحدود است.

تبصره 1 – مفاد این  اساسنامه پس از تایید اداره کل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و ثبت آن در اداره ثبت شرکت های استان معتبر خواهد بود.

تبصره 2 – هیات موسس که حداقل از ده نفر از روزنامه نگاران و اصحاب مطبوعات استان تشکیل شده است پس از امضای این اساسنامه مبادرت به انجام تشریفات ثبت قانونی خانه خواهند نمود.

فصل چهارم : ارکان و مقررات

ماده 5 – ارکان خانه مطبوعات عبارتند از:

1 – مجمع عمومی

2 – هیات مدیره

3 – مدیرخانه

4 – بازرسان

ماده 6 – مجمع عمومی عالی ترین رکن خانه است که از اجتماع اعضای حقیقی و به درخواست مقامات یا اشخاص مشروحه ذیل تشکیل می شود:

1 – هیات موسس

2 – اکثریت نسبی اعضای هیات مدیره

3 – هریک از بازرسان

4 – حداقل یک پنجم اعضا برای مجمع عمومی عادی و یک سوم اعضا برای مجمع عمومی فوق العاده

تبصره: در صورتی که هیات مدیره ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول درخواست کتبی اشخاص فوق نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نکند، مجمع با دعوت بازرسان تشکیل خواهد شد. در صورت استنکاف بازرسان از دعوت مجمع عمومی، هیات موسس با اطلاع و همکاری اداره  کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام خواهد کرد.

ماده 7 – دعوت مجمع عمومی باید با قید دستور، زمان (روز و ساعت) و محل تشکیل جلسه حداقل 15 روز و حداکثر 45 روز قبل از تشکیل جلسه به وسیله انتشار آگهی در یکی از جراید محلی و یا با ارسال دعوتنامه کتبی (با پست سفارشی) به آخرین نشانی اعضا صورت گیرد.

تبصره: درمواردی که کلیه اعضا در مجمع حاضر باشند، نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست.

ماده 8 – مجمع عمومی عادی با حضور نماینده ارشاد استان و حداقل نصف به علاوه یک اعضا یا وکلا و نمایندگان تام الاختیار آنان رسمیت پیدا می کند و در صورت عدم  حصول نصاب مذکور، آگهی دعوت مجمع باید  حداکثر ظرف مدت 15 روز با رعایت ماده 7 اساسنامه با همان دستورجلسه قبلی منتشر شود؛ در این صورت، جلسه با  حضور عده حاضر رسمیت خواهد یافت.

تبصره 1 – نماینده ارشاد که از کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می باشد ، به عنوان ناظر توسط مدیرکل ارشاد استان کتباً به مجمع معرفی می شود.

تبصره 2 – در صورت رسمیت نیافتن جلسه مجمع عمومی، مقام دعوت کننده مجمع و نماینده اداره کل ارشاد استان، صورت جلسه ای دایر بر عدم رسمیت آن تهیه می کنند و به امضای حاضرین می رسانند.

ماده 9 – جلسات مجامع عمومی را – در صورت رسمیت یافتن – رئیس هیات مدیره و در غیاب او یکی از اعضا هیات مدیره افتتاح می کند. در جلسه مجمع ابتدا یک رئیس و یک نائب رئیس و یک منشی و دو نفر ناظر از میان اعضای مجمع عمومی انتخاب خواهند شد.

تبصره : در صورتی که مجامع عمومی از طرف اشخاص مذکور در ماده 6 (به جز هیات مدیره) تشکیل شود، مسن ترین عضو حاضر در جلسه اعم از اصیل یا وکیل  یا نماینده تام الاختیار، مجمع را افتتاح می کند.

ماده 10 -  کلیه اعضای خانه می توانند درمجامع عمومی حضور یابند و هر عضو در مجمع عمومی فقط حق یک رای خواهد داشت. در صورتی که حضور عضو در مجمع میسر نباشد می تواند حق رای را به موجب وکالت نامه به عضو دیگر یا نماینده تام الاختیار خود واگذار نماید. وکالت نامه های مزبور باید از اعضا اخذ و ضمیمه صورتجلسه مجمع شود و در سوابق خانه نگهداری گردد.

تبصره 1 – تایید وکالت نامه های موضوع این ماده با نماینده ارشاد و بازرسان است. در صورت عدم تایید وکالت نامه، لازم است قبل از تاریخ جلسه به موکل اطلاع داده شود.

تبصره 2 – وکالت نامه ها حداقل دو روز قبل از تاریخ جلسه انتخابات باید تحویل شود.

تبصره 3 – هر عضو در مجمع عمومی فقط می تواند وکالت یک نفر را قبول کند و اعضا نمی توانند بیش از دو  جلسه پیاپی برای شرکت در مجمع عمومی وکیل اختیار کنند.

ماده 11 – ملاک تشخیص تعداد اعضای حاضر در جلسات مجامع عمومی، دفتر حضور و غیابی است که حاضران در بدو ورود به جلسه اصالتاً یا وکالتاً آن را امضا می کنند. مقام دعوت کننده مجمع مکلف است دفتر حضور و غیاب اعضا را همراه با وکالتنامه ها جهت تطبیق با اسامی حاضرین در جلسه و اعمال کنترل های لازم در اختیار هیات رئیسه مجمع قرار دهد.

ماده 12 – تصمیمات مجمع عمومی عادی با اکثریت نسبی آرای حاضر در مجمع اتخاذ می شود. در صورتی که در جلسه مجمع عمومی، مذاکرات به اخذ تصمیم منتهی نشود جلسه برای یک هفته به عنوان تنفس تعطیل و به جلسه بعدی که منحصراً برای تعقیب مذاکرات و اتخاذ تصمیم درباره دستور جلسه قبل تشکیل شده، موکول می شود.

تبصره: در صورتی که جلسه مجمع عمومی به عنوان تنفس تعطیل شود و هیات رئیسه مجمع عمومی در جلسه بعدی حاضر نشده باشند به جای اشخاص غایب افراد دیگری انتخاب خواهند شد.

ماده 13 – تصمیماتی که در مجمع عمومی با رعایت مقررات اتخاذ می گردد برای کلیه اعضا اعم از حاضر و غایب، نافذ و معتبر خواهد بود، این تصمیمات به طریقی که برای دعوت مجامع عمومی در این اساسنامه پیش بینی شده است، به اطلاع اعضا خواهد رسید.

ماده 14 – هریک از اعضا می تواند پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی، مورد یا موارد دیگری غیر از موضوعاتی که در دعوتنامه تشکیل مجمع قید شده  است، پیشنهاد کند و مقام دعوت کننده مجمع مکلف است پیشنهاد مزبور را با لحاظ نمودن اولویت موضوعی و زمانی در همان مجمع یا جلسه بعد از تنفس مطرح کند.

ماده 15 – مجامع عمومی به دو صورت تشکیل خواهد شد:

1 – مجمع عمومی عادی 2 – مجمع عمومی فوق  العاده

ماده 16 – مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار تشکیل می شود و در موارد مقتضی می توان در هر موقع از سال مجمع عادی را به طور فوق العاده تشکیل داد.

ماده 17 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است:

1 – انتخاب هیات مدیره برای مدت دو سال

2 – انتخاب بازرسان برای  مدت یک سال

3 – استماع گزارش های ادواری هیات مدیره و بازرسان

4 – اخذ تصمیم درباره گزارش ها، طرح ها و پیشنهادهای هیات مدیره و بازرسان

5 – رسیدگی و  اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی هیات و بازرسان

6 – تعیین و تصویب خط مشی کلان برنامه های خانه به پیشنهاد هیات مدیره

7 – تعیین میزان حق عضویت اعضا و تصویب بودجه جاری ، اعتبارات و سرمایه گذاری ها به پیشنهاد هیات مدیره

ماده 18 – مجمع فوق العاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص موارد زیر تشکیل می شود:

1 – تغییر مواد اساسنامه ( در حدود قانون) با تایید اداره کل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی

2 – تصمیم گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیات مدیره

3 – اتخاذ تصمیم راجع به انحلال خانه

ماده 19 – مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضا و یا اکثریت مطلق اعضای هیات مدیره و یا بازرسان و با حضور نماینده ارشاد و حداقل دو سوم اعضا تشکیل می شود. در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده در نوبت اول به حد نصاب مقرر نرسد مجمع برای نوبت دوم دعوت به تشکیل شده و با حضور نصف به علاوه یک اعضای حاضر که نباید از هفت نفر کمتر باشد رسمیت پیدا می کند.

تبصره : تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت سه چهارم آرای حاضر در جلسه مجمع اتخاذ می شود.

ماده 20 – صورتجلسات مجامع عمومی و تصمیمات متخذه در آن، توسط منشی در دفتر مخصوص ثبت شده و به امضای رئیس، نایب رئیس، ناظران و منشی می رسد و رونوشت آن توسط رئیس مجمع به هیات مدیره ابلاغ و نسخه ای از آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارسال می شود.

تبصره : صورتجلسات مجامع به عنوان اسناد خانه همواره باید در سوابق خانه محفوظ بماند.

هیات مدیره

ماده 21 – اداره امور خانه طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره ای مرکب از هفت نفر عضو می باشد که اعضای اصلی و علی البدل آن برای مدت دو سال با رای مخفی به شرح ذیل انتخاب می شوند:

1 – دو نفر از مدیران مسوول نشریات محلی با یک نفر عضو علی البدل

2 – سه نفر از روزنامه نگاران و خبرنگاران مطبوعات محلی با یک نفر عضو علی البدل

3 – یک نفر از مسوولین نمایندگی ها و سرپرستی های نشریات سراسری و غیر محلی با یک نفر عضو علی البدل

4 – یک نفر از مسوولین نمایندگی خبرگزاری ها با یک نفر عضو علی البدل

اخذ رای برای انتخاب اعضای اصلی و علی البدل در یک نوبت صورت می گیرد. حائزان اکثریت بعد از اعضای اصلی به ترتیب آرای بیشتر، اعضای علی البدل شناخته می شوند و انتخاب مجدد هر یک از ایشان بلامانع است.

تبصره 1 – احراز هویت نامزدها و تایید اصالت و قانونی بودن مسوولیت های مذکور در این ماده بر عهده اداره کل ارشاد استان خواهد بود.

تبصره 2 – در صورت استعفا، فوت، ممنوعیت قانونی و یا سه جلسه متوالی غیبت هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره، یکی از اعضای علی البدل به ترتیب آرای بیشتر برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی به عنوان عضو اصلی در جلسات شرکت می نماید.

تبصره 3 – در صورتی که به علل استعفا، فوت یا ممنوعیت قانونی، هیات مدیره از اکثریت مقرر در اساسنامه خارج شود، مجمع عمومی براساس ماده 6 اساسنامه دعوت خواهد شد تا نسبت به تکمیل اعضای هیات اقدام کند.

تبصره 4 – هیچ یک از اعضای خانه نمی تواند به طور همزمان هم عضو هیات مدیره و هم از بازرسان باشد.

ماده 22 – پس از انقضای مدت ماموریت هیات مدیره در صورتی که هیات مدیره جدید انتخاب نشده باشد، هیات مدیره قبلی تا انتخابات جدید کماکان به وظایف خود ادامه داده و مسوولیت اداره خانه را بر عهده خواهد داشت.

ماده 23 – هیات مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخابات و اعلام قبولی در اولین جلسه از بین خود یک نفر رئیس، یک نایب رئیس، یک خزانه دار (مسوول مالی) و یک نفر منشی انتخاب نماید.

تبصره :حدود اختیارات افراد موضوع این ماده را آیین نامه داخلی مشخص می نماید.

ماده 24 – جلسات هیات مدیره حداقل هر ماه یک بار در موعد و محل معینی که قبلا به تصویب هیات مدیره رسیده با حضور بیش از نصف اعضای اصلی هیات تشکیل و رسمیت می یابد و برای اتخاذ تصمیم ، رای اکثریت اعضای حاضر در جلسات ضروری است. تصمیمات هیات مدیره در دفتر صورتجلسات هیات ثبت می شود و به امضای اعضای حاضر در جلسه می رسد.

تبصره: جلسه فوق العاده هیات مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نایب رئیس هیات یا مدیر خانه و یا اکثریت اعضای هیات مدیره تشکیل می گردد.

ماده 25  - خدمات اعضای هیات مدیره در ازای عضویت در هیات بلاعوض است و پرداخت هرگونه هزینه ای براساس آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.

ماده 26 – هیات مدیره دارای اختیارات لازم جهت اداره امور خانه و از جمله عهده دار وظایف ذیل است:

1 – دعوت مجمع عمومی (عادی – فوق العاده)

2 – اجرای اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوطه

3 – نصب و عزل و قبول استعفای مدیرخانه و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد حدود وظایف و اختیارات و میزان حقوق و مزایای مدیر به مجمع

4 – نظارت بر مخارج جاری خانه، رسیدگی به حساب ها جهت ارائه به بازرسان و تسلیم به موقع گزارش و تراز مالی به مجمع عمومی

5 – قبول درخواست های عضویت و اخذ تصمیم در خصوص اعضایی که شرایط عضویت را از دست بدهند.

6 – تهیه و تنظیم طرح ها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادها و ارائه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم

7 – تشکیل کمیته های فنی، آموزشی، تخصصی و ... برای نیل به اهداف خانه

8 – تهیه و تنظیم دستورالعمل های داخلی و آیین نامه های مالی و تقدیم به مجمع عمومی برای تصویب

9 – تعیین نماینده یا وکیل در دادگاه ها و مراجع قانونی و سایر نهادها با حق توکیل به غیر

10 – تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز (از اعضای هیات مدیره و مدیر خانه) جهت  افتتاح حساب، انعقاد قراردادها و اسناد تعهدآور

11 – تفویض و واگذاری قسمتی از اختیارات خود به اشخاصی که در این اساسنامه و یا آیین نامه های اجرایی خانه تعریف شده و حائز شرایط باشند.

12 – انجام سایر وظایف و تکالیفی که به موجب این اساسنامه مستقیماً و یا به اعتبار تصدی امور خانه بر عهده هیات مدیره گذاشته شده است.

13 – انتخاب و تهیه آرم، سربرگ و مهر مخصوص خانه

14 – انجام مراحل اداری ثبت تغییرات اساسنامه در مراجع قانونی

ماده 27 – پس از تایید صحت انتخابات توسط نماینده اداره کل ارشاد استان، تحویل وتحول و انتقال مسوولیت از هیات مدیره سابق به هیات مدیره بعدی باید ظرف 15 روز بعد از تاریخ قبولی هیات مدیره انجام شود و کلیه اوراق اسناد و دفاتر و حساب ها و مهر و موجودی های خانه به هیات مدیره جدید تحویل و پس از ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکت ها، ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا امضاهای مجاز معرفی شود.

تبصره: در صورت استنکاف یا تعلل در انجام امور موضوع این ماده توسط هر یک از اعضای هیات مدیره و یا مدیر خانه، مساله ابتدا از طریق میانجی گری اداره کل ارشاد استان حل و فصل می شود و در صورت عدم حصول نتیجه، موضوع به مراجع قانونی و محاکم قضایی ارجاع می شود.

ماده 28 – مراتب نقل و انتقال باید صورت مجلس شود و به امضای اکثریت اعضای هیات مدیره سابق و اعضای   هیات مدیره جدید، بازرسان و نماینده اداره کل ارشاد  استان برسد. صورت مجلس مذکور جزء اسناد و سوابق خانه محفوظ خواهد بود.

تبصره: استعفای هر یک از اعضای هیات مدیره تا تعیین عضو جدید ، رافع مسوولیت نسبت به وظایف نخواهد بود.

ماده 29 – کلیه قراردادها، چک و اسناد مالی تعهدآور خانه براساس آیین نامه مالی با امضای رئیس یا نایب رئیس هیات مدیره و با امضای مدیر و مهر خانه معتبر است.

ماده 30 – هیات مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می دهد و هیچ یک از اعضا حق ندارد از اختیارات هیات به تنهایی استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی هیات مدیره را داشته باشد.


مدیر خانه

ماده 31 – هیات مدیره مکلف است جهت مدیریت اجرایی خانه و اجرای تصمیمات مجامع عمومی و هیات مدیره از بین خود یا اعضای خانه برای مدت دو سال یک نفر را به مدیریت خانه انتخاب و حدود اختیارات وی را تعیین کند. هیات مدیره می تواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت سه چهارم آرا به مدیر خانه تفویض کند.

تبصره: مدیر خانه نمی تواند در عین حال رئیس هیات مدیره نیز باشد و در صورتی که عضو هیات مدیره نباشد می تواند بدون داشتن حق رای در جلسات هیات مدیره شرکت کند.

ماده 32 – مدیر خانه بالاترین مقام اجرایی خانه مطبوعات است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیات مدیره به وی تفویض می گردد نماینده خانه مطبوعات محسوب شده و عزل و از اختیارات هیات مدیره می باشد.

تبصره 1 – اگر مدیر خانه عضو هیات مدیره باشد دوره مدیریت او از مدت عضویتش در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود لکن انتخاب مجدد او طبق مقررات این اساسنامه بلامانع می باشد.

تبصره 2 – حقوق و مزایای مدیرخانه طبق آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.

ماده 33 – مدیر خانه مجری مصوبات مجمع عمومی و هیات مدیره بوده و دارای اختیارات و مسوولیت های ذیل می باشد:

1 – مدیریت امور اداری و اجرایی خانه

2 – نمایندگی قانونی خانه در مراجع رسمی و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی

3 – استخدام و عزل و نصب کارکنان خانه در حدود ضوابط و مصوبات و با تصویب هیات مدیره

4 – دریافت درخواست عضویت ها و انجام امور مربوط

5 – دریافت و ثبت ورودیه ها و حق عضویت های اعضا

6 – برگزاری دوره های آموزشی

7 – تهیه و تنظیم پیش نویس آیین نامه داخلی هیات مدیره  و پیشنهاد تغییرات و اصلاحات بعدی

8 – نگهداری دارایی، اموال، حساب ها، اسناد و دفاتر خانه

9 – اعمال اختیاراتی که به صورت موردی یا مقطعی از جانب هیات مدیره به وی تفویض شده باشد.

10 – ارایه پیشنهاد های لازم در زمینه گسترش و بهبود فعالیت های تعریف شده به هیات مدیره و یا مجمع عمومی

11 – تهیه پیش نویس ترازنامه، بودجه، خط مشی و گزارش سالیانه جهت بررسی هیات مدیره و ارسال آن به مجامع

12 – صدور معرفی نامه اعضا به درخواست متقاضی جهت اخذ تسهیلات

13 –  پیشنهاد برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده با ذکر علل موجه برای تصویب به هیات مدیره

14 – انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق آیین نامه های مصوب به مدیر خانه محول شده است.

بازرسان

ماده 34 -  مجمع عمومی عادی دو نفر از اعضای خانه را برای مدت یک سال مالی به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل انتخاب می کند تا انجام وظیفه نمایند.

تبصره 1 – انتخاب مجدد بازرس / بازرسان بلامانع است.

تبصره 2 – در صورت فوت، ممنوعیت قانونی، از دست دادن شرایط و یا استعفای هر یک از بازرسان، هیات مدیره ظرف ده روز بازرس علی البدل را برای بقیه مدت باقی مانده دوره بازرسان دعوت می کند.

تبصره 3 – تا زمانی که بازرس جدید انتخاب و به کار مشغول نشده، بازرس قبلی کماکان در مسوولیت خود خواهد بود.

تبصره 4 – حق الزحمه و پاداش بازرسان انتخابی وفق آیین نامه مالی مصوب مجمع عمومی تعیین و پرداخت می شود.

ماده 35 – وظایف بازرس / بازرسان به شرح زیر است:

1 – نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور خانه و عملیات انجام شده با اساسنامه، قوانین و مقررات و دستورالعمل ها

2 – رسیدگی به حسابها، دفاتر، اسناد، صورت های مالی از جمله ترازنامه و حسابهای سود و زیان، بودجه پبیشنهادی و گزارش هایی که توسط هیات مدیره یا مدیر خانه تهیه شده است.

3 – رسیدگی به شکایات اعضا و ارایه گزارش به مجمع عمومی

4 – دادن تذکر کتبی تخلفات صورت گرفته به هیات مدیره و مدیرخانه و تقاضای رفع آنها

5 – نظارت بر انجام حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی ها به مجمع عمومی ومراجع ذی ربط

6 – گزارش هرگونه تخلف هیات مدیره و یا مدیر خانه از مفاد اساسنامه و آیین نامه به مجمع عمومی

7 – تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده مجمع عمومی در صورت لزوم

تبصره: بازرس / بازرسان می توانند بدون داشتن حق رای در جلسات هیات مدیره شرکت کنند.

فصل پنجم – شرایط عضویت

ماده 36 – کلیه فعالان مطبوعاتی استان که دارای شرایط ذیل باشند می توانند به عضویت خانه و یا هیات مدیره درآیند.

شرایط عمومی عضویت در خانه:

1 – داشتن تابعیت ایران 2 – متدین به یکی از ادیان رسمی کشور 3 – عدم اشتهار به فساد اخلاقی  4 – داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت سربازی 5 – داشتن حداقل مدرک دیپلم 6 – اقامت داشتن در حوزه فعالیت خانه 7 – اشتغال در یکی از نشریات و موسسات مطبوعاتی و یا خبرگزاری های دارای مجوز 8 – نداشتن محکومیت کیفری موثر در محرومیت از حقوق اجتماعی 9 – قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و مصوبات قانونی خانه 10 – پرداخت ورودیه و حق عضویت به طور مرتب

شرایط اختصاصی برای بازرس و عضویت در هیات مدیره:

1 – داشتن شرایط عمومی عضویت خانه 2 – داشتن حداقل 25 سال سن  3 – دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کاردانی  4 – داشتن دو سال سابقه کار تخصصی در مطبوعات و خبرگزاری ها به طور مستمر    5 – عدم اشتهار به سوء مدیریت یا فساد مالی

تبصره 1 – نوع همکاری و شیوه اشتغال فرد از شرایط عضویت محسوب نمی شود.

تبصره 2  - افرادی که به عنوان خبرنگار، مترجم یا نویسنده افتخاری با یکی از مطبوعات استان همکاری دارند می توانند با داشتن شرایط عمومی و معرفی نامه از مدیر موسسه به عضویت افتخاری خانه در آیند که در این صورت بدون حق رای در جلسات مجمع شرکت می کنند.

تبصره 3 – اعضای افتخاری از پرداخت ورودیه و حق عضویت معاف می باشند.

ماده 37 – منابع مالی عبارتند از:

1 – ورودیه برای هریک از اعضا به میزان 50000 (پنجاه هزار) ربال که فقط برای یک بار اخذ می شود.

2 – حق عضویت به میزان ماهانه 10000 (ده هزار) ریال که هر ماه در قبال اخذ رسید از سوی عضو پرداخت می شود.

3 – کمک ها و یارانه های دولتی و غیردولتی

4 – شهریه کلاس ها و دوره های آموزشی

تبصره 1 – هرگونه تغییر در میزان ورودیه و حق عضویت منوط به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع فوق العاده است.

تبصره 2 – کلیه دریافت های نقدی و غیرنقدی پس از ثبت در دفاتر مالی و ثبت اموال قابل استفاده و برداشت خواهد بود.

تبصره 3 – چنانچه هریک از اعضا در مدت شش ماه  حق عضویت خود را پرداخت ننماید و پس از سه بار (ماهی یکبار) اخطار کتبی نیز تسویه نکند از عضویت خانه اخراج می شود و عضویت مجدد وی مستلزم تصویب هیات مدیره است.

ماده 38 – ابتدای سال مالی اول فروردین و انتهای آن آخر اسفندماه همان سال خواهد بود.

ماده 39 – در تهیه و تنظیم اسناد حسابداری و دفاتر قانونی و صورت های مالی، رعایت اصول و موازین، روش های متداول و قابل قبول و قوانین و مقررات جاری الزامی است.

ماده 40 – کلیه دریافت ها، هدایا و کمک های بلاعوض در صورتی که از طرف اعطا کننده برای مصرف خاصی تعیین نشده باد اگر نقدی باشد به حساب خانه واریز می شود و اگر غیرنقدی باشد، تقویم و به حساب درآمدها منظور خواهد شد.

ماده 41 – در صورت انحلال خانه، کلیه اموال و دارایی ها منقول و غیرمنقول و موجودی حساب های بانکی خانه پس از طی مراحل تحویل و تحول، متعلق به اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان خواهد بود.

تبصره: در صورت تشکیل مجدد خانه، این اموال و دارایی ها برابر صورتجلسه تنظیمی عیناً در اختیار هیات مدیره قانونی جدید قرار می گیرد.

ماده 42 – این اساسنامه در 42 ماده و 35 تبصره در مجمع عمومی عادی / فوق العاده مورخ                  به تصویب رسیده است.

امضای رئیس                           نایب رئیس                                   منشی            

                    ناظران 

 

 

منبع :سایت خانه مطبوعات استان کرمان 

http://kermanmedia.com/sresults.aspx?categ=10 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.