پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

واژه ها واقعا دردآورند!

تحقیقات جدید بر روی ماتریس درد مغز انسان نشان می دهد این بخش با شنیدن واژه هایی که با درد در ارتباط باشند فعال می شود.

زمانی که افراد واژه هایی مانند "آزار رساندن"، "عذاب دادن" و "تنبیه کردن" را می شنوند بخشی از مغز آنها که خاطرات دردناک را در خود حفظ می کند، تحت تاثیر قرار گرفته و فعال می شود.

روانشناسان از دانشگاه فردریش شیلر آلمان برای مطالعه بر روی این پدیده از 16 داوطلب درخواست کردند در حالی که واژه هایی که با درد در ارتباطتند را می خوانند، موقعیت مرتبط با آن واژه را تجسم کنند. سپس از داوطلبان خواسته شد این آزمایش را در حالی تکرار کنند که عاملی در حین خوانده واژه ها آنها را آزار داده و تمرکز آنها را مختل می کرد. این رویداد در زمانی رخ می داد که مغز داوطلبان توسط دستگاه ام آر آی تحت کنترل قرار داشته و واکنشهای آن به ثبت می رسید.

به گفته "توماس ویز" از دانشمندان حاضر در این مطالعه، در ماتریس درد مغز این افراد واکنشهایی نسبت به واژه های دردآور مشاهده شد. ماتریس درد منطقه ای از مغز است که خاطرات مرتبط با تجربیات دردآور گذشته در آن ذخیره می شوند تا در آینده به عنوان هشدار دهنده در موقعیتهای مشابه به کار گرفته شوند.

دانشمندان اعلام کردند در هر دو بخش آزمایش می توان به وضوح شاهد فعال شدن ماتریس درد در مغز داوطلبان تحت تاثیر واژه های دردآور بود.

بر اساس گزارش لایوساینس، دانشمندان اعلام کردند واژه های منفی که در دسته واژه های دردناک قرار نداشتند از قبیل "ترسناک" یا "منزجر کننده" هیچ تاثیری بر روی فعال سازی ماتریس درد داوطلبان از خود به جا نگذاشتند همچنین خواندن واژه های ادبی و مثبت نیز نتوانست الگوی فعالیت قابل مقایسه ای را در مغز داوطلبان به وجود آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.