پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

سفالهای تاریخی "کنارصندل" فرش قرمز گردشگران !!!

 

در حالیکه طبق نظر کارشناسان تپه های باستانی "کُنارصندل" می توانند بسیاری از کشفیات تاریخی جهان را تحت تاثیر قرار دهند، هزاران قطعه سفال پیش از تاریخ در این منطقه، سنگفرش قرمزی پیش پای گردشگران شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، یکی از مهمترین تپه های باستانی ایران که اشیاء و سفالهایی با قدمت بیش از سه هزار سال قبل از میلاد در آن نهفته است تپه های کنار صندل جیرفت است که حکایت از دیاری کهن و تمدنی نهفته دارد که به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور بخش مهمی از کهن ترین تمدن جهان را از آن خود خواهد کرد.

از موضوعات منعکس شده بر روی ظروف مکشوفه در تپه های باستانی کنار صندل نقش بز کوهی و درخت زندگی است و نقش شناخته شده دیگر حمله عقاب به بز کوهی است که همه این نقوش ریشه در باورهای فرهنگی - مذهبی جوامع این دوره تاریخی در کناره رود هلیل و شرق باستان دارد.

نقش بارز دیگر روی سنگهای صابونی یافت شده در این مناطق نقش بناهای مذهبی و معابد و کاخهای حکمرانان این تمدن است.

"تیه های کنار صندل در جنوب استان کرمان و شهر جیرفت به یکی از کهن ترین تمدنهای جهان نسبت داده می شود". این نوشته ها برگرفته از بروشوری است که میراث فرهنگی درخصوص اهمیت تپه های کنار صندل منتشر کرده است و نشان از اهمیت این بناهای کهن و نقش آنها در تمدن شرق دارد.

فرسایش شدید تپه های باستانی کنار صندل

بر اساس تصاویر و عکسهای گرفته شده و مشاهدات خبرنگار مهر در بازدید از این بنای تاریخی، تپه های کنار صندل با تمام اهمیت تاریخی که دارد در معرض فرسایش شدید بارانهای اخیر شهر جیرفت قرار گرفته است و این بنای تاریخی که از هزاران سال قبل از میلاد در دل خاک محفوظ مانده و به دست ما رسیده است امروز در معرض تخریب جدی قرار گرفته است. 

 

 

ادامه گزارش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.