پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

نتایج یک نظرسنجی درباره میزان سانسور در مطبوعات و ...

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نتایج یک نظرسنجی در میان دانشگاهیان را درباره نظر دانشگاهیان درباره خودسانسوری مطبوعات، جهت دار بودن تلویزیون و میزان علاقه دانشجویان به سیاست و ... را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبیب محمدنژاد با اشاره به اینکه که طرح پژوهشی رصد فرهنگی دانشگاههای کشور در سال تحصیلی 88-87 از سوی اعضای هیئت ‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران انجام شده است، گفت: این پژوهش به آینده ‌نگری فرهنگی، شناسایی به‌ موقع جریان‌ها، مسائل فرهنگی جامعه دانشگاهی و ارائه راهبردهای مواجهه صحیح و هدفمند با آنها می‌پردازد.

67 درصد وبلاگ‌های دانشجویی را مردان می‌نویسند

وی درباره علاقه دانشجویان به وبلاگ گفت: 67 درصد وبلاگ‌های دانشجویی را مردان می نویسند و فقط 19 درصد آنها توسط زنان نوشته می‌شوند.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: مخاطبان این پژوهش دانشگاهیان شامل اساتید، دانشجویان و کارمندان بودند و از روشهای مطالعاتی مرکب کمی و کیفی شامل پیمایشی، مصاحبه کیفی و تحلیل متحوا (بررسی مجلات و وبلاگ‌های دانشگاهی) استفاده شده تا سطح باورپذیری تحقیق افزایش یابد.

8/55 درصد دانشگاهیان خودسانسوری روزنامه‌ها را زیاد دانسته اند

وی با بیان این که 8/55 درصد پاسخگویان خودسانسوری روزنامه‌ها را زیاد و 5/11 درصد کم ارزیابی کرده‌اند اظهار داشت: روزنامه‌های جام‌جم، همشهری، کیهان، ایران، مجله خانواده سبز، اعتماد ملی، مجله موفقیت و اعتماد به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان به خود اختصاص داده اند.

شبکه سوم محبوب ترین شبکه در میان دانشگاهیان

محمد نژاد خاطرنشان کرد: از بین تولیدات سیما فیلم‌هایی سینمایی، برنامه‌های خبری، سریال‌های تلویزیونی، مسابقات ورزشی و فیلم مستند به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان داشته‌اند و شبکه سوم نیز محبوب‌ترین کانال تلویزیونی در بین این قشر است.  

32 درصد دانشگاهیان اعتقاد دارند که تلویزیون جهت‌دار است

وی اضافه کرد: 5/53 درصد پاسخگویان اعتقاد دارند که تلویزیون تنها به تبلیغ گفتمان رسمی و حاکم بر جامعه می‌پردازد. 9/10 درصد نیز تلویزیون را نسبت به گفتمان‌های جامعه بی‌طرف می‌دانند و 32 درصد آنها اعتقاد دارند که تلویزیون جهت‌دار است اما هر دسته و گروهی می تواند تا حدودی علایق خود را در تلویزیون دنبال کند.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی افزود: در برنامه‌های ماهواره‌ای؛ فیلم سینمایی، موسیقی و برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی، گفتگوی سیاسی و مستندهای تلویزیونی به ترتیب بیشتر مورد علاقه پاسخگویان هستند.

محمدنژاد گفت: کتاب با موضوعات ادبیات، شعر، داستان، تاریخی، روانشناسی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فلسفه به ترتیب بیشتر مورد علاقه پاسخگویان هستند.

عوامل هنجار‌شکن و خلاف عرف از نظر دانشگاهیان

معاون پژوهشی نهاد با بیان این که رفتارهای پرخطر از نظر پاسخگویان به ترتیب سیگار، قلیان، مشروبات الکلی، قرص‌های آرامبخش، قرص‌های روانگردان، تریاک، کراک و شیشه و هروئین است، افزود: دانشجویان تقلب، داشتن رابطه با جنس مخالف، پوشش و آرایش نامناسب در دانشگاه، دزدی‌، غیبت‌های مکرر و تأخیر و ایجاد مزاحمت‌ برای دانشجویان را نیز از جمله عوامل هنجار‌شکن و مخلاف عرف دانسته‌اند.

وی افزود: پاسخگویان اولویت‌های رفتار دینی را نماز، روزه، راز و نیاز با خدا، صدقه‌دادن، رعایت حجاب و پوشش و خواندن قرآن می‌دانند.

مهمترین ارزش‌های مذهبی از نگاه دانشگاهیان

محمدنژاد درباره اولویت‌‌بندی ارزش‌های دینی پاسخگویان گفت: برای دانشجویان احترام به والدین، امانتداری، راستگویی و صداقت، درستکاری و رعایت حقوق دیگران مهمترین ارزش‌های مذهبی را تشکیل می‌دهند.

میزان علاقه دانشجویان به سیاست

وی با اشاره به خصوصیات سیاسی دانشجویان اظهار داشت: 3/31 درصد پاسخگویان تا حد زیاد و خیلی زیاد به سیاست علاقمند هستند. 5/35 درصد آنان نیز علاقه‌شان به سیاست در حد متوسط است و4/17 درصد به میزان کم و 5/14 درصد خیلی کم به سیاست علاقمندند. این در حالی است که 77 درصد پاسخگویان اذعان کرده‌اند در جمع‌‌های مختلف بسیار به بحث سیاسی می پردازند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.