پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

برپایی همایش "جایگاه موسیقی در اسلام" در کرمان

 یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: موسیقی پخش شده از صدا و سیما و یا دارای مجوز ارشاد، ملاکی برای حلال و جایز بودن آن موسیقی نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه، استاد حوزه و دانشگاه، در همایش "جایگاه موسیقی در اسلام" که در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان بر گزار شد، گفت: موسیقی یک زبان جهانی است و آنجا که سخن باز می ماند موسیقی آغاز می شود و صریح ترین هنر، موسیقی است.

 

دکترای کلام اسلامی تصریح کرد: تأثیر پذیری موسیقی به حدی است که به راحتی می توان احساس شادی و یا غم را به انسان منتقل کرد.

 

خسرو پناه، موسیقی را دارای پیشینه بسیار طولانی دانست و اظهار کرد: در اهمیت موسیقی همان بس که در معارف اسلامی،در فقه و اخلاق از آن بسیار گفته شده و آن، هنر بیان احساسات درونی است.


حجت الاسلام خسرو پناه با بیان اینکه موسیقی از دو جزء اصلی صدا و ریتم تشکیل شده است، اذعان کرد: صدا نتیجه حرکت ارتعاشی است که زمانی منظم و گاهی نامنظم است و نتیجه حرکت ارتعاشی منظم، موسیقی است.


وی موسیقی پاپ و رپ را از محبوب ترین موسیقی ها در غرب عنوان کرد و یاد آور شد: امروزه بیش از اینکه سبک های موسیقی مطرح باشد، بحث فرهنگ موسیقی مطرح است.

 

وی تأکید کرد: موسیقی به مرور زمان می تواند در فرهنگ مردم یک جامعه تغییر ایجاد کند و ماهیت یک کشور را عوض کند.


نویسنده کتاب های اخلاق در قرآن و قلمرو دین، "غنا" را به صدای شادی آفرین معنی و خاطر نشان کرد: ملاک حرمت موسیقی غنا است و غنایی که طرب آور نباشد، حرام نیست.


خسرو پناه افزود: صدایی که لهو و طرب آور باشد و عقل انسان را بزداید و یا شهوت جنسی انسان را افزایش دهد و زمینه گناه را فراهم سازد، حرام است.

 

وی با تأکید بر اینکه، موسیقی که در مجلس گناه اجرا شود چه طرب آور باشد چه نباشد حرام است، گفت: موسیقی مدرن که از سال 90 اجرا می شود، ماهیتاً اشکال دارد و باید پاکسازی شود.

 

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا ابزار وآلات موسیقی از تلویزیون نمایش داده نمی شود، گفت: بیشتر آلات موسیقی در موارد حرام استفاده می شود به همین دلیل ترویج آلات حرام جایز نیست و اگر  روزی در مسیر حلال استفاده شوند، شاهد نمایش آنها نیز هستیم.

 

این استاد حوزه و دانشکاه، با بیان اینکه موسیقی پخش شده از صدا و سیما و یا موسیقی هایی که مجوز ارشاد دارند، ملاک حلال و جایز بودن نیست، خاطر نشان کرد: ملاک، خود فرد است و باید ببیند چه تأثیری در او می گذارد.

 

وی با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی موسیقی سنتی، تصریح کرد: موسیقی را باید کنترل کرد و سلب آن به صلاح نیست.

 

وی، تقلید در فرهنگ را بسیار خطرناک دانست و گفت: همه چیز باید بومی سازی شود؛ حتی اعتراضات خودمان را باید به دور از تقلید از بیگانگان به صورت بومی ارائه دهیم.

 

گفتنی است، این جلسه به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.