پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

معدنچیان کرمانی همچنان در عمق 600 متری زمین مدفون هستند

 

معدنچیان کرمانی پس از گذشت نه روز از حادثه ریزش معدن هجدک همچنان در اعماق معدن مدفون هستند و تلاشهای امدادگران به دلیل ریزشهای متوالی بی نتیجه مانده است.

ه گزارش خبرنگار مهر در کرمان، پس از گذشت نه روز از ریزش معدن هجدک و مدفون شدن هشت کارگر این معدن در عمق 600 متری تلاشها برای بیرون آوردن آنها از معدن همچنان بی نتیجه باقی مانده است.

هم اکنون گروههای ویژه امدادی در حال حفر تونل انحرافی برای رسیدن به عمق معدن هستند اما به دلیل اینکه به لایه پور مانند زغال برخورد کرده اند حفر تونل به دلیل ریزش پی درپی زغال پودر شده با مشکل مواجه شده است.

حفر تونل انحرافی بی نتیجه ماند

طی روزهای اخیر امدادگران سعی کرده اند با تثبیت دیواره های تونل انحرافی خود را به معدن برسانند اما حجم بالای ریزش ادامه عملیات را بسیار سخت کرده است.

ایجاد تونل انحرافی هم اکنون مهمترین راهکار امدادگران است اما با وجود خارج کردن صدها واگن زغال از این تونل همچنان دیواره های این کانل که به صورت عمومی به طرف محل حادثه درحال احداث است ریزش می کند و جان امداد گران را نیز تهدید می کند.

بسیاری از کارشناسان بروز چنین حادثه ای را در حوادث معادن ایران بی سابقه می دانند و این واقعه را عجیب و استثنایی تلقی کرده اند.

ایمنی معادن زغالسنگ کرمان مطلوب نیست

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: بروز این حادثه نشانگر این است که به بخش ایمنی در معادن به خوبی توجه نمی شود. 

غلامرضا کرمی افزود: از سوی دیگر این واقعه بسیار استثنایی است زیرا زغال اصولا به صورت سنگ به همراه مواد دیگر از معدن برداشت می شود اما قسمتی از معدن که ریزش کرده است شامل پودر زغال است که تاکنون چنین موردی سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: امداد گران در استان کرمان و همچنین در سطح ملی به منطقه اعزام شده اند حتی یک کارشناس اوکراینی نیز در محل حاضر است اما عملیات آوار برداری با مشکل مواجه است زیرا حجم آوار زیاد و همچنین آوار به صورت پور خالص است.

وی در ادامه بر اهمیت بالا بردن سطح ایمنی درمعادن کرمان تاکید کرد و بروز حوادث پیاپی درمعادن کرمان را نشان از مطلوب نبودن سطح ایمنی معادن زغالسنگ کرمان دانست.

کرمی ادامه داد: تاکنون چندین بار از محل حادثه بازدید کرده ام و شاهد تلاش امداد گران هستم اما بهترین راه برای کمک به کارگران معدن پیشگیری از بروز چنین حوادثی است.

وی ادامه داد: تصور می کنم در معادن حداقل در بحش ایمنی باید آرامش بیشتری برای کارگران ایجاد کرد و با استفاده از ابزار مدرن این وضعیت را بهبود بخشید.

وی از وزارت صنایع و معان خواست تمام تلاش خود را برای خارج کردن معدانچیان کرمانی و همچنین افزایش ایمنی معادن به کار گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز در همین ایام در معدن هجدک چهار کارگر کشته شدند و همچنین در معدن بانیزو هم دو سال پیش 12 نفر کشته شدند و این حوادث در سایر معادن زغالسنگ کرمان روی داده است که هشداری برای مسئولان برای رسیدگی بیشتر به وضعیت معادن است.

روز سه شنبه هفته گذشته بر اثر ریزش معدن زغالسنگ هجدک چهار معدنچی در اعماق این معدن مدفون شدند که در ساعات ابتدایی یک نفر از معدنچیان در حالیکه جان خود را از دست داده بود از معدن توسط امدادگران خارج شد اما همچنان سه نفر دیگر در عمق 600 متری مدفون هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.