پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

بررسی نقش رسانه ها در ماجرای بازی مس و ذوب آهن

 

مدیر عامل باشگاه ذوب آهن اصفهان زمانی که تیمش را در آستانه دریافت حکم تجدید بازی برابر مس کرمان دید در اولین حرفهایش از فشارهای رسانه ای گله کرد که در این تصمیم گیری نقش عمده را بازی کرده است.

هرچند تصمیم فدراسیون بر مبنای مسائل حقوقی و انضباطی گرفته شده بود تا صحبت های دلیلی بیشتر جنبه احساسی داشته باشد اما اشاره او به فشار رسانه ها در اتخاذ این تصمیم بیانگر نکات جالبی است. پیش از این هم بارها در کرمان اتفاقاتی رخ داده بود که کرمانی ها خود را محق تصمیم گیری به نفع خود می دانستند اما آن ها بارها در رسیدن به حقشان محروم مانده بودند تا تنها کاری که پس از آن از دستشان بر بیاید گلایه از اعمال نفوذها باشد. اما پس از بازی مس برابر و ذوب آهن و پس از آنکه یک حق خوری آشکار در برابر چشمان بهت زده آن ها رخ داده بود، زمان آن رسیده بود که رسانه ها در کرمان از مکتوب گرفته تا تصویری نظیر باشگاه خبرنگاران جوان تکامل خود را نشان دهند. چند سال پیش اردشیر لارودی یکی از ورزشی نویسان با سابقه کشور در سفری که به کرمان داشت گفته بود رسانه های ورزشی کرمان به زودی حتی جلوتر از ورزش این شهر قدم بر می دارند. هرچند در کرمان خبرنگاران ورزشی این شهر همیشه از کم توجهی ورزشمردان کرمانی به خصوص عوامل باشگاه مس به بخش رسانه گله دارند و تعریفات و انتظارات آن ها از فعالیت رسانه در ورزش را غلط می پندارند، اما مشخص شد در نقشی که رسانه های ورزشی این شهر در جریان اتفاقات بازی مس و ذوب آهن ایفا کردند و کمکی که به باشگاه مس در راه احقاق حقش کردند حالا باشگاه مس نیز باید با رویه ای جدید با موضوع رسانه در کرمان برخورد کند. درست پس از آنکه غیاثی با استناد به موارد قانونی و حقوقی مسئله تکرار بازی را مطرح کرد در اینجا بود که رسانه های کرمانی می بایست دست به کار شوند و این مسئله را به صدر اخبار رسانه های کشور بکشانند. جالب اینکه در گذشته هم که کرمانی ها با همین مسائل حقوقی خود را برای موضوعی محق می دانستند اما عملا نمی توانستند این موضوع را در رسانه های کشور داغ نگه دارند تا موضوع پس از چندی به کلی فراموش شود. برای همین نیاز بود که رسانه های کرمانی که وظیفه داغ کردن این موضوع را داشتند با ترفندهای خاصی وارد میدان شوند. نقش وبلاگ های ورزشی کرمانی در این جریان کاملا نمود داشت و استفاده سایت های خبری معتبر و مستقلی مثل سایت گل فارسی و خبرگزاری هایی مثل دینا و فارس از این مطالب و استفاده دیگر سایت ها از آن عملا پلی شد که مطالب راجع به بازی مس و ذوب آهن همواره در رسانه های کشوری حضور داشته باشد. از سوی دیگر از معدود دفعاتی بود که رسانه های کرمانی برای باشگاه جریان سازی را به نحو درست انجام دادند. انتشار خبر جواب استعلام از فیفا دقیقا یکی از همین موضوعات بود که فدراسیون اصلا تمایلی به رسانه ای شدن آن نداشت اما برگ برنده مهمی بود که در دست باشگاه مس قرار گرفت. حتی رسانه های کرمانی با بررسی جداگانه از منظر حقوقی ماجرای مس و ذوب آهن حتی نحو مصاحبه های عوامل باشگاه را هم در بعضی موارد معین کردند تا این همکاری جالب توجه در نهایت منجر به اعلام حکم فدراسیون به سود کرمانی ها باشد. پرداختن به موضوعات خبری جالب توجه، ارسال مصاحبه های داغ و با کیفیت خوب و همچنین جریان سازی فوق العاده ای که در این ماجرا از سوی رسانه های کرمانی مطرح شد خیلی بیشتر از آنچه که باشگاه مس گمان کند برای موفقیتش در این ماجرا نقش بازی کرد. مسی ها باید از پتانسیل رسانه های ورزشی کرمان به شکل بهتری استفاده کند و این حرکت خودجوش رسانه ها قابلیت های بالای آن ها را نشان داد. قابلیتی که متاسفانه تا پیش از این اصلا به شکل درستی مورد استفاده قرار نگرفته بود اما با توجه به تغییراتی که در روابط عمومی باشگاه مس انجام گرفت و قرار گرفتن فردی که خود سابقه فعالیت در رسانه ها را دارد این امید را ایجاد می کند که بیشتر از این ها در کرمان به شکلی صحیح مورد بهره برداری قرار بگیرد. رسانه ها دقیقا همان عصایی هستند که باشگاه مس می تواند در گام برداشتن با آن حرکتش را شتابان تر کند. 

 

منبع: وبلاگ تک به تک 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.